Windows ansiktsigenkänning slutar fungera i mörker

Permalänk
Melding Plague

Windows ansiktsigenkänning slutar fungera i mörker

Krävdes för att åtgärda en säkerhetsbrist i Windows Hello.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att pinkod fortfarande är ett alternativ
O på jobbet kör jag 2fa via en app.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns det någon som använder Windows Hello?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Man ska alltid ha någon form av pinkod/lösenord. Vem som helst kan tvinga dig att titta in i en kamera eller läsa av ditt fingeravtryck, utan att du kan göra något. Så även polisen. Men tvinga dig att uppge din pinkod eller lösenord? "Oh, jag minns inte" aaaaaaand done.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Cooling23:

Hej hej!

Tycker det är rätt smidigt för att slippa böka med lösenord på hemmaburken (PIN är även detta Windows Hello, inte bara fingeravtryck eller kamera)

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Det händer för mycket, för snabbt, vi gamla gubbar och kärringar hinner ej med.
Denna Windows Hello kan aktiveras på ena och andra maskinen, Windows GPO är en bov bakom många konstiga saker, men det blir fler konstigheter från IT.
Just kameran har jag såklart avstängd när den ej behövs för videosamtal så jag ser för mig inget problem med att den inte fungerar i mörker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Man ska alltid ha någon form av pinkod/lösenord. Vem som helst kan tvinga dig att titta in i en kamera eller läsa av ditt fingeravtryck, utan att du kan göra något. Så även polisen. Men tvinga dig att uppge din pinkod eller lösenord? "Oh, jag minns inte" aaaaaaand done.

Permalänk
Medlem

Biometri i all ära, men så länge det inte dyker upp ett sätt att använda det och samtidigt vara bergsäker på att ögat eller fingret inte är nyligen avlägsnat från kroppen - ursäkta spion klyscha - så använder jag det väldigt sparsamt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av filbunke:

<Uppladdad bildlänk>

Man bör ha flera konto. Blir man tvingad att låsa upp en enhet så låser man upp med ett konto som ej har något speciellt men det ser ut som om det är det riktiga. Detta borde gälla allt som dator, mobil och även bankkonto.
Ja, det är lite krångligt. Ett annat sätt är att kanske inte ta med alla enheter precis överallt, på samma sätt som ungdomar på 80talet inte tog med farfars guldklocka när de var ute och söp och sedan låg och däckade i ett dike på kvällen.
Det är just det jag tycker är det stora problemet idag, folk bär med sig för dyra saker ut överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

<Uppladdad bildlänk>

Så är det ju, men det är ändå du som måste säga ditt lösenord/pin, inte bara att personen trycker upp din mobil/laptop i ansiktet på dig eller hugger av din tumme å trycker på fingeravtrycksläsaren. Vill väl ändå hoppas att det ska mycket till för t.ex. rättsväsendet innan de tar till tortyr för att du ska låsa upp din mobil. Medan ditt fingeravtryck eller ansikte behöver de ju inte ens fråga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vill väl ändå hoppas att det ska mycket till för t.ex. rättsväsendet innan de tar till tortyr för att du ska låsa upp din mobil.

I dagens samhälle, med nuvarande utveckling, är vi om inte redan där, så inom några år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cooling23:

Ganska många använder det i form av ansikte, fingeravtryck eller PIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ungefär 84.7% av alla Windows 10-användare 2020 använde någon form av HELLO. Microsoft har inte släppt några nyare siffror men vi kan anta att antalet ökat sedan dess.

Edit: Kastade om siffrorna lite. 84.7% ska det vara och inte 87.4%.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ungefär 87.4% av alla Windows 10-användare 2020 använde någon form av HELLO. Microsoft har inte släppt några nyare siffror men vi kan anta att antalet ökat sedan dess.

Tycker det låter väldigt högt, då jag exempelvis aldrig varit med om någon arbetsplats som tillåter detta.

Sen finns det klart olika typer av "Hello", men min privata laptop från 2019 har varken godkänd kamera eller fingeravtrycksläsare.

Så faktiskt väldigt skeptiskt till siffran på 87.4%, såvida det inte gäller en väldigt specifik grupp av användare.

Kanske så att Microsoft räknar alla användare som loggar in med Microsoft-konton, då dessa blev uppmanade till att använda PIN av Microsoft? Blir mer mörkrädd om Microsoft har koll på alla vi som kör med lokala- eller AD-konton.

En artikel som påstår 84.7%:
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-hello...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I dagens samhälle, med nuvarande utveckling, är vi om inte redan där, så inom några år.

Oavsett så krävs det att du ger dem ditt lösenord/pinkod (under tortyr eller vad som helst), jämfört med att de kan scanna av ditt ansikte/fingeravtryck oavsett om du vill det eller inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Tycker det låter väldigt högt, då jag exempelvis aldrig varit med om någon arbetsplats som tillåter detta.

Sen finns det klart olika typer av "Hello", men min privata laptop från 2019 har varken godkänd kamera eller fingeravtrycksläsare.

Så faktiskt väldigt skeptiskt till siffran på 84.7%, såvida det inte gäller en väldigt specifik grupp av användare.

Kanske så att Microsoft räknar alla användare som loggar in med Microsoft-konton, då dessa blev uppmanade till att använda PIN av Microsoft? Blir mer mörkrädd om Microsoft har koll på alla vi som kör med lokala- eller AD-konton.

Du har uppenbarligen inte varit på min förra arbetsplats som körde Windows Hello i form av PIN.
Windows telemetri som skickas innehåller sån data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fingeravtryck är väl ändå väldigt vanligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Inaktiverade kameran och lät ir vara aktiverad. Nu går det att använda igen. Har varit helt värdelöst sedan den här ändringen. Den lyckas identifiera mig ungefär 10% av försöken innan.

Pin har jag förstås men via ir-kameran är riktigt smidigt och snabbt men har inte funkat på länge och jag har varit grymt irriterad.

Min dator har också plats för fingeravtrycksläsare men det är tyvärr tillval så det är bara ett lock och själva hårdvaran saknas.
HP Elitebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fingeravtryck är väl ändå väldigt vanligt?

Inte haft fingeravtrycksläsare på någon dator. Mer vanligt är nog PIN-kod

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mina jobblaptops har haft fingeravtryckläsare i åtminstonde 20år.
Innan Hello var det HP eller Lenovo mjukvaror som ordnade fingerinlogget, och det var förståss sämre intregrerat med windows. Men det funkade.

Vad använder ni för datorer som saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mina jobblaptops har haft fingeravtryckläsare i åtminstonde 20år.
Innan Hello var det HP eller Lenovo mjukvaror som ordnade fingerinlogget, och det var förståss sämre intregrerat med windows. Men det funkade.

Fingeravtrycksläsare brukar vara optional val. Jag har haft 2 HP (Probook och Elitebook), 1 Lenovo Thinkpad samt min nuvarande Dell Latitude dator, alla företagsdatorer och ingen av dessa har fingeravtrycksläsare, däremot har det funnits som tillval på alla dessa datorer att lägga till fingeravtrycksläsare vid köpet om man ville det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dell XPS 13 Developer Edition. Dessa saknade länge fingeravtryckläsare, då GNU/Linux (förinstallerat) saknade stöd för hårdvaran.

Annars har mina Thinkpads från T40 (2003?) och framåt haft fingeravtrycksläsare. Dock saknas det väl fortfarande på IdeaPad och andra mer konsumentinriktade modeller?

Använder just fingeravtryck för att låsa upp min MacBook, så hade säker kört det även i Windows privat om bara hårdvaran funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dell XPS 13 Developer Edition. Dessa saknade länge fingeravtryckläsare, då GNU/Linux (förinstallerat) saknade stöd för hårdvaran.

Annars har mina Thinkpads från T40 (2003?) och framåt haft fingeravtrycksläsare. Dock saknas det väl fortfarande på IdeaPad och andra mer konsumentinriktade modeller?

Använder just fingeravtryck för att låsa upp min MacBook, så hade säker kört det även i Windows privat om bara hårdvaran funnits.

Ja, brukar inte finnas fingeravtrycksläsare på konsumentdatorer, iallafall inte vad jag sett. Brukar också vara tillval på företagsdatorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har linux inte stöd för fingeravtryck 2025? Rätt risigt tbh.

Jag funderade om det var vanligt att företag snålat och köpt konsumentdatorer till sina anställda (utan fingerläsare alltså).

Finger är helt klart överlägset kamera/ansikte och borde bli standard. I synnerhet på telefon i mörker där man blir blind av den vita skärmen som lyser upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Har linux inte stöd för fingeravtryck 2025? Rätt risigt tbh.

Jag funderade om det var vanligt att företag snålat och köpt konsumentdatorer till sina anställda (utan fingerläsare alltså).

Finger är helt klart överlägset kamera/ansikte och borde bli standard. I synnerhet på telefon i mörker där man blir blind av den vita skärmen som lyser upp.

Tillverkare av hårdvaran släpper inte drivrutiner för linux, därför fungerar det inte. Samma problem uppstår ibland mellan windows-versioner, där företaget som släppt hårdvaran skapade en drivrutin för windows 7, sen när 8, 10 osv kommer har företaget gått i konken eller blivit uppköpta och har inget intresse alls av att släppa drivrutiner som funkar till aktuell windows.

fingeravtrycksläsare, kortläsare osv brukar vara optional hårdvara. Varför ska ett företag som köper in 100 datorer betala för fingeravtrycksläsare när de har en säkerhetspolicy som säger 6-siffrig PIN-kod?

Vadå för vit skärm? låter som något snålt och osäkert android-påhitt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så faktiskt väldigt skeptiskt till siffran på 87.4%, såvida det inte gäller en väldigt specifik grupp av användare.

Har aktiverat HELLO på flera företag (mot inrådan) men då i kombination med Conditional Access policies, så det är definitivt inte ovanligt bland företag.

Och så gott som alla företag med ett undantag jag varit kontakt med använder sig av Entra ID i någon form så ja, man kan väl säga att Microsoft har viss "koll" på alla AD-konton redan. Det är liksom deras tjänst som dom erbjuder. Det betyder däremot inte, om det är vad du försöker antyda, att dom har koll på dig. Alphabet vet däremot allt om dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ungefär 87.4% av alla Windows 10-användare 2020 använde någon form av HELLO. Microsoft har inte släppt några nyare siffror men vi kan anta att antalet ökat sedan dess.

Stämmer inte, Iaf inte utanför privata Microsoft konton men stämmer nog för privata användare, Många företag som fortfarande inte använder det även om det en väldigt bra funktion.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aphex:

Vadå för vit skärm? låter som något snålt och osäkert android-påhitt.

Vad är snålt/osäkert med att höja ljusstyrkan på skärmen så ansiktsavkänning funkar som den ska?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Vad är snålt/osäkert med att höja ljusstyrkan på skärmen så ansiktsavkänning funkar som den ska?

Det antyder att den inte använder IR eller 3D-scanning och att man därför kan lura den med ett fotografi.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Stämmer inte, Iaf inte utanför privata Microsoft konton men stämmer nog för privata användare, Många företag som fortfarande inte använder det även om det en väldigt bra funktion.

Här är min källa: https://www.microsoft.com/en-us/security/blog/2020/12/17/a-br...

Var är din?

Visa signatur