Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja exakt. Och det går skitsnabbt, så drar man flera stift och även använder något ”plastlim” som Biltemas plastsvets: https://www.biltema.se/bygg/lim/epoxilim/plastsvetsning-2-x-1.... Denna ”lim” ser de första 15minuter vara kass tills den fäster.

Vanligt snabblim fäster supersnabbt men är det är väldigt svagt emot plats, att limma plast är ett komplicerat område. Men de grejerna ovanför fungerar bra för mitt behov. Problemet med den som svetsar gem är att plasten bör inte vara alltför tunn, gemen bör ligga inne i plasten.

Ahhh, detta är nog jackpot för mig med 'gemen' menar jag de stiften, är ca 1-2,5cm plasttjocklek som stiften ska ned, tänker man kan klippa överflödigt material och slipa ned. Limma precis innan svets eller som extra förstärkning efter?

Den varierande tjockleken är sprucken batterihållare till billig elcykel modell äldre.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Ahhh, detta är nog jackpot för mig med 'gemen' menar jag de stiften, är ca 1-2,5cm plasttjocklek som stiften ska ned, tänker man kan klippa överflödigt material och slipa ned. Limma precis innan svets eller som extra förstärkning efter?

Den varierande tjockleken är sprucken batterihållare till billig elcykel modell äldre.

Det stämmer. Limma går göra både före eller efter:
Guide för hur man lagar:
https://m.youtube.com/watch?v=dGveuYxwzg0

Permalänk
Medlem

Guide för hur man lagar:
https://m.youtube.com/watch?v=dGveuYxwzg0&t=705s&pp=ygUKUGxhc...

Tack för info om plastsvets blir en trip till biltema och jula imorgon samt begrunda video du delade och andra källor, får söka runt lite!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Allmänt känt att fläkten ger upp på dessa, och eftermarknadsfläktarna är lika dåliga som original.

Noctua 5v kopplad till Nucens fan header, lägsta hastighet vald och den går betydligt svalare än tidigare.

Permalänk
Medlem

En granne har problem med "popping" när ljud startar eller stoppar på Win11 (HDMI) - han har löst det genom att låta ett program spela upp en fil på repeat med låg volym.

Tydligen är det något skit med realtek-drivrutiner.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Förlängde livet på min gamla laptop...
Gångjärnslösning för bärbar dator

Betyget verkar peka på att det är en fullösning 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Förlängde livet på min gamla laptop...
Gångjärnslösning för bärbar dator

Betyget verkar peka på att det är en fullösning 😁

Snyggt löst! Dock kanske inte det bästa om man försöker vika ihop den

Permalänk
Medlem

Guide för hur man lagar:
https://m.youtube.com/watch?v=dGveuYxwzg0

Nice! Finns så mycket coola verktyg och sätt att göra saker man inte har nån aning om, tackar för länken och info

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snyggt löst! Dock kanske inte det bästa om man försöker vika ihop den

Håller med dig fullständigt.
Rubriken är inte den bästa, det finns ju inget gångjärn.
Och ja, om jag stänger den så blir det inte så lyckat.

Men jag slapp sitta och hålla i skärmen när jag använde datorn och det hjälpte mig tills jag skaffade en ny laptop.

Permalänk
Medlem

Under den mörka tiden av mitt liv, då jag körde Volvo, hände det en gång att spännaren till generatorn gick sönder just när det var angeläget att komma hem...

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

Le Egenföretagare's Fullösningar

Silvertejpad router på fibernätverksuttag

(Ingen fara, silvertejpen nuddar ingen tapet och påverkar kylflänsarna minimalt!)

Soffkudde & avlång duk som svankstöd

(Till och från måste dukens framsida dras upp så kudden inte lossnar!)

Sittdelen från en pianostol & trasig hårddisk som fotstöd

(Benen har donerats för att bygga valfritt bord!)

Jag hade tidigare IKEA-fotstödet som syns i @Lutop's bild men det fotstödet kostade 99 SEK när jag först köpte det och nypris nu är närmare 400 SEK!!!

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Här kommer bilder på min kreativa(korkade) AC lösning.
Ville slippa en stor bullrig AC i rummet där jag är samt öka kyl-effektiviteten.
Har en inne-AC ståendes i förrådsboden bredvid där jag sover. Slang är kopplad från utblåset på ACn till en väggventil in i sovutrymmet. Jag har dragit in strömkabeln samt en på/av kontakt som jag lött fast på kretskortet så att jag inte behöver interagera alls med utrymmet där ACn står.

Funktionen är: Koppla in sladd+tryck på knapp -> Ta kall kvällsluft från den otäta boden -> kyl ner luft med ACn -> skicka in kyld luft till sovrummet -> möjlighet att spela hela natten med kraftig dator utan att svettas eller bli lomhörd.

Inne i boden brevid:

Inne i sovrummet: