Hjälp och Tips mottages för bäst uppkoppling

Permalänk
Medlem

Hjälp och Tips mottages för bäst uppkoppling

Hej halloj!

Jag hade gärna velat få tips och hjälp av någon mer nätverkskunnig.

Har de senaste två åren bott på en adress utan fiber, så jag har varit tvungen att köra 5G mobilt bredband som lösning.
Det har inneburit konstant jitter, paketförluster och ostabil ping. Ännu värre blir det när grannarna streamar Netflix, förbipasserande uppdaterar Candy Crush, eller när det är trafikstockning utanför fönstret och Postnords lastbil blockerar siktlinjen mellan 5G-masten och routern. Typ ungefär 🙂

Men nu är det dags för flytt nästa vecka!
I nya lyan får jag äntligen Fiber 1000↓↑ och har valt Bahnhof som leverantör.

Så nu behöver jag skaffa en ny router, något som ger bästa möjliga ping och hastighet, särskilt för gaming, då jag spenderar mer tid än medelsvensson framför skärmen och dessutom på en lite mer seriös nivå.

Så hjälp mig gärna!
Vill helst slippa huvudvärken att googla runt bara för att hamna på en router för 700 kr som har fått ett gaming-skal med RGB, Turbo Mode och Wi-Fi X, och som kostar flera tusen utan att egentligen ge mig något jag har nytta av.

Finns det bättre eller sämre alternativ?
Router? Switch? Routrar för trådbundet nätverk?

Vad skulle ni rekommendera för någon som vill ha PC:n inkopplad via kabel och få ut det bästa möjliga ur nätverket?
Tips på hur man enklast delar ut Wi-Fi till mobilen (om det inte är en klassisk router med inbyggt Wi-Fi) uppskattas också.

Tar tacksamt emot råd från er som har bättre koll på nätverk än jag!

Behöver inte åsikter om att "50 ms är helt okej" eller att "ögat ändå inte ser mer än 24 fps".

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något som inte hindrar dig prestandamässigt (på 1 Gbit/s) eller att köra vilken mjukvara du vill, välj x86. Priset är pengar, elräkning och eget ansvar. Någonstans mellan pfSense, OPNSense, OpenWrt, VyOS, IPFire eller egenuppsatt så kan du omöjligen bli missnöjd med möjligheterna i mjukvaran.

Då kan du till exempel köra SQM/AQM utan problem. Inte för att det är supernödvändigt i ett ensamhushåll med 1 Gbit/s-abbonemang.

Numera finns vad jag vet inga enkla alternativ för att få WiFi i en x86-burk, så separat accesspunkt är nog enklast.

Titta på Teklagers utbud. De har både x86-maskiner och AP och installerar om du vill ett OS åt dig. Den fetare AP:n (AX-880-WRT) skulle jag tippa klarar 1 Gbit/s NAT+routing utan problem, men knappast SQM på 1 Gbit/s, så ett alternativ är att börja med bara en sådan och köra den som router.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Hedersmedlem

@cl3vn Hur stor lägenhet/hus, betongväggar, flera våningar osv.? Ju mer info, desto bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du vill ha något som inte hindrar dig prestandamässigt (på 1 Gbit/s) eller att köra vilken mjukvara du vill, välj x86. Priset är pengar, elräkning och eget ansvar. Någonstans mellan pfSense, OPNSense, OpenWrt, VyOS, IPFire eller egenuppsatt så kan du omöjligen bli missnöjd med möjligheterna i mjukvaran.

Då kan du till exempel köra SQM/AQM utan problem. Inte för att det är supernödvändigt i ett ensamhushåll med 1 Gbit/s-abbonemang.

Numera finns vad jag vet inga enkla alternativ för att få WiFi i en x86-burk, så separat accesspunkt är nog enklast.

Titta på Teklagers utbud. De har både x86-maskiner och AP och installerar om du vill ett OS åt dig. Den fetare AP:n (AX-880-WRT) skulle jag tippa klarar 1 Gbit/s NAT+routing utan problem, men knappast SQM på 1 Gbit/s, så ett alternativ är att börja med bara en sådan och köra den som router.

Detta såg ut intressant ut! Såg lite mer ut att vara inriktat till entusiasten, kommer nog att behöva kontakta de på Teklager för lite vägledning inför ett köp. Men de ser ut att ha tagit lite semester 😅

Tack för länken, uppskattas! Har du någon rekommendation kring varför du skickade just den?

Skrivet av Kent:

@cl3vn Hur stor lägenhet/hus, betongväggar, flera våningar osv.? Ju mer info, desto bättre.

Lägenheten är bara på en våning och är något av det mindre, Wi-Fi signalen kommer inte behöva täcka mer än 30 kvadratmeter och inga betongväggar kommer blockera signal då det är en väldigt öppen planlösning, så det är verkligen ingen superteknik jag letar efter för att bara kunna ansluta telefonen. Men, allt kommer ju med sin standard om det är inbyggt Wi-Fi förstår jag. Därför jag själv tänkte att det kanske finns något där ute som är mer ämnad för det trådade och lösa kunna Wi-Fi därefter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3vn:

Tack för länken, uppskattas! Har du någon rekommendation kring varför du skickade just den?

Bra solid mjukvara som inte är alltför invecklad om man bara ska sätta upp ett vanligt nätverk.
Klarar 1000mbit/s utan minsta problem samt har inbyggt speedtest.
Snabb wifi 7 AP inbyggd med 6st antenner i kompakt format.

Dock bara 1st LAN port så om du ska ansluta mer än 1 trådad enhet kommer du att behöva köpa till en switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Har fått lite hjälp på sidan av och beställer hem en Flint 2 och testar ifall det skulle vara något i mitt fall.

Permalänk

Sålänge du kör med kabel så spelar routern väldigt liten roll för gaming kanske adderar ~<1ms på sin höjd. Resten av pingtiden mot servern du spelar på kommer ligga i noderna på vägen till servern från din router så inget du direkt kommer kunna påverka mer än gnälla hos din isp eller välja servrar som ligger nära där du bor för att minimera antalet noder som behpver passeras.

Med det sagt så kan valet av router ha en del inverkan på maxhastigheten du kan uppnå om den inte har en passthrough på uppkopplingshastighet eller högre eller routern inte har cpu/ram för att orka med 1000Mb/s men är generellt bara ett problem på absoluta bottenskrapet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows