Permalänk
Medlem

Bärbar till mamma

Min mamma behöver en ny laptop nu när Windows 10 slutar uppdateras.

Den hon har nu börjar bli till åren och sjunger på sista versen ändå, så ingen mening med att fulinstallera Windows 11 heller.

Hennes enda krav är att det finns tangentbordsbelysning och att skärmen är lika stor eller större än den hon har idag (15.6")

Hon vill också gärna att det ska finnas plats för två hårddiskar som hon har idag men det kan jag lika gärna lösa med partitionering om det inte finns.

Hon använder den i stort sett bara till Photoshop och redigerar egentagna fotografier. Jag har dålig koll på vad som krävs för det men jag hittade på Dustin en Lenovo ThinkBook 16 G6 Ryzen 5 16GB 256GB 16"

Enligt https://psref.lenovo.com/Detail/ThinkBook_16_G6_ABP?M=21KK00B... ska den ha två st M2 platser så då gör det inget att den bara har 256GB ssd från början.

Kan det vara något eller har ni några bättre alternativ i runt samma prisklass (max 10k)?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Ja nä den duger säkert för det

Begagnat? Eller kanske inte ett alternativ.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är väl viktigt att skärmen är bra och korrekt om man ska redigera foton? Eller kopplar hon en extern monitor till den?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja nä den duger säkert för det

Begagnat? Eller kanske inte ett alternativ.

Nja, helst inte begagnat tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är väl viktigt att skärmen är bra och korrekt om man ska redigera foton? Eller kopplar hon en extern monitor till den?

Tror inte det är jätteviktigt, det är inte på professionell nivå. Bara för eget bruk och hennes blog.

Hon har kört med en TN-skärm de sista 10 åren ungefär som lite perspektiv. Dessutom är hon 75 år och synen är väl inte på topp ändå tänker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här ser ut att ge väldigt mycket för pengarna.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/medion-x-medion-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Den här ser ut att ge väldigt mycket för pengarna.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/medion-x-medion-a...

Ja den såg ju riktigt trevlig ut för priset! Har knappt aldrig hört talas om märket innan dock. Ska fundera lite på det, tack för tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Min mamma behöver en ny laptop nu när Windows 10 slutar uppdateras.

Den hon har nu börjar bli till åren och sjunger på sista versen ändå, så ingen mening med att fulinstallera Windows 11 heller.

Hennes enda krav är att det finns tangentbordsbelysning och att skärmen är lika stor eller större än den hon har idag (15.6")

Hon vill också gärna att det ska finnas plats för två hårddiskar som hon har idag men det kan jag lika gärna lösa med partitionering om det inte finns.

Hon använder den i stort sett bara till Photoshop och redigerar egentagna fotografier. Jag har dålig koll på vad som krävs för det men jag hittade på Dustin en Lenovo ThinkBook 16 G6 Ryzen 5 16GB 256GB 16"

Enligt https://psref.lenovo.com/Detail/ThinkBook_16_G6_ABP?M=21KK00B... ska den ha två st M2 platser så då gör det inget att den bara har 256GB ssd från början.

Kan det vara något eller har ni några bättre alternativ i runt samma prisklass (max 10k)?

Jag skulle hålla mig borta från Lenovo och speciellt deras datorer med AMD Ryzen CPU:er. Jag arbetar dagligen med Lenovo datorer åt diverse kommuner och i 99% av fallen blir laptops med AMD Ryzen CPU:er bara skrot. Antingen lider dom av överhettning, hårdvarufel eller prestandaproblem och oftast är det en kombination av båda delar. Flera kommuner har nu börjat fasa ut Lenovo till förmån för HP.

Om begagnat är ett alternativ så skulle jag kolla på en refurbished dator, t.ex har returned både Mac och HP datorer inom ditt pris tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Jag skulle hålla mig borta från Lenovo och speciellt deras datorer med AMD Ryzen CPU:er. Jag arbetar dagligen med Lenovo datorer åt diverse kommuner och i 99% av fallen blir laptops med AMD Ryzen CPU:er bara skrot. Antingen lider dom av överhettning, hårdvarufel eller prestandaproblem och oftast är det en kombination av båda delar. Flera kommuner har nu börjat fasa ut Lenovo till förmån för HP.

Om begagnat är ett alternativ så skulle jag kolla på en refurbished dator, t.ex har returned både Mac och HP datorer inom ditt pris tak.

Spännande!

Är det nån specifik produktlinje som har problem eller bara Lenovo rakt över? Jag försökte googla lite men kunde inte hitta att det skulle vara mer problem med Lenovo än någon annan tillverkare direkt.

Jag äger en IdeaPad 5 med en Ryzen 4600U sedan 2020, och det är den bästa laptopen jag ägt. Har varit helt problemfri i fem år nu. Men jag kanske bara haft tur med den, eller så tänker du kanske på nyare Lenovo-datorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Mycket märkligt för HP har ju inte lärt sig något om kylning på 20 år enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Mycket märkligt för HP har ju inte lärt sig något om kylning på 20 år enligt mina erfarenheter.

Den HP Elitebook samt den HP Probook datorerna jag använt fungerar kylningen jävligt bra. Fungerar till o med bra i sängen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den HP Elitebook samt den HP Probook datorerna jag använt fungerar kylningen jävligt bra. Fungerar till o med bra i sängen.

Har provat båda med MX250 grafik, de överhettade och dog konstant. (och det var under vintern)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar, men så att alla ska veta så läste jag "bärbar mamma". Klickade för att ta reda på vad en bärbar mamma var. Blev lite besviken xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Har provat båda med MX250 grafik, de överhettade och dog konstant. (och det var under vintern)

Nu har jag inte haft dedikerat grafikkort på mina HP företagsdatorer men de med inbyggd Intel grafik har gått väldigt svalt med i5 CPU på Elitebooken, kom typ nästan inte över 60C om jag minns rätt. I7 CPU:n som jag bytte till för ca 2 år sedan går lite varmare men aldrig över 75/80C.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ni har ett år till på er för innan ut dateringen slår in.
https://www.sweclockers.com/nyhet/41368-fortsatta-windows-10-...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung Galaxy book (tror version 3) till min mamma. Nu kör hon inte photoshop men den räcker fint till henne.

Finns i olika prisklasser, ända ner till under 5k med lite sämre prestanda, men har länkat några som ligger runt 10k.

Samsung Galaxy Book 4
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/samsung-galaxy-book4-core7-150u16512ipswpro-156-barbar-dator-gra/898241
(Såg nu att just denna version inte hade bakgrundsbelyst tangentbord, men finns nog andra samsung galaxy book som har det)

Kollade även på ASUS för att det var OLED men blev Samsungen av någon anledning.
Asus Vivobook S16
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/laptop/asus-vivobook-s-16-s3607-snap-8cse16512oled-16-copilot-pc/910450

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde titta på en beggad macbook (arm), inte bara är det ju som klippt och skuret med Adobe utan du behöver inte vara så orolig över att hon råkar klicka hem något tok på nätet.
Dessutom kan hon typ lyfta på locket utan att se en urladdad dator varje gång

*tar på full värmereflekterande skyddsutrustning*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Intresseklubben antecknar, men så att alla ska veta så läste jag "bärbar mamma". Klickade för att ta reda på vad en bärbar mamma var. Blev lite besviken xD

Finnarna har tävlingar för bärbara mammor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag och idéer!

Jag ska fundera ett tag till på det och kanske se om det kommer några superbra erbjudanden osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Spännande!

Är det nån specifik produktlinje som har problem eller bara Lenovo rakt över? Jag försökte googla lite men kunde inte hitta att det skulle vara mer problem med Lenovo än någon annan tillverkare direkt.

Jag äger en IdeaPad 5 med en Ryzen 4600U sedan 2020, och det är den bästa laptopen jag ägt. Har varit helt problemfri i fem år nu. Men jag kanske bara haft tur med den, eller så tänker du kanske på nyare Lenovo-datorer?

Det är deras Thinkad modeller, sen är väl förvisso dessa modeller äldre än din Lenovo dator då det är Ryzen 3000 serien i maskinerna. Nyaste Lenovo maskinerna jag arbetat med är nog Lenovo Thinkpad P52 med Intel 8th Gen i7 CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tack för alla förslag och idéer!

Jag ska fundera ett tag till på det och kanske se om det kommer några superbra erbjudanden osv.

Om det inte är superbrottom så brukar det reas datorer med skolstarts reor .
Annars är det ju Black friday

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har jag inte haft dedikerat grafikkort på mina HP företagsdatorer men de med inbyggd Intel grafik har gått väldigt svalt med i5 CPU på Elitebooken, kom typ nästan inte över 60C om jag minns rätt. I7 CPU:n som jag bytte till för ca 2 år sedan går lite varmare men aldrig över 75/80C.

det är ett skämt att kalla MX för dedikerat grafikkort.
detta då de knappt är snabbare än ett rikigt 940m (skillnaden är att de är något mer effektiva)

Vi bytte till några Dell Precision med entry-level quadros och där var det inga som helst problem att hålla temps nere även vil lite hårdare belastning.

Visa signatur