ny Inet-byggnation - processor blir 96 grader varm

Permalänk
Medlem

ny Inet-byggnation - processor blir 96 grader varm

Hej! Jag är i princip helt ny i bygga-pc-världen ber om ursäkt i förväg. jag fick hjälp här i forumet att pussla ihop en speldator då jag inte satt ihop egen datorn på 20 år. Inet dubbelkollade allt och jag fick datorn i april. Såhär blev specifikationerna:

Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 2TB
PowerColor Radeon RX 9070 16GB Hellhound
Corsair CX650 650W
Kolink Observatory MX Mesh Svart
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30

Jag installerade windows men blev trött på det och har sedan kört Linux, Cachyos med KDE plasma (jag är fortfarande ny i linuxvärlden). Det var när jag pillade med widgets på skrivbordet som jag började kolla temperaturen på bla min CPU. Nu när jag kör bara webbläsare och spotify så ligger temperaturen på 59-66 grader vid 2% CPU användning. När jag spelade Claire Obscure så gick temperaturen upp till 96 grader. Jag har även dubbelkollat så det inte är min widget som är dum, men får motsvarande temperaturer när jag kollar i Btop.

Jag skrev till inet och de kan ta in datorn för felsökning. Jag bor dock en bit bort och har för tillfället inte tillgång till bil. Finns det något jag kan göra själv? finns det något bra program för att stresstesta eller mäta temperaturen på annat sätt? Vad hade ni gjort?

ps. När jag gick in på intes hemsida för att göra en sån där fin lista med alla komponenter så ni skulle få en bra översikt över dem, så plockade jag ihop alla delar men när jag kom till nätaggregatet (heter det va?) så fick jag inte plocka med den. Jag får en varning "För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet". Den låter mig alltså inte bygga datorn som jag beställt och fått hjälp från inet att sätta ihop. Kan detta ha något med CPU-temp att göra? eller kan det orsaka andra problem?

jag är mycket tacksam för tankar och hjälp! jag är nybörjare.

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare ? Hur är den installerad? Sitter kylpastan rätt? Tog du bort plastfilmen från kylaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

ps. När jag gick in på intes hemsida för att göra en sån där fin lista med alla komponenter så ni skulle få en bra översikt över dem, så plockade jag ihop alla delar men när jag kom till nätaggregatet (heter det va?) så fick jag inte plocka med den. Jag får en varning "För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet". Den låter mig alltså inte bygga datorn som jag beställt och fått hjälp från inet att sätta ihop. Kan detta ha något med CPU-temp att göra? eller kan det orsaka andra problem?

Nätagget har en EPS-kontakt medan moderkortet har plats för två, men det räcker med en så länge som man inte sysslar med någon extrem överklockning. Det är med andra ord inget problem, Inets datorbyggare är bara onödigt strikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du byggt datorn, eller har Inet gjort det till dig?
Om Inet har byggt den så kan du be dem om en fraktsedel så att du kan skicka den till dem.

Det finns ingen processorkylare i din lista, så det kan bli svårt att ge exakta råd. Men rent generellt kan du ju kolla att fläkten på processorkylaren snurrar. Om fläkten snurrar så är det stor risk att kylflänsen inte har kontakt med processorn. Du kan ge dig på att montera om den själv om du vill. Du behöver se till att du har ny kylpasta att sätta mellan processor och kylfläns. Om fläkten inte snurrar så är den kanske inte korrekt inkopplad eller trasig.

Om du har en så kallad AIO, dvs ett system med vatten och en kylfläns+fläkt som sitter ihop med slangar så behöver du även kolla så att pumpen som pumpar runt vattnet i loopen går. Pumpen ska helst kopplas till ett uttag för chassi fläkt som inte automatiskt regleras med processorns temperatur. Det finns ny AIO som reglerar även fläkten, men det förenklar att sätta den i en chassi-kontakt istället. Även med AIO kan det vara problem med kontakten med processorn eller att fläkten inte snurrar enligt ovan.

Du skriver att du haft datorn sedan i april. Du bör inte använda den om processorn blir så pass varm, då du kan bränna processorn om du har otur. Det låter också lite konstigt att du haft den så länge utan att ha uppmärksammat problemet. Har du själv varit och pillat i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Vad har du för kylare ? Hur är den installerad? Sitter kylpastan rätt? Tog du bort plastfilmen från kylaren ?

Jag vet inte mer än det som står i listan på komponenter. Det var inet som satte ihop datorn.

Skrivet av perost:

Nätagget har en EPS-kontakt medan moderkortet har plats för två, men det räcker med en så länge som man inte sysslar med någon extrem överklockning. Det är med andra ord inget problem, Inets datorbyggare är bara onödigt strikt.

Aha ok vad bra, tack!

Jag kollade https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/700...

Där står Max. Operating Temperature (Tjmax) - 95°C

Innebär det att den kan köra i 95 grader över längre tid. är det alltså ok. Jag läste snabbt i någon tråd på reddit någon som menar att denna processor är gjort för att köras varmare medan andra amd processorer är gjorda för att köra lite svalare. Vad tror ni?

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Jag vet inte mer än det som står i listan på komponenter. Det var inet som satte ihop datorn.

Aha ok vad bra, tack!

Innebär det att den kan köra i 95 grader över längre tid. är det alltså ok. Jag läste snabbt i någon tråd på reddit någon som menar att denna processor är gjort för att köras varmare medan andra amd processorer är gjorda för att köra lite svalare. Vad tror ni?

Skulle inte låta min cpu köra i 95*C Det är väl som sagt, max vad den orkar med, över 95 så lär nog datorn stängas ner för att svalka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Aha ok vad bra, tack!

7000-serien kommer att köra så hög klock/effekt som möjligt så länge den är under 95 grader, det du ska kolla är hur den presterar i t.ex cinebench eller liknande för att se så att den inte underpresterar (markant lägre än vad den bör).
Dels kan du kolla cinebech poäng, och dels kan du kolla hur högt den klockar vid belastning.
Viss mjukvara kan även detektera och rapportera om den throttlar eller inte

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Skulle inte låta min cpu köra i 95*C Det är väl som sagt, max vad den orkar med, över 95 så lär nog datorn stängas ner för att svalka sig.

7000-serien är dock vad jag vet lite annorlunda, och går generellt ganska varmt av sig

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du byggt datorn, eller har Inet gjort det till dig?
Om Inet har byggt den så kan du be dem om en fraktsedel så att du kan skicka den till dem.

Det finns ingen processorkylare i din lista, så det kan bli svårt att ge exakta råd. Men rent generellt kan du ju kolla att fläkten på processorkylaren snurrar. Om fläkten snurrar så är det stor risk att kylflänsen inte har kontakt med processorn. Du kan ge dig på att montera om den själv om du vill. Du behöver se till att du har ny kylpasta att sätta mellan processor och kylfläns. Om fläkten inte snurrar så är den kanske inte korrekt inkopplad eller trasig.

Om du har en så kallad AIO, dvs ett system med vatten och en kylfläns+fläkt som sitter ihop med slangar så behöver du även kolla så att pumpen som pumpar runt vattnet i loopen går. Pumpen ska helst kopplas till ett uttag för chassi fläkt som inte automatiskt regleras med processorns temperatur. Det finns ny AIO som reglerar även fläkten, men det förenklar att sätta den i en chassi-kontakt istället. Även med AIO kan det vara problem med kontakten med processorn eller att fläkten inte snurrar enligt ovan.

Du skriver att du haft datorn sedan i april. Du bör inte använda den om processorn blir så pass varm, då du kan bränna processorn om du har otur. Det låter också lite konstigt att du haft den så länge utan att ha uppmärksammat problemet. Har du själv varit och pillat i datorn?

Tack för ditt svar. Inet har satt ihop allt jag har inte varit inne och pillat mer än att jag satt in en till NVME och då behövde jag inte lossa eller röra något annat, bara sätta in den.

Fläkten snurrar, har inte AIO. Ja jag har haft den sedan april men inte märkt något problem när jag spelat eller dylikt. Det var först när jag kollade temperaturen som jag tyckte det såg varmt ut. Den fungerar fint.

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

7000-serien är dock vad jag vet lite annorlunda, och går generellt ganska varmt av sig

Okej! Spännande. Bra att veta ifall man stöter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Tack för ditt svar. Inet har satt ihop allt jag har inte varit inne och pillat mer än att jag satt in en till NVME och då behövde jag inte lossa eller röra något annat, bara sätta in den.

Fläkten snurrar, har inte AIO. Ja jag har haft den sedan april men inte märkt något problem när jag spelat eller dylikt. Det var först när jag kollade temperaturen som jag tyckte det såg varmt ut. Den fungerar fint.

Vore ju intressant vad du har för kylare, är det en standardkylare (om det nu kommer med din CPU) så kan det vara nästan by design att den ska ligga varmt.

Spontant så känns det som kylaren fungerar då du har lägre temp i idle, så den har kontakt(och fläkten fungerar ju). Men om det är optimalkontakt eller om bara kylaren är dålig är inget man vi kan svara på innan vi vet vad det är för kylare. Du kan ju testa att i UEFI stänga av fläktstyrningen (så den går på fullt hela tiden) eller ändra till någon mer högljudd profil och se om det gör skillnad.

OCCT finns numera till Linux (och i repot för Arch/Cachy) där kan du stresstesta cpun och se temperaturer samtidigt, tror den har stöd för att se om cpun throttlar

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

7000-serien kommer att köra så hög klock/effekt som möjligt så länge den är under 95 grader, det du ska kolla är hur den presterar i t.ex cinebench eller liknande för att se så att den inte underpresterar (markant lägre än vad den bör).
Dels kan du kolla cinebech poäng, och dels kan du kolla hur högt den klockar vid belastning.

Bra tips.

Problemet är att även om den kan köra i 95C så innebär det ju att man inte vet om den mår bra eller om den throttlar. Det finns även andra begränsningar för hur högt den klockar, så det går utmärkt att få ner 7000-serien till säg 70C, vilket även bör vara bättre för processorn på sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det låter ju lite betryggande. Jag kan ju väldigt lite om allt det här ska jag bara poängtera. men jag lyckades ladda ner ett program för stresstest av cpu som heter GtkStressTest, jag vet inte om det motsvarar cinebench men jag kunde inte hitta cinebench till linux. Jag vet ju inte riktigt hur jag ska läsa av resultatet här. jag får ut en poäng som heter "Bogo Ops" som är 6026667. Det kommer säkert inte säga er något men det var det jag kunde få fram.

Hur kollar man hur högt den klockar vid belastning. vad innebär det? Jag vet inte heller vad throttlar innebär

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Då är det antagligen box-kylaren (Wraith stealth) som sitter på, det är ju ingen högprestandakylare så jag tror att allt fungerar och är monterat som det ska. Som du säger märker du inga problem med datorn.

Eventuellt skulle du få ut lite mer CPU-prestanda med en bättre kylare, men om du inte är bekväm med att göra ett sådant byte själv rekommenderar jag det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Vore ju intressant vad du har för kylare, är det en standardkylare (om det nu kommer med din CPU) så kan det vara nästan by design att den ska ligga varmt.

Spontant så känns det som kylaren fungerar då du har lägre temp i idle, så den har kontakt(och fläkten fungerar ju). Men om det är optimalkontakt eller om bara kylaren är dålig är inget man vi kan svara på innan vi vet vad det är för kylare. Du kan ju testa att i UEFI stänga av fläktstyrningen (så den går på fullt hela tiden) eller ändra till någon mer högljudd profil och se om det gör skillnad.

OCCT finns numera till Linux (och i repot för Arch/Cachy) där kan du stresstesta cpun och se temperaturer samtidigt, tror den har stöd för att se om cpun throttlar

ok vad bra då ska jag installera OCCT! Jag antar att jag har fått en standardkylare. Jag har inte betalat för någon annan kylare i alla fall.

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mezzlock:

Då är det antagligen box-kylaren (Wraith stealth) som sitter på, det är ju ingen högprestandakylare så jag tror att allt fungerar och är monterat som det ska. Som du säger märker du inga problem med datorn.

Eventuellt skulle du få ut lite mer CPU-prestanda med en bättre kylare, men om du inte är bekväm med att göra ett sådant byte själv rekommenderar jag det inte.

Även om kylaren är någon väldigt effektiv kylare så är inte heller Ryzen 5 7600 något effektmonster. Standardkylaren ska klara att hålla processorn under 95C.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Även om kylaren är någon väldigt effektiv kylare så är inte heller Ryzen 5 7600 något effektmonster. Standardkylaren ska klara att hålla processorn under 95C.

Tyvärr inte,
https://www.techspot.com/review/2602-amd-ryzen-7600-7700-7900...

"Taking a quick look at cooling performance using the supplied coolers, we'll start with the 7600 using the Wraith Stealth. When placed under an all-core workload in Cinebench for an hour, installed inside an ATX case with a room temperature of 21c, this combo peaked at 97c, which is very hot. That said, we know Zen 4 processors target 95c and are designed to run at that temperature according to AMD, and we saw no evidence of throttling under these conditions, so the 7600 performed as expected. For reference under the same test conditions the 7600 peaked at 78c with a 360mm AIO."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Hur kollar man hur högt den klockar vid belastning. vad innebär det? Jag vet inte heller vad throttlar innebär

Throttla innebär att processorn klockar ner sig själv för att sänka värmen (vilket gör att den arbetar långsammare). Man vill gärna hålla sig under temperaturen där det sker åtminstone. Med det sagt verkar 95 grader vara rätt normalt för den processorn med standardkylaren så det är nog egentligen ingenting att oroa sig över, men jag hade väl funderat på att köpa en bättre kylare om jag vore du.

https://www.inet.se/produkt/5324823/cooler-master-hyper-212-b...

Den här är säkert bra mycket mer effektiv än den du har

https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...

För en liten slant extra är dessa erkänt bland de bästa luftkylare du kan köpa.

Du kommer alltid förlänga livslängden på elektronik om du håller den sval, och om inte annat skulle jag tro att ljudnivån kommer gå ner en del med en bättre kylare.

Permalänk
Medlem

Jag hade investerat i en ny processorkylare, kanske kan du få hjälp av någon att byta kylare?

T.ex. en https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Permalänk
Medlem

Eftersom du köpte tjänsten att Inet byggde den åt dig. Så är det dem som ska kolla/fixa den med Låt inte någon annan pilla, du har garantier använd dem.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! Jag är lugnare i båten nu och ska se om jag köper någon av de rekommenderade kylarna. Jag lärde mig mycket på vägen. Jag har också skrivit till inet och hänvisar till resonemangen här för att få höra från dem att processorn kan köras så varm.

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade investerat i en ny processorkylare, kanske kan du få hjälp av någon att byta kylare?

T.ex. en https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Phantom Spirit är både billigare och bättre.

https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuqu:

Tack alla för era svar! Jag är lugnare i båten nu och ska se om jag köper någon av de rekommenderade kylarna. Jag lärde mig mycket på vägen. Jag har också skrivit till inet och hänvisar till resonemangen här för att få höra från dem att processorn kan köras så varm.

Så varm ska ingen CPU gå oavsett kylare imo ^^ tro mig. Dem får titta över denna och kanske byta direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Så varm ska ingen CPU gå oavsett kylare imo ^^ tro mig. Dem får titta över denna och kanske byta direkt.

är det jobbigt att läsa tidigare svar?
alternativt kolla upp innan du svarar?
7000-serien går absolut så varmt utan problem, precis som länkats i en review tidigare, med sin stock-kylare. Det är så de är designade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

är det jobbigt att läsa tidigare svar?
alternativt kolla upp innan du svarar?
7000-serien går absolut så varmt utan problem, precis som länkats i en review tidigare, med sin stock-kylare. Det är så de är designade.

Max "normala" temps på en 7000 serie säg ex en 7800X alt 3D är 75, över det och jag personligen tycker det är osäkert även "om" thermal limit är 95C innan downclock/shutdowns.

Oftast PBO som är satt i bios till AUTO istället för att bara sätta en thermal limit preset.

Känns lite... Omoget att du går till attack för att någon annan har en annan uppfattning en dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Max "normala" temps på en 7000 serie säg ex en 7800X alt 3D är 75, över det och jag personligen tycker det är osäkert även "om" thermal limit är 95C innan downclock/shutdowns.

Oftast PBO som är satt i bios till AUTO istället för att bara sätta en thermal limit preset.

Känns lite... Omoget att du går till attack för att någon annan har en annan uppfattning en dig.

Fast vad du tycker är osäkert, eller onormalt är irrelevant när du inte vet vad du pratar om.
Jag citerar in ett annat svar som redan getts angående temperaturer på 7600.

Skrivet av Mezzlock:

Tyvärr inte,
https://www.techspot.com/review/2602-amd-ryzen-7600-7700-7900...

"Taking a quick look at cooling performance using the supplied coolers, we'll start with the 7600 using the Wraith Stealth. When placed under an all-core workload in Cinebench for an hour, installed inside an ATX case with a room temperature of 21c, this combo peaked at 97c, which is very hot. That said, we know Zen 4 processors target 95c and are designed to run at that temperature according to AMD, and we saw no evidence of throttling under these conditions, so the 7600 performed as expected. For reference under the same test conditions the 7600 peaked at 78c with a 360mm AIO."

Utöver detta finns det alla övriga rapporter och artiklar som kom när 7000-serien släpptes om just höga temperaturer där AMD svarade att det är så de är designade; att (inom vissa gränser) i princip alltid arbeta mot temp-limit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byggde en dator med 7600 nyligen och återanvände en Noctua D15 till det bygget. Den gick upp i ~90C under stresstest med resultatet att fläktarna körde på 100%. testade slå på PBO och satte på "Eco mode 65w" eller vad den hette i bios med väldigt marginell förlust i prestanda men betydligt tystare dator då CPU'n hamnade runt 70C istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Men nu är det ju som så att AMD har sagt att det är OK med 95'C, precis som de har sagt att 6000-30 är rådande sweetspot för DDR5 minnen. Vi hade ju en mängd trådar om detta när folk började bygga sina 7000-burkar.

Här är en bra fördjupning från AMD själva:
https://community.amd.com/t5/gaming/ryzen-7000-series-process...

Citat:

Designed for a lifetime at 95

Before anything else, let’s be clear: All of the quality analysis for Ryzen 7000 series desktop processors was done at 95 degrees Celsius. The chip is engineered to live its life at this temperature with no detriment to longevity or reliability. In fact, this is the same design target we’ve had for a number of product generations, but it has not been until the Ryzen 7000 series that the platform has had access to a level of socket power that makes 95 C the temperature that delivers the most performance during multithreaded workloads…

95 is the target for best performance

Put simply, because Ryzen 7000 is intelligent, it targets the maximum power and temperature limits and goes there as fast as it can because it knows that’s where it will get the best performance. The two main limits are socket power (PPT, which varies between 88W and 230W depending on the processor), and temperature (TjMax, which is a safe 95 degrees for all Ryzen 7000 processors).

Men som "Mezzlock" säger, med en bra kylare så kan den plocka ut lite mera prestanda tills den når sin TDC power limit som är 75 W för Ryzen 7600. (Skall ej blandas ihop med TDP 65W som är kylar-värden.)

Permalänk
Medlem

Claire Obscure tycks ju vara väldigt CPU-tungt. Här är två YT-videor som diskuterar saken. (Har ej sett dem)

How to Fix High CPU Usage in Clair Obscur Expedition 33 ... 1 month ago
Clair Obscur: Expedition 33 | OPTIMIZATION GUIDE ... 1 month ago

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hahaha... uppfattning..
Fakta är rätt gött att hålla sig till ist för nån synpunkt att "jag tycker minsann"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb