Poänglöst med fler än 3 chassifläktar?

Permalänk

Poänglöst med fler än 3 chassifläktar?

Under flera år har jag haft det billigaste chassit jag kunde hitta, ett Fractal Design Focus G, och jag använde 3 chassifläktar (2x140mm fram insug, 1x120mm bak utblås).

Men jag ville få ner temperaturerna på komponenterna i den och köpte därför ett NZXT H7 Flow. I den satte jag 10 fläktar (3x140mm insug fram, 3x120mm insug botten, 1x140mm utblås bak, 3x120mm (en insug två utblås) i toppen).

H7 Flow är även mycket större.

Men jag ser knappt nån skillnad på temperaturerna när jag kör fläktarna på samma fart som gamla chassit i Afterburner.

Gör jag nåt fel eller är det poänglöst med fler än 3 chassifläktar?

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Under flera år har jag haft det billigaste chassit jag kunde hitta, ett Fractal Design Focus G, och jag använde 3 chassifläktar (2x140mm fram insug, 1x120mm bak utblås).

Men jag ville få ner temperaturerna på komponenterna i den och köpte därför ett NZXT H7 Flow. I den satte jag 10 fläktar (3x140mm insug fram, 3x120mm insug botten, 1x140mm utblås bak, 3x120mm (en insug två utblås) i toppen).

Men jag ser knappt nån skillnad på temperaturerna när jag kör fläktarna på samma fart som gamla chassit i Afterburner.

Oof är så ofantligt mycket som spelar roll, samt vill du har ner temperaturer så är ofta ny kylare det bästa du kan göra, så istället för nytt chassi hade en ny kylare och kanske två fläktar i taket gjort mycket mer än nytt chassi med massa fläktar.

Men vad för temperatur är det du har idag?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Focus G kanske inte är det exklusivaste chassit.
Men det är knappast ett "tätt" chassi.
Så det finns ju gränser för hur mycket bättre ett annat chassi kan bli.

Det enda vad jag kan se Flow har över Focus G är en extra frontfläkt, och använder du inte den så kanske det rentav blir sämre flöde då luft smiter ut genom fronten

Permalänk
Medlem

Nä jag tror inte det är nån skillnad så länge det faktiskt inte vad väldigt varmt i lådan som blir hjälpt av väldigt hög fläktprofil. Fler fläktar betyder då att man kan köra med lägre varvtal i fläktpofilen.

jag tror mer nedklocing som faktiskt inte sänker prestanda utan i många fall höjer prestandan. alternativt ofta kan man hitta en profil som sänker strömåtgång ganska markant men bara sänker prestandan väldigt lite vilket man oftast kan leva väldigt bra med.

i spel märker man inget.

Sen byt pasta väldigt optimerat, som man ska göra. Har sett att det kan vara pasta på en fjärdedel mot ena hörnet, som visaren på en klocka ungefär och det är gjort i fabrik.

Så det kan vara lönt att kolla det också.

Till sist, slimma systemet kan ge mer prestanda än drivutinsbyte och fimwarebyte i viss fall.

Allt ihop kan ge men mycket sval dator. Eller ja om man inte väljer Intel i dag så klart

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Jag kopplade ur de tre fläktarna i botten och de tre fläktarna i toppen, allihop 120mm Arctic P12, och det gjorde typ ingen skillnad på tempen överlag.

Tack och lov så använder jag iaf inte RGB-fläktar 😄

Det känns spontant som att chassin med många fläktar mest är till som prydnad med mycket RGB och inte har så mycket praktisk nytta.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag kopplade ur de tre fläktarna i botten och de tre fläktarna i toppen, allihop 120mm Arctic P12, och det gjorde typ ingen skillnad på tempen överlag.

Tack och lov så använder jag iaf inte RGB-fläktar 😄

Det känns spontant som att chassin med många fläktar mest är till som prydnad med mycket RGB och inte har så mycket praktisk nytta.

Jag är övertygad om att fler chassifläktar än 3-4 låter högre vid samma temperatur.

Permalänk
Medlem

Att bara trycka in massa fläktar är sällan bättre än att ha en plan för luftflödet genom chassit. Har du in- och utluft från flera olika håll så kan fläktarna börja "tävla mot varandra" om var luften ska gå någonstans och det kan uppstå fickor med väldigt dåligt luftflöde. I de flesta fall är det bättre att sätta fläktarna så att luften trycks åt ett håll, exempelvis intag i fronten med utsug baktill, eller intag i botten och utsug upptill, med detta får du en jämn ström av luft genom chassit som oftast är det mest optimala för temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Att bara trycka in massa fläktar är sällan bättre än att ha en plan för luftflödet genom chassit. Har du in- och utluft från flera olika håll så kan fläktarna börja "tävla mot varandra" om var luften ska gå någonstans och det kan uppstå fickor med väldigt dåligt luftflöde. I de flesta fall är det bättre att sätta fläktarna så att luften trycks åt ett håll, exempelvis intag i fronten med utsug baktill, eller intag i botten och utsug upptill, med detta får du en jämn ström av luft genom chassit som oftast är det mest optimala för temperaturer.

Absolut, därför använde jag NZXT's officiella rekommendation för placering av fläktar samt in- och utsug för fläktarna specifikt för H7 Flow.

Men 3 insug fram, 3 insug i botten, 1 utsug bak samt 3 utsug på toppen känns inte särskilt optimalt. Lägg även till det en CPU-kylare med 2 fläktar.

Dock ändrade jag konfigurationen lite. Nån tech-youtuber visade att den toppfläkt som sitter närmast fronten suger ut luften direkt som den högst placerade frontfläkten drar in, så jag ändrade den toppfläkten till insug.

Men det är irrelevant nu eftersom både botten- och toppfläktarna är frånkopplade nu.

Jag trodde åtminstone att bottenfläktarna skulle hjälpa till att kyla grafikkortet lite mer eftersom de sitter rakt under den, men GPU-tempen är typ samma.

Jag kanske skulle dra igång de på botten igen och maxa varvtalet specifikt på just dem och se vilken skillnad det gör för grafilkortet eftersom det säkert är 20 cm upp till grafikkortet från bottenfläktarna.

Visa signatur