Snabbkoll: Köper du oftast spel till full- eller rea-pris?

Permalänk
Medlem

Extremt sällan till fullt pris, då skall det vara ett spel jag är riktigt sugen på, som Grounded 2 som snart släpps i Early Acceess.

Annars så köpte jag på mig Sid Meier's Alpha Centauri, för ~3 euro nu på morgonen, billigare än en mjukglass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

I don't usually buy games, but when I do, I buy at full price!

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Ni saknar alternativet: "Både och"
Det finns titlar jag köper rakt av, för de är bra.
Andra väntar jag på recensioner
Vissa titlar får vänta tills de reas ut

Permalänk

Senaste spelet jag köpte ett spel till fullpris var Diablo IV i 2023. Tycker att jag har spelat det tillräckligt för att ha fått valuta för pengarna, trots att jag har stått över de senaste par säsongerna.

Annars blir det reor. Mina spelköp har också gått ner väldigt mycket sedan jag skaffade Gamepass. Spelat skiten ur Balatro under kvartalet. Blir ett fullprisköp till telefonen så fort jag kan få med mina framsteg och upplåsta grejer.

Permalänk
Medlem

Fullpris har jag nog inte betalt dom senaste fem åren. Bortsett från indie spel som kostar 5-10 euro till att börja med.

Men det är i huvudsak för att det inte finns några intressanta AAA spel idag som är värda fullpriset, i kombination med en stor backlog av spel.

Permalänk
Medlem

Det brukar bli fullpris i och med att man sett fram emot ett spel som precis har släppts och man vill spela det på en gång. Men det har blivit mer sällan eftersom det oftast släpps "advanced access" där man får spela 2-3 dagar innan release om man betalar mer. Då blir jag vrång och skiter i att köpa det någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ni saknar alternativet: "Både och"
Det finns titlar jag köper rakt av, för de är bra.
Andra väntar jag på recensioner
Vissa titlar får vänta tills de reas ut

"Oftast" = "både och" men ena alternativet mer än det andra

Permalänk
Snusfri

Alltid rea.
Ser jag någon intressant titel så bevakar jag den på IsThereAnyDeal och köper när priset känns rätt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Oftast när spelet är nedsatt. Om det är något spel jag verkligen vill ha så blir det ett köp på dag 1.
Speciellt om det släpps på skiva då det nästan alltid är billigare än att köpa digitalt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Köper bara WoW expansioner till fullpris (och annat krafs till det spelet) annars köps allt annat på rejäla reor flera år efter lansering oftast.

GTA 6 kanske jag köper till fullpris om det kommer till PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förut hängde jag ofta på låset för särskilda titlar, men med åren har jag insett att det alltid finns gamla spel som går finfint att spela medan jag väntar på en rejäl rea. Bara i undantagsfall som jag köper nytt, som t.ex. om vänner vill spela en ny titel. Arc Raiders tycker jag spontant ser ut att vara värd att köpa nytt, vi får se.

Edit: Och vissa spel som Silksong, Hades II m.fl. köper jag definitivt på studs!

Permalänk
Medlem

Skulle säga 9/10 spel jag köper är på rea. Har inte bråttom för det brukar ta lång tid innan jag hinner komma till dom spelen, min backlog är så pass stor så för det mesta så köper jag spel när de kommer under en viss gräns, den gränser brukar vara 300kr för PS5 och 450kr för Switch.

Permalänk
Medlem

"Köper" oftast spel när det är rea, ett och annan har väl varit när det släpps.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Är det ett spel som jag sett fram emot och absolut vill ha direkt så betalar jag fullt pris. Det blir nu inte så ofta, kanske var tredje, fjärde år eller så som det kommer såna spel.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

I princip alltid från https://www.cdkeys.com/ då de nästan alltid är den billigaste "reputabla" siten när jag letar.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga om jag köper till fullpris eller rea men jag köper nästan allt för 400 eller mindre iallafall.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

"Oftast fullpris" men då är det bara Hearthstone expansioner o de finns endast till fullpris.

Småsaker till Clash of clans o Warcraft rumble kan ju inte räknas som fullpris väl?

I övrigt köper jag inte spel.

Nä microtransaktioner är väl mer klassat som scam akulle jag tro.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vill jag ha och spela ett specifikt spel så köper jag det så fort jag kan, oavsett rea eller inte.

Tänker inte sitta och vänta en okänd mängd tid för att spara en okänd (relativt låg) summa pengar innan jag spelar något jag genuint vill spela, f.a. inte när ens fritid är begränsad.

Med det sagt händer det inte speciellt ofta att jag hittar ett spel som får mig att gå "köp!", skulle säga det snittar på färre än en gång om året.

Heh, för mig är det precis tvärtom eftersom min fritid är begränsad. Jag har sån enorm backlog att det inte är någon idé att köpa ett spel nytt, då jag ändå ofta inte hinner spela det förrän långt senare. Spelar nog klart ca ett spel i kvartalet.

Permalänk
Hedersmedlem

Köper så sällan spel nu så när jag verkligen känner att jag spela spela något köper jag det oavsett rea eller inte.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag köper när jag vill ha det, oavsett pris. Borde vara ett alternativ också.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 5800X3D GPU AMD Powercolor 9070XT Reaper RAM Corsair Vengeance 2x16gb 3200 MHz MB MSI B450 TOMAHAWK MAX

Permalänk
Medlem

Har i stort sett slutat köpa nya spel av ren princip. 1000 spänn för ett lir är helt enkelt för mycket, och det finns nog med billig underhållning.

Permalänk
Medlem

Köper till det priset det finns tillgängligt till när jag vill spela det. Eller rättare sagt, när jag hinner med att spela det.

Förr om åren så brukade jag köpa spel för det var bra rea, men det ledde bara till att man bunkrade spel på ett steam konto som aldrig blev spelade.

Nu kör jag 1-2 spel åt gången och när jag känner att jag har tid för ett nytt så köper jag det som är näst på tur. Ibland är det vid release och då är det fullpris, och ibland är det 7 år efter release och då är det till nedsatt pris.

Hinner med att spela en 5-10st spel per år. Witcher 3 tog mig 7 månader exempelvis medan AC Odyssey tog 2 månader.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har tidigare köpt en del spel bara för att det varit billigt och jag tänkte att det ska jag spela sen nån gång, men vad är poängen att bara bygga upp en digital samling av spel det aldrig blir att man spelar? De pengarna är mer i sjön än ett köp till fullpris för något man faktiskt spelar tycker jag.

Numera köper jag till det pris det råkar vara när jag ser det jag blir intresserad av. Visar det sig vara skräp som senaste köpet Broken Arrow for €59.99 begär jag refund. Ser jag något intressant till 90% rea som t ex Detroit: Become Human med överväldigande positiva recensioner köper jag det, samt refundar direkt när det uppdagas vara komplett tjurdynga.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Inte köpt till fullpris på ca 15 år. Har inte bråttom att spela dyra och buggiga spel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Köper primärt gamla spel på skiva för/under hundralappen. Enda undantaget med att köpa nya spel vid lansering de sista två åren är Stellar Blade och Stellar Blade.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Köper primärt gamla spel på skiva för/under hundralappen. Enda undantaget med att köpa nya spel vid lansering de sista två åren är Stellar Blade och Stellar Blade.

Jepp det enda spelet (Stellar Blade / PS5) jag köpt "day 1" och till fullpris sedan 2018 då jag köpte
Shantae: Half-Genie Hero Ultimate Edition till PS4.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Köper primärt spel till nersatt pris. Har blivit mer och mer så nu när priserna gått upp på spel och att så många spel släpps ofärdiga. Det blev betydligt fler titlar som skaffades på/till releasedagen tidigare. Det är ganska länge sen jag köpte ett spel på releasen till fullt pris, men jag har förbokat Death Stranding 2 nu, så det blir det första fullprisspelet på ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Senast köpta spel till fullpris var Diablo 4.. blev inte många timmar spelade där inte.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Nae, jag köpte senast DooM Eternal med DLC på greenmangaming, samt Frostpunk 2 för fullpris då jag hoppades att det skulle vara värt pengarna.
Men det är ett varningstecken när man köper spel för att man hoppas att de ska fylla någon tristess.

Jag försökte ta mig igenom min backlog igår, tog tag i gamla The Witcher 1 Enhanced Edition.
Det var ju så lovordat precis som alla Witcherspelen är.
Men jag känner mig nog påmind nu om risken med att köpa spel som lovordas, har fina recensioner och att köpa uppföljarna för att de verkar minst lika bra.
Vad vet jag, jag har provat TW2 nu men jag kanske kommer avsky det och TW3 ungefär lika mycket, det skulle inte förvåna mig.
Det är ungefär som att spela Gothic, men coolare och smaklösare på samma gång.

Grinding, alkemi och lite väl obskyra pussel. Det är inte nybörjarvänligt alls och det spelar ingen roll hur mycket en datorspelsutvecklare "lagt ner sin själ i spelet", gjort extrainnehåll och putsat på ett spel när det i grunden är en långdragen, sömnig och lite väl smaklös tidsmördare.

Salamandra, slutet och skurken är så förbannat tråkiga också så jag hoppas verkligen jag slipper höra om Salamandra i de senare spelen.

Jag lade ner det halvvägsigenom och på inrådan började titta igenom en spelning på youtube istället. En genomspelning på 19 timmar utan snabbspolning.
Många spel har jag lagt det dubbla och mer tid på att spela, men då har det mesta inte bestått av backtracking, fetchquests, dö och börja om, leta efter nån ört för att göra nån dryck som kanske gör att jag bli av med något monster.

Jag har även lagt Demon's souls och Dark souls på hyllan för att de är långtradiga och bestraffande, men de är åtminstone inte tråkiga och smaklösa....

Dold text
Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Som med några andras svar...
Alltid REA.

Och...
Alltid DRM-fritt.