Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Kör man mobilen som GPS i bilen behöver man ju ha laddsladden i om man kör långt, och då är det skonsammare att köra med inställningen för 80%. Men för övrigt varjedagsbruk så laddar jag fullt varje gång. Det sliter nog mer om man snabbladdar så att temperaturen blir hög. Lite lugnare laddning, speciellt om man inte har brått (natten) så håller batteriet längre AFAIK. Jag har två olika laddare för det.

Permalänk
Medlem

Har någon orkat prova vad en modern mobil ger för batteritid om man sätter dem i typ extremt batterisparläge, låser dem till 2G kanske? Spontant känns det som många inte behöver mer prestanda när man är på språng, hemma har man ju ofta wifi.

Batterisparläge skiljer väl mycket mellan mobiler också. Min nuvarande Galaxy s21 stänger inte ens av 5G I batterisparläget. (gjorde den med äldre Android)

Enligt Accubattery Pro laddar jag ca 0.3 cykler per dag, laddar till 80% varje natt och det räcker oftast. Men jag tycker nog jag har märkbart sämre batteri efter 4 år. Lite sugen på att göra ominstallation av mobilen, har galet många appar vara en del säkert onödiga.

Dottern har min gamla S7, att det batteriet lever förvånar mig. Alltid laddat till 100%, ofta i bilen som gps = varmt, etc. Men, ok, den har nog kring 50% kapacitet kvar...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Köpte en Sony Xperia 10 V för två år sedan som fortfarande har ett ruskigt bra batteri, behöver bara ladda 2-3 gånger i veckan. Och då laddar jag bara till 80%.

Permalänk
Medlem

Min privata laddar till 80% varje natt.
Jobbluren laddas över helgen. Men den används mest till att prata och skicka något mejl ibland, går inte åt så mycket ström då.

Permalänk
Medlem

Laddar så fort jag är nere i 50-60%. Laddar till 80-90% så laddar ofta men korta stunder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag laddar en gång per dygn. Men det är lite självvalt. Jag laddar nämligen aldrig telefonen upp till 100 %, utan stannar vid 80 % för att förlänga batteriets livslängd. Har en Google Pixel 7 Pro.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Varannan till var tredje dag beroende på användning.
Ska dock gå över till att ladda till 80% så det lär bli varannan dag efter det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag håller den avstängd. Inte förtjust i mobiltelefoner.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Småladdar flera ggr/dag. Har automatiskt stopp vid 80%.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Med min tidigare Samsung Galaxy 8 behövde jag ladda varje dag (natt) och ibland en liten kick under dagen. Med min nuvarande Pixel 7 Pro räcker det oftast varannan dag.

/ B

Permalänk
Medlem

Var femte till sjunde dag. Beror på hur mycket jag använder den och om jag laddat till 100% och om jag låter den falla under 20%.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

iPhone 16 pro, laddar kanske var 2/3 dag till 80% och sen ner till ungefär 20%

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ja, och nu när jag är på IOS 26 betan blir det 2-3 laddningar per dag. Fyfan, år efter år utsätter jag mig för detta med IOS betan och alla problem det innebär, men ändå gör jag det

Permalänk
Medlem

Japp min gamla iPhone 12pro ligger på laddning varje natt. Bra mobil men batteriet börjar bli dåligt efter nästan 5 år...

Permalänk
Medlem

Har en Pixel 7A så har inte så mycket val Ligger mer eller mindre alltid på trådlös laddning när jag är hemma med gräns satt till 80%.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Var femte till sjunde dag. Beror på hur mycket jag använder den och om jag laddat till 100% och om jag låter den falla under 20%.

Behöver du ens mobil…😂.

Eller du kanske ha en Nokia 3110. Den kommer hittas i utgrävningar om 1000 år och fortfarande ha batteri kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Mobilen ringer i princip hela tiden en vanlig dag, så jag laddar den flera gånger om dagen.
Bara att byta batteri när det börjar bli kass, man byter ju batterier i andra apparater också då det är väl inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Mobilen ringer i princip hela tiden en vanlig dag, så jag laddar den flera gånger om dagen.
Bara att byta batteri när det börjar bli kass, man byter ju batterier i andra apparater också då det är väl inget konstigt.

Vad har du för lur?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med tanke på vilken sketen batteritid smartphones har? Ja.

Saknar fanimig dummobiler som man bara behövde ladda någon gång i veckan.

Med tanke på att dagens mobiler är datorer i fickformat, som inte längre har något gemensamt med dummobiler, så är batteritiden enligt mig rätt bra.

Utan att aktivt använda mobilen så räcker mitt batteri två dagar. Men om jag bara stänger av internet (wifi samt mobildata) så räcker det plötsligt i tre veckor. Du kan alltså använda din moderna telefon som en dummobil och ha samma batteritid som de hade då.

Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Jag håller mig till max 80% i vardagen för att faktiskt kunna ha 100% de gånger det behövs. Ska jag resa nånstans utan mycket möjlighet till laddning, så är det ju bättre att ens 2-3 år gamla mobil faktiskt kan ladda till 100% istället för dina 85%.

Sen så ska ju mobilen helst hålla ett bra tag längre än bara 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alltid på natten, ibland en påfyllare på eftermiddagen. Jag tror mer det här är en fråga om hur mycket skärmtid man har.

Mja, också lite vad man har för telefon.... Min sony är snart 5 år gammal och jag har ca 50 % batteri kvar efter en dag bara i stand by, så med användning blir det i te mycket kvar. Min jobbtelefon som är en pixel 8 pro laddar jag kanske en till två gång i veckan, den används bara till lite mail och samtal och drar väldigt lite i stand by.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med tanke på vilken sketen batteritid smartphones har? Ja.

Saknar fanimig dummobiler som man bara behövde ladda någon gång i veckan.

Om du tar en modern telefon och stänger av allt förutom samtal och sms får du bra batteritid. Vet att Sony hade något sånt energisparläge på sina telefoner för några år sen i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Behöver du ens mobil…😂.

Eller du kanske ha en Nokia 3110. Den kommer hittas i utgrävningar om 1000 år och fortfarande ha batteri kvar.

Surfar nästan bara och över 9000mAh räcker ett tag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Snabbladdar till 80% - 85% varannan morgon. Tänkte jag skulle prova detta på denna telefon för att förlänga livslängden.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Har någon orkat prova vad en modern mobil ger för batteritid om man sätter dem i typ extremt batterisparläge, låser dem till 2G kanske? Spontant känns det som många inte behöver mer prestanda när man är på språng, hemma har man ju ofta wifi.

Batterisparläge skiljer väl mycket mellan mobiler också. Min nuvarande Galaxy s21 stänger inte ens av 5G I batterisparläget. (gjorde den med äldre Android)

Enligt Accubattery Pro laddar jag ca 0.3 cykler per dag, laddar till 80% varje natt och det räcker oftast. Men jag tycker nog jag har märkbart sämre batteri efter 4 år. Lite sugen på att göra ominstallation av mobilen, har galet många appar vara en del säkert onödiga.

Dottern har min gamla S7, att det batteriet lever förvånar mig. Alltid laddat till 100%, ofta i bilen som gps = varmt, etc. Men, ok, den har nog kring 50% kapacitet kvar...

2g nätet är nedlagt har jag för mig sen flera år tillbaka iaf från vissa opertörer.

Så lägsta du kommer är generellt 3g och det är väl iaf delvis nedlagt också har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Surfar nästan bara och över 9000mAh räcker ett tag.

Vad har du för telefon med den kapaciteten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

2g nätet är nedlagt har jag för mig sen flera år tillbaka iaf från vissa opertörer.

Så lägsta du kommer är generellt 3g och det är väl iaf delvis nedlagt också har jag för mig.

2G lever bättre än 3G faktiskt. Men jag tror ingen vill använda 2G längre, det är horribelt långsamt. 3G har hållt på att avecklas senaste åren medans 2G hos telia lever kvar till och med 2027 och till sista december i år hos de andra.

Men förvänta er inga batteri fördelar att forcera telefonen till 2G, troligen kommer det bara bli en sämre upplevelse.

Mer info om 2G/3G avvecklingen https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/

Permalänk
Medlem

Laddar min privata mobil ungefär var fjärde dag.
Jobbmobilen blir varannan då jag inte låter den gå under 50 % laddning.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Min iphone klarar lätt två dagar men bilen har trådbunden carplay så det blir ju att jag kopplar in i den när jag kör nånstans vilket är nästan varje dag. Då blir den i praktiken laddad varje dag också.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Laddar varje morgon till 85%, fungerar bra för mig.

Dumt att ha telefonen liggande inkopplad över natten, är ju klart en risk ifall batteriet får för sig att brinna.

Permalänk
Medlem

Köpte Samsung A56 och laddar var 3-4 dag numera
Avinstallerade FB och Instagram iom telefonbyte och castar allt, det bidrar nog både till batteri och personlig hälsa

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090