HomeAssistant, en fysisk knapp för att styra en switch med ljusindikator

Permalänk
Medlem

HomeAssistant, en fysisk knapp för att styra en switch med ljusindikator

Jag har precis kopplat in vårt FTX-system (Heru IQ) så att det kan styras via HomeAssistant. Kan nu via ex appen aktivera sk Boost-läget så att effekten ökar under 30 minuter. Perfekt att använda när man hängt upp tvätt i tvättstugan.

Men nu vill jag inte att min fru ska säga till mig "sätt på fläkten", och hon vill inte hålla på med mobiltelefonen.

Skulle därför vilja sätta en fysisk knapp i tvättstugan som aktiverar detta Boost-läge. Jag har andra knappar (via Zigbee) här hemma som gör diverse saker, men de är dumma och skickar bara anrop till HomeAssistant. Jag vill gärna att knappen ska spegla tillståndet på switchen i HomeAssistant, exempelvis via att den lyser, om switchen är aktiverad. Boost-läget kör i 30 minuter, varefter jag vill att knappen ska släckas. Föreställer mig att knappen konfigureras genom att jag bara specar namnet på switchen den ska spegla, och sedan klar.

Någon som känner till sådan hårdvara?

Permalänk

Gissar att denna timer aitter i vad du nu valt som centralhub så teoretiskt borde en vanlig lysnapp väl kunna ställas att trigga samma 30min timer en gång.?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Jag har precis kopplat in vårt FTX-system (Heru IQ) så att det kan styras via HomeAssistant. Kan nu via ex appen aktivera sk Boost-läget så att effekten ökar under 30 minuter. Perfekt att använda när man hängt upp tvätt i tvättstugan.

Men nu vill jag inte att min fru ska säga till mig "sätt på fläkten", och hon vill inte hålla på med mobiltelefonen.

Skulle därför vilja sätta en fysisk knapp i tvättstugan som aktiverar detta Boost-läge. Jag har andra knappar (via Zigbee) här hemma som gör diverse saker, men de är dumma och skickar bara anrop till HomeAssistant. Jag vill gärna att knappen ska spegla tillståndet på switchen i HomeAssistant, exempelvis via att den lyser, om switchen är aktiverad. Boost-läget kör i 30 minuter, varefter jag vill att knappen ska släckas. Föreställer mig att knappen konfigureras genom att jag bara specar namnet på switchen den ska spegla, och sedan klar.

z-wave har det via Shelly Wave i4 eller Shelly Wave i4 DC om du vill använda dig av dc, använd en vippa med signal led för att visa om den är aktiv. (brytaren blir helt enkelt en scen kontroller som även tar emot signalen så tillståndet speglas) fördelen är att du även slipper byta batterier.

du kan ju använda dig av ett zigbee relä för likande funktion, dvs sätt relä bakom vippa med led indikator, utan att använda dig av last utgången på reläet, när du trycker på knappen slår relä till och aktiverar en scenen i ha, när timern i ha slår ifrån så avaktiverar reläet bakom knappen igen. nackdelen med detta sätt är att det inte brukar vara alls så stabilt när man gör det med relä vs en enhet som är gjord för ändamålet. samt att man får fler funktioner med scen kontroller tex skulle kunna ha timerfunktioner om du gör lång tryck eller flera tryck osv som tex att trycker du lång tryck aktiverar inte fläkten förens om 30min osv

dessa två ovan sätt kräver ju dock att du redan har fläkten integrerad i HA så status skickas till ha.
skulle det strula med led indikatorn i vippan kan du ju använda en annan lampa som indikator att fläkten är på.

nu vet jag inte hur din fläkt ser ut, tex om den inte är inkluderad i ha redan kan man sätta implant/unt moduler, dvs man sätter en liten kontroller i fläktens styrning som triggar vid aktivering/Inaktivering, fördelen med detta sätt är att du får exakt status av fläkten i realtid i stället för att förlita dig på api från fläkten, nackdelen är att du behöver ha rätt bra koll på vad du gör.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gissar att denna timer aitter i vad du nu valt som centralhub så teoretiskt borde en vanlig lysnapp väl kunna ställas att trigga samma 30min timer en gång.?

Ja, med vilken godtycklig knapp kan jag trigga igång Boost-läget. Det är enkelt. Men jag vill helst att man kan se på knappen om Boost-läget är igång. Eller så struntar jag i det. Man hör om så är fallet genom att man hör luftsuget genom ventilen i tvättstugan. Gör det nog för komplicerat.

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Ja, med vilken godtycklig knapp kan jag trigga igång Boost-läget. Det är enkelt. Men jag vill helst att man kan se på knappen om Boost-läget är igång. Eller så struntar jag i det. Man hör om så är fallet genom att man hör luftsuget genom ventilen i tvättstugan. Gör det nog för komplicerat.

inte för att verka negativ eller så. men...

märker du det inte på hur starkt lampan i rummet faktiskt lyser?

om skillnaden mellan normal och "boost" är så pass liten att man inte märker skillnaden så känns ju boostfunktionen relativt meningslös...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte för att verka negativ eller så. men...

märker du det inte på hur starkt lampan i rummet faktiskt lyser?

om skillnaden mellan normal och "boost" är så pass liten att man inte märker skillnaden så känns ju boostfunktionen relativt meningslös...

Nu vet jag inte om jag förstår dig fel. Men denna Boost-funktion ökar då effekten i FTX-systemet, att den ökar luftcirkulationen. Enheten står i en helt annan del av huset och ser man inte.

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Nu vet jag inte om jag förstår dig fel. Men denna Boost-funktion ökar då effekten i FTX-systemet, att den ökar luftcirkulationen. Enheten står i en helt annan del av huset och ser man inte.

Tror vi snackade äpplen och päron här... Jag fattade det som att de va nån lampa du skulle styra.

Så ignorera vad jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skippa knappen och sätt fuktsensor som startar det när ni hänger upp tvätten automatiskt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Skippa knappen och sätt fuktsensor som startar det när ni hänger upp tvätten automatiskt

Smartare! Synd att jag inte bara kan öka effekten i just tvättstugan bara. Måste göra för hela systemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Sätta en separat indikatorlampa i tvättstugan borde kanske vara enklare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men en ftx har ingen avfuktningfunktion.
Är det fuktigare utomhus en varm blöt sommardag lär du ju öka fuktigheten (RH) mer i huset än vad tvätten gör
Inte bättre att sätta in en avfuktare i tvättstugan?
Den snabbar även upp torktiden för tvätten då den även värmer upp luften som bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Kan du läsa av statusen ifrån HA på FTX-systemet, dvs du får en återkoppling på när boostläget går av?

Knappen; ska den vara batteridriven? Jag har nog inte sett någon fjärr med styrbar lyse i, det låter som ett recept för att behöva byta batterier stup i kvarten. Jag har iofs inte sett någon trådbunden heller ska jag väl säga, bortsett från brytare med displayer (tänk Sonoff Nspanels).

Däremot; kommer fjärren alltid vara i ett visst rum? Då skulle du kunna använda bef. bel för att acka (någon trycker på fjärren; du slår på boost-läge och blinkar med taklampan i det rummet bara för att visa att "begäran mottagen").

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Har inte sett det du efterfrågar. Men jag hade använt en rgd-lampa och blinkat till i en färg om jag vill ha bekräftelse eller larma för något. Men det kanske inte är snyggt att låta den lysa färgat hela tiden och kanske inte i tvättstugan