Vinn nätagg från Seasonic

Reklamation av telefon med sprucken skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Reklamation av telefon med sprucken skärm

Grabbens mobilskärm har varit sprucken i säkert ett halvår, men telefonen har fungerat fint. Idag när han vaknade så var dock telefonen död. Det är en Google Pixel 7 Pro som är 1,5 år gammal.

Jag har nu varit hos butiken och reklamerat telefonen, vilket tog en massa tjafs och grejande. Butikens argumentation är typ: "Sprucken skärm, inga reparationer <punkt>", medan jag tycker att konsumentköplagen fortfarande gäller, om inte felet beror på skärmen så har jag rätt att få det reparerat.

Men jag tror jag förstår problemet. De flesta telefoner öppnas genom att man tar bort skärmen. Så det blir så klart svårt att garantera att man inte sabbar skärmen mer bara genom att felsöka. För mig känns det dock fel att man kan skriva bort alla garantier på en trasig skäm, ett fel som väldigt väldigt många har. Det är telefontillverkarna som valt att man måste öppna telefonen genom skärmen och då borde de också stå för konsekvenserna av detta beslut.

Jag försökte göra en sökning på om detta provats i ARN, men kunde inte hitta något. Dock så hittade jag en flod av ärenden med kunder som vill ha skärmen reparerad, och det handlar det ju inte om här. Någon som vet om det finns?

Vi får se var detta slutar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fråga,
Eftersom skärmen är sprucken så har ju telefonen utsatts för någon form av yttre åverkan.
Är det fortfarande upp till tillverkaren att bevisa att det inte är ett tillverkningsfel om något annat går sönder?

Absolut så är det ju tillverkaren som har gjort valet att telefonen ska öppnas via skärmen vilket då gör att om skärmen är trasig innan reparation så måste den bytas.
Det är ju dock inte tillverkarens fel att skärmen är trasig utan det är ju oftast kundens fel, ska tillverkaren behöva stå för en ny skärm för att laga andra fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippeer:

Fråga,
Eftersom skärmen är sprucken så har ju telefonen utsatts för någon form av yttre åverkan.
Är det fortfarande upp till tillverkaren att bevisa att det inte är ett tillverkningsfel om något annat går sönder?

Absolut så är det ju tillverkaren som har gjort valet att telefonen ska öppnas via skärmen vilket då gör att om skärmen är trasig innan reparation så måste den bytas.
Det är ju dock inte tillverkarens fel att skärmen är trasig utan det är ju oftast kundens fel, ska tillverkaren behöva stå för en ny skärm för att laga andra fel?

Nej, de behöver så klart inte stå för en ny skärm. Skärmen är sprucken, men den har funkat som den ska, så från vår synvinkel är det inget som egentligen behövs åtgärdas. Är det något annat fel som kan härledas till att skärmen spruckit, som att tex fukt trängt in så får vi så klart ta det också.

Men nej, som jag tolkar Konsumentköplagen så är det upp till säljaren att påvisa att felet som reklameras beror på handhanvandefel. Det är så klart enklare om telefonen varit felfri i övrigt.

Det jag vänder mig lite emot är att kategoriskt avfärda alla fel på grund av sprucken skärm. Så många av mina bekanta och deras barn har sprucken skärm. Det är en känslig komponent. Så känslig att det ibland räcker att man slår i telefonen i något i fel vinkel för att det ska bli en spricka.
Så jag tycker att det är fel att vägra att ens felsöka på grund av skärmen. Gissningsvis är det svårt att göra felsökningen om man är rädd att sabba skärmen ännu mer, men det tycker jag i så fall inte ska lasta kunden. Detta ville dock inte säljaren medge, utan de körde mest med att alla andra fel beror på sprucken skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, de behöver så klart inte stå för en ny skärm. Skärmen är sprucken, men den har funkat som den ska, så från vår synvinkel är det inget som egentligen behövs åtgärdas. Är det något annat fel som kan härledas till att skärmen spruckit, som att tex fukt trängt in så får vi så klart ta det också.

Men nej, som jag tolkar Konsumentköplagen så är det upp till säljaren att påvisa att felet som reklameras beror på handhanvandefel. Det är så klart enklare om telefonen varit felfri i övrigt.

Det jag vänder mig lite emot är att kategoriskt avfärda alla fel på grund av sprucken skärm. Så många av mina bekanta och deras barn har sprucken skärm. Det är en känslig komponent. Så känslig att det ibland räcker att man slår i telefonen i något i fel vinkel för att det ska bli en spricka.

Jag tycker också att det är fel att vägra att ens felsöka på grund av skärmen. Gissningsvis är det svårt att göra felsökningen om man är rädd att sabba skärmen ännu mer, men det tycker jag i så fall inte ska lasta kunden. Detta ville dock inte säljaren medge, utan de körde mest med att alla andra fel beror på sprucken skärm.

Skärmen kommer till 90% chans att gå sönder mer när tekniker ska öppna för felsökning, Det är nog därför man försöker neka garanti direkt.

Gällande att skärmen är en känslig komponent så gäller det ju även interna komponenter i telefonen så om en telefonen har fått sig en smäll så att skärmen/bakglas/kameraglas eller valfri ytlig komponent har gått sönder så är det ju inte heller omöjligt att någon inre komponent även tagit skada.
Det är nog inte många auktoriserade verkstäder som felsöker så nogrant ner på komponent nivå längre då det kostar för mycket tid.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippeer:

Skärmen kommer till 90% chans att gå sönder mer när tekniker ska öppna för felsökning, Det är nog därför man försöker neka garanti direkt.

Gällande att skärmen är en känslig komponent så gäller det ju även interna komponenter i telefonen så om en telefonen har fått sig en smäll så att skärmen/bakglas/kameraglas eller valfri ytlig komponent har gått sönder så är det ju inte heller omöjligt att någon inre komponent även tagit skada.
Det är nog inte många auktoriserade verkstäder som felsöker så nogrant ner på komponent nivå längre då det kostar för mycket tid.

Det kan vara så att andra komponenter också tagit skada för att glaset fått en smäll, ja. Och jag är också medveten om att sådana problem kan komma senare. Men det finns också en massa saker som man kan utsätta sin telefon för som inte resulterar i särskilt mycket yttre märken, men skapar lika mycket problem på insidan.

Som tur är har jag inte råkat ut för denna situation tidigare. Min dotters telefon gick sönder med sprucken skärm, men i det fallet var den i ett helt annat skick. Denna telefonen är i övrigt i gott skick. Och med tanke på hur många jag ser som går runt med sprucken skärm så gissar jag hur många som fått samma besked som jag och bara gett upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så jag tycker att det är fel att vägra att ens felsöka på grund av skärmen. Gissningsvis är det svårt att göra felsökningen om man är rädd att sabba skärmen ännu mer, men det tycker jag i så fall inte ska lasta kunden. Detta ville dock inte säljaren medge, utan de körde mest med att alla andra fel beror på sprucken skärm.

Oavsett vilken auktoriserad verkstad som återförsäljaren skickar den till kommer dom att öppna upp telefonen för att undersöka om det är fukt eller liknande inuti och skärmen kommer då gå sönder ännu mer.
Det butiken borde ha sagt borde varit mer i linje med "Vi kan skicka telefonen till verkstad för undersökning för garanti/reklamation men innan verkstaden kan kontrollera telefonen enligt tillverkarens riktlinjer så kommer dom att skicka ett kostnadsförslag du behöver ta ställning till innan för utbyte av skärmen då det är 99% chans att det kommer att gå sönder ännu mer och verkstaden eller vi kan då ej stå för den kostnaden" eller något i stil med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Oavsett vilken auktoriserad verkstad som återförsäljaren skickar den till kommer dom att öppna upp telefonen för att undersöka om det är fukt eller liknande inuti och skärmen kommer då gå sönder ännu mer.
Det butiken borde ha sagt borde varit mer i linje med "Vi kan skicka telefonen till verkstad för undersökning för garanti/reklamation men innan verkstaden kan kontrollera telefonen enligt tillverkarens riktlinjer så kommer dom att skicka ett kostnadsförslag du behöver ta ställning till innan för utbyte av skärmen då det är 99% chans att det kommer att gå sönder ännu mer och verkstaden eller vi kan då ej stå för den kostnaden" eller något i stil med det.

Helt enig med detta.

Det enda som verkstaden egentligen kan garantera är nog att skärmen är helt trasig när man öppnar upp telefonen, men om man som kund godkänner detta direkt så bör det inte vara några problem. Jag har bråkat om såna här fel förut, men då hade jag en spräkt kamera lins och ville lämna in den för att laddporten inte funkade och dom började direkt bråka om att det var kört för just kameralinsen var på jag faktiskt påpekade att absolut om dom på något sätt kunde bevisa att de va på grund av kameralinsen som laddporten sluta fungera så absolut... Det hela slutade med att jag fick laddporten lagad utan några som helst problem, när jag väll stod på mig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

Tveksamt att du kommer hitta en reparatör som kommer gpra detta garantiärende...

Då skärmen nästan garanterat kommer behöva bytas ut efter reparationen.

Ända möjliga kompromissen är väl isf att du får felet du lämnar in den för fixat om det går på garantin men du får betala för ny lcd+glas som nästan garanterat kommer gå sönder pga att den är sprucken vid demonteringen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Exakt så. Vi fick inte ens kostnadsförslag på övrig undersökning om inte ägaren gick med på att reparera displayen i samma veva när jag för många år sedan jobbade på en av de större telekomkedjornas butik, troligen just pga det du beskriver. Verkstaden vill ju/kan inte garantera att skärmen behålls i samma skick, helt enkelt inte rimligt att hantera för dem.

Jag hade helt enkelt bitit i det halvsura äpplet och anmält till hemförsäkringen så täcker ju drullen hela kostnaden oavsett hur många övriga fel de kan finna. Finner verkstaden trasiga komponenter är ju risken stor att de hänvisar till yttre åverkan, likaså för fukt osv. Tråkiga pengar om man har 1500-1800kr i självrisk, men kanske ändå billigare än att köpa motsvarande telefon begagnad.

Permalänk
Medlem

Du får nog reparera skärmen som steg 1 innan du kan gå vidare till steg 2, finns inte en verkstad som monterar isär en sprucken skärm och limmar tillbaka den för att eventuellt leta efter ett annat fel...

Eller så gör du det enkelt för dig, vi hade en surfplatta som skärmen sprack på som senare efter något halvår dog helt och hållet som vi genom drulleförsäkring fick värderad till 5300kr -1500kr i självrisk.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Du får nog reparera skärmen som steg 1 innan du kan gå vidare till steg 2, finns inte en verkstad som monterar isär en sprucken skärm och limmar tillbaka den för att eventuellt leta efter ett annat fel...

Eller så gör du det enkelt för dig, vi hade en surfplatta som skärmen sprack på som senare efter något halvår dog helt och hållet som vi genom drulleförsäkring fick värderad till 5300kr -1500kr i självrisk.

Ja, det hade varit ett alternativ. Drulleförsäkring finns.

Det hade dock varit spännande att se om någon dragit detta till ARN och vad utfallet då blev. Att ingen verkstad vill ta på sig reparationen är inte samma sak som att det är rätt att göra så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det hade varit ett alternativ. Drulleförsäkring finns.

Det hade dock varit spännande att se om någon dragit detta till ARN och vad utfallet då blev. Att ingen verkstad vill ta på sig reparationen är inte samma sak som att det är rätt att göra så.

Telefonen i sig är väl värderad till runt 1500kr begagnad men vet inte var gränsen går hos ARN men kostar det inte 150kr för att få ärende startat överhuvudtaget?

Sen är det väl bara 12 månaders garanti och utöver det enbart Reklamationsrätt?

https://store.google.com/repair?pli=1&hl=sv

Vissa har också fått pengar direkt av google för trasiga 7a telefoner då vissa modeller hade någon defekt på batteriet så testa och mata in imei numret på länken ovan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Telefonen i sig är väl värderad till runt 1500kr begagnad men vet inte var gränsen går hos ARN men kostar det inte 150kr för att få ärende startat överhuvudtaget?

Vissa har också fått pengar direkt av google för trasiga 7a telefoner då vissa modeller hade någon defekt på batteriet så testa och mata in imei numret på länken ovan.

Var hittar du detta priset? Verkar snarare vara 3500kr om jag ska köpa en refurbed Pixel 7 Pro.

Garantier är upp till säljaren, men vi har tre års reklamationsrätt och säljaren ska kunna bevisa att felet inte är ursprungligt under de första två åren.

Det formuläret var det första vi provade, så sådan tur hade vi inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var hittar du detta priset? Verkar snarare vara 3500kr om jag ska köpa en refurbed Pixel 7 Pro.

Garantier är upp till säljaren, men vi har tre års reklamationsrätt och säljaren ska kunna bevisa att felet inte är ursprungligt under de första två åren.

Det formuläret var det första vi provade, så sådan tur hade vi inte.

Jaha, trodde det var en 7a, Ja en 7 Pro är ju betydligt mer värdefull

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bara fyi så är det 2 års garanti på enheter från Google köpta i EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara fyi så är det 2 års garanti på enheter från Google köpta i EU

Där ser man

Men som sagt har svårt och tro att någon har expertisen att öppna upp och påbörja en lagning när skärmen är sprucken då allt är fastlimmat utan att ytterligare skada skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Där ser man

Förutom Apple, så har vad jag vet, i princip alla andra tillverkare 2 års garanti på enheter köpta inom EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig