Vilka spel har skrämt er?

Permalänk
Medlem

Scenen ovan skrämde skiten ur mig när det begav sig 😱😂
Det var så oväntat med hundarna och ljudet från det krossade glaset var så bra. (Det märks inte i klippet bah tro mig).

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Var betydligt mer lättskrämd när jag var yngre, har väl blivit lite "avtrubbad" efter att ha spelat skräckspel (och sett filmer) i så många år. Men då när det begav sig så var nog Silent Hill 2 ett av dom spel som var mest "skrämmande". Men det finns ju en del spel som man sitter på helspänn i på grund av stämning m.m, som t.ex. Alien Isolation. Jump scares räknar jag inte riktigt som skrämmande, det handlar ju mer om överraskningsmoment än nåt annat.

Permalänk
Medlem

Är nog bara ett spel som jag inte riktigt vågade spela ordentligt som liten, och det va Trespasser! kom mer eller mindre aldrig förbi starten.

Idag däremot så skämmer det mesta mig xD klarar inte ens av att spela igenom FEAR spelen längre (vilket gjordes vid release utan problem)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Resident evil. Det kom nått monster i ungefär tredje rummet man kom in i….

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Resident evil absolut, på PS1. Vi var några grabbar i 18-års åldern som hyrde spelet. Sen satt vi en hel helg där en av oss spelade och vi andra tittade på, med fötterna uppe i soffan såklart Sen har man ju ett antal scares i Half life 1 när head crabs kom utflygandes utan förvarning. Det hände att jag slutade spela ibland, gick upp från källaren och kollade på tecknat med småsyskonen

Permalänk
Medlem

Vampire: The Masquerade – Bloodlines när man kommer till Ocean house hotel, jag slutade spela när jag var liten och kom inte längre på den tiden

Permalänk
Medlem

Skrämt och skrämt. Resident evil på ps1:an gjorde ju jobbet bra. Har en äldre bror som lät mig kolla skräckfilmer från ålder 6 (som tur så påverkade det mig minimalt) men pumpen pumpade på rätt rejält nere i HELL i diablo 1. 1000 mobs jagar en och man har inga health flaskor kvar... Jag var 14 när diablo släpptes.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

F.E.A.R tyckte jag va brutalt när det kom ut.
Vägrar spela skräckspel efter det, det gav mig tamejfan trauma. Jag va väl typ 15 när det kom och minns att det va så satans obehagligt att jag inte ens tänker en tanke på att spela skräck idag.

Permalänk
Medlem

Blir så spänd av miljöerna så undviker såna spel. Alien och Dead Space försökte jag mig på innan jag helt enkelt bestämde mig att det finns roligare spel.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

dino crisis på ps1an, när t-rexen kom in genom fönstret ganska tidigt i spelet :S

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Kanske inte blivit super skrämd men den pirrande känslan i ryggen när en Revenant eller Demon jagade en under de första patcherna i Phasmofobia var rätt brutala. (På den tiden när alla equipments var ganska kassa jämfört med nu + väldigt litet utbud).

Permalänk

Några av Amnesia-spelen och Alien: Isolation. Även Outlast har sina höjdpunkter.

Permalänk
Medlem

Har sett på sjuka mängder skräckfilm sedan alldeles för ung ålder så jag är ganska avtrubbad men AvP blev man lite svettig av som mindre det får jag erkänna.

Permalänk
Medlem

I senare åldrar har jag nog inte blivit skrämd av spel men när jag var liten (betydligt yngre än vad spelets åldergräns) så tyckte jag vissa spel var lite på den kusligare sidan speciellt Redneck Rampage hade vissa banor som var lite kusliga i stämningen för en betydligt för ung pojk än vad som var menat för spelet. Är iofs uppväxt med den generationens first person shooters, Duke Nukem 3D, Blood, Redneck Rampage, Outlaws, HL1 osv osv. (kompisens föräldrar hade inte så strikta regler där inte, en och annan film blev nog oxå kollad som inte var riktigt menat för den åldersgruppen)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Vampire: The Masquerade – Bloodlines när man kommer till Ocean house hotel, jag slutade spela när jag var liten och kom inte längre på den tiden

Precis detta jag kom att tänka på jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Precis detta jag kom att tänka på jag med

Bara för det blir det en ny installation för att se hur läskigt det är i vuxen ålder (33år nu)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Alien Isolation - Jag stängde av första gången huvudkaraktären gömde sig under ett skrivbord, med en xenomorph alldeles ovan.
SOMA - Totalt ospelbart. När jag körde med Safe Mode aktiverat (eller vad det nu hette) hade jag en riktigt bra upplevelse, och fann storyn bitvis riktigt fyndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Alien Isolation - Jag stängde av första gången huvudkaraktären gömde sig under ett skrivbord, med en xenomorph alldeles ovan.
SOMA - Totalt ospelbart. När jag körde med Safe Mode aktiverat (eller vad det nu hette) hade jag en riktigt bra upplevelse, och fann storyn bitvis riktigt fyndig.

Bara hört bra saker om SOMA men jag vet att jag inte hade kunnat spela det utan att förkorta min livslängd avsevärt

Permalänk
Medlem

Alien vs. Predator 2. Första biten på marinkampanjen var ruggigt bra på att bygga upp stämningen

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det första jag kom att tänka på var Project Zero på PS2

Man kommer till ett stort övergivet hus, för att leta efter ledtrådar till en försvunnen person

Rätt bra story, men mörk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

F.E.A.R
Specifikt när man ska klättra ner för en stege och Alma står där när man vänder sig om.
Ännu mer specifikt så hade jag redan spelat genom det en gång och dött strax därefter i ett combat encounter, och när jag skulle springa igenom det hela igen bestämde mig för att hoppa ner för den stegen. Jävlar vad rädd jag blev när man får en till skräck-encounter nedanför stegen som jag hade missat första gången 😅

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Alien vs Predator på PC, riktigt jäkla jump scare spel.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS samma scen skrämde även mig och även Silent Hill 2 när jag spelade det på PS2 back-in-the-day.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

F.E.A.R
Specifikt när man ska klättra ner för en stege och Alma står där när man vänder sig om.
Ännu mer specifikt så hade jag redan spelat genom det en gång och dött strax därefter i ett combat encounter, och när jag skulle springa igenom det hela igen bestämde mig för att hoppa ner för den stegen. Jävlar vad rädd jag blev när man får en till skräck-encounter nedanför stegen som jag hade missat första gången 😅

Haha exakt samma scen var det som fick mig att stänga av o avinstallera!