Smart lösning för delat skrivbord stationär PC/Jobb-laptop?

Permalänk
Medlem

Smart lösning för delat skrivbord stationär PC/Jobb-laptop?

Tjena!

Lite speciellt case så vet inte om jag postar i rätt underforum, men det är ju lite både laptop och stationär så valde bara en.

Har ett problem, fram tills nyligen har mina arbetsgivare varit okej med att jag använder min personliga PC för jobbgrejer vilket gjort att det gått ganska bra att använda min befintliga rigg med 2 skärmar, inkopplat tangentbord/mus osv. Men nu har jag börjat ett nytt jobb där de säger att man explicit bara får jobba med jobbets laptop. Det är ganska bökigt att behöva koppla in och ut sladdar så fort man ska byta dator. Dock känns väl detta som något fler kan råka ut för? Är det någon som har ett tips på hur man relativt smidigt kunna hoppa mellan stationär PC/Laptop utan att behöva krypa under skrivbordet varje gång?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag sitter i exakt samma sits, det man egentligen behöver för att få det att fungera bra är en KVM switch dock kan dom vara ganska dyra beroende på din budget.

Du har inte fler ingångar på dina skärmar så du kan koppla in båda samtidigt?
Sen för tangentbort och mus finns det sådana som går på bluetooth där man kan switcha mellan olika enheter.
Det är den lösningen jag ska testa nu i veckan.

Men vill du ha det riktigt smooth så är det nog kvm du ska leta efter

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm idag?

Under pandemin bytte jag till en Dellskärm med inbyggd kvm just för detta ändamål, den privata på displayport samt usb och jobbdatorn via usb-c, sen mus och tangentbord kopplat till skärmen.

Byter input antingen via knapparna på skärmen eller via tangentbordskombination

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaftPunk:

Tjena!

Lite speciellt case så vet inte om jag postar i rätt underforum, men det är ju lite både laptop och stationär så valde bara en.

Har ett problem, fram tills nyligen har mina arbetsgivare varit okej med att jag använder min personliga PC för jobbgrejer vilket gjort att det gått ganska bra att använda min befintliga rigg med 2 skärmar, inkopplat tangentbord/mus osv. Men nu har jag börjat ett nytt jobb där de säger att man explicit bara får jobba med jobbets laptop. Det är ganska bökigt att behöva koppla in och ut sladdar så fort man ska byta dator. Dock känns väl detta som något fler kan råka ut för? Är det någon som har ett tips på hur man relativt smidigt kunna hoppa mellan stationär PC/Laptop utan att behöva krypa under skrivbordet varje gång?

Tacksam för svar!

Thunderbolt dock om du kör Intel på båda.

Permalänk
Medlem

Jag har samma krav i jobb, laptopen för jobb sen kan jag trycka på en knapp så kan jag använda privata.
Jag kör Laptop med docka, så 1 skärmkabel till docka och en till privata PC. Använder 3 skärmar.
För mus och tangentbord kör jag en Switch från Amazon, funkar kanon för mig.
Switch via Amazon

Visa signatur

🖥Intel Core i5-8600k / Asus ROG Strix Geforce GTX 1080 8gb / Asus Prime Z370-A / 2x Corsair Vengeance LPX 16gb / Samsung 970 EVO 500gb / 1TB HDD / Seasonic Focus+ 750W / Noctua NH-U12S / Fractal Design C

🖥 Ryzen 5 3600 / RTX2060 / Asus ROG Strix B450-F / HyperX Fury rgb 6gb 3200MHz / Kingston A200 1tb / Coolmaster Hyper 212 Black Edition / Corsair TX550M 80+ gold / Phanteks Eclipse P400A

🖥 Razer Blade Base 15"

Permalänk
Medlem

Kwm switch är vad du söker eventuellt kombinerat med en docka för enkel anslutning till jobbdatorn

https://noerdic.se/collections/kvm-switch?srsltid=AfmBOopqaUq...

Edit: kör själv med två skärmar båda kopplade till dock samt min stationära sen får jag skifta över en usb hub som har tangentbort/mus inkopplad i sig.
Planen är dock att införskaffa en nördic switch för att bara behöva koppla in en sladd till laptopen och sen använda switchen för att välja mellan enheterna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tjo! Tack för alla svar och tipset om KWM Switch. Verkar ju vara en bra lösning men funderar på hur mycket prestanda den snor ifall man spelar spel som kräver god reaktionsförmåga? Googlade lite och verkade som att de lite billigare modellerna skulle kunna sätta en del käppar i hjulen såsom att man inte kan få över 60fps osv.

Hittade på en variant som ändå fungerar förvånansvärt bra. Tänkte inte på att skärmen har ju fler uttag? Om jag bara kopplar in en extra sladd och inte sätter på den stationära datorn routas ju skärmen till min laptop givet att den är inkopplad, som då använder skärmen istället. När jag sedan stänger av laptopen körs skärmen via min PC istället. Denna simpla lösning fungerar ju faktiskt ganska bra. "Nackdelen" är att jag inte får med mig mus och tangentbord men helt ärligt så har jag inget emot att använda laptopens egna tangentbord och trådlös mus finns i datorväskan och kan enkelt plockas fram. Vissa skärmar har ju inbyggt USB-intag vilket hade varit ett tips till andra som skulle ställas inför liknande problem. Då kan man ju bara koppla in mus och tangentbord till skärmen så är ju i princip allting löst. En extra Displayport/HDMI-kabel är väl egentligen det enda som behövs.

Kanske inte så sofistikerat men fungerar fint!