PewDiePie degooglar* sitt liv

Permalänk
Medlem

PewDiePie degooglar* sitt liv

*Degooglar = tar bort allt från google - utom Youtube och maps.

Jag vet inte riktigt i vilket forum detta hör hemma, då det handlar om mobiler, datorer, hårdvara, mjukvara, appar och internettjänster.

För några månader sedan lämnade PewDiePie kommersiella program som Windows och Adobe, för att gå över till Linux och GIMP.
Tydligen har han fått blodad tand och har nu storstädat bort Google ur sitt liv.

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=u_Lxkt50xOg

Felix är underhållande att titta på, men för er som inte orkar...
TL;DR:
- Bytt sökmotor från Google.com till DuckDuckGo
- Bytt webläsare från Chrome till Firefox
- Bytt ut Android till GrapheneOS
- Bytt ut gmail mot egen mailadress (alternativt Proton)
(och så har han tydligen lämnat Linux Mint och kör Arch Linux på alla datorer)

Sen blir han riktigt sjövild; för att byta ut Google Docs, Password Manager och Cloud så har han satt upp en egen server hemma där han kör Nextcloud.
Och vilken maskin använder han för sin selfhosting? Jo, sin Steamdeck ... WTF?
(han har iofs rätt i att en webserver drar 0,1 % av prestandan på Stemdecken så det är fortfarande hans spelmaskin)

Jag vet inte vart detta leder, men rimligtvis kommer Felix bli världens mest hackade person.
Han är en av världens mest kända internetmiljonärer (han har dragit in mer än $10M på YT), kallar sig sig technoob** som inte vet vad han gör, har satt upp en publik server själv, där han spar ALLA sina lösenord i en okrypterad textfil.

**För att vara technoob gör han ganska avancerade saker, så jag tror han tänkt igenom säkerheten en hel del innan han publicerade videon.

Permalänk
Medlem

Jag har inte renskrivit inlägg. Ni får anledningen senare i inlägget.

Jag hör "except YouTube, I can't literally escape" och skrattar innerst inne för mig själv: "ha, jag kör PeerTube via min egna server och har folk som frågar efter videos från mig, för de vill se mer".

Ja, man tjänar mer på sina videos på YouTube.
Ja, man får fler tittare på YouTube.
Ja, man får fler följare på YouTube.

So what?!

Men det PewDiePie snart kommer att älska, är att PeerTube "pratar" med andra sociala nätverk (viktig detalj, sociala nätverk, inte sociala medier, stor skillnad) och låter andra titta, följa, gilla och kommentera videos på PeerTube via främst Mastodon. That's the fediverse for you, baby! <3

Älskar för övrigt hur han tänker. Tänk om fler kan komma till samma insikt som vad han har gjort! Jisses så bra det hade varit då!

Jag har hållit på med self-hosting (självinstallationer) i några år nu, och har lite att peka på i hans lista.

1. Search engine "Change your search engine".
Ja, och DuckDuckGo är då en bra start. Men om du frågar mig, är Qwant en bättre start, för de arbetar på att gå helt över till en heleuroperiskt lösning, i samarbete med Ecosia. Om du däremot vill vara mer hardcore, kan du installera SearxNG på din egna server (vilket jag har gjort).

2. Browsing "Firefox is kind of B tier, but you can it down"
Även där, ja, men det är nu allmänt känt att Mozilla petar in all möjlig skit som inte ska vara i en integritetsvänlig webbläsare, så som AI och krav på spårning. Brave finns med i "Goats" tier i skärmdumpen han visar i videon, vilket jag inte förstår. Brave använder sig av crypto, vilket inte är nice. LibreWolf däremot. Där snackar vi bra grejer!

3. Gmail
Han kör med sin egna e-postserver, vilket är faktiskt jävligt bra. Det är det bästa man kan göra, även om det är (vad jag har läst) ett helvete att fixa till vid första konfigurationen. Annars funkar Tuta eller posteo.de väldigt bra. Posteo om man vill ha stöd för SMTP/IMAP, Tuta om man vill ha helvägskryptering utan stöd för SMTP/IMAP.

5. Android phone "God damn it! Everything is Google"
GrapheneOS är the custom ROM man ska ha, om man ska använda Android. Jag har kört GrapheneOS sen kanske 2024, och älskar det! Har 3 profiler: den ena för mitt vardagliga liv (med endast appar som är FOSS), den andra för Big Tech och "inget privatliv"-appar (profilen heter ju "No privacy" av en anledning), och den tredje för personer som vill låna min telefon (samtal ej tillåtna).

Håller med han gällande tangentbordet. Inget tangentbord, varesig om det är fysiskt eller virtuellt, ska ansluta till internet. Inget! Alla har sin egna smak gällande tangentbord, men min absoluta favorit är Unexpected Keyboard. Det funkar på samma sätt som ett fysiskt datortangentbord, med den enda skillnaden att det är virtuellt.

6. Password manager "Is it 6 or 5 I don't k. F**k, I lost count"
Vaultwarden. Så. Rätt. Val. Vaultwarden bygger på Bitwarden, men låser upp allt och ger en tillgång till alla funktioner gratis! Helt klart mitt bästa val gällande self-hosting, och var även den allra första tjänsten jag självinstallerade på min första VPS.

7. Note-Taking App
Joplin är riktigt bra, men det finns såklart fler. Standard Notes är ett exempel, Obsidion är ett annat. Allt handlar om smak och tycken, precis som med tangentbord.

Google Maps
Jag skippade flera av punkterna han drog upp, för de är bara så bra (bland annat Nextcloud), men även för att jag blev bara allmänt hjärntrött.

Men när det kommer till Google Maps, så finns det 2 (eller ja, 3) bra alternativ: OpenStreetMap, OsmAnd (och den tredje; Organic Maps). Både OSM och OsmAnd låter vem som helst (via sitt konto) förbättra kattjänsten genom att bidra till förändringar och förbättringar, även utomhus via sin telefon. Men om man vill använda några av dessa (OsmAnd och/eller Organic Maps) i sin bil, så får man oftast vara tvungen att köpa en surfplatta med Android, vilket suger förjävligt (OsmAnd finns inte till Android Auto... än... sist jag kollade förra vintern).

Kodi
Jellyfin. Du/ni kan tacka mig senare.

Skrivet av anthra:

Steam Deck använder sig av Linux, och då närmare bestämt Arch Linux. En vanlig server använder sig oftast av Debian, men Arch funkar som en server lika bra som Debian, även i desktop-läge. Jag självinstallerar i skrivande stund 2 tjänster via min stationära dator i EndeavourOS. Funkar klockrent!

Men i hans fall, är hans tjänster portabla. Han kan nå och hantera dem när han själv känner för det. Smidigt ju

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

*Degooglar = tar bort allt från google - utom Youtube och maps.

Jag vet inte riktigt i vilket forum detta hör hemma, då det handlar om mobiler, datorer, hårdvara, mjukvara, appar och internettjänster.

För några månader sedan lämnade PewDiePie kommersiella program som Windows och Adobe, för att gå över till Linux och GIMP.
Tydligen har han fått blodad tand och har nu storstädat bort Google ur sitt liv.

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=u_Lxkt50xOg

Felix är underhållande att titta på, men för er som inte orkar...
TL;DR:
- Bytt sökmotor från Google.com till DuckDuckGo
- Bytt webläsare från Chrome till Firefox
- Bytt ut Android till GrapheneOS
- Bytt ut gmail mot egen mailadress (alternativt Proton)
(och så har han tydligen lämnat Linux Mint och kör Arch Linux på alla datorer)

Sen blir han riktigt sjövild; för att byta ut Google Docs, Password Manager och Cloud så har han satt upp en egen server hemma där han kör Nextcloud.
(han har iofs rätt i att en webserver drar 0,1 % av prestandan på Stemdecken så det är fortfarande hans spelmaskin)

Jag vet inte vart detta leder, men rimligtvis kommer Felix bli världens mest hackade person.
Han är en av världens mest kända internetmiljonärer (han har dragit in mer än $10M på YT), kallar sig sig technoob** som inte vet vad han gör, har satt upp en publik server själv, där han spar ALLA sina lösenord i en okrypterad textfil.

**För att vara technoob gör han ganska avancerade saker, så jag tror han tänkt igenom säkerheten en hel del innan han publicerade videon.

Vad vill du diskutera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det var det här som skrämde bort mig från mina ursprungliga planer på att köra self hosted Google Photos / iCloud. Jag ville verkligen fortsätta ha tillgång utanför mitt egna nätverk men samtidigt känner jag inte att jag har den kunskap som behövs för att faktiskt göra detta på ett säkert sätt. Blev åtminstone så att jag sa upp Google Photos istället för att ha båda tjänsterna...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag trodde tråden baserat på rubriken handlade om hur man städar bort Pewdiepaj.
Nu blev jag istället besviken på att det var mer reklam för pajasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Det var det här som skrämde bort mig från mina ursprungliga planer på att köra self hosted Google Photos / iCloud. Jag ville verkligen fortsätta ha tillgång utanför mitt egna nätverk men samtidigt känner jag inte att jag har den kunskap som behövs för att faktiskt göra detta på ett säkert sätt. Blev åtminstone så att jag sa upp Google Photos istället för att ha båda tjänsterna...

Ta en titt på Immich. Du kan låta någon i Linux-mötesplatsen guida dig, eller om du har någon vän som kan Linux som kan hjälpa dig.

Skrivet av Bozzeta:

Jag trodde tråden baserat på rubriken handlade om hur man städar bort Pewdiepaj.
Nu blev jag istället besviken på att det var mer reklam för pajasen.

Inte reklam. Han berättar hur han har gått till väga för och bli kvitt från Big Tech, vilket är asbra. Han förra video om Linux blev en stor snackis (åt det positiva hållet) bland Linux-personer. Jag antar att den videon som tråden handlar om, kommer ge samma effekt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite negativ klang kanske men förstår jag det rätt nu?

Killen har blivit miljonär på youtube (google/Alphabet) och ska nu de-googla sitt liv men ändå fortsätta tjäna pengar via youtube?

Han installerar lite tjänster på en steamdeck och är nu rebell?

Köra egen mailserver... Pratar vi om en typ slask/extramail?
För en primär mail så behöver man ju ha drifttid nära 100% och redundans som heter duga. Sätter man upp det hemma, även om man har flerar servrar för redundans så är man fortfarande i klorna på en konsumentinriktad ISP-tjänst med driftgarantier därefter.

Att han går från Linux Mint till Arch förstår jag inte vad det har med saken att göra överhuvudtaget? Olika distros med olika fokus. Att Arch har blivit så på tapeten hos vissa senaste tiden pga att det är "pro" känns lite larvigt. Jag säger absolut inte att Arch är dåligt men man kan ju åstadkomma iprincip samma mål med valfri dist.

De Arch har är AUR och det är ju snarare mer nybörjarväntligt än att kompilera allt själv på en minimal install av annan dist.

Tillbaka till topic...
Killen är säkert jätteduktig på det han gör med tanke på framgången men jag har lite svårt för hela upplägget.

Ungefär lika intressant som att se Alonso, Hamilton eller Verstappen gå igenom sina hus och rensa bort allt som har med bilsport att göra men behåller allt som det står F1 på.

Fan killen har ju massor av miljoner, sätt upp en stiftelse som aktivt jobbar för ett friare internet eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu blir det lite negativ klang kanske men förstår jag det rätt nu?

Killen har blivit miljonär på youtube (google/Alphabet) och ska nu de-googla sitt liv men ändå fortsätta tjäna pengar via youtube?

Jag förmodar detta enbart gäller hans privatliv och inte företagsaspekten.
Kollade inte hela videon, utan hoppade lite.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.