Har nån upplevt "åksjuka" av TCL TV-apparater?

Permalänk
Medlem

Har nån upplevt "åksjuka" av TCL TV-apparater?

Har du upplevt åksjuka av TCL TV-apparater nån gång? Särskilt om du är känslig för sånt i vanliga fall med andra märken som Samsung och Sony också.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraFine 32UN880K 4K | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk

När jag gick från en vanlig 50/60hz tv till lite mer påkostade versioner så blev jag först åksjuk men gick över på några dagar och blev van. Får mig med Sony så heter min funktion "Motion flow".

Permalänk
Bildexpert 📺

Åksjukan är inte knutet till varumärke utan till att något med upplevelsen är ovant. Så gott som alltid när detta kommer upp är det en fråga om att man är ovan med interpoleringen. Genom att stänga av eller sänka nivån av interpolering blir bilden mer normal och mer som den är filmad, snarare än något godtyckligt glidsmetande.

I de svenska TCL-menyerna brukar interpoleringen ligga under menyn Rörelse och Rörelseskärpa där det är Bildstabilisering som påverkar interpoleringsnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åksjukan är inte knutet till varumärke utan till att något med upplevelsen är ovant. Så gott som alltid när detta kommer upp är det en fråga om att man är ovan med interpoleringen. Genom att stänga av eller sänka nivån av interpolering blir bilden mer normal och mer som den är filmad, snarare än något godtyckligt glidsmetande.

I de svenska TCL-menyerna brukar interpoleringen ligga under menyn Rörelse och Rörelseskärpa där det är Bildstabilisering som påverkar interpoleringsnivån.

Väldigt intressant! Jag har läst mängder med såna här trådar genom åren, men folk säger alltid att man inte riktigt vet vad som orsakar det och att det kan vara olika orsaker beroende på vilken skärm det är. Trevligt att äntligen få ett rakt och specifikt svar på orsaken!

Det enda märke jag har kunnat använda senaste 7-8 åren utan någon åksjuke-känsla alls är LG, först 32" 144Hz UltraGear och sen 32" 60Hz UltraFine.

Samsung har varit jobbigast, fast bara deras skärmar med IPS-paneler. Med VA och TN har det inte varit några problem av nån anledning.

Nu känner jag mig hoppfull att kunna prova andra skärmar än bara LG, tack!

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraFine 32UN880K 4K | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snabb fråga: Hur funkar det med datorskärmar? De har ju inte inställningar för rörelseskärpa och bildstabilisering. Hur påverkar man interpoleringen då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Snabb fråga: Hur funkar det med datorskärmar? De har ju inte inställningar för rörelseskärpa och bildstabilisering. Hur påverkar man interpoleringen då?

Datorskärmar har ingen interpolering, så isåfall är det något annat.

Hur kör du med ljusstyrka? De flesta skärmarna kommer med rejält hög ljusstyrka från fabrik, vilket kan bli rätt obekvämt. För egen del får jag lätt huvudvärk av hög ljusstyrka, och allmän ögontrötthet osv är ju inte ovanligt.
Testa att dra ner ljusstyrkan i botten, vänta minst 5-10 minuter (så ögonen vänjer sig) och höj sedan gradvis om det fortfarande känns för mörkt.

Sen så kan det ju vara flimmer-relaterat, fast de flesta moderna skärmarna är flimmerfria (men inte de som har ett antal år på nacken, och inte TV-apparater). Går att kolla upp i många recensioner. Flimmer ger också lätt problem med huvudvärk, illamående och liknande symtom för vissa.

Har även läst om att vissa har svårt för olika paneltyper, men aldrig sett någon förklaring av varför det ska vara så. T ex att vissa svär på att Nano-IPS är hemskt, medan de flesta inte ser/märker någon (negativ) skillnad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av favouredhawk:

Bildskärmar i traditionell mening saknar interpolering då det är en TV-finess för att ge "mjukt flyt" på filmer. De LG-produkter du nämner ger alltså inte fenomenet som gör dig åksjuk därför att de helt enkelt är bildskärmar, inte TV-apparater.

Ett sätt att göra en TV mer bildskärmslik är att köra den i PC-läge (ifall det finns) eller spelläge, samt även Filmmaker mode. Detta stänger av det mesta av den godtycklighet som annars plågar en TV om man bara kör den direkt ur kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildskärmar i traditionell mening saknar interpolering då det är en TV-finess för att ge "mjukt flyt" på filmer. De LG-produkter du nämner ger alltså inte fenomenet som gör dig åksjuk därför att de helt enkelt är bildskärmar, inte TV-apparater.

Ett sätt att göra en TV mer bildskärmslik är att köra den i PC-läge (ifall det finns) eller spelläge, samt även Filmmaker mode. Detta stänger av det mesta av den godtycklighet som annars plågar en TV om man bara kör den direkt ur kartong.

Fast vissa datorskärmar har samma åksjuke-effekt. Samsung Odyssey 32" 144Hz (tror det var G5) fick mig att känna mig åksjuk på samma vis som vissa TV-apparater kan göra, och även andra märken som Philips och BenQ har också datorskärmar som gjort detsamma.

Så om det är interpoleringen på TV, vad kan det då vara med exempelvis Samsung Odyssey som orsakar samma åksjuka trots att det är en datorskärm? För känslan är mer eller mindre exakt likadan.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av favouredhawk:

Fast vissa datorskärmar har samma åksjuke-effekt. Samsung Odyssey 32" 144Hz (tror det var G5) fick mig att känna mig åksjuk på samma vis som vissa TV-apparater kan göra, och även andra märken som Philips och BenQ har också datorskärmar som gjort detsamma.

Så om det är interpoleringen på TV, vad kan det då vara med exempelvis Samsung Odyssey som orsakar samma åksjuka trots att det är en datorskärm? För känslan är mer eller mindre exakt likadan.

Svårt att säga vad som drabbar dig och vad som är olika dessa fall eftersom effekten kan beskrivas som psykosomatisk och är högst individuell. Jag blir aldrig åksjuk av dessa fenomen. Däremot blir jag distraherad när även mild interpolering märks av i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Du kan söka på "soap opera effect" för mer info.

Interpolering finns inte på vanliga datorskärmar. Kan vara så att din samsung har som tex LG att man kan välja mellan PC läge och TV läge och att du kan råka ha det på TV mode och då kan interpolering vara igång.
Om det bara finns PC läge så rekommenderar jag att du låser FPS till 1% low med frame limiter, det kan du mäta med tex Nvidia appen ( ctrl + alt + r ). Alternativt hitta en refresh under 1% low som du trivs med, du kanske mår bäst av 60 fps?
Annan sak att tänka på är att det förekommer i många spel en hälsovarning i början där de påpekar motion sickness och att det kan gälla vissa individer, precis som tex epilepsi.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Du kan söka på "soap opera effect" för mer info.

Interpolering finns inte på vanliga datorskärmar. Kan vara så att din samsung har som tex LG att man kan välja mellan PC läge och TV läge och att du kan råka ha det på TV mode och då kan interpolering vara igång.
Om det bara finns PC läge så rekommenderar jag att du låser FPS till 1% low med frame limiter, det kan du mäta med tex Nvidia appen ( ctrl + alt + r ). Alternativt hitta en refresh under 1% low som du trivs med, du kanske mår bäst av 60 fps?
Annan sak att tänka på är att det förekommer i många spel en hälsovarning i början där de påpekar motion sickness och att det kan gälla vissa individer, precis som tex epilepsi.

Tack för tipset!

Visa signatur