Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

De fulsmarta lösningarnas tråd

I den här tråden hyllar vi de fulsmarta lösningarna - de som löser problem utan att vinna skönhetspoäng. Har du ljudisolerat tangentbord med sönderklippta handledsstöd? Satt kardborrband på fjärrkontroll och soffa? Monterat övervakningskameran med buntband? Det viktigaste är ju att det funkar! Eller?

Vad är den fulsmartaste lösningen du stått för? Bonuspoäng för bilder och kort beskrivning av problemet och hur du "löste" det.

Permalänk

Härlig trådstart!

Har inte jättemycket att bidra med just nu förutom dessa två, inte så smarta direkt, men fula är dom!

Rpi Zero monterad på en bit akryl med hjälp av buntband så den inte kortsluter vid labbandet.

En NUC dator som server i media skåpet, monterad med ståltråd och skruv, inte heller så smart, men det duger för stunden.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Inget är så permanent som en temporär lösning!

Permalänk
Medlem

Kul. Nominerar min egen tråd från ett tag sen.

Permalänk

Plastdetalj går sönder, lim håller ej. Proffsen skapar en 3D modell av plastmodellen och skriver ut den X antal gånger innan de får ett resultat som de anser är bra. Tidsåtgång, vid svårare detalj uppskatta 2 dagar*8h=16h.

Lata jag jag kör med en platsvets och lagar skiten, snyggar sedan till med olika verktyg. Tidsåtgång ca 0,5h
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kul. Nominerar min egen tråd från ett tag sen.

Underbar bygglogg, lärde mig ett par nya ord på köpet dessutom!
Har ett gammalt vitrinskåp där underdelen skulle kunna härbergera några kompaktare lådor med elektronikskrot nån dag, känner inspirationen flöda (ska nu bara hitta hålsågen).

Edit: För att bidra med nåt så är en klassisk lösning om man behöver snabbkonvertera en fläkt till nån pryttel som inte har fanheaders är att kapa en USB-kabel och löda ihop skiten, givet att fläkten går på 5V och inte drar för mycket kräm. Bild från min högst provisoriska retrohörna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Anti-häng och kabelgömma i ett.

Edit: Jag körde med toarulle först, men den räckte inte till så fick bli att kapa enhushållsrulle men en avklippt bit av en vinkartong blev ju snyggare:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Såg någon ghetto mod en gång för länge sen.
Så skaffade en påshållare från ikea och slängde ner alla grendosor, inte lika snyggt idag som det en gång i tiden var men det är någorlunda ordning och reda på kablarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

En liten hängmatta för mina ben/fötter så att man kan chilla lite extra i stolen

Permalänk
Medlem

Min "fönsterenhet" AC

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av surrogate activity:

Härlig trådstart!

Har inte jättemycket att bidra med just nu förutom dessa två, inte så smarta direkt, men fula är dom!

Rpi Zero monterad på en bit akryl med hjälp av buntband så den inte kortsluter vid labbandet.
<Uppladdad bildlänk>

En NUC dator som server i media skåpet, monterad med ståltråd och skruv, inte heller så smart, men det duger för stunden.
<Uppladdad bildlänk>

En broder

Det ser inte mycket ut för världen (eller snarare, det ser förjävligt ut), men på bilden är

inteno xg6846 omflashad till openwrt, jobbar som managed switch
nuc 11 pro med 2 x Ethernet som kör proxmox med 2 virtuella routrar, en massa servrar, VLAN och labb för skojiga saker.

Väldigt nöjd med att det som förut brukade fylla min klädkammare, nu går att lösa inuti ett elskåp.

Hett tips för knasiga monteringar: https://www.clasohlson.com/se/Kardborreark/p/31-8146

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Sötast

Jag har inte tillgång till mina bilder just nu så kan inte posta något skoj!

Eller jo, jag har ju ett lastgammat album här på swec:

Det var en gammal Paperserver

På den tiden laptopkylare var en stor grej så hade jag inte råd att köpa en..... så jag tog en cirkelsåg och gjorde hål rakt igenom datorbordet och satte en 120 eller 80mm fläkt direkt i bordsskivan x)

Permalänk
Medlem

Ful och kanske smarta lösningar :D, har säkert flera men det var dessa som jag kom på just nu.

Flyttade in i en lägenhet för 4 år sedan och hade inte något vettigt sätt att ha nätverket. Orkade inte dra om kablarna så fick bli att bygga ett "nätverksskåp", inte det snyggaste men det fungerar. Bilderna togs 2021 men ser ungefär likadant ut än så länge. Största skillnaden är nog att jag har spraymålat luckan vit istället för att den är frostad med ett kors.

Fick lösa något för tvbänken då det blev lite för varmt, nu är förstärkaren utbytt men står en NAS där istället nu så behövs fortfarande lite avyttring av varmluft.

ett rör som går igenom hela skåpet och i början är det en 120mm fläkt som är kopplad till en kontroller som är steglös. Har varit igång i över 4 år nu och fungerar super.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Sprejmåla en detalj på vintern utan dragskåp? Fraktlåda vänd med öppningen på sidan med ett par värmeljus i, ställd på balkongen.
Blir bra varmt där inne även om det är minusgrader utomhus.
Det har jag gjort flera gånger. Ha en vattenflaska redo för ifall du råkar spreja in i en låga så att lådan tagit eld.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lata jag jag kör med en platsvets och lagar skiten, snyggar sedan till med olika verktyg. Tidsåtgång ca 0,5h

Pfft, vilket proffs ändå.. Jag har använt en gammal lödkolv, som jag annars skulle ha kasserat. Luktar fint. Kanske därför jag fick cancer efteråt, men ändå.

Äh. Annars, inget lim: Om ABS, ABS/styren-plast upplöst i aceton, så det fyller sprickan. Tryck ihop och låt torka. Skär bort överflöd och låt torka. Sen förstärkning med epoxy+glasfiberväv.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag tror forumet skulle få slut på lagringsutrymme om jag skrev om alla gånger jag använt biltemas snabblim (CA) i 50ml tub

Det är som en portabel 3D-skrivare på tub

Går att göra det absolut mesta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Plastdetalj går sönder, lim håller ej. Proffsen skapar en 3D modell av plastmodellen och skriver ut den X antal gånger innan de får ett resultat som de anser är bra. Tidsåtgång, vid svårare detalj uppskatta 2 dagar*8h=16h.

Tack för tipset!!! Verkar vara precis vad jag behöver! Är det så att metall 'gemen' sänks ned i plasten och på det sättet svetsar ihop + att plasten smälter ihop runt 'gemet'?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag klippte ut ett fyrkantigt hål i chassit och satte i en fläkt. Som blåste upp.
Sänkte tempen i chassit med 10 grader 🤪

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över att det inte dykt upp någon selfie!
xD

Permalänk
Medlem

Har inga bilder på nåt och orkar inte ta några på all skt jag kör med nu heller!

Men hade tex en stor fyrkantig plywood låda som var hemsnickrad som hade två system i sig.
En "server" med massa hårddiskar som hade en Pentium 4 1700mhz och sen en P4 på 3200mhz som spel/vardagsburk.
Moderkorten fastskruvade direkt i plywooden med träskruv båda cpu´erna och moderkorten samt minne och gpu på spel burken var vattenkylda.
Allt i en slinga med en stor akvarie pump (innan D5 pumparna fanns/blev poppis) 4st kylare från div saab/golf/volvo värme element.
Samt två kupe fläktar från golf som fläkt till kylarna och luft genom plywood lådan.

En dag nr jag kom hem och gick in så lät det konstigt och tog ett tag innan jag kände igen ljudet och samtidigt började jag känna blöta fötter.
Visade sig att det var en jävla massa vatten på golvet!
När jag gick hemifrån 12 timmar tidigare så stängde jag av spelburken och av nån anledning bröt strömmen i det grenuttag som pumpen satt i som förövrigt var ganska undangömt och hade inte varit avslagen på nästan ett år.
Servern hade fortfarande ström och slangarna på cpu blocket hade smält, spel burkens moderkort/gpu och båda nätaggen var under serverns moderkort och var dygnblöta.
Och jag menar att dom var blöta för pumpen snurrade fortfarande (och funkade fint i 2-3 år till efter detta) och hade pumpat ur hela 8 liters dunken jag hade som vatten behållare.
Det var den enda dunk med hål i korken (perfekt passform för två 16mm slangar) som jag hittade gratis ho mormor/morfar då det hade kommit ur nån husvagn där den varit vatten för husvagnen.

Båda systemen fungerade i ett par år efteråt men troligen för att jag plockade isär/ur allt och använde 4-5 burkar startgas att rengöra med dvs etern blandas med vattnet och avdunstas.

Min nuvarande htpc står moderkortet lutat mot ena väggen i ett skåp psu ligger på golvet i skåpet.
Min nuvarande server ligger allt på plywood skiva (från lådan med p4 systemen i) och ett liggunderlag som tar bort väldigt stora mängder med vibrationer från hd i garderoben där en ligger i överskåpet som har ett luftutsug.
Alla 14st hd (haft som mest 21) sitter monterade med 3st långa hålband i en lång rad sen ed 4st 120mm fläktar monterade med ett "hålband som en arm per fläkt".

En nyare Intel N100 billig kina minipc som router med M.2 gick lite för varmt för min del (sällan under 85C även utan att den jobbade) så skruvade bort toppen och satte en 120mm noctua fläkt på 5v där och den har nu under halva tempen när man benchar den.
Min xikestor 10Gig SFP+ (och optiska SFP+ moduler) vet ja inte om den giock direkt varmt men den hade en liten skit fläkt som inte lät direkt högt men det var ett extremt irriterande ljud så bort med toppen och en 80mm noctua på 5v och tystnad

Till sist ett tips från mig till andra "fixxare"
VULKTEJP!
Vulkltejp är BETYDLIGT bättre än eltejp till det mesta.
Eltejp så KOMMER klistret att släppa på och det KOMMER att kleta runt.
Silvertejp oftas bättre än eltejp och då mest för att det håller längre, MEN där så torkar klistret ut istället det sitter fortfarande lite men samtidigt så torkar tejpen ut och blir väldigt spröd och smulas lätt sönder.
Vulktejpens nackdel är att den har inget klister vilket gör att det är dåligt till mindre saker som tex kablar men är det lite större saker som an kan vira runt ett par gånger.

Ett exempel hade ett par hörlurar där leden mellan lurarna och huvudbågen var av plast som sprack efter 2-3 år provade eltejp men minsta lilla svett och klistret börjar kleta runt och nån dag senare så sitter inte tejpen kvar alls längre, dvs höll nån,några få veckor.
Silvertejp höll i 1-2 mån dels för att klistret kunde börja kleta runt om man svettades första tiden men klarade man den tiden så hårdnade tejpen av svetten istället och började spricka.
Höll på med detta i nåt år och skiten lossnade ju alltid under en dålig tid.

Vulkltejp gjorde det EN GÅNG det höll i runt 8år nånting och har kvar lurarna och flyttar runt dom lite då o då och verkar som vulktejpen håller än ytterligare 10-15 år efter jag slutade använda dom!

Det är lite krångligare att använda vulktejpen dock o då dels för att den saknar klister så kan vara svårt att få den att fästa.
Men även för att man för bästa hållbarhet behöver sträcka den när man virar runt den då den dels får lite av ett gummibands effekt att den drar ihop sig men även för att vulkaniseringen fungerar bättre om den drar/trycker ihop sig självt.
Och med vulkanisering så är det att hela tejpen smälter ihop till en homogen massa efter några timmar typ som när man lagar ett hål i en cykelslang, dvs det går inte att "repa" upp tejpen igen vilket kan vara en nackdel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det heter GhettoMod(s)!

Protips:
Ingen plastsvets? Tändare plus vanliga häftstift, gem, kabelkardeler eller vad som fungerar fint. Försök att inte sota ner stiften bara för bästa effekt. Storm tändare eller lödkolv fungerar bra.

En bit kabelstumpa fungerar bra som armering vid reparation av plast.

Armera överlag höjer kvaliteten på lagningen rejält, oavsett om det är plast eller inte.

Många vanligt förekommande plaster kan formas med värme. Det finns mycket man använda det till. Ex nån liten låsspak eller så som gått av. Limma ihop tillfälligt, värme en annan bit plast och forma till samma form.

Permalänk
Medlem

Har ingen bild, men just nu hänger en nätverkskabel mellan 3 rum för jag inte orkat borra hål i en vägg.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Har ett moderkort precis innan det där med "Q-release" och allt vad det heter för grafikkort började komma, och med en stor luftkylare är det helt överjävligt att komma ner till haken för att lossa spärren till grafikkortet om jag behöver ta loss det. (Bytt ut ett 3080 mot ett 7900 XTX under byggets livstid bl.a.)

Lösningen kom från min mor som kläckte en genialisk idé: en blompinne. Fungerar helt jäkla underbart, billigt, och man behöver inte vara rädd för att (som med en skruvmejsel) råka repa eller skada moderkortet på samma sätt. Den är dessutom både lång, smal och styv hela vägen (ja, that's what she said), till skillnad från de flesta skruvmejslar som har ett tjockare handtag som då oftast är i vägen.

Permalänk
Medlem

Har en exos där som backup disk. Sänkte tempen från 53 till runt 40.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Jag kom över en Cisco switch , legacy deluxe men fungerade att labba med vlan på. Fläkten var inte ”hemmavänlig”, så jag hittade på Reddit en tråd om hur man gettomoddade en switch, av typ samma modell jag har.

Bilden visar en fractal-fläkt , men slutresultatet har en en tyst noctua fläkt.

Jag borrade en himmelens massa hål, stora och mindre stora, som fick bli ”urblås-hål”.

Permalänk
Medlem

Utblås 3d printer. Inte kommit mig för att korta slangen än. Men funkar det så...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Har ett moderkort precis innan det där med "Q-release" och allt vad det heter för grafikkort började komma, och med en stor luftkylare är det helt överjävligt att komma ner till haken för att lossa spärren till grafikkortet om jag behöver ta loss det. (Bytt ut ett 3080 mot ett 7900 XTX under byggets livstid bl.a.)

Lösningen kom från min mor som kläckte en genialisk idé: en blompinne. Fungerar helt jäkla underbart, billigt, och man behöver inte vara rädd för att (som med en skruvmejsel) råka repa eller skada moderkortet på samma sätt. Den är dessutom både lång, smal och styv hela vägen (ja, that's what she said), till skillnad från de flesta skruvmejslar som har ett tjockare handtag som då oftast är i vägen.

Japp, blompinnar är alldeles utmärkta för detta. Även linjal av trä eller en måttstock utan metallkappa på änden!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det heter GhettoMod(s)!

Protips:
Ingen plastsvets? Tändare plus vanliga häftstift, gem, kabelkardeler eller vad som fungerar fint. Försök att inte sota ner stiften bara för bästa effekt. Storm tändare eller lödkolv fungerar bra.

En bit kabelstumpa fungerar bra som armering vid reparation av plast.

Armera överlag höjer kvaliteten på lagningen rejält, oavsett om det är plast eller inte.

Många vanligt förekommande plaster kan formas med värme. Det finns mycket man använda det till. Ex nån liten låsspak eller så som gått av. Limma ihop tillfälligt, värme en annan bit plast och forma till samma form.

Protip 2.
Många produkter man köper är av ABS-plast. Det enda man behöver då är aceton som smälter ihop brottytorna. Alternativt kan man göra en tjock ellrr tunn slurry genom att lösa upp abs i aceton och sen använda som lim. Slår det mesta så länge plasten fäster mot ABS.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Senaste projektet

Högra motorn är från en annan bil, går väldigt mycket bättre med två hjul som driver

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Tack för tipset!!! Verkar vara precis vad jag behöver! Är det så att metall 'gemen' sänks ned i plasten och på det sättet svetsar ihop + att plasten smälter ihop runt 'gemet'?

Ja exakt. Och det går skitsnabbt, så drar man flera stift och även använder något ”plastlim” som Biltemas plastsvets: https://www.biltema.se/bygg/lim/epoxilim/plastsvetsning-2-x-1.... Denna ”lim” ser de första 15minuter vara kass tills den fäster.

Vanligt snabblim fäster supersnabbt men är det är väldigt svagt emot plats, att limma plast är ett komplicerat område. Men de grejerna ovanför fungerar bra för mitt behov. Problemet med den som svetsar gem är att plasten bör inte vara alltför tunn, gemen bör ligga inne i plasten.

Permalänk
Medlem

Satte en greaseweazle internt kopplad till ett usb3-kort, sitter på en pentium II-platta skruvad och tejpad. Funkar fint, i all sin fulhet. (för att läsa Amiga-disketter på pc)

Kabeldragning som matchar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave