Här är Logitech MX Master 4

Permalänk
Melding Plague

Här är Logitech MX Master 4

Nästa version av en av världens mest omtyckta möss är på väg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Man undrar lite om de skippat gummiytan på den nya.
Jag köper inte fler grejer med gummerad yta alltså.

Det finns en ganska liknande mus som inte har det där problemet.
Keychron M6
Om jag förstått det rätt alltså

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på en efterträdare till G604.
Jag jobbar med CAD dagligen och älskar den musen och med 6 tumknappar.
G604 plockades ju bort och har ingen ersättare.. Jag vill ha 6 tumknappar, inte fler som vissa har. Då blir knapparna för små.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Keychron M6

Jag bytte till M6. Mycket bättre sensor för spel, mycket lättare, vilket jag uppskattar, men den har inte alls samma kvalitetskänsla. Främst scrollen känns riktigt billig (och högljudd). Men jag håller med dig om gummiytorna. Fy fan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Keychron M6

Vad menar du?
Gillar du inte när gummit blir gammalt och kletigt...

Har en del möss med klistriga områden. De ligger i reservlådan till reserverna.

Permalänk
Medlem

Gillar scrolhjulet på mastern men den är på tok för tung för mig, ont i handleden efter en halv dag. Numera kör jag en lättviktsmus, xlite pulsar v2. Supernöjd men scrollhjulet är ganska meh.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hoppas på lättare vikt och en bättre sensor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad menar du=
Gillar du inte när gummit blir gammalt och kletigt...

Har en del möss med klistriga områden. De ligger i reservlådan till reserverna.

Har du provat trycka på lilla knappen mellan vänstra och högra knappen?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det här är ungefär vad jag behöver - något fler än två tumknappar, och dessutom en bonus med ett extra scrollhjul. Vikten på MS3 var däremot absurd. Har någon ett tips på en mus som skulle kunna passa mig? Den behöver inte vara trådlös, men lätt, och ha fler än två tumknappar. Den extra avsatsen för tummen kan jag skippa.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att musen har högre uppdateringshastighet än 100hz, det var annars en drömmus för mig men 100hz var alldeles för lite. Kändes som sirap.

Permalänk
Medlem

Haft denna som daily driver sedan första generationen och det lär bli en till. Har spelat alla universums rouge lite bullet hell-spel med den, har hört flera kommentera att den är "seg" men min hjärna har nog lyckats anpassa sig. Väldigt passande med denna nyheten precis samtidigt som min 3S börjar sjunga på sin sista vers. Älskar gestures - systemet och den där extra knappen ser jag väldigt mycket fram emot.

Permalänk
Medlem

Den extra knappen känns som att den sitter lite för långt fram för att vara bekväm att använda, i alla fall om jag jämför med hur jag håller min 3S. Men å andra sidan så är den i alla fall inte i vägen.

Den nya tumknappen vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Jag använder den väldigt mycket på min 3S eftersom jag bundit den till ctrl+W så att jag kan stänga t.ex. tabbar i Firefox med den och tycker den är lätt att trycka in som den är. Det första jag tänkte när jag såg 4S var att det kommer samlas skräp i mellanrummet runt tumknappen som man kommer behöva rengöra.

Permalänk
Snusfri

Blir garanterat ett köp, älskar min 3S.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag har en MX Master 3, fantastisk mus på många sätt MEN polling rate är så låg att den motsvarar runt 60 FPS. Med andra ord, att flytta saker med mus på t ex 144 hz skärm, kommer det se ut som det du flyttar befinner sig i 60 FPS. Helt värdelöst! När jag upptäckte detta så bytte jag först till trådad och sedan till G502 X Lightspeed, som dag och natt jämfört med MX Master 3.
Hoppas verkligen de ökat på polling-rate:n till MX 4S. Saknar verkligen formen och designen på MX serien.

Permalänk
Medlem

Håller med om underbar design men pollingraten gör den oanvändbar. Så sjukt långsam påverkar all effektivitet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I stort har jag varit väldigt nöjd med 1:a, 2:a och 3:e generationen av dessa möss, men min 3S är den enda som blivit utsliten. Det är något med vänster- och högerknappen som gör att dom registrerar kanske vart tredje klick. Dessvärre verkar det inte vara helt ovanligt med 3S heller.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

låt mig gissa, 2970 kr och Logitechs mjukvara är obligatorisk

Permalänk
Medlem

Alldeles för många tumknappar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att det bara är 1 knapp nedanför scrollhjulet för att ändra känsligheten på muspekaren. Råkar man komma åt knappen så måste man då gå igenom alla lägen innan man kommer tillbaka till där man va.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Gillar inte att det bara är 1 knapp nedanför scrollhjulet för att ändra känsligheten på muspekaren. Råkar man komma åt knappen så måste man då gå igenom alla lägen innan man kommer tillbaka till där man va.

Den knappen slår av och på friscroll för mig på Master 3S

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Den knappen slår av och på friscroll för mig på Master 3S

Oh? har ingen mus av denna serie själv men antog det va samma funktion på den knappen för alla möss, aja där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Oh? har ingen mus av denna serie själv men antog det va samma funktion på den knappen för alla möss, aja där ser man

Iallafall på min 2S kan man i logi-programmet ställa in så alla knapparna gör lite vad man vill

Permalänk
Medlem

Har både MX Master 3S och MX Vertical, där den senare har blivit min primära främst för ergonomin.

Ser hellre en MX Vertical 2S med tysta knappar, tum-scroll och knapp för att kunna växla friskroll. Det är nog det enda jag saknar från MX 3S på min Vertical.

Får väl hoppas att den också får en uppgradering inom kort

Permalänk
Skrivet av Dinosurr:

Iallafall på min 2S kan man i logi-programmet ställa in så alla knapparna gör lite vad man vill

Fast den knappen är mekanisk, den för scroll hjulet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Fast den knappen är mekanisk, den för scroll hjulet

Den är det på vissa modeller, men inte på modeller som 3S som kan växla scroll-läge automatiskt. Jag kan mappa om den knappen via Solaar i Linux, så jag antar att Logitechs mjukvara har motsvarande funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Varför vill folk ha en tumscroll? De flesta program jag använder stöder shift+scroll för sidoscrollning?

Använder själv en MX vertical i jobbet. Den fixade mina handledsbekymmer👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn4rk:

Varför vill folk ha en tumscroll? De flesta program jag använder stöder shift+scroll för sidoscrollning?

Shift + scroll = 2 händer
Tumscroll = 1 hand

Iaf därför jag vill ha en tumscroll på nästa Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn4rk:

Jag använder min tumscroll till volymen, eftersom jag har två möss, en spelmus och en mx3s för vanligt surfande och casual spel så är det GULD att bara kunna sänka eller höja volymen via den. Blir garanterat ett köp för den nya.

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på ny MX Revolution. MX S3 är den enda Logitech mus jag inte gillat, för hög. Synd, jag gillade tum-knappen.

Permalänk
Medlem

Kan väl drömma om att den får trådlös laddning, men det skulle vara en trevlig ny funktion.

Närmast i storlek och form som har trådlös laddning är väl Rapoo MT60L, men man måste väl köpa laddnings-pucken separat.
Inet...
RAPOO MT760L Trådlös Multi-Mode Datormus Grå

Skrivet av perost:

Den är det på vissa modeller, men inte på modeller som 3S som kan växla scroll-läge automatiskt. Jag kan mappa om den knappen via Solaar i Linux, så jag antar att Logitechs mjukvara har motsvarande funktionalitet.

Om du talar om Logitech MX Master 3S...
Med den mekaniska knappen så kan du ha två olika lägen.
1. Den som du nämner med ett rull-läge som anpassar sig efter steg för steg rull eller friktionslös rull.

Och den andra...
2. Bara friktionslös rull.