Hjälp och Tips mottages för bäst uppkoppling
Hej halloj!
Jag hade gärna velat få tips och hjälp av någon mer nätverkskunnig.
Har de senaste två åren bott på en adress utan fiber, så jag har varit tvungen att köra 5G mobilt bredband som lösning.
Det har inneburit konstant jitter, paketförluster och ostabil ping. Ännu värre blir det när grannarna streamar Netflix, förbipasserande uppdaterar Candy Crush, eller när det är trafikstockning utanför fönstret och Postnords lastbil blockerar siktlinjen mellan 5G-masten och routern. Typ ungefär 🙂
Men nu är det dags för flytt nästa vecka!
I nya lyan får jag äntligen Fiber 1000↓↑ och har valt Bahnhof som leverantör.
Så nu behöver jag skaffa en ny router, något som ger bästa möjliga ping och hastighet, särskilt för gaming, då jag spenderar mer tid än medelsvensson framför skärmen och dessutom på en lite mer seriös nivå.
Så hjälp mig gärna!
Vill helst slippa huvudvärken att googla runt bara för att hamna på en router för 700 kr som har fått ett gaming-skal med RGB, Turbo Mode och Wi-Fi X, och som kostar flera tusen utan att egentligen ge mig något jag har nytta av.
Finns det bättre eller sämre alternativ?
Router? Switch? Routrar för trådbundet nätverk?
Vad skulle ni rekommendera för någon som vill ha PC:n inkopplad via kabel och få ut det bästa möjliga ur nätverket?
Tips på hur man enklast delar ut Wi-Fi till mobilen (om det inte är en klassisk router med inbyggt Wi-Fi) uppskattas också.
Tar tacksamt emot råd från er som har bättre koll på nätverk än jag!
Behöver inte åsikter om att "50 ms är helt okej" eller att "ögat ändå inte ser mer än 24 fps".