1,5V laddningsbara litiumjonbatterier (AA/AAA-storlek) med USB-laddning

Permalänk
Medlem

1,5V laddningsbara litiumjonbatterier (AA/AAA-storlek) med USB-laddning

Jag märker att vissa prylar (t.ex. mina temperatur- och fuktighetssensorer från Aqara, Tuya och Ewelink) som går på AAA-batterier visar ganska låg batterinivå även med nyuppladdade batterier. Det skulle enkelt kunna förklaras av att de förväntar alkaliska batterier som ger 1,5 V, medan uppladdningsbara NiMH-batterier ger en spänning på 1,2 V.
Jag såg att det numera finns uppladdningsbara litiumjon-batterier i vanliga storlekar (både AA, AAA och D-block åtminstone) som t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Pale-Blue-AAA-laddningsbara-bat...
https://www.rajalaproshop.se/ansmann-aaa-rechargeable-usb-c-b...
Mycket dyrare än vanliga 4x AAA som jag köper på t.ex. IKEA ja (de har bra kvalitet tycker jag), men bättre än alkaliska engångsbatterier.
Det vore ju också perfekt att ha några av de större AA-batterierna till motoriserade leksaker som t.ex. Duplo-tåg, eftersom de går märkbart långsammare med 1,2 V NiMH än med 1,5 V alkaliska. Kanske 9V-batterierna kan vara lösningen till gitarreffektpedaler som funkar dåligt med 7,2 NiMH också?

Jag har två frågor:
1. Har någon här testat dessa, och hur funkar de med smarthem-sensorer?
2. Om man läser det finstilta i dokumentationen så verkar det som att det bara går att ladda dem med medföljande USB-A till USB-C-kabel, och alltså inte med vanlig USB-C-kabel från t.ex. en mobilladdare. Min gissning är att det är för att adapterkabeln innehåller någon spänningsomvandlare (USB ger ju 5V som default, vilket ju är väldigt högt för att ladda ett batteri på 1,5V!), men kan det förstöra batteriet om man råkar koppla in en vanlig laddare? I så fall undrar jag hur det ens är tillåtet att tillverka en sådan sak med USB-C-kontakt. Eller får kanske USB-C-porten användas helt hur som helst även till spänningar utanför USB-standarden?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Aldrig använt men 0.9 Wh på Pale Blue och säkert motsvarande på Ansmann är ju rätt kasst för typ 300 kr jämfört med alkaliska AAA batterier som brukar ligga på runt 2 Wh. Jag hade nog hellre köpt Xtar AAA som har 1.6 Wh istället. Finns till exempel hos batteridoktorn när jag sökte efter dem. Nackdelen är att du behöver en specifik laddare men det behövde du ju ändå för USB-C batterierna?

Permalänk
Medlem

1600mAh är ca hälften av ett lithium AA engångs på ca 3500. Typ energizer lithium. Lithium AA har dock högre 100-10% spänning så lär ha mer sprutt.
Även alkaline har längre livslängd om du har liten last på nästan 3000mAh...men förlorar mycket om man börjar lasta dem som i ett fordon som rör på sig
Energizer har bra datablad på flera av deras batterier.
https://data.energizer.com/pdfs/l91.pdf

Så men även nimh har högre kapacitet så de ger en ok balans av hur ofta man behöver ladda + att kunna ladda. Men kräver separat laddare, väldigt smidigt med usb rakt på batteriet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

De fungerar bra och det är ett relativt vanligt "trick" för prylar som inte gillar spänningsintervallet hos NiMH. Urladdningskurvan är mer eller mindre 1.5V -> 1.5V -> 1.5V ... -> 0V eftersom det är step down från 3.6V-cell. De med USB-laddning är baserade på 14430-celler IIRC, vilket behåller AA-längden. Det finns också utan USB-laddning (t.ex. från XTAR eller Keeppower) som kräver en specifik laddare.

Finns billigare och bättre alternativ än de du länkade, t.ex. dessa AA från Keeppower.

Angående din andra fråga så det relativt vanligt att man "struntar" i kompatibilitet för USB-C till C eftersom det är krångligare att implementera.

Citat:

(USB ger ju 5V som default, vilket ju är väldigt högt för att ladda ett batteri på 1,5V!)

Cellen i sig är en litiumjoncell med 3.6V nominell spänning. Det finns mängder av IC:s som är anpassade för CC/CV-laddning av litiumjonceller från 5V så det är inget konstigt. Det sitter ingen spänningsomvandling i kabeln utan en sådan IC direkt på cellen, tillsammans med skyddskretsar och step down till 1.5V.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag märker att vissa prylar (t.ex. mina temperatur- och fuktighetssensorer från Aqara, Tuya och Ewelink) som går på AAA-batterier visar ganska låg batterinivå även med nyuppladdade batterier. Det skulle enkelt kunna förklaras av att de förväntar alkaliska batterier som ger 1,5 V, medan uppladdningsbara NiMH-batterier ger en spänning på 1,2 V.
Jag såg att det numera finns uppladdningsbara litiumjon-batterier i vanliga storlekar (både AA, AAA och D-block åtminstone) som t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Pale-Blue-AAA-laddningsbara-bat...
https://www.rajalaproshop.se/ansmann-aaa-rechargeable-usb-c-b...
Mycket dyrare än vanliga 4x AAA som jag köper på t.ex. IKEA ja (de har bra kvalitet tycker jag), men bättre än alkaliska engångsbatterier.
Det vore ju också perfekt att ha några av de större AA-batterierna till motoriserade leksaker som t.ex. Duplo-tåg, eftersom de går märkbart långsammare med 1,2 V NiMH än med 1,5 V alkaliska. Kanske 9V-batterierna kan vara lösningen till gitarreffektpedaler som funkar dåligt med 7,2 NiMH också?

Jag har två frågor:
1. Har någon här testat dessa, och hur funkar de med smarthem-sensorer?
2. Om man läser det finstilta i dokumentationen så verkar det som att det bara går att ladda dem med medföljande USB-A till USB-C-kabel, och alltså inte med vanlig USB-C-kabel från t.ex. en mobilladdare. Min gissning är att det är för att adapterkabeln innehåller någon spänningsomvandlare (USB ger ju 5V som default, vilket ju är väldigt högt för att ladda ett batteri på 1,5V!), men kan det förstöra batteriet om man råkar koppla in en vanlig laddare? I så fall undrar jag hur det ens är tillåtet att tillverka en sådan sak med USB-C-kontakt. Eller får kanske USB-C-porten användas helt hur som helst även till spänningar utanför USB-standarden?

jag har kört laddbara litiumjonbatterier ganska många år (AA/AAA) dock modellerna som laddas i vanlig laddare. jag köpte in rätt många när dom först kom för att använda dom till just smarthus saker som lås och sensorer,

Jag använder dessa: https://highcap.se/batterier/litiumbatterier/kentli-ph5-r6-aa...

det är två saker man bör känna till, 1 du kommer troligen störa dig på att du måste byta batteri direkt när varningen om låg batteri styrka kommer (varningen sker bokstavligen samtidigt som batteriet blir helt urladdat) just denna är dum om man använder dom för lås eller larm sensorer då man kanske är iväg och inte har möjlighet att skifta batterier direkt. då detta hänt många gånger har resultatet blivit att jag gått över till vanliga batterier i dessa saker igen, vanliga batterier har jag vanligen 1-2 veckor på mig att skifta. 2: storleken, i väldigt många saker kommer det vara mycket svårt att få batteriet att passa då dom är aningen tjockare än vanliga batterier. (särskilt i saker med flera batterier) tror inte jag testat någon pryl där våld inte behövds för att det ska passa. men rent besparings mässigt är det ju trevligt med dessa batterier och för fjärrkontroller eller leksaker fungerar dom vanligen bra om man brukar lite våld vid montering av dom. ett litet sidospår, av någon anledningen så tycks det inte bli samma sak med 123a batterier, där fungerar sensorerna ofta ett par dagar efter varningen kommer. (förmodar det har med själva sensorn att göra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@oooskar Vill bara tillägga att de där 1,2V och 7,2V är nominell spänning och ska inte jämföras rakt av med alkaliska 1,5V. Det blir orättvist

En NiMH-cell på 1,2V laddas upp till ca 1,4V fulladdat. Så det är initialt 1,4V vs 1,5V.
En 7,2V NiMH innebär sex celler i serie på vardera 1,2V nominellt och efter full laddning ger detta totalt runt 8,4V.

En cell Lithium-Ion märkt 3,6V nominellt håller ca 4,2V fulladdad.
En cell Lithium-Pylomer märkt 3,7V håller ca 4,2V fulladdad.

Sedan finns det som nämnts ibland inbyggda step downs som gör att litiumbatterierna kan användas i prylar som kräver lägre spänning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tack allihop för väldigt bra svar! Det verkar finnas betydligt mer att välja på än jag trodde. De där Xtar som @m0nster länkade som håller sig på 1.1V en stund innan de slår av verkar vettiga för att ge tid till en varning om låg spänning.
Att ha en ny egen laddare gör mig inget, då det i stort sett bara är jag som har hand om batteribyte i hushållet. Ska läsa lite till nu under semestern och så blir det nog en beställning i slutet av juli.

@Joppis Tack, det är nyttigt att veta. Nu har jag iofs inte mätt med voltmetern, men det är nog inte länge ett NiMH-batteri ger 1,4V innan det går ner mot 1,2V eller så. Speciellt Duplo-lok och Lego Technic-motorer märker jag ofta stor skillnad på hur fort de kör med alkaliska 1,5V jämfört med NiMH. Därför tänker jag att litiumbatterier på 3,6-4,2V med inbyggd step-down-transformator kunde vara en fin lösning även här.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Aldrig använt men 0.9 Wh på Pale Blue och säkert motsvarande på Ansmann är ju rätt kasst för typ 300 kr jämfört med alkaliska AAA batterier som brukar ligga på runt 2 Wh. Jag hade nog hellre köpt Xtar AAA som har 1.6 Wh istället. Finns till exempel hos batteridoktorn när jag sökte efter dem. Nackdelen är att du behöver en specifik laddare men det behövde du ju ändå för USB-C batterierna?

Intressant diagram XTAR hade på sin hemsida. De visar att NiMH är på 1.2V fulladdade, vilket är fel. De är på 1,4V. Även alkaliska brukar vara på närmare 1,6V, men de visar 1,5V i diagrammet.

Så jag gissar att resten av deras fakta är därefter.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

@Joppis Tack, det är nyttigt att veta. Nu har jag iofs inte mätt med voltmetern, men det är nog inte länge ett NiMH-batteri ger 1,4V innan det går ner mot 1,2V eller så. Speciellt Duplo-lok och Lego Technic-motorer märker jag ofta stor skillnad på hur fort de kör med alkaliska 1,5V jämfört med NiMH. Därför tänker jag att litiumbatterier på 3,6-4,2V med inbyggd step-down-transformator kunde vara en fin lösning även här.

Det beror ju förstås på effektuttag och mAh osv. Ta en sådan här cell och bara driv en lysdiod så kommer du kunna mäta 1,4V i ett antal dagar
https://powertoys.se/sv/nimh/28093-nimh-batteri-12v-5000mah-s...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz