Router: är det smart att underclocka för att få en mer stabil maskin?

Permalänk

Router: är det smart att underclocka för att få en mer stabil maskin?

Hej!

Jag har köpt en Protectli VP6630 maskin med Intel® i3-1215U 6 Core / 8 Thread (Turbo up to 4.4 GHz).

Ska endast användas som OpenVPN router (utan dco) på OpenWRT med en QoS begränsning på max 400 Mbit throughput. (200/200Mbit).

Funderar på om det vore smart eller dumt att kanske underclocka denna maskin till typ 3.3 Ghz?

Det jag är orolig för är ifall jag låter den vara som den är nu och vi maxar 400Mbit throughput alldeles för länge så blir den säkerligen väldigt varm och laggig. Den klarar antagligen inte att köra i max turbo allt för länge.

Har testat utan att ändra på några inställningar och max throughput över OpenVPN (utan dco) låg på ca 767 Mbit med detta kommando:

while ! iperf3 -c xxxxxxxx --bidir -P 16 -t 5 -f m; do echo "Server busy, trying again..."; sleep 1; done

Jag är ju nybörjare, vad skulle ni proffs rekommendera?
Låta skiten vara som den är eller underclocka för att få mer stabilitet?

Permalänk
Rekordmedlem

Den går inte i turbofrekvens kontinuerligt utan bara så länge den kan utan aatt det skapar problem, sedan klockar de ner automatiskt så att manuellt underklocka lär inte påverka men du kan ju i stället prova att undervolta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den går inte i turbofrekvens kontinuerligt utan bara så länge den kan utan aatt det skapar problem, sedan klockar de ner automatiskt så att manuellt underklocka lär inte påverka men du kan ju i stället prova att undervolta.

Aha? ChatGPT tipsade om att undervolta också, men jag vet inte riktigt vad det gör för skillnad. Är det bättre att undervolta?

Men om den bara går i turbo så länge den kan så kanske det lika bra är att vi låter det vara som den är?

Min uppfattning var att den skulle gå in i turbo sen bli så varm och laggig att den börjar underclocka. Lite som en trimmad bil, det går fort tills det går sönder. Så tänkte om man ska begränsa turbon på något sätt.

Jag kör t.ex utan turbo på min macbook air och tycker att det funkar bättre, stabilare och svalare.

Men jag är bara en nybörjare, ni kan detta mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Vet du inte vad du gör och vill ha ett stabilt system så ändra inget 😊

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Aha? ChatGPT tipsade om att undervolta också, men jag vet inte riktigt vad det gör för skillnad. Är det bättre att undervolta?

Men om den bara går i turbo så länge den kan så kanske det lika bra är att vi låter det vara som den är?

Min uppfattning var att den skulle gå in i turbo sen bli så varm och laggig att den börjar underclocka. Lite som en trimmad bil, det går fort tills det går sönder. Så tänkte om man ska begränsa turbon på något sätt.

Jag kör t.ex utan turbo på min macbook air och tycker att det funkar bättre, stabilare och svalare.

Men jag är bara en nybörjare, ni kan detta mycket bättre!

Cpun underklockar inte själv utan den låter bara bli att överklocka sig, den går alltså på sin normala frekvens när den inte kan ha den höjda frekvensen.
Moderna cpuer har olika system för att kunna överklocka sig automatisk korta stunder och när de inte längre anser att de kan det går de tillbaka till sin basfrekvens som de alltid ska klara att hålla om de kyls på avsett sätt.

Undervoltning sänker tempen men det kräver lika mycket testande som att överklocka för att hitta gränserna för stabilitet och det enklaste för en router är att "bara köra"
Att ändra nått är för de som vill experimentera.
Macen går varmare med turbo och det kan öka farten på fläktarna för att kompensera det.
Man kan underklocka för att hindra fläktar att starta men stabiliteten ska inte påverkas så länge man inte överklockar själv utan låter allt gå på auto.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Vet du inte vad du gör och vill ha ett stabilt system så ändra inget 😊

Sant! Jag kör på det uppenbara Tack!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cpun underklockar inte själv utan den låter bara bli att överklocka sig, den går alltså på sin normala frekvens när den inte kan ha den höjda frekvensen.
Moderna cpuer har olika system för att kunna överklocka sig automatisk korta stunder och när de inte längre anser att de kan det går de tillbaka till sin basfrekvens som de alltid ska klara att hålla om de kyls på avsett sätt.

Undervoltning sänker tempen men det kräver lika mycket testande som att överklocka för att hitta gränserna för stabilitet och det enklaste för en router är att "bara köra"
Att ändra nått är för de som vill experimentera.
Macen går varmare med turbo och det kan öka farten på fläktarna för att kompensera det.
Man kan underklocka för att hindra fläktar att starta men stabiliteten ska inte påverkas så länge man inte överklockar själv utan låter allt gå på auto.

Tack för ditt svar! Låter som jag gör bäst i att inte röra något. ;D Förutom möjligtvis fläkthastigheten...

Var någon som skrev såhär i ett annat forum:

Skrivet av anonym:

Your VP6630 has active cooling and is fully capable of sustaining turbo frequencies under constant load. Wish I had one! You don’t need to underclock it for stability. Intel’s dynamic turbo already prevents overheating natively working in conjunction with the BIOS thermal profile. If you’re only pushing 400 Mbps of OpenVPN traffic it won’t even get close to your thermal limits. IMHO you’re better off letting the CPU boost and finish tasks faster, rather than slowing it down and forcing it to work longer.