Permalänk
Medlem

Skärm för både spel och jobb?

Hej!

Jag håller på att skaffa en ny dator (vad gäller gpu kommer jag att uppgradera från en geforce 1080 till en 5080). Det är därför dags att även uppgradera min skärm (från 1080p till 1440p). Jag är sugen på en Oled-skärm. Det som oroar mig dock, utöver det saftiga priset, är att jag inte bara kommer att använda datorn för att spela. Mitt jobb går ut på att skriva långa texter och läsa äldre digitaliserat material. Jag har läst att oled-skärmar inte är så välanpassade till just texter i word och dylikt. Stämmer detta fortfarande? Vad vore i så fall ett bra alternativ? Skärmen bör vara en 27 tum 1440p.

Permalänk
Medlem

Om du menar det med att sub-pixlarna inte är anpassade för att visa text ska det ha blivit bättre med nyare paneler (men IPS är kanske ändå att föredra om man arbetar mycket med texter).

Om du menar risken för inbränning finns den fortfarande.

Permalänk
Medlem

Om du läser mycket text ska du definitivt satsa på en 4K-skärm.

Det här är den billigaste OLED-skärmen med 4K.

https://www.komplett.se/product/1314977/gaming/spelutrustning...

https://www.sweclockers.com/testpilot/40032-testpilot-philips...

Permalänk
Bildexpert 📺

4K-skärm kommer i högre grad dölja problematiken med varierande subpixelstrukturer ifall du går OLED-vägen. Plus att 4K i sig möjliggör överlägsen textrendering. Du kommer förmodligen varför i hela friden du orkade sitta med 1920x1080 i alla år för texter när 4K gör det hela så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Tack!

Anledningen är till att jag är tveksam vad gäller 4k är att jag verkligen gillar höga fps. Mitt nuvarande kort (Gtx 1080) har tjänat mig väl i snart 10 år just därför att jag spelade på en 1080p skärm. Jag tänker mig därför en 1440p med allt maxat i spel som Cyberpunk och MSFS.
Oled är fantastisk på många sätt men jag känner mig lite obekväm med risken för burn in.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valgua:

Tack!

Anledningen är till att jag är tveksam vad gäller 4k är att jag verkligen gillar höga fps. Mitt nuvarande kort (Gtx 1080) har tjänat mig väl i snart 10 år just därför att jag spelade på en 1080p skärm. Jag tänker mig därför en 1440p med allt maxat i spel som Cyberpunk och MSFS.
Oled är fantastisk på många sätt men jag känner mig lite obekväm med risken för burn in.

Att skärmen kör 4K har noll och ingen inverkan på din FPS att göra. FPS är en fråga om grafikkort och inställningarna i spelen. Fortsätter du köra 1080p i spelen som innan får du samma FPS som innan och det kommer med 4K-skärm se likadant ut, rent av bättre än innan eftersom 4K-skärmen inte alls har lika tydlig pixelstruktur.

Efter att i 20+ år ha lärt sig att en 1080p-skärm kör man alltid i 1080p och en 1440p-skärm kör man alltid i 1440p eftersom upplösningen är så låg och skalning ser dåligt ut. Då fastnar man lätt i samma tankemönster att 4K måste man alltid köra i 4K. Fast så är det inte. Med 4K-skärm är upplösningen så pass hög att du kan skala och med moderna spel och modern GPU får du ännu mer möjlighet att skala efter tycke och smak. Samtidigt som användningen och skalningen där, inte minst textkvaliteten är så överlägsen. Det gör att med 4K-skärm (och högre) början vi gå full cirkel mot den amorfa upplösningen hos en CRT och hur man en gång valde olika upplösning på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att skärmen kör 4K har noll och ingen inverkan på din FPS att göra.

Förstår vad du menar, men lite fel uttryckt känner jag om man nu inte har för mycket pengar och kör 40/5090 ~

Kör man 4K idag så är DLSS nästan ett måste om man vill ha mycket FPS så som vid 240hz, annars är de waste of money.

Fördelen att köra en 4K är att du alltid kan köra lägre upplösning (fattigmans DLSS) och inte få lika mycket kvalitéstraff som om du hade gjort det vid en 1440/1080p skärm. Personligen kör jag en Gigabyte M32U på 144hz, otroligt fantastiskt vid jobb och endel spel helst mer casual varianten men inte nå vidare (personligen då) vid FPS - för jag måste välja mellan och ha kass upplösning eller FPS.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |