Storlek på tv, vilka riktlinjer är rimliga?

Permalänk
Medlem

Storlek på tv, vilka riktlinjer är rimliga?

Hej alla tv-fantaster, har efter googlande sett en hel del varierande storleksrekommendationer, sitter ca 3.2m ifrån min 55" från 2015, men har gått i tankarna att köpa nytt sedan ett tag tillbaka, men storleksrekomendationer varierar mellan 75-85, men, Bör väl sägas att de rekommendationerna kommer ifrån säljare av tv apparater inet/webhallen/elgiganten mfl, finns det någon neutral sida som inte vill kränga apparater? Eller har fått just den artikeln sponsrad?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Mitt råd är köp så stor tv du har plats och råd med utan att tumma på kvalitén på tv:n
Man vänjer sig otroligt snabbt vid storleken och man ångrar sig ofta och tänker "varför tog jag inte en större tv istället"

Permalänk
Medlem

Ju större desto bättre. Precis när du installerat den kommer du tänka "vad sjutton har jag köpt" men efter en vecka kommer du redan fundera på om inte en större hade suttit fint.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Håller med, köp en så stor TV som möjligt utan att tumma på kvaliten. Undantaget är väl om man är mån om det estetiska och tycker en jätte-TV inte passar i sin hem-miljö.

Sen verkar det som att vi bara köper större TV, så om 5-10 år kanske det är helt normalt att köpa ~100 tum. En TV har man ofta ganska länge, så då tänker jag att man lika gärna kan "ligga lite före".

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...
Den är neutral, men inte superhjälpsam. För 3.2 meter rekommenderas 77 tum för allmänt tittande och drygt 100 tum för "cinema"...

För egen del tycker jag definitivt en TV kan vara för stor. Jag kör inte alltid fullskärm när jag kollar på YouTube på min TV t ex, fast jag sitter närmare min 55" än vad du gör också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ni som säger att man inte ska tumma på kvaliteten, vilken hade ni valt i detta scenario:

LG C4 77" : 20 000 kr
LG G4 65" : 20 000 kr

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ni som säger att man inte ska tumma på kvaliteten, vilken hade ni valt i detta scenario:

LG C4 77" : 20 000 kr
LG G4 65" : 20 000 kr?

Om du tittar på HDR så vinner G4 varje gång. Jag hade valt G4 då jag prioriterar bildkvaliteten framför storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Om du tittar på HDR så vinner G4 varje gång. Jag hade valt G4 då jag prioriterar bildkvaliteten framför storleken.

Jo kör ju mycket Dolby Vision. Funderar själv på att byta min C2 55" nu när jag har bytt tv bänk så den har plats för en större TV. Att gå från C2 till C4 känns sådär men en anledning till att jag över väger det är ju för att jag även skulle gå från 55" till 77" i det scenariot.

Samtidigt är ju C2 till G4 ett betydligt större kliv rent tekniskt plus då att jag får lite större TV med 65".

Sorry för att jag kapar tråden lite men känns ändå som det är samma diskussion och svaren ger lite insikt till trådskaparen också

Btw hittade en sida på LG där de pratar om avstånd osv: https://www.lg.com/se/lg-experience/tips-och-trix/sitt-pa-rat...

"För en optimal upplevelse vet vi nu att det lönar sig att fylla ut 30–40 procent av synfältet med TV:n. Optimalt avstånd till TV:n för maximal inlevelse, det vill säga 40 grader av ditt synfält, kan enkelt räknas ut genom att multiplicera TV:ns storlek i tum med 1,2. Till exempel är diagonalen på en 65-tums TV 165 centimeter, vilket ger oss 197 centimeter. För att få ett större avstånd till TV:n utan att underskrida 30 grader av synfältet kan vi sträcka oss så långt som 268 centimeter.

Rekommenderade avstånd per TV-storlek
Den som väljer att placera TV:n längre bort än TV-storleken i tum gånger 1,2 riskerar att introducera oönskade distraktioner under TV-tittandet. Neutrala och enfärgade element, som enfärgade väggar och TV-ramar, skapar inga störningsmoment. Däremot kan externa ljuskällor, rörelse och mönstrade tapeter, konstverk och affischer distrahera från TV-tittandet.

Den som vill sitta längre från TV:n rekommenderas att göra det med måtta. För att räkna ut när en TV utgör 30 grader av synfältet kan TV-storleken i tum multipliceras med 1,62, vilket för vår 65-tums TV ger oss tidigare nämnda 268 centimeter. Här blir distraktionselement som lampor, reflektioner och rörelser som inte är en del av bilden ännu tydligare än vid 40 grader."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Då är det bara att invänta hösten så man kan köpa nått vettigt då, sen är ju frågan vilken paneltyp det blir, vilket är en Djungel i sig😅

Edit: är amilight något vettigt för att få skärmen att verka större, eller är det mer problem med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bor själv hade jag rekommenderat högst 55", kanske t.om. 48", ett hel**** att packa upp/lyfta/montera större än så om man är själv.
Jag kör LG OLED C1 48" och den kan jag hantera själv ganska hyggligt. Hade C7 55" innan och det var knappt jag fick armarna runt den så jag kunde lyfta den.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Om du bor själv hade jag rekommenderat högst 55", kanske t.om. 48", ett hel**** att packa upp/lyfta/montera större än så om man är själv.
Jag kör LG OLED C1 48" och den kan jag hantera själv ganska hyggligt. Hade C7 55" innan och det var knappt jag fick armarna runt den så jag kunde lyfta den.

Eller så köper man inte TV baserat på längden på sina armar utan ber en vän eller köper till installation. 😅

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag monterade ihop en LG 65" och lyfte upp den på tv-bänken själv så storleken är inga problem Nä men det var ett helvete och jag kunde lätt ha pajat den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 65" så var vikten viktigare än qled, miniled, oled, mikroled. Har enbart kabel-tv så det blir inte bättre än FHD så inte ens 4K. Den väger 16,7 kg och jag kan flytta den själv. Men man måste vara försiktig och aktsam med tanke på storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eller så köper man inte TV baserat på längden på sina armar utan ber en vän eller köper till installation. 😅

Lättare att köpa en mindre TV än att be om hjälp 😔

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mitt råd är köp så stor tv du har plats och råd med utan att tumma på kvalitén på tv:n
Man vänjer sig otroligt snabbt vid storleken och man ångrar sig ofta och tänker "varför tog jag inte en större tv istället"

Detta är rätt svar! Köpte själv ny 'dumburk' för några månader sedan, gjorde inte misstaget som gjorts 2ggr tidigare, tog den större och är riktigt nöjd

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Detta är rätt svar! Köpte själv ny 'dumburk' för några månader sedan, gjorde inte misstaget som gjorts 2ggr tidigare, tog den större och är riktigt nöjd

Får se vad man hittar efter semestern, budget på 15k hade jag tänkt😅

Visa signatur