Bygga en NAS med standard externa hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Bygga en NAS med standard externa hårddiskar.

Jag fick en lite udda idé häromdagen när jag hjälpte en kund. Kunden hade köpt en stor mängd externa hårddiskar, och då slog det mig: varför inte bygga en egen NAS baserad på dessa?

Tanken är att 3D-printa ett chassi där varje extern hårddisk skjuts in som en låda. Inuti chassit sitter fasta kontakter (USB eller SATA, beroende på disktyp) så att diskarna enkelt ansluts när de trycks in – utan lösa kablar. Allt samlas i ett slags "byrå" för hårddiskar.

På baksidan monterar man en liten dator, till exempel en Raspberry Pi eller en Orange Pi R1 Plus RV2.

Orange Pi RV2 är RISC-V-baserad i stället för ARM, vilket kan innebära vissa kompatibilitetsutmaningar. Men den är mycket prisvärd – cirka 700 kronor – och erbjuder två ethernetportar samt plats för två M.2-diskar. Ubuntu finns nu även för RISC-V, vilket gör det fullt möjligt att köra en modern Linux-distribution på enheten.

Resultatet skulle kunna bli en kompakt, modulär och billig "mini-NAS" med bra nätverkskapacitet och utbyggbar lagring. En enkel, självbyggd lösning för backup, fildelning eller hemmalagring – byggd på återanvända komponenter och öppen källkod.

Vad tror ni om idén?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Enkortsdatorerna brukar inte ha särskilt många usbanslutningar och usbdiskar har inte likadana/likaplacerade anslutningar så man skulle också behöva använda likadana diskar för att kunna trycka in dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns enkortsdatorer med flera S-ATA-anslutningar, men om det gäller en kund så skulle jag direkt avråda från att göra en hemmasnickrad lösning överhuvudtaget. Kan ju bero lite på hur kritiskt det är med lagring, men det tar tid att göra något annorlunda och support blir fort mycket knepigare och tidskrävande än man först tänkt. Båda dessa faktorer göra det dyrt för kunden.
Med det sagt så vore det ju bra att komma bort från externa diskar. Hur ser kundens backupstrategi ut i dag?
En bättre lösning är nog en "färdig" NAS från QNAP tycker jag (eller eventuellt Synology, men då får man mindre hårdvara för pengarna, samt att de börjat med osympatiska saker som egenmärkta hårddiskar o.s.v.). Gärna i kombination med en bra strategi för offsite-backup som t.ex. molnbackup eller en till NAS någon annanstans (men givetvis inte med spegling utan versionshantering).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Skrivet av klein:

Jag fick en lite udda idé häromdagen när jag hjälpte en kund. Kunden hade köpt en stor mängd externa hårddiskar, och då slog det mig: varför inte bygga en egen NAS baserad på dessa?

Tanken är att 3D-printa ett chassi där varje extern hårddisk skjuts in som en låda. Inuti chassit sitter fasta kontakter (USB eller SATA, beroende på disktyp) så att diskarna enkelt ansluts när de trycks in – utan lösa kablar. Allt samlas i ett slags "byrå" för hårddiskar.

På baksidan monterar man en liten dator, till exempel en Raspberry Pi eller en Orange Pi R1 Plus RV2.

Orange Pi RV2 är RISC-V-baserad i stället för ARM, vilket kan innebära vissa kompatibilitetsutmaningar. Men den är mycket prisvärd – cirka 700 kronor – och erbjuder två ethernetportar samt plats för två M.2-diskar. Ubuntu finns nu även för RISC-V, vilket gör det fullt möjligt att köra en modern Linux-distribution på enheten.

Resultatet skulle kunna bli en kompakt, modulär och billig "mini-NAS" med bra nätverkskapacitet och utbyggbar lagring. En enkel, självbyggd lösning för backup, fildelning eller hemmalagring – byggd på återanvända komponenter och öppen källkod.

Vad tror ni om idén?

Jag skulle undvika att bygga ett NAS på USB-anslutningar. Det kommer "troligen oftast" fungera, men det är inte en robust lösning där du kan lämna några som helst garantier på datalagringen. Minsta kravet, skulle jag säga, är att du har SATA-kopplingar till alla diskar.
Sekundärt: Ska du bygga på en enkortsdator, se till att dess SATA-kontroller inte är ansluten till SoC över USB, av exakt samma orsak.

Jag skulle personligen i så fall hellre kolla på N97- eller N100-baserade smådatorer som kan fås med stöd för flera diskar (ofta fyra), eller gå upp ett snäpp i storlek och skaffa något som har en riktig PCIe-anslutning så man kan plugga in ett HBA-kort, som garanterat funkar bra med många (8+) hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Vad tror ni om idén?

Beror på vad du vill få ut av det, ska det vara enkelt och billigt så låter det som en riktigt dålig idé! Valfri äldre dator med typ en ivy bridge cpu och ett vettigt typ äldre fractal chassi gör samma sak men utan allt strul. Kör själv en 4770k i ett fd chassi med plats för 8 diskar (går nog att utöka med 3-4 diskar via 5,25" platserna, denna fick jag gratis som hjälp för att jag byggde en ny dator åt föregående ägare.

Är det för att samtidigt lära sig, och med tiden även behöva lära sig nytt när man vill utöka eller kanske få nya funktioner osv så kan det helt klart va en riktigt bra idé

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror på vad du vill få ut av det, ska det vara enkelt och billigt så låter det som en riktigt dålig idé! Valfri äldre dator med typ en ivy bridge cpu och ett vettigt typ äldre fractal chassi gör samma sak men utan allt strul. Kör själv en 4770k i ett fd chassi med plats för 8 diskar (går nog att utöka med 3-4 diskar via 5,25" platserna, denna fick jag gratis som hjälp för att jag byggde en ny dator åt föregående ägare.

Är det för att samtidigt lära sig, och med tiden även behöva lära sig nytt när man vill utöka eller kanske få nya funktioner osv så kan det helt klart va en riktigt bra idé

Förvisso! Jag har själv en gammal i7-4xyzK, men den tar plats. Jag kör Debian på den idag.

Den här lösningen skulle ta mindre plats. Eller varför inte bara ha datorn inbyggd i ett vardagsföremål, till exempel en lampa?

Skulle man få inbrott, så är det knappast troligt att någon tar med sig en gammal bordslampa från loppis

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Förvisso! Jag har själv en gammal i7-4xyzK, men den tar plats. Jag kör Debian på den idag.

Den här lösningen skulle ta mindre plats. Eller varför inte bara ha datorn inbyggd i ett vardagsföremål, till exempel en lampa?

Skulle man få inbrott, så är det knappast troligt att någon tar med sig en gammal bordslampa från loppis

Ja plats är en annan femma, men med mer plats kommer även fler diskar så det beror helt på vad man har för behov. Problemet med en raspberry pi är att usb kontroller bara kommer orka driva så många diskar innan den blir en begränsning. Medans med säg ett itx moderkort tillsammans med ett hba kort hanterar 12-16 diakar utan problem.

Angående inbrott och installera allt i en lampa så blir väll ändå diskarnas storlek ett problem då istället? Samt om man väl får inbrott så är inte en gammal skruttig nas direkt något som är av intresse av dom. Tjuvar är en av tre saker 99% av gångerna!

• pundare som tar sånt som ser dyrt ut! Tv, systemkamera mobiler osv

• ligorna, ute efter sånt som går att lägga i ett kuvert så dom fort blir av med det dom stulit! Guld, kontanter, pass osv

• ligor som är ute efter värdesaker! Exotiska bilar, tavlor osv (här är du körd vad du än gör tyvärr)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja plats är en annan femma, men med mer plats kommer även fler diskar så det beror helt på vad man har för behov. Problemet med en raspberry pi är att usb kontroller bara kommer orka driva så många diskar innan den blir en begränsning. Medans med säg ett itx moderkort tillsammans med ett hba kort hanterar 12-16 diakar utan problem.

Angående inbrott och installera allt i en lampa så blir väll ändå diskarnas storlek ett problem då istället? Samt om man väl får inbrott så är inte en gammal skruttig nas direkt något som är av intresse av dom. Tjuvar är en av tre saker 99% av gångerna!

• pundare som tar sånt som ser dyrt ut! Tv, systemkamera mobiler osv

• ligorna, ute efter sånt som går att lägga i ett kuvert så dom fort blir av med det dom stulit! Guld, kontanter, pass osv

• ligor som är ute efter värdesaker! Exotiska bilar, tavlor osv (här är du körd vad du än gör tyvärr)

Ligor skiter i elektronik – men pundare, däremot... Jag brukar ha 80 % vodka stående i flaskor märkta med 40 %, så mot pundare finns det så att säga honungsfällor. Har man tur konsumerar de den direkt på brottsplatsen – då är det bara för länsman att plocka fanskapet.

Men just Orange Pi R1+ RV2 har stöd för att montera M.2-diskar, vilket gör den intressant. Därför är den intressant ha som NAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ligor skiter i elektronik – men pundare, däremot... Jag brukar ha 80 % vodka stående i flaskor märkta med 40 %, så mot pundare finns det så att säga honungsfällor. Har man tur konsumerar de den direkt på brottsplatsen – då är det bara för länsman att plocka fanskapet.

Men just Orange Pi R1+ RV2 har stöd för att montera M.2-diskar, vilket gör den intressant. Därför är den intressant ha som NAS.

Yes men saker så som en nas är nog ingen prio för någon, såklart beroende på hur den serut.

Och ja helt klart att det kan vara en vettig idé men som sagt, beror på varför man gör det hela, är det för att ha något att pilla med och lära sig eller ska det bara fungera. Samt i slutändan vad ska nasen användas till? Är det bara mediabiblotek så är tillexempel m.2 ganska onödigt, medans om det ska redigeras vidoe/bilder från den eller att den ska användas som databas för något så kan det helt klart vara en fördel. Men då kan man samtidigt köpa ett billigt X99 moderkort med betyderligt mer kapabel cpu för samma summa.

Visa signatur

here we go!