Roundup: Sex luftkylare utmanar kylarkungen Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kanske bor jag bakom ett flöte men vem fan bryr sig om en Intel propp idag?
Fixa testerna men en AMD

Alla klarar att kyla en 100w amd

Alla klarar inte att kyla 250w intel

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har själv den kylaren. Bytte bort min Peerless Assassin då jag inte stod ut med de högljudda fläktarna.
Håller inte med om att den var svårmonterad. Åtminstone inte på AM5-system.

Har Dark Pro 4 varianten tror jag. Hade ingen problem med installera då heller.

Men kommer nog att sälja den vidare med hela datorn inför nästa uppgradering(5800 3dx) om några år. Årkar inte avinstallera och lägga in gamla kylaren. Blir nog en ny Be Quite, kul att se de hålla tyst/prestanda nivån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Morgontrött

Var det bara jag som råkade läsa knarkkungen. xD

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av lasseTM:

Fixa testerna men en AMD

Intels blir varmare och ställer mer krav på utrustningen, är motiveringen.

Skrivet av Dimman:

I o.m. att ni mäter/rapporterar tiondels grader; hur ser det ut med rumstemperaturen?

Uppskrivet på kontoret, men inte i artikeln. Tack för påpekandet! Till nästa gång funderar jag på att mäta delta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Too Long Didn't Read

Ja det stämde in på mig😅
Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

Med gpuer och cpukylare på 1 kilo+ kan jag tycka att liggande chassin borde bli mer populära igen. Ingen belastning på vare sig cpu eller gpuslot.

Istället dominerar torn fortfarande, och man skeppar rent ut sagt taffliga lösningar med sag brackets, justerbara pinnar, förstärkta slottar och en massa olika kit och kablar för att montera grafikkortet åt "rätt håll" i chassin som är åt "fel håll"!

Men det är ju som vanligt med chassin egentligen. Fattar inte riktigt den marknaden, så många värdelösa designbeslut överlever länge efter det är helt uppenbart att de är defekter.

Fractal Define 7 finns i exempelvis 5 storlekar och samtliga har en PSU-shroud som direkt blockerar möjligheten att ta in luft till grafikkortet. Samma med North, Focus och Pop. Att någon modell fortfarande inte prioriterar luft till GPU'n kan jag förstå men de flesta? Chassina ser ut som de kommer från 1990-talet om man kisar lite.

Och Fractal är ju inte ensamma om det heller. Vissa chassin har skenor i framkanten av shrouden för att rikta luft från frontfläktarna till grafikkortet. Snacka om silvertejplösning på ett onödigt problem!

Lian-Li har gjort chassin i decennier, men de behövde fråga DerBauer om hjälp för att komma på att det vore nice om man kan blåsa kall luft på den varmaste komponenten, direkt. Gah! </rant>

BeQuiet light base 600/900 är bra exempel på det jag skulle vilja se mer av, men de är rätt så ensamma tycker jag.
Deras lösning är dessutom egentligen "bara" ett tvåkammarchassi med sidofötter. Man kan lägga ner valfritt tvåkammarchassi om man gör fötter själv. Vips har man gratis vertikalmontering för gpu'n och slipper oroa sig för tyngden på cpukylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Med gpuer och cpukylare på 1 kilo+ kan jag tycka att liggande chassin borde bli mer populära igen. Ingen belastning på vare sig cpu eller gpuslot.

Istället dominerar torn fortfarande, och man skeppar rent ut sagt taffliga lösningar med sag brackets, justerbara pinnar, förstärkta slottar och en massa olika kit och kablar för att montera grafikkortet åt "rätt håll" i chassin som är åt "fel håll"!

Men det är ju som vanligt med chassin egentligen. Fattar inte riktigt den marknaden, så många värdelösa designbeslut överlever länge efter det är helt uppenbart att de är defekter.

Fractal Define 7 finns i exempelvis 5 storlekar och samtliga har en PSU-shroud som direkt blockerar möjligheten att ta in luft till grafikkortet. Samma med North, Focus och Pop. Att någon modell fortfarande inte prioriterar luft till GPU'n kan jag förstå men de flesta? Chassina ser ut som de kommer från 1990-talet om man kisar lite.

Tror det är mer fokus på estetiken i dagens chassin, när härdat glas / plexi blev mer och mer vanligt och produkterna blev mer och mer "gamerifierade" så måste den se snygg ut när man stirrar på eletroniken och kablaget.

Själv har mitt elektronikskrot i en FD Define R4 och efter man plockar ut hårddiskvaggorna är det väldigt rymligt därinne och fritt spelrum för luft att komma dit den ska, man kan peta in en 140mm i botten som blåser en del extra rakt upp mot GPU om man känner för det med, inget i vägen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

"Kylarkungen"

Det är ju kanske personligt men Noctua har inte varit någon kung på över 10år. Betala mer för vadå? ..bara för att, eller Noctua märket? När D14 kom för typ 15 år sedan eller vad det var, då var det ju en annan sak men definitvt inte nu längre.

Tack för en bra genomgång av lite olika kylare. Mer av detta tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tror det är mer fokus på estetiken i dagens chassin, när härdat glas / plexi blev mer och mer vanligt och produkterna blev mer och mer "gamerifierade" så måste den se snygg ut när man stirrar på eletroniken och kablaget.

Själv har mitt elektronikskrot i en FD Define R4 och efter man plockar ut hårddiskvaggorna är det väldigt rymligt därinne och fritt spelrum för luft att komma dit den ska, man kan peta in en 140mm i botten som blåser en del extra rakt upp mot GPU om man känner för det med, inget i vägen.

Estetiken och fönstren gav oss den värdelösa shrouden helt klart, men estetiken behöver ju inte bestämma formfaktorn, man kan ju göra snygga glaschassin utan att de behöver vara torn tänker jag. Lightbase är ju helt okej även liggande exempelvis.

Kör själv ett R5 för "hemmalabbet" just pga att det är ett stort torn med gott om plats för en massa diskar direkt bakom fläktarna i fronten. Vad jag förstår var det en av huvudanledningarna till att tornchassin ser ut som de gör - plats med många diskar och gott om luft till dem. Och man ställde datorn på golvet, så den kunde vara hög.

Känns som speldatorer ärvde den formfaktorn och den har knappt ifrågasatts sedan dess. Numera står burkarna på skrivbordet som prydnad, har sällan diskar alls och ofta ett stort varmt grafikkort som rent gravitationsmässigt INTE borde monteras hängande. Ändå är formfaktorn optimal för golvdatorer med massor med diskar. Ironiskt nog oftast helt utan diskplatser dock!

Har man tid och kapacitet att göra 17 olika tornmodeller borde det gå att göra någon variant som har andra prioriteringar också kan jag tycka. Måste ju vara enklare att sälja marknadens enda vettiga desktopchassi än att vara artonde på bollen med ett tornchassi.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett kan man inte byta mitten fläkten på DeepCool assassin då den är "unik" montering dvs att man inte kan köpa en ny fläkt och sätta dit ifall den går sönder ? Skulle inte våga köpa en assassin pga det om det fortfarande stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Estetiken och fönstren gav oss den värdelösa shrouden helt klart, men estetiken behöver ju inte bestämma formfaktorn, man kan ju göra snygga glaschassin utan att de behöver vara torn tänker jag. Lightbase är ju helt okej även liggande exempelvis.

Kör själv ett R5 för "hemmalabbet" just pga att det är ett stort torn med gott om plats för en massa diskar direkt bakom fläktarna i fronten. Vad jag förstår var det en av huvudanledningarna till att tornchassin ser ut som de gör - plats med många diskar och gott om luft till dem. Och man ställde datorn på golvet, så den kunde vara hög.

Känns som speldatorer ärvde den formfaktorn och den har knappt ifrågasatts sedan dess. Numera står burkarna på skrivbordet som prydnad, har sällan diskar alls och ofta ett stort varmt grafikkort som rent gravitationsmässigt INTE borde monteras hängande. Ändå är formfaktorn optimal för golvdatorer med massor med diskar. Ironiskt nog oftast helt utan diskplatser dock!

Har man tid och kapacitet att göra 17 olika tornmodeller borde det gå att göra någon variant som har andra prioriteringar också kan jag tycka. Måste ju vara enklare att sälja marknadens enda vettiga desktopchassi än att vara artonde på bollen med ett tornchassi.

Ja det finns en massa trender som levt kvar sen gammalt, håller med.

- Fet, nästan kub-formad PSU: lätt mycket extra höjd eller bredd
- Ska klara 6-12 mekaniska HDs: mycket höjd
- "Måste" gå in full ATX-moderkort, som är sådär hett för gamers då de kör 1 och endast 1 instickskort (GPU): extra höjd

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av stoltz:

"Kylarkungen"

Det är ju kanske personligt men Noctua har inte varit någon kung på över 10år. Betala mer för vadå? ..bara för att, eller Noctua märket? När D14 kom för typ 15 år sedan eller vad det var, då var det ju en annan sak men definitvt inte nu längre.

Om jag får göra ett grovt överslag har de säkerligen 70-80 procent marknadsandel i sin klass. Det är ett kungligt övertag, om något!

Men kul att roundups uppskattas, det ger oss blodad tand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

"Kylarkungen"

Det är ju kanske personligt men Noctua har inte varit någon kung på över 10år. Betala mer för vadå? ..bara för att, eller Noctua märket? När D14 kom för typ 15 år sedan eller vad det var, då var det ju en annan sak men definitivt inte nu längre.

Håller med helt och hållet. Kvalitén på Noctua kan man inte klaga på men det är också till ett extremt överpris som inte går motivera längre.
1800 för en kylare när Phantom Spirit gör samma jobb för 500? Ganska enkelt val där.

Permalänk
Medlem

I den här prisklassen 599Kr+ så blir ju vattenkylare helt plötsligt intressanta.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det där med rasslande ljud från Noctua är ett välkänt problem. Dom rekommenderar att man sätter en tejp över flänsen eller reklamerar kylaren.

Fanns en artikel om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

"Kylarkungen"

Håller helt med!

Körde själv enbart med Noctua's segment 2015..och då var deras kylare och fläktar oslagbara.

Men tittar man på Noctua's priser idag så håller åtminstone jag tillbaka...tacka vet jag Arctic som ny favorit när det gäller både presterande komponenter samt priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fixa testerna men en AMD

Man testar ju kylare och inte processorer och då är 13900 eller 14900 det bästa samt P95.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Trevligt test! Mer sånt här!

Har tyvärr själv ingen vidare erfarenhet med Thermalright Peerless Assassin 120 SE, byggt 2 datorer åt kompisar med den kylaren och båda har börjat göra missljud i fläktarna efter ca 1 år.
Båda köptes exakt samtidigt och samma återförsäljare så kanske var en dålig batch eller något
Prestandan är/var det inget fel på dock!
Själv kör man uteslutande med Noctua när det gäller luftkylare.

Bara att byta till Noctuafläktar efter ett år då. Borde bli klart billigare totalt sett jämfört med att köpa hela kylaren från Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yanglii:

Undra hur mycket luftkylare under 755g ökar i popularitet för svenska marknaden då en viss återförsäljare har det som max tak när de när man beställer byggnation av datorerna som extratjänst.

Tänker att det kan spegla sig i bland annat Thermalright Phantom Spirit 120 SE vs Peerless Assassin 120 SE där den förstnämna skall vara bättre på pappret men är för tung.

Det är lite tråkigt att de har den begränsningen!

De borde bara ha den begränsningen när det gäller datorer de postar.
Borde erbjuda större kylare om man själv hämtar upp datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Man testar ju kylare och inte processorer och då är 13900 eller 14900 det bästa samt P95.

Aow, håller med överlag men iom att Intel och AMD skiljer sig rätt rejält på var värmepunkterna är så känner jag att båda borde testas snarare än bara en. Ta till exempel Arctics offset mounts på AM4, det gjorde en till ett par graders skillnad iom att varmare delen av CPU:n var bättre centrerad på kylaren.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Bara att byta till Noctuafläktar efter ett år då. Borde bli klart billigare totalt sett jämfört med att köpa hela kylaren från Noctua.

Fläktar kan göra mycket. Såg ett test där dom testade en 15 år gammal Noctuakylare, sen bör dom till dom senare Noctuafläktarna och tempen sjönk 4 grader. Själv kör jag bara en fläkt på min D15 då jag inte får plats med den andra. Tar i glaset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevlig med ett kylartest, det var länge sedan!

Hoppas ev att det i framtiden kan normaliseras mot t.ex. ljud/dB, så man vet prestandan vid ett visst ljud.
Ser fram emot fler tester, får gärna blanda in några vattenkylare också då man gått i tankarna på att köra på en sådan vid nästa CPU-platformsbyte, även om jag är nöjd med min NH-DH15 som snurrat på bra i 6 år (utan några som helst problem med fläktar!).

Och för de som frågar om vilken processor det är som används, vill säga att det inte spelar så stor roll, men stämmer väl också att det är lite skillnad på utformningen av CPU:erna, samt vart värmebelastningen ligger. Bäst hade då kanske varit att bara köra på ett värmeelement för att generera en effekt/värme som måste kylas om man vill mäta bäst kylning. Svårt att inte blanda in fler parametrar.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Alla klarar att kyla en 100w amd

Alla klarar inte att kyla 250w intel

Trodde jag aldrig skulle få höra detta. Inte så långt i det förflutna som det var tvärtom.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk

Kul med kylartest. Känns nästan lite nostalgiskt...

Minns hur man satt och lusläste sådana på den tiden de flesta datorer lät som dammsugare.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Intels blir varmare och ställer mer krav på utrustningen, är motiveringen.

Klokt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle vara kul att se några av Intel och AMDs standardkylare med i testet. Och vid vilken effektnivå man behöver byta för att inte hålla tillbaka prestandan allt för mycket. Kan tänka mig att det är strax över 65w processorerna. Tyckte kylaren som följde med min CPU (R5 7600) var bra och upplevde den tyst så länge man körde den i standardfrekvenserna.

Den som följde med min i7 6700 var inte bra. Men de gjorde väl om den en del sen alderlake?

Själv hade jag gärna sett Cooler Master Hyper 212 Black Edition eller DeepCool AK400 som väger hälften och kostar runt 300kr.

Men ja "for science" så vore det lite roligt med en kylare helt utan värmerör också

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Känns som att min noctua h-dh15 klarar sig ett tag till, lite lustigt att den 11 år efter relese fortfarande ligger i topp segmentet bland luftkylare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Varför ingen Thermalright kylare?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Varför ingen Thermalright kylare?

Förmodligen ingen spons av det företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Fixa testerna men en AMD

Lite som att testa en RTX5090 med en I3, behöver en urusel CPU som genererar mer värme än prestanda.