Permalänk
Medlem

Kamera till bilen !!

Hejsan !

Tjejen vill ha kamera i bilen när hon kör, hon håller på med tiktok o dylikt, hon vill ju filma när hon kör..
Den ska vara vattentät med då det ska filmas under vatten ? är det GoPro som gäller eller hur är det är dagens läge jag har noll koll hehe..

Mvh eas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Gopro eller valfri konkurrent typ ja. Jag hade väl kanske börjat med nån begagnad för att se om det ens är något hon vill hålla på med i längden.
Tjänar hon pengar på tiktok? Isåfall gå ny direkt och satsa på hög kvalite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Först: Herregu...
Hoppas det blir en som filmar både föraren och utsidan av automobilen så vi får se kraschen från flera håll.

Sen:
Panasonic LUMIX G9 Mirrorless Camera verkar vara populär på internet i samband med Tiktokhemsidan.

Redigering:
Av nån outgrundlig anledning verkar många hemsidor som tipsar/recenserar/säljer videokameror komma från hemsidor som heter ungefär *tiktok*

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tipsa om att köra på nåt som man låter sitta fast monterat i bilen.
Dels för att man då alltid spelar in för olyckor händer ju sällan när man planerar in dom
Men främst så gissar jag att det efter ett tag kommer att bli jävligt jobbigt/irreterande att montera en kamera varenda gång man ska åka nånstans!

Sen om man kör på en dashcam heller gopro så kan det vara värt att tänka på en annan sak.
Gopro och andra liknande mindre kameror och gissar att det bara blir ännu värre med vattentätt fodral runt dom är att dom har lätt för att slås av för att dom blir för varma.
Sett enorma mängder youtubes/etc där det klagas på att dom missade nåt för att skiten var för varmt och inte ville filma nå mer, heller att dom säger att den blinkar och kommer snart slås av så dom måste ta en pause.
Jag är ganska säker på att det skulle vara väldigt irriterande att inte kunna filma när man vill.

Detta gäller en även en del mer vanliga point and shot kameras men troligen inte riktigt lika allvarligt.
Gissar på att 4K kamera kan vara värre med detta än 1080P kameras men problemet finns även på 1080p kameras.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Tjejen vill ha kamera i bilen när hon kör, hon håller på med tiktok o dylikt, hon vill ju filma när hon kör..
Den ska vara vattentät med då det ska filmas under vatten ?

Hon vill ha en kamera för att filma när hon kör bil, och det skall filmas under vatten!? Nu tycker jag inte om att ifrågasätta andras kompetens, men hur kör hon egentligen!?

On Topic: Skulle nog föreslå två kameror. En dashcam och en actionkamera anpassad för undervattensfilmning.

Permalänk
Medlem

DJI Osmo Action 4 eller 5 som actionkamera till lite allt möjligt, samt en DJI Osmo Pocket 3 i kombination med en Tilta Hydra Alien fjädrande arm + en Tilta Shock Absorber som fångar upp alla små vibrationer som påverkar bilden medans hon kör bil.

Overkill för just TikTok?.... Osäker då jag inte vet eran budget...men här är en lågupplöst skärmbild plockad ur en b-roll (flat) som jag filmade med just denna utrustning...ganska trevlig kombo med cinematiska möjligheter.