Hjälp angående ojämn uppkopling (Bahnhof) , Packetloss

Permalänk
Medlem

Hjälp angående ojämn uppkopling (Bahnhof) , Packetloss

Hej! Jag försöker utesluta om det är min dator som är problemet då mitt fiber nät har varit väldigt ostabil i senaste dagarna och jag har en league of legends LAN påväg och ville därför utesluta som sagt datorn.

Jag har laddat ner pingplotter och pingar mot nätet som bahnhof sa jag skulle göra.

När det kommer till min egna ip så är det inte så stor varians.
Det är dock en sto-tlc-hypernode1.sto-tlc...bahnhof.net som har en ms snitt på 39.2 och PL% på 0.2.
Denna har även stunder av 100% packet loss.
Under dagen igår, idag osv så har packet loss varierat mellan 0.2-0.5 på denna.

Just nu så är min dator kopplad direkt till routern som sitter fast i väggen och kom med lägenheten men innan så var den kopplad genom mina egna router. Min mobil började också lagga då den var kopplad till wifi genom min privata router, men jag undrade kanske någonting med min dator håller på att strula ihop allting?

Jag har redan ringt bahnhof och typ 10 minuter innan stängning drog kundservice grabben en "jag kommer göra någonting här och det kommer ta en kvart innan det sätter sig in, sen starta om allting så borde det funka" .
Startade om både routern i väggen, datorn osv. Noll skillnad, blev typ värre.

Om jag hade en stabil telefon uppkopling skulle jag testa pingplotter med den för att checka om datorn inte har några problem men jag har en skruten android så den är inte så himla stabil med hotspot för att testa.

För övrigt, det konstiga är att kopplingen med league enbart glappar i "champion select" och när klienten är öppen, men inte under själva matchen men iofs det kanske glappar där också men det har inte någon märkbar effekt där?
Jag har disconnectat från flera lobbies pga detta.

Tack för eran hjälp om ni behöver någon slags som helst info så är det bara att fråga

Permalänk
Medlem

Det är väll många som surfar just nu. Du får helt enkelt avvakta. Eller så väljer du Telia så är det aldrig PL. men Bahnhof är kungarna.

BAHNHOF <3

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Ja, asså jag vill verkligen inte byta från bahnhof, men det är bara konstigt för även sidor som twitch upplever detta så jag undrade om det kan vara något från mitt håll då twitch endast glappar ett litet tag men efter en refresh så är allt lungt medans med league så disconnectar jag bara helt från lobbies. Egentligen misstänker jag det är riot games som har en så jävla hemsk klient att den inte kan hantera lite glapp

Permalänk

Testa en annan DNS än Bahnhofs egna.

cloudflare
1.1.1.1

eller
Google
8.8.8.8

kan vara deras DNS som går ostabilt.
kan orsaka sporadiska konstiga problem med uppkopplingen har aldrig använt bahnhofs dock men vet att BB2´s dns man defaultas till är rent skräp och går ner typ var och varannan dag och kan orsaka allt från att hemsidor knappt kan ladda in öht till att videos behöver buffra typ var 5e sekund eller spel/dator/router sporadiskt tappar uppkoppling helt.

testa även att byta nätverkskabel dock känns det som att det troligen är utanför ditt lokala nätverk om även din telefon får problemen över wifi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

cloudflare
1.1.1.1

eller
Google
8.8.8.8

testa även att byta nätverkskabel dock känns det som att det troligen är utanför ditt lokala nätverk om även din telefon får problemen över wifi.

Skulle DNS orsaka paketförlust?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Skulle DNS orsaka paketförlust?

skulle inte utesluta det iaf.

la till lite info i mit inlägg över.

Citat:

kan orsaka sporadiska konstiga problem med uppkopplingen har aldrig använt bahnhofs dock men vet att BB2´s dns man defaultas till är rent skräp och går ner typ var och varannan dag och kan orsaka allt från att hemsidor knappt kan ladda in öht till att videos behöver buffra typ var 5e sekund eller spel/dator/router sporadiskt tappar uppkoppling helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Även 0,2% packetloss är väl oacceptabelt.

Testa annan dator direkt i tjänsteleverantör om det går (utan router). Annars med annan router. Kvarstår problemet så är det väl mest troligt problem hos Bahnhof.

Börjar bli ett gäng år sedan jag hade Bahnhof, men hade strul med uppkoppling under peak hours, liknande dina problem. Övrig tid brukade det fungera bra dock.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Ringde Bahnhofs kundtjänst....
Mannen som svarade var väldigt tydligt grovt påverkad på någon substans, kunde knappt få ut sina ord, bland det skevaste jag varit med om i mitt liv.
Han sa att "allt ser normalt ut och att det viktigaste är att paketen når sin destination" (XD good one bro).
När jag pressade lite mer sa han att jag ska göra en till test i 6 timmar och sen skicka in den så får dem se om de skickar tekniker eventuellt någon gång nästa vecka eller veckan därefter.
Och nu får jag tyvärr säga hejdå till Bahnhof.

Skrivet av Rouge of Darkness:

cloudflare
1.1.1.1

eller
Google
8.8.8.8

Testade annan dns och det var exakt samma problem, frekvens, intensitet osv. Testade även byta nätverkskabel.

Skrivet av olga32:

Även 0,2% packetloss är väl oacceptabelt.

Testa annan dator direkt i tjänsteleverantör om det går (utan router). Annars med annan router. Kvarstår problemet så är det väl mest troligt problem hos Bahnhof.

Börjar bli ett gäng år sedan jag hade Bahnhof, men hade strul med uppkoppling under peak hours, liknande dina problem. Övrig tid brukade det fungera bra dock.

Testade med min andra stationära och det blev samma sak, så jag har nu iallafall svar på att det inte är min dator som (förhoppningsvist) strular.

Permalänk

Av egen erfarenhet så är kunskapen bland supporten på Bahnhof nästan obefintlig när det krävs lite mer än att starta om utrustningen och/eller koppla direkt från dator till fiberdosan. Väldigt fyrkantiga och väldigt sällan man pratar med någon kunnig.