Permalänk
Medlem

Acer Nitro äter Ram minne

Hejsan har rätt nyligen köpt en billig gaming laptop som extra dator / familje dator . men när man startar datorn ( Windows 11 ) så ligger den runt 6gb ram minne vilket är fullt normalt , spelar i cirkus 3-4h så börjar det lagga fruktansvärt och jag kollade då upp , japp den har maxat ram minnet på 16gb . stänger av spelet och den sjunker till mellan 14-15 gb ram använding , inga flikar eller inter saker uppe , steam är avstängt , kollat aktivitets hanteraren och hittar inget som drar mer än 70mb som mest där , finns inga direkta program på datorn då den är 3-4 veckor gammal . startar man om datorn så går den ner till 6gb igen.

Vad tusan kan dra denna löjligt stora mängden ram minne?

Laptopens korrekta namn : Acer Nitro V 15 - ANV15-41-R927

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Du kan testa RAMMap, det verktyget brukar kunna visa mer information om vad som använder minne än vad aktivitetshanteraren gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan testa RAMMap, det verktyget brukar kunna visa mer information om vad som använder minne än vad aktivitetshanteraren gör.

tackar skall testa den idag då och se vad som kan orsaka problemet.

Visa signatur

Permalänk

Är väl windows normala ramcache aka den låter data va kvar i minnet om inget annat behöver utrymmet för att snabba upp nästa gång du startar det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men 14GB använt av 16GB totalt låter extremt mycket..

Tippar på minnesläcka pga nåt korrupt. Visar Resursövervakaren nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men 14GB använt av 16GB totalt låter extremt mycket..

Tippar på minnesläcka pga nåt korrupt. Visar Resursövervakaren nåt?

Inte nu för tiden. min win11 kallstartar med runt 9/32 använt och går snabbt upp till 11 med lite webbläsare och diverse igång och rundar av runt 14-16 med tiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tonii:

Inte nu för tiden. min win11 kallstartar med runt 9/32 använt och går snabbt upp till 11 med lite webbläsare och diverse igång och rundar av runt 14-16 med tiden.

Det är omöjligt att det är normalt med 14GB använt vid start/normalt användande. Jag har ca 4-5GB vid omstart och ca 8-9 med normalt användande

Permalänk

Min startar på typ 6Gb å efter ett år ar timmar brukar det ligga runt 12Gb för mig är ch hålla sig runt det tills jag stänger av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är omöjligt att det är normalt med 14GB använt vid start/normalt användande. Jag har ca 4-5GB vid omstart och ca 8-9 med normalt användande

Kör du vanilla win11 eller har du stängt av en massa services/custom slimmad install? Väldigt få program som startar i bakgrunden?
Jag kör vanilla och har egentligen bara stängt av en del telemetri och har en del program som går igång i bakgrunden. Visserligen tar de inte upp så mycket per program men det adderar ju säkert ~1Gb totalt.

Företagsdatorn beter sig likadant. kall runt 9-ish men stannar nånstans runt 12-16 under dagen. Där finns det dock rätt mycket "IT-avdelning-skit" som körs.

Permalänk
Medlem

Om du sopar maskinen med en ren installation och därefter kollar vad du installerar och när det går åt skogen så kan du säkert lokalisera problemet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

Vad tusan kan dra denna löjligt stora mängden ram minne?

Du har troligtvis någon minnesläcka någonstans.

Vad drar mest minne i aktivitetshanteraren?

Att något bara använder 70MB RAM som mest låter smått otroligt. Enbart Windows Explorer, Windows Defender samt DWM.exe använder ofta långt mer!

Just DWM är smått ökänt för att läcka minne om dina grafikdrivrutiner spökar. Speciellt tillsammans med Intel iGPU:er.

Skulle vilja säga att redan 6GB RAM vid uppstart innebär en massa onödigt bloat. Min smärtgräns går på 1,5GB

Vad är det för något spel du kör? Vilka program autostartas med datorn? Hur många tjänster (services) körs i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kör du vanilla win11 eller har du stängt av en massa services/custom slimmad install? Väldigt få program som startar i bakgrunden?
Jag kör vanilla och har egentligen bara stängt av en del telemetri och har en del program som går igång i bakgrunden. Visserligen tar de inte upp så mycket per program men det adderar ju säkert ~1Gb totalt.

Företagsdatorn beter sig likadant. kall runt 9-ish men stannar nånstans runt 12-16 under dagen. Där finns det dock rätt mycket "IT-avdelning-skit" som körs.

Det som är installerat på datorn är steam , battle net , core temp samt google chrome, resten är orginal från fabrik. W11 vanilla ja eller basic eller vad dom nu heter

Skrivet av _niko_:

Om du sopar maskinen med en ren installation och därefter kollar vad du installerar och när det går åt skogen så kan du säkert lokalisera problemet.

i värsta fall ja men den är ju bara 3-4 veckor gammal? skall det behövas redan? min stationära är inte blåst på över 4 år med samma program förutom acers egna då som kanske ligger kvar + W10 på stationära

Skrivet av walkir:

Du har troligtvis någon minnesläcka någonstans.

Vad drar mest minne i aktivitetshanteraren?

Att något bara använder 70MB RAM som mest låter smått otroligt. Enbart Windows Explorer, Windows Defender samt DWM.exe använder ofta långt mer!

Just DWM är smått ökänt för att läcka minne om dina grafikdrivrutiner spökar. Speciellt tillsammans med Intel iGPU:er.

Skulle vilja säga att redan 6GB RAM vid uppstart innebär en massa onödigt bloat. Min smärtgräns går på 1,5GB

Vad är det för något spel du kör? Vilka program autostartas med datorn? Hur många tjänster (services) körs i bakgrunden?

Det var det som var så udda , öppnade ju aktivitetshanteraren och det syns inget som drar mycket förutom när ett spel är uppe. stängt av alla onödiga autostart saker med. spelen som har körts är Space enginners på steam och inget annat är igång dvs inga flikar med internet eller liknande. Känslan är att nått gömmer sig som man inte ser. Men vad är DWM? dock är det amd cpu på laptopen men inget är ju omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

Det som är installerat på datorn är steam , battle net , core temp samt google chrome, resten är orginal från fabrik. W11 vanilla ja eller basic eller vad dom nu heter

i värsta fall ja men den är ju bara 3-4 veckor gammal? skall det behövas redan? min stationära är inte blåst på över 4 år med samma program förutom acers egna då som kanske ligger kvar + W10 på stationära

Det var det som var så udda , öppnade ju aktivitetshanteraren och det syns inget som drar mycket förutom när ett spel är uppe. stängt av alla onödiga autostart saker med. spelen som har körts är Space enginners på steam och inget annat är igång dvs inga flikar med internet eller liknande. Känslan är att nått gömmer sig som man inte ser. Men vad är DWM? dock är det amd cpu på laptopen men inget är ju omöjligt.

DWM (Desktop Windows Manager) är en del av Windows sedan typ Windows Vista som har med fönsterhanteringen på datorn att göra.

och är inte rekomenderat att fippla med den då den genrellt inte är något problem och bör inte äta mer än ett par hundra MB ram på sin höjd. min drar just nu ~150MB.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tonii:

Man har inte väldigt få processer med Windows egentligen Gjorde en omstart igår efter 8 dagar och landade runt 4.5GB efter 3 minuter.
Har kört Chris Titus Utility men det är allt, ligger iaf på +100 processer (just nu 130) iom Steam, EA och deras webhelpers, FF och Nvidia har ett gäng processer också. Har inte stängt av bakgrundsappar heller. Ligger ungefär lika i en ren VM.