Fyrhjuling som ej startar med startknapp

Permalänk
Medlem

Fyrhjuling som ej startar med startknapp

En bekant som har en fyrhjuling som inte startar med startknappen. Startmotorn går men den vill inte hoppa igång. Om han däremot springer igång den så startar den direkt.

Har ni något tips eller ide om vad det kan vara?

Spänningen på batteriet är 13 volt i vila och 11 volt när startmotorn går.

SMC 250 ifrån 2005 modellen utan back

Permalänk
Medlem

Dåligt batteri?

11 volt låter väldigt lågt, är säkert någon tändmodul som slutar fungera under 12 volt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dåligt batteri?

11 volt låter väldigt lågt, är säkert någon tändmodul som slutar fungera under 12 volt.

Helt klart dåligt batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Dåligt batteri?

Batteriet är nytt. Men jag sökte lite på google och det stod att det kunde vara spänningsfall i någon kabel eller startmotorn.

Ifrån google "Problemindikatorer: Om spänningen sjunker under 11 volt kan det vara ett tecken på ett svagt batteri, ett problem med startmotorn eller ett stort spänningsfall i kablarna. "

Skall dock klargöras att den går inte tungt på startmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Batteriet är nytt. Men jag sökte lite på google och det stod att det kunde vara spänningsfall i någon kabel eller startmotorn.

Ifrån google "Problemindikatorer: Om spänningen sjunker under 11 volt kan det vara ett tecken på ett svagt batteri, ett problem med startmotorn eller ett stort spänningsfall i kablarna. "

Skall dock klargöras att den går inte tungt på startmotorn.

Även om det är nytt så kan det vara dåligt, eller rent av för svagt.

Att det är kablar är inte allt för troligt däremot rost/oxidering i kabel anslutningar kan självklart vara fallet, även dålig startmotor kan vara problemet.

Men skulle börja med att prova med starthjälp från en bil/bilbatteri för å se om det är samma problem då.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Även om det är nytt så kan det vara dåligt, eller rent av för svagt.

Att det är kablar är inte allt för troligt däremot rost/oxidering i kabel anslutningar kan självklart vara fallet, även dålig startmotor kan vara problemet.

Men skulle börja med att prova med starthjälp från en bil/bilbatteri för å se om det är samma problem då.

Vi testade med startkablar mellan fyrhjulingen och en bil nu. Samma resultat som innan. Startmotorn går men den startar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vi testade med startkablar mellan fyrhjulingen och en bil nu. Samma resultat som innan. Startmotorn går men den startar ej.

Okej ja då är det förmodligen något annat än batteriet.

Enklaste då är att leta reda på ett kopplingsschema sen börja kolla alla kontakter efter rost/oxidering.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Går motorn runt med startmotorn, eller är det enbart själva startmotorn som snurrar?
Om det enbart är startmotorn så kan det vara solenoiden i den.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Kolla kablarnas och batteripolernas skick (Oxidering, är ändarna klämda/krimpta eller lödda?) och dra åt anslutningarna ordentligt. Minsta resistans påverkar negativt. (Jfr med vad vi just lärt oss från debaklet med grafikkablarna.)

Permalänk
Medlem

Startrelät är kass. Hitta den och beställ, ev kan finnas på Biltema

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Batteriet är nytt.

Absolut inte bevis på att batteriet är bra.
Har köpt många nya (och dyra) batterier till bilar, traktorer och annat i mitt liv och det händer oftare än du tror att man kommer hem med ett måndagsexemplar.
Säkraste sättet är att spänningstesta batteriet i butiken direkt vid hyllan/kassan innan du betalar. En multimeter är din bästa vän när det kommer till batteriköp. (Förmodligen inte det som är problemet här men ville bara säga det i allmänhet)

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Kolla så motorn faktiskt snurrar runt när ni kör den på startknappen.

Startmotorn har ett drev som åde ska snurra och ''hoppa ut'' och hugga tag i svänghjulet.
Inte helt ovanligt att dom slutar ''hoppa ut'' när dom börjar bli dåliga och då hugger den inte tag i svänghjulet

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

Startrelät är kass. Hitta den och beställ, ev kan finnas på Biltema

eftersom startmotorn vad jag förstår tydligen drar runt motorn som jag tolkar det men inte den poppar inte igång så låter det ganska otroligt med att startrelät/solenoiden skulle va dålig.

dålig kontakt i startsolenoid/relä brukar den ju inte äns orka dra runt motorn alls eller inget liv alls i startmotorn.

skulle börja med att ta typ en liten sprutflaska bensin å skjuta in nån tesked direkt i förgasarn eller direkt i cylindern genom tändstiftshålet.

hoppar den då igång med startmotorn är det fråga om fel i förgasarn att motorn inte får tillräckligt med bränsle för att starta med de typ 300-500rpm dessa atv startmotorer generellt drar runt motorn med.

troligen isf igenkloggat munstycke/vatten i flottörhuset inget ovanligt att det samlas vatten i flottörhuset iom att dagens bränsle innehåller ethanol som drar åt sig vatten.

och bägge kan mycket väl medföra att du inte får nån soppa alls med lågt varvtal och lågt vaccum i förgasarn

iaf jag förspråkar felsökning framför att blindt starta upp resevdelskanonen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

eftersom startmotorn vad jag förstår tydligen drar runt motorn som jag tolkar det men inte den poppar inte igång så låter det ganska otroligt med att startrelät/solenoiden skulle va dålig.

dålig kontakt i startsolenoid/relä brukar den ju inte äns orka dra runt motorn alls eller inget liv alls i startmotorn.

skulle börja med att ta typ en liten sprutflaska bensin å skjuta in nån tesked direkt i förgasarn eller direkt i cylindern genom tändstiftshålet.

hoppar den då igång med startmotorn är det fråga om fel i förgasarn att motorn inte får tillräckligt med bränsle för att starta med de typ 300-500rpm dessa atv startmotorer generellt drar runt motorn med.

troligen isf igenkloggat munstycke/vatten i flottörhuset inget ovanligt att det samlas vatten i flottörhuset iom att dagens bränsle innehåller ethanol som drar åt sig vatten.

och bägge kan mycket väl medföra att du inte får nån soppa alls med lågt varvtal och lågt vaccum i förgasarn

iaf jag förspråkar felsökning framför att blindt starta upp resevdelskanonen.

Startar ju om man rullar igång den så förgasarproblem låter osannolikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Fortfarande felsökning då...

Hur är det egentligen med tändmodulen?

11 volt är egentligen högt när batteriet drar runt en startmotor, många gånger (för bil) så sjunker spänningen till en bra bit under 10 volt.
så inget fel där...

Uppenbarligen (enligt utsago) så levereras bränsle, varvid endast ett fel återstår. Gnista!

Så enda felet är egentligen att det inte blir gnista vid användning av start (motor) när spänningen sjunker, varvid felet är någonstans på tänd sidan.

När/vad/hur är tändsystemet uppbyggt?
Just för att kunna ge fortsatta tips...

Att initialt byta ut delar random (är bara dårskap) , man måste först veta felorsak...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

felsökning går ut på att utesluta allt annat innan man startar reservdelskanonen.
därför jag gav ett tips på hur man kan felsöka det utan att behöva slänga ut pengar öht allt som behövs är något så man kan spruta in lite bensin genom förgasarn eller tändstiftshålet + ev verktyg för att lossa tändstiftet.

och generellt om det är motorcyckel/moped/atv/motorsåg whatever som ev står längre stunder per år så brukar det vara förgasaren som lämnar in för man har dålig soppa i tanken/förgasaren om man inte kör den soppatorr sista körningen innan man ställer in den eller använder acrylat bensin som inte innehåller ethanol.

men kan mycket väl vara dålig tändning också för den delen men iom att denna är så pass ny är det högst troligt elektronisk tändning som inte är lika känslig och i stort sett det enda som brukar paja i den är isf tändstiftet.

men uppenbarligen så tänder den ju iaf iom att den startar om man rullar igång den så känns som isf steg 2 i felsökningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

felsökning går ut på att utesluta allt annat innan man startar reservdelskanonen.
därför jag gav ett tips på hur man kan felsöka det utan att behöva slänga ut pengar öht allt som behövs är något så man kan spruta in lite bensin genom förgasarn eller tändstiftshålet + ev verktyg för att lossa tändstiftet.

och generellt om det är motorcyckel/moped/atv/motorsåg whatever som ev står längre stunder per år så brukar det vara förgasaren som lämnar in för man har dålig soppa i tanken/förgasaren om man inte kör den soppatorr sista körningen innan man ställer in den eller använder acrylat bensin som inte innehåller ethanol.

men kan mycket väl vara dålig tändning också för den delen men iom att denna är så pass ny är det högst troligt elektronisk tändning som inte är lika känslig och i stort sett det enda som brukar paja i den är isf tändstiftet.

men uppenbarligen så tänder den ju iaf iom att den startar om man rullar igång den så känns som isf steg 2 i felsökningen

Fast ha har ju skev ju att den funkar vid rullstart. Det vill säga allt fungerar helt perfekt utom något som har med batteriet eller överföring via kablar till tändning.

Vi kan alltså uteslut det mesta av det du säger här om allt utom elsystemet till 100%

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

En bekant som har en fyrhjuling som inte startar med startknappen. Startmotorn går men den vill inte hoppa igång. Om han däremot springer igång den så startar den direkt.

Har ni något tips eller ide om vad det kan vara?

Spänningen på batteriet är 13 volt i vila och 11 volt när startmotorn går.

SMC 250 ifrån 2005 modellen utan back

Mmm det låter knepigt men läs på om den typen av batterier, det kan vara skadat(i en del fall) ändå men visa 13 v men tappar styrka väldigt fort. Om celler är skadade kan det bli lite så... men vänta lite testa liter grejer först.

Att batteriet visar 13 V skulle göra mig misstänksam att så är fallet. jag hadde viljat se 12.75 - 12. 80 i så fall eller kanske 12.90 typ som max. Du bör läsa på i batteriets manual. + läs på om din typ av batteri. Det löser mycket om man vet hur den typen av batteri fungerar.

Om jag vire dig skulle jag rullstartat den, kört den en halvtimme och sen stängt av, och direkt gjort ett starförök. och sett vad som händer.
Medans du har den i gång, mät kur hög spänning du får av generatorn. Det ska visa högre volt än när man mäter batteriet. bäst är om du hittar en manual för motorcykeln så att du vet hur hög den ska ge men i vilket fall är det viktigt att den ger högre. var inte förvånad om den ger 14 eller så. Då är den ok...

Jag vilja ha en bättre beskrivning

var är det exakt för fyhjuling, batteri.

vad händer när du sätter i nycken. och vrider ett steg så att du får ström, lampor lyser ? Vad händer exakt när du vrider ett steg till. Eller om man trycker på en knapp.

Säger det klick eller ingenting alls. Eller drar den runt motor lite eller att man kan höra att den gör ett litet försök. Gör detta före du låter den vara i gång sen efter den där halvtimmen. varva gärna upp den lite under denna halvtimme, generatorn ger liten mer när man varvar.

Egentligen med tanke på 13 v p batteriet som du sagt så misstänker jag det är trasigt. Som sagt läs specifikationen till batteriet men jag hadde ändå testad det jag skrev.

läger till med att jag är förvånad att det är ett 12v på en sån maskin då det brukar vara 6 V i allmänhet på mindre fordon är bilar. Det är därför jag vill veta vad det är för nått så att jag kan kolla upp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Fast ha har ju skev ju att den funkar vid rullstart. Det vill säga allt fungerar helt perfekt utom något som har med batteriet eller överföring via kablar till tändning.

Vi kan alltså uteslut det mesta av det du säger här om allt utom elsystemet till 100%

säger inte att det inte kan vara ett elfel.

men skulle inte starta reservdelskanonen innan jag verkligen uteslutit allt annat som är gratis att testa först.

rätt dumt att slänga hundratals kronor och så visar det sig att de va skit i munstycket eller för mycket vatten i flottörskålen som man hade kunnat fixa på 10 min gratis.

och bara för att du kan rulla igång den utesluter fortfarande inte att motorn får tillräckligt med bränsle.

min kinamoped är ett typexempel på det.

kan kicka igång den på typ 4 kickar men med startmotorn får man typ nöta i en halvminut innan den starter då startmotorn snurrar motorn för sakta för att få ett ordentligt vaccum så den drar upp genom munstyckena och alltid varit så sen jag köpte den.

och minsta skit eller vatten i skålen så går den inte starta alls förutom med kicken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

säger inte att det inte kan vara ett elfel.

men skulle inte starta reservdelskanonen innan jag verkligen uteslutit allt annat som är gratis att testa först.

rätt dumt att slänga hundratals kronor och så visar det sig att de va skit i munstycket eller för mycket vatten i flottörskålen som man hade kunnat fixa på 10 min gratis.

och bara för att du kan rulla igång den utesluter fortfarande inte att motorn får tillräckligt med bränsle.

min kinamoped är ett typexempel på det.

kan kicka igång den på typ 4 kickar men med startmotorn får man typ nöta i en halvminut innan den starter då startmotorn snurrar motorn för sakta för att få ett ordentligt vaccum så den drar upp genom munstyckena och alltid varit så sen jag köpte den.

och minsta skit eller vatten i skålen så går den inte starta alls förutom med kicken.

varför jämför du med din "Kinamoped" med en i det här fallet förmodligen en normal fyrhjuling där vi redan konstaterat att det är ett elrellaterat problem. Som inte har med en förgasare att göra på det där sättet.

Här gäller det att testa och observera rätt saker i rätt ordning. inte att utgå från något för att du har en billig kinamope som beter sig så som din kinamoppe gör. Man måste felsöka den här först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla om det kommer gnista (tändstiftet) när startmotorn jobbar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är insprutning eller förgasare på denna men rullar den igång så ser jag inte vad felet kan vara då det är samma sak som att köra start motorn förutom att en växel är i. Dör den om ni lägger i friläge/park som den står när ni använder start motorn?
Går den på startgas med startmotorn är det något med bränslet.
Går den inte med start gas kolla stiften och gnistan. Att rulla igång den sänker inte volten och är spolen/stiftet eller något annat tändnings relaterat slitet så kan volt "droppen" som alltid förekommer vid startmotor användning vara precis så den inte orkar gnista som den ska.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

11v är inte direkt lågt när en startmotor körs men kanske inte är helt perfekt heller.
Som andra redan sagt lossa alla kablar/anslutningar mellan batteri/tändningslås/startmotor och rengör, JA även tändningslås.
Tlås för att på en del mindre saker som klippare/mc/moppe/osv så kan det vara så att ALL ström till startmotorn går igenom tlåset.
Och är det dålig kontakt där så japp då funkar startmotorn sämre.

Tlåset glöms oftas bort då det inte alltid är så att ALL ström går igenom tlåset, och tyvärr så kan det vara så att det är inuti tlåset som har dålig kontakt.
Man kan alltid utesluta kontakts problem genom att använda startkablar plus/minus så nära/på startmotorn som möjligt, en del mindre startmotorer har kabel ut ifrån dom så inte möjligt att sätta direkt på plus polen då.

Det för oss in på nästa problem som väldigt ofta missas!
Jorden!
Det är lika viktigt att alla jordpunkter är rengjorda och igen på mindre motorer så är det ganska vanligt att det inte finns nån jordkabel utan att allt jordas genom blocket till ram och sen en jordkabel till batteri.
Det är väldigt vanligt att det blir dålig jord mellan motorblock och ram, nackdelen är att man kan behöva plocka ur motorn för att kunna rengöra vilket kan ta allt imellan 3min till timmar!
Så enbart för att spara tid kan det vara en bra ide att helt enkelt sätta en egen jordkabel mellan lämpliga skruvar på motorn/ram heller motor direkt till batteri.

Igen så är det dock ganska enkelt att kolla använd en starkabel sätt ena änden i motorn/startmotorn den andra på minus på batteriet funkar det bättre?
Finns ytterligare en sak och det är att jorden mellan startmotorn och motorblocket kan vara dålig så kan vara värt att skruva bort och rengöra fästet där ofta så är det ganska enkelt.

Och dålig jord kan mycket väl göra så att tändning fungerar perfekt tills man börjar dra runt en startmotor och plötsligt finns ingen/dålig gnista längre.

Två andra saker med ingen/dålig gnista kan vara tlåset.
Heller att det finns ett motstånd när tändningen är på och som sen skippar det motståndet när startmotorn går.
Det görs för att man ska kunna använda en starkare tändspole och därmed starkare gnista vid start men sedan köras vid drift på lägre volt.
Man kan köra en sådan spole på full volt men den kommer då gå varmare och beroende på kylning kan brinna upp, men sliter även mer på tändstift.
Runt 9-10v är vad dessa spolar körs med normalt.

Dessa två fel kan man ju testa sig fram till om det är dessa heller inte med att tillfälligt koppla en kabel från plus på batteriet till tändspolen OBS se till att det är RÄTT kontakt på tspolen som man matar med 12v.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!