Nvidias förbättrade uppskalningsteknik lämnar beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

FG/MFG är tekniker för så kallad motion smoothing, varken mer eller mindre.

Jag skulle kalla det en teknink för motion clarity, för det är den stora vinsten.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller "super resolution" teknikerna finns det rätt goda skäl varför Microsoft inte försökt göra det en del av DirectX än. Den tekniken utvecklas fortfarande i sådan enorm hastighet att alla försök där man skulle ha gjort något till standard hade varit akterseglat av andra proprietära tekniker inom 1-2 år.

DLSSv1 lät bra, men såg ut lite som en analog TV med risig antenn ibland.
DLSSv2/v3 är båda användbar, de ger helt klart bättre prestanda men finns en del problem som beroende på titel kan ställa till det.

DLSSv4 är inte perfekt, men det har ändå nått en nivå där det börjar bli väldigt lite anledning att inte använda teknik som förval. Inte minst då den på flera punkter nu inte bara ger högre FPS, den fixar också flertalet artefakter som man får med "native" och det är inte längre bara PR-svammel när man hävdar "bättre än native". Pratar då om uppskalning, ray construction etc.

Är med på vilken vattendelare frame-gen är. Men även den tekniken har sina uppenbara fördelar. Vår hjärna är exceptionellt bra på dead-reconing, den blir ännu lite bättre på det ju mer förutsägbart det man följer är.

Det ÄR lättare att följa något som rullar i 60 FPS även om man bara kan agera på motsvarande 30 FPS. Det lär fortfarande vara lättare även ställd mot något som rullar i "native" 35 FPS, men inte än något som rullar i säg 50 FPS. Så denna teknik är vettig så länge 2x ger nära 2x FPS, då blir ökning i latens försumbar samtidigt som upplevt flyt blir bättre (vilket gör det lättare för hjärnan att gissa framtiden).

Men självklart ger inte FG något om man har en cap på säg 200 FPS och man får 150 FPS redan utan tekniken. Där överväger nackdelarna i ökad latens.

Möjligen kan det vara en fördel om CPU är lite flaskhals vid 150 FPS och det orsakar hyfsat stor varians, medan FGx2 löser det då CPU då bara bli lastad som om det vore 100 FPS och kanske inte längre alls blir flaskhals med väldigt låg varians som följd.

Varför behöver vi mer än 24fps för ögat kan ju inte registrera högre uppdaterings frekvens ändå

On topic
Är helt klart intressant teknik, dlss uppskalning har jag använt en gång, men haft för klent grafikkort för utnyttja tekniken. Vad för fördel om man har 4k skärm redan, är de för skala ner till 1080/1440 i stället?

Fram-gen har jag svårt se någon fördel med, i spel där 30fps eller lägre inte gör något ger de inte mycket nytta och där man vill ha mer rutor så får man extra eftersläpning om man inte redan ligger över 60.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Varför behöver vi mer än 24fps för ögat kan ju inte registrera högre uppdaterings frekvens ändå

On topic
Är helt klart intressant teknik, dlss uppskalning har jag använt en gång, men haft för klent grafikkort för utnyttja tekniken. Vad för fördel om man har 4k skärm redan, är de för skala ner till 1080/1440 i stället?

Fram-gen har jag svårt se någon fördel med, i spel där 30fps eller lägre inte gör något ger de inte mycket nytta och där man vill ha mer rutor så får man extra eftersläpning om man inte redan ligger över 60.

Har man 4k skärm har det definitivt finnits fördelar med DLSS/FSR/XeSS sedan länge. Detta då artefakterna varit mindre uttalande i hög upplösning samtidigt som 4k är väldigt krävande.

Den stora grejen med DLSS4 och ofta även FSR4 är att de nu är så bra att fördelar överväger även i 1920x1080.

En trend senaste åren är ju att "gaming-skärmar" fått allt högre uppdateringsfrekvens. Grabben gick från 144 Hz skärm till 300 Hz skärm (båda 2560x1440). Rätt få spel man ens kommer nära några 300 Hz trots 7800X3D/4070Ti, men med FG går det ofta att ta sig över 200 FPS i all fall.

Samma gäller laptops. 120 FPS skärmar (eller snabbare) är rätt vanligt, framförallt på datorer med GPUer kraftiga nog att köra spel. Även här krävs FG för att nå skärmens maxfrekvens i rätt många fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Så det kommer ge boost på 4000 serien också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none