Vinn nätagg från Seasonic

LGTVBtw - Som LGTVCompanion fast för Linux

Permalänk
Medlem

LGTVBtw - Som LGTVCompanion fast för Linux

Inspirerad av LGTVCompanion för Windows och LGBuddy för Linux, så har jag skapat ett eget skript skräddarsytt för Arch-baserade system.

Största anledningen att jag skapat det är för att jag tycker det är roligt och för att bli bättre på att skapa skript.

Körde ganska länge med LGBuddy, men tyvärr så misslyckades den ganska ofta med att starta TV'n vid boot och jag tröttnade på att böja mig framåt för att manuellt starta TV'n

LGBuddy har inte heller stöd för att starta / stänga av tv'n i samband med skärmsläckaren i KDE, vilket jag implementerat i LGTVBtw

Jag vet att det är ganska nischat med att det bara fungerar med Arch + LG, men kan det hjälpa någon så är jag bara glad för det Borde inte heller vara så svårt att modifiera skriptet för att fungera med andra distros heller, men det får bli en annan gång.

Om någon är sugen på att testa så finns det på https://github.com/bassidus/lgtv-btw

#lg #tv #oled #lgtvcompanion #lgbuddy

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

LGPowerControl

Med risk för att verka tjatig så har jag nu uppdaterat installations-skriptet för att fungera även på Debian och Fedora baserade distros.

Passade även på att byta namn till LGPowerControl för att bättre reflektera att det inte bara är för Arch (btw) längre.

Fick även en förfrågan om att göra det kompatibelt med NixOS eller flatpak, men jag har dessvärre ingen aning om hur jag ska gå tillväga så om någon har några tips så är det välkommet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flatpak hade kanske varit något för Steam Deck + Dock till en TV.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Fick även en förfrågan om att göra det kompatibelt med NixOS eller flatpak, men jag har dessvärre ingen aning om hur jag ska gå tillväga så om någon har några tips så är det välkommet

Jag vet i det närmaste ingenting om Flatpack och NixOS, men kan konstatera att installations-scriptet lägger allt i användarens hemkatalog, vilket antagligen gör det ”intressant” att få det att fungera pålitligt i ett system med flera användare. Jag tippar på att skon kommer klämma rätt rejält där, om man ska använda ett mer gängse installationssätt.

Jag hade nog flyttat kontroller till runtime och loggat om något var fel (typ inget TV-IP i /etc/lgpwrctrl och inget angivet på kommandoraden, samt inget tillgängligt wake-on LAN-kommando), i syfte att kunna ha allt globalt installerat och alltid på samma ställe i enlighet med LSB. Jag har ingen aning, men jag gissar att diverse sandlåde-system då löser resten automagiskt och låter programmet låtsas att filerna finns globalt tillgängliga på de platserna. De vanliga paketeringssystemen (deb, rpm) har ju dependencies som metadata och installerar dependencies automatiskt.

Permalänk
Medlem

@KAD

Det där med flera användare har jag inte haft en tanke på innan. Ska kika vidare på det och olika paketeringssystem, hur de fungerar.

Tack för dina tankar

Visa signatur