ny Inet-byggnation - processor blir 96 grader varm
Hej! Jag är i princip helt ny i bygga-pc-världen ber om ursäkt i förväg. jag fick hjälp här i forumet att pussla ihop en speldator då jag inte satt ihop egen datorn på 20 år. Inet dubbelkollade allt och jag fick datorn i april. Såhär blev specifikationerna:
Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 2TB
PowerColor Radeon RX 9070 16GB Hellhound
Corsair CX650 650W
Kolink Observatory MX Mesh Svart
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30
Jag installerade windows men blev trött på det och har sedan kört Linux, Cachyos med KDE plasma (jag är fortfarande ny i linuxvärlden). Det var när jag pillade med widgets på skrivbordet som jag började kolla temperaturen på bla min CPU. Nu när jag kör bara webbläsare och spotify så ligger temperaturen på 59-66 grader vid 2% CPU användning. När jag spelade Claire Obscure så gick temperaturen upp till 96 grader. Jag har även dubbelkollat så det inte är min widget som är dum, men får motsvarande temperaturer när jag kollar i Btop.
Jag skrev till inet och de kan ta in datorn för felsökning. Jag bor dock en bit bort och har för tillfället inte tillgång till bil. Finns det något jag kan göra själv? finns det något bra program för att stresstesta eller mäta temperaturen på annat sätt? Vad hade ni gjort?
ps. När jag gick in på intes hemsida för att göra en sån där fin lista med alla komponenter så ni skulle få en bra översikt över dem, så plockade jag ihop alla delar men när jag kom till nätaggregatet (heter det va?) så fick jag inte plocka med den. Jag får en varning "För få 12V EPS 8-pin kontakter på nätaggregatet". Den låter mig alltså inte bygga datorn som jag beställt och fått hjälp från inet att sätta ihop. Kan detta ha något med CPU-temp att göra? eller kan det orsaka andra problem?
jag är mycket tacksam för tankar och hjälp! jag är nybörjare.
...sa han och gick!