Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Displayport till 1440p 21:9 240hz?

Permalänk
Medlem

Displayport till 1440p 21:9 240hz?

Köpte ny skärm idag och smart som jag är råkade jag köpa en sladd som bara duger upp till "200hz @ 1440p 21:9". Köpte en DP 1.4. Vilken bör jag skaffa istället?

Permalänk
Medlem

Vilken kabel och skärm gäller det?
Du kan köra 4k@240Hz@10Bit med DP1.4+DSC t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vilken kabel och skärm gäller det?
Du kan köra 4k@240Hz@10Bit med DP1.4+DSC t.ex.

Denna kabeln och denna skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Ska inte vara något problem. Har du testat och upptäckt något som inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ska inte vara något problem. Har du testat och upptäckt något som inte fungerar?

Nää inte än, får hem skärmen imorgon. Reagerade mest att det stod "200hz @ 21:9 1440p" på förpackningen till kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Nää inte än, får hem skärmen imorgon. Reagerade mest att det stod "200hz @ 21:9 1440p" på förpackningen till kabeln

Någon sådan begränsning finns inte riktigt för skärmkablar utan det viktigaste är hur hög dataström dom är specade för.
Enligt elgiganten så ska kabeln klara 32.4Gbps vilket är det normala för DP1.4.
Skulle det vara så att när du testar skärmen imorgon och du inte kan nå 3440x1440@240Hz så kan du återkomma så kan vi försöka hjälpas åt att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Någon sådan begränsning finns inte riktigt för skärmkablar utan det viktigaste är hur hög dataström dom är specade för.
Enligt elgiganten så ska kabeln klara 32.4Gbps vilket är det normala för DP1.4.
Skulle det vara så att när du testar skärmen imorgon och du inte kan nå 3440x1440@240Hz så kan du återkomma så kan vi försöka hjälpas åt att felsöka.

Tack! Jag testar imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Varför inte bara använda DP-kabeln som följer med skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför inte bara använda DP-kabeln som följer med skärmen?

Stod bara att strömsladden följde med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Stod bara att strömsladden följde med

Självklart ingår det en DP-kabel, det gör det i princip med alla skärmar:

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-240-hz-qd-oled-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Självklart ingår det en DP-kabel, det gör det i princip med alla skärmar:

https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-240-hz-qd-oled-s...

Då blir det att returnera den jag köpte!

Permalänk
Skrivet av Extal:

en 1440 21:9 har ~34% mer pixlar än 1440 16:9.

så teoretiskt borde det mer eller mindre linjärt skala på datamängden som behöver gå genom kabeln om allt annat är inställt exakt samma uppdateringsfrekvens osv.

2560x1440@240Hz kräver 24.62 Gbit/s så lägg på 34% på det så blir det för de extra pixlarna ~32.99Gbit/s.

så kabeln är nog lite gränsfall tillräcklig i bollparken av vad den är specad för men fortfarande troligen lite över max så kanske funkar kanske inte troligen finns lite marginal i överkanten men skulle inte säga att det garanterat komer fungera med den där sandberg kabeln.

skulle kolla efter en kabel som kan hantera HBR10 (38.69Gbit/s) eller högre bara för att garanterat ha allt på det gröna.

men visst den bör klara av iaf nånstans runt 200-220Hz i 3440x1440.

Skrivet av Extal:

Då blir det att returnera den jag köpte!

behåll den tills du kollat att skärmen fungerar med kabeln som kommer med skärmen.

många skärmar som kommer med rätt dåliga kablar bundlade (och ofta extremt korta <1m på vissa skärmar jag köpt) och t.om. ibland som inte äns klarar skärmens upplösning/frekvens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en 1440 21:9 har ~34% mer pixlar än 1440 16:9.

så teoretiskt borde det mer eller mindre linjärt skala på datamängden som behöver gå genom kabeln om allt annat är inställt exakt samma uppdateringsfrekvens osv.

2560x1440@240Hz kräver 24.62 Gbit/s så lägg på 34% på det så blir det för de extra pixlarna ~32.99Gbit/s.

så kabeln är nog lite gränsfall tillräcklig i bollparken av vad den är specad för men fortfarande troligen lite över max så kanske funkar kanske inte troligen finns lite marginal i överkanten men skulle inte säga att det garanterat komer fungera med den där sandberg kabeln.

skulle kolla efter en kabel som kan hantera HBR10 (38.69Gbit/s) eller högre bara för att garanterat ha allt på det gröna.

men visst den bör klara av iaf nånstans runt 200-220Hz i 3440x1440.

Skärmen använder DSC som sänker bandbredden rejält, så din uträkning är inte tillämplig här. Skärmen har DP 1.4 och kabeln ska klara full bandbredd för DP 1.4. Vill man vara extra säker så kan man välja en certifierad kabel, men mycket mer än så behöver man inte tänka på.

Permalänk
Skrivet av perost:

Skärmen använder DSC som sänker bandbredden rejält, så din uträkning är inte tillämplig här. Skärmen har DP 1.4 och kabeln ska klara full bandbredd för DP 1.4. Vill man vara extra säker så kan man välja en certifierad kabel, men mycket mer än så behöver man inte tänka på.

ja jag räknade bara rakt upp och ner utan bildkomprimering.

missade att den körde komprimerad bildsignal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows