Permalänk
Medlem

Byta brytare på Mus

Hej

Hur pass svårt är det att byta brytare på en mus? (Razer Naga trinity v2)

Är väldigt nöjd med den och vill inte byta mus men min fru tycker att den låter för mycket

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle bytt ut frun faktiskt, hur kan man vara så ljudkänslig? det är förövrigt inte svårt att byta brytare men av vad jag kan se finns det bara reservdelar att byta till så exakt samma klick oavsett?

Köp ett par peltor lurar till henne istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du löda är det nog inte så svårt men som sagt vad ska du byta till, det finns väl ingen "supertyst" Omron klon, möjligen kan du dämpa vibrationerna i musen om den råkar förstärka ljuden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skulle bytt ut frun faktiskt, hur kan man vara så ljudkänslig? det är förövrigt inte svårt att byta brytare men av vad jag kan se finns det bara reservdelar att byta till så exakt samma klick oavsett?

Köp ett par peltor lurar till henne istället

Tror det är omöjligt att hitta en ny modell som är mindre ljuskänslig och som står ut med mig 😛

Skrivet av mrqaffe:

Kan du löda är det nog inte så svårt men som sagt vad ska du byta till, det finns väl ingen "supertyst" Omron klon, möjligen kan du dämpa vibrationerna i musen om den råkar förstärka ljuden.

Löda går bra. Tack för namn på brytare, nu vet jag vart jag ska leta 🙂

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extol:

Tror det är omöjligt att hitta en ny modell som är mindre ljuskänslig och som står ut med mig 😛

Löda går bra. Tack för namn på brytare, nu vet jag vart jag ska leta 🙂

De flesta möss har nån version av Omron D2FC brytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut mina brytare på Logitech G305 till tysta brytare. De brytare jag bytte till köpte jag via maxgaming eftersom jag var så otålig och orkade inte beställa från aliexpress.
https://www.youtube.com/watch?v=dmbaMSyXmcw

https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrustning-datormus/silent-...

Det finns omron silent switchar också men de är på tok för känsliga eftersom actuation force är ganska lågt. Slutade att man råkade klicka på m4 eller höger mknapp av misstag hela tiden så bytte till kailh efter 1 vecka.

Bytte på höger, vänster, mouse 4+5. scroll klicket fick vara kvar eftersom det är sällan man använder den.

Eftersom kailh switcharna är två pins istället för tre pins så kolla på bilden

På den övre hålet och mitten hålet finns en vit rektangel som visar orienteringen på hur switchen ska sitta.
Om du tänker modda med Kailh silent switch så ska de två pinsen täcka den vita rektangeln vid lödning.

Nu är tjejen gladare över att hon slipper höra det konstanta klickande men hon vill även att jag ska byta till ett tystare tangentbord (mekaniskt med bruna mx brytare) men där har jag sagt nej till att gå över till membran igen

Lycka till med moddandet!

Permalänk

brukar finnas "optiska" brytare i omron paket på t.ex aliexpress de borde va helt tysta iom att de inte har några direkt rörliga delar som behöver direkkontakt med varandra.

kan dock behöva lite modifierande med en extern kabel till GND då normala switchar genrtellt inte behöver gnd alls

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows