Vinn nätagg från Seasonic

Nytt tangentbord DARK MOUNT av be quiet!, Nordic Layout? Info?

Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord DARK MOUNT av be quiet!, Nordic Layout? Info?

Hej! Jag undrar om någon vet eller har info om Dark Mount av be quiet! kommer släppas med nordic layout?
Försökte maila deras support och fråga men det var helt trasig support.
Det är detta jag pratar om: Dark Mount - be quiet!

Finns bara DE,US,UK,FR just nu och vet ej om dom kommer släppa vår version för åäö.

Någon som vet eller hört något? Vill verkligen ha detta tangentbord (ser perfekt ut för mig)

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ISO-layout, dvs, kopplar du in den där i din dator kommer du få ut åäö som vanligt även om knappen kanske har en annan etikett. En lösning då kan vara att köpa ett svenskt/nordiskt keycap-set och ersätta originalcaps.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Det ser ut att vara ISO-layout, dvs, kopplar du in den där i din dator kommer du få ut åäö som vanligt även om knappen kanske har en annan etikett. En lösning då kan vara att köpa ett svenskt/nordiskt keycap-set och ersätta originalcaps.

Tänk på att vid köp av keycaps så kan differensen göra att de inte passar ordentligt, så är man kräsen får man eventuellt betala lite extra för kvalite

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av nevalopo:

Hej! Jag undrar om någon vet eller har info om Dark Mount av be quiet! kommer släppas med nordic layout?

Finns bara DE,US,UK,FR just nu och vet ej om dom kommer släppa vår version för åäö.

Någon som vet eller hört något? Vill verkligen ha detta tangentbord (ser perfekt ut för mig)

Jag fick följande svar från Be Quiets support:

"There are currently no concrete plans to launch our Dark Mount with a Nordics layout.
However, this does not mean that this is ruled out for the future."

Så, vänta och se är nog melodin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevalopo:

Såg review av den där på Jays2Cents (tror jag det var) och blev riktigt intresserad! Det enda som var synd att numpaden inte var helt trådlös också så man inte var tvungen att ha den på ena eller andra sidan.

Permalänk

Jag blev riktigt sugen på detta. Att det just måste vara Nordic är inte en dealbreaker för mig.
Letar alltid efter tysta tillbehör. (och generellt att hålla datorn så tyst det går)
Har ett TKL idag men saknar faktiskt numpad:en ibland, samtidigt som jag inte vill ha den ytan mellan tangentbord och mus, så att kunna flytta den till andra sidan känns jättebra.

Någon som vet var man skulle kunna köpa exempelvis ISO UK versionen?
Såg att "Computer Salg" hade den för ~123000kr, gissar att det är någon form av placeholder pris och inte på riktigt, för då svalnar mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Jag blev riktigt sugen på detta. Att det just måste vara Nordic är inte en dealbreaker för mig.
Letar alltid efter tysta tillbehör. (och generellt att hålla datorn så tyst det går)
Har ett TKL idag men saknar faktiskt numpad:en ibland, samtidigt som jag inte vill ha den ytan mellan tangentbord och mus, så att kunna flytta den till andra sidan känns jättebra.

Såg att "Computer Salg" hade den för ~123000kr, gissar att det är någon form av placeholder pris och inte på riktigt, för då svalnar mitt intresse.

https://www.bequiet.com/en/wheretobuy/search

Inte,Dustin, elgiganten etc

Priset i uk är 229£

Edit
https://amzn.eu/d/aqaDeHG 3k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Alternativt tar man och väljer en layout som är ganska lik nordisk.

Till exempel Tyska:

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Köp den tyska om du kan välja. Dels kommer du nog få bättre pris från Tyskland jämfört med Storbritannien.
Men främst för att det finns risk att du får ett tangentbord med 2,25u LShift, det hände iallafall mig när jag beställde Logitech G Pro med UK-layout.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Köp den tyska om du kan välja. Dels kommer du nog få bättre pris från Tyskland jämfört med Storbritannien.
Men främst för att det finns risk att du får ett tangentbord med 2,25u LShift, det hände iallafall mig när jag beställde Logitech G Pro med UK-layout.

Vad betyder 2,25u ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Vad betyder 2,25u ?

Storleken på tangenten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Vad betyder 2,25u ?

Storleken på A är 1u.

Permalänk

be quiet dark mount keyboard DE / Nordic?

Skrivet av nevalopo:

Finns en bild på Bee Quiets hemsida https://www.bequiet.com/en/keyboards/5645
Bild två visar ett tangentbord med Å tangent.

Kan vara något på gång?

Permalänk
Medlem

Klar villhöver på den!

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divinatio666:

Finns en bild på Bee Quiets hemsida https://www.bequiet.com/en/keyboards/5645
Bild två visar ett tangentbord med Å tangent.

Kan vara något på gång?

Titta lite noggrannare så ser du att det är tyska. Y & Z har bytt plats och Ü sitter på Å.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Titta lite noggrannare så ser du att det är tyska. Y & Z har bytt plats och Ü sitter på Å.

Inte på bild 2. Titta så att det står 2 of 11 nere i högra hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divinatio666:

Inte på bild 2. Titta så att det står 2 of 11 nere i högra hörnet.

Aha, ja det där ser ju ut som den vanliga nordiska kombinationen på öä.