Permalänk
Medlem

Cocktailnörderi – en tråd

Hejsan gott folk!

Har sett många trevliga trådar komma och gå här på SweClockers, men jag tror faktiskt aldrig jag sett någon riktig djupdykning i cocktails. Korrigera mig gärna om jag har fel, annars kanske det är dags?

Kort (eller inte så kort) bakgrund:
Jag är en person som har en viss förmåga att nörda ner mig i saker. Framförallt om det går att dricka. Det började med öl – några år av IPA och imperial stout, tills jag märkte att det gick från att vara gott till att mest handla om nörderi. Idag dricker jag mest ljus lager och då mer för grejen att det är kallt och törstsläckande, lysande vid grillen eller när man går bakom robotgräsklipparen en varm sommardag.

Sen kom vinet. Det blev ett definierande kapitel. Vissa nörderier kommer och går, men vinet är nog här för att stanna. Hur nördigt? När man klev in i min studentlägenhet var det inte kurslitteratur som stod staplad innanför dörren, utan flaskor från det tillfälliga sortimentet på Systemet. Medan mina kursare kämpade med inhomogena differentialekvationer, memorerade jag druvor och distrikt. Jag hade alltid minst tre flaskor öppnade – man måste ju kunna jämföra. Är det körsbär eller mörka körsbär?

Var det hälsosamt? När jag kom hem efter en spontan tvåveckorsresa till Kalifornien fick jag en halv utskällning av personalen på mitt lokala systembolag:
"Du kan ju inte vara borta så där! Vi blir ju oroliga förstår du väl!"

Problemet med vin är att det är dyrt. Väldigt fort blir den där standardflaskan för 129kr ett minne blott och hittar man något för 249 så var det ju väldigt prisvärt iaf. Vilket behövdes, eftersom man alltid behövde köpa minst 4 flaskor, gärna 6. Så jag började kika vidare.

Nästa stopp: Whisky
Jag insåg snabbt att jag saknade referensbas. Tänkte att "en flaska i månaden" är ett lagom, ekonomiskt tempo. Det gick väl… sådär. Nu står det 40 flaskor i hyllan (och det är inte direkt tre år sen jag började). Och då har jag inte räknat de som druckits upp...

Och NU: Cocktails!
För ungefär ett år sedan gled jag in på cocktails – något jag nog tidigare sett lite snett på. "Är det inte gott nog att dricka rent, så kan det kvitta." Men oj, vad fel jag hade.

Drinkar är ett gift. Och då menar jag inte alkoholen: Det börjar med en flaska gin. Några lime. Lite sockerlag. Nämen: en Gimlet!
Men nu har man ju lime och sockerlag i kylen – då får man väl köpa en rom också → Daiquiri!
Sen dyker Aviation upp. "Den där snygga blåa drinken, hur gör man den?" → Maraschino och violettlikör.
Det var gott! Vad mer kan man göra med Maraschino? → The Last Word.
Jaha, då behöver man Grön Chartreuse... fast den går ju knappt att få tag på. Varför det? Jävla munkar, börja producera istället för att be!

Underbart lavinartat.

Nu står ja där med typ 10 flaskor rom, 5 flaskor gin, 3 tequila, ett 20-tal likörer, ett 10-tal siraper... ja ni förstår.

Jag har fruktansvärt kul, men känner att jag vill ta det vidare. Jag tänker att här på forumet borde det finnas massor av folk med egna tips, erfarenheter eller bara bra smak.

Har du:

En favoritromblend till din Mai Tai?

En cocktail du aldrig tröttnar på?

Tips på glas, shaker, muddlers eller något annat barrelaterat?

Oj, det blev visst längre än jag tänkte. Men är ni sugna på att snacka cocktails, dela favoritrecept, tipsa om glas eller annan utrustning – skriv gärna i tråden! Så ser vi var det tar oss 🍸

/Samuel

Permalänk
Medlem

Corpse Reviver No. 2

Första tips från mig:

Passar någon som gillar sour-stilen av cocktails men vill öka på komplexiteten ett par grader.

Det här var den första håll käften-goda drinken jag gjorde hemma.
Jag brukar fråga mig själv när jag testar en ny drink: "Skulle jag bli besviken om jag betalade 180 kr för den här på en cocktailbar?"
Och här var svaret solklart: Nej!

Mina preferenser för denna:

Gin: Har testat några olika, men Beefeater är riktigt bra här. Ganska stor och enbärig stil som skär igenom de andra smakerna.

Lillet Blanc / Cocchi Americano: Jag föredrar Cocchi – lite mer bitterhet och karaktär som passar väldigt bra i drinken, men båda funkar bra.

Apelsinlikör: Cointreau. Jag har testat med Grand Marnier, men tycker Cointreau ger en fräschare och lättare smak.

https://www.liquor.com/recipes/corpse-reviver-no-2/

Absinthe, to rinse
3/4 ounce London dry gin
3/4 ounce Lillet blanc
3/4 ounce orange liqueur
3/4 ounce lemon juice, freshly squeezed

Permalänk
Medlem

Vilken tajming. Tänkte jag skulle blanda nåt kul med flädersirapen som jag tappade upp och frös in idag. Ska tydligen va gott med gin så jag får väl prova det nån varm dag!

Permalänk
Medlem

Har själv inhandlat lite inför semestern för att prova olika drinkar. Ska köpa lite till så jag har en bra bas för många drinkar. Blir dock inga svindyra grejer.
Sen är det bara att se till att ha de alkoholfria ingridienserna hemma också så som lime, juice och annat gutt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Underbart lavinartat.

Nu står ja där med typ 10 flaskor rom, 5 flaskor gin, 3 tequila, ett 20-tal likörer, ett 10-tal siraper... ja ni förstår.

Jag har fruktansvärt kul, men känner att jag vill ta det vidare. Jag tänker att här på forumet borde det finnas massor av folk med egna tips, erfarenheter eller bara bra smak.

/Samuel

För att behöva vara den som är den: Jag tror inte det är varianten av C₂H₆O är det som driver dig. Läser man din text är det oerhört svårt att inte se ett alkoholberoende som växer fram. Vem åker bort 2 veckor med så kort varsel att det påverkar andra på sin arbetsplats till den grad att de kommer med dom kommentarer du får?

Jag hoppas jag har fel och att du har en hälsosam inställning till alkohol men jag skulle inte satsa pengar på det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För att behöva vara den som är den: Jag tror inte det är varianten av C₂H₆O är det som driver dig. Läser man din text är det oerhört svårt att inte se ett alkoholberoende som växer fram. Vem åker bort 2 veckor med så kort varsel att det påverkar andra på sin arbetsplats till den grad att de kommer med dom kommentarer du får?

Jag hoppas jag har fel och att du har en hälsosam inställning till alkohol men jag skulle inte satsa pengar på det direkt.

Äh, sätt dig ned. Snarare skämtsamt menat, eller ska han behövt känna sig tvungen att berätta att han skulle resa bort? Talar du om det för kassörskorna på Ica, personalen på macken du tankar på, grannarna? Som om någon har minsta med att göra vad han gör.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vilken tajming. Tänkte jag skulle blanda nåt kul med flädersirapen som jag tappade upp och frös in idag. Ska tydligen va gott med gin så jag får väl prova det nån varm dag!

Fläder tonic och gin är gott så bör fungera med sirap med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Äh, sätt dig ned. Snarare skämtsamt menat, eller ska han behövt känna sig tvungen att berätta att han skulle resa bort? Talar du om det för kassörskorna på Ica, personalen på macken du tankar på, grannarna? Som om någon har minsta med att göra vad han gör.

Du menar på riktigt att du tror att jag inte redan sitter ned? ^_^

Klart det kan vara humoristiskt skriven men saftblandaren för alkisvarningen går ju inte mindre för det direkt. Mer att den lyser starkare i sådana fall.

Permalänk

Kul med några andra här som är frälsta. Jag började med drinkar i 17-årsåldern (knappt 10 år sedan) och kommer ihåg att kompisarna var en smula förvånade när jag beställde en flaska campari av langaren vi hade då.

Senaste flaskan blev en mezcal vilket varit kul att testa några nya drinkar med, innan det blev det en flaska calvados.

Passar på att tipsa om Tanquerays "flygplatsversion" på 47% som gör sig riktigt bra i många drinkar och som brukar gå att hitta för under 200/litern, i UK från ca 10 pund. Vidare är is väldigt viktigt för att höja kvaliteten på drinkarna. Ett bra första steg är iskuber från Clas Ohlson och så kan man ta det vidare senare. Ytterligare ett tips är att inte skaffa för stora coupe-glas, svenskar i allmänhet verkar tyvärr ha för vana att ha is i coupe-glasen så då har nog återförsäljarna svarat med större glas där det får plats. Orrefors More Coupe är de jag valt.

@SamuelSvensson Testat Paper plane? Jag minns inte riktigt vad som är en riff av vad längre, men den följer samma mall som Corpse Reviver no 2 (och Last Word) och jag brukar känna för en av varje på samma kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du menar på riktigt att du tror att jag inte redan sitter ned? ^_^

Klart det kan vara humoristiskt skriven men saftblandaren för alkisvarningen går ju inte mindre för det direkt. Mer att den lyser starkare i sådana fall.

Jag föstår tanken, absolut, men man kan ha passion för alkohol och drinkar utan att vara alkoholist, precis som med vad som helst. Det är som att gå in i Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu? och leka moralpolis att folk dricker för mycket.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Inget illa menat men det låter som du har alkoholproblem med tanke på mängden du verkar dricka. Folk får absolut ha alkoholproblem men tänk på om du kör bil att PEth testerna fortfarande används och du behöver dricka väldigt lite för att åka dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Kul! Hur gjorde du den? (flädersaft har jag ju gjort många gånger)

Skrivet av ELF:

Har själv inhandlat lite inför semestern för att prova olika drinkar3. Ska köpa lite till så jag har en bra bas för många drinkar. Blir dock inga svindyra grejer.
Sen är det bara att se till att ha de alkoholfria ingridienserna hemma också så som lime, juice och annat gutt.

En av de bra sakerna med drinkar har ja märkt är att de individuella ingredienserna är ofta inte så dyra. En ny likör kostar kanske 250-400 kr och öppnar upp en liten värld av nya saker, ofta ett par nya drinkar och blir sedan bra att bygga vidare på.

Ett tips om man vill hålla priset nere och har lite ork och tycker de tär kul att stå i köket är att lägga lite extra energi på siraper. Förutom att de används i vanliga drinkar så blir en hemmagjord sirap av valfri sort (slår ett slag för att börja med grenadin och orgeat), ungefär lika delar citrus av något slag, lite sodavatten och massa is blir en lysande alkoholfri drink.

Skrivet av Wille1504:

Kul med några andra här som är frälsta. Jag började med drinkar i 17-årsåldern (knappt 10 år sedan) och kommer ihåg att kompisarna var en smula förvånade när jag beställde en flaska campari av langaren vi hade då.

Senaste flaskan blev en mezcal vilket varit kul att testa några nya drinkar med, innan det blev det en flaska calvados.

Passar på att tipsa om Tanquerays "flygplatsversion" på 47% som gör sig riktigt bra i många drinkar och som brukar gå att hitta för under 200/litern, i UK från ca 10 pund. Vidare är is väldigt viktigt för att höja kvaliteten på drinkarna. Ett bra första steg är iskuber från Clas Ohlson och så kan man ta det vidare senare. Ytterligare ett tips är att inte skaffa för stora coupe-glas, svenskar i allmänhet verkar tyvärr ha för vana att ha is i coupe-glasen så då har nog återförsäljarna svarat med större glas där det får plats. Orrefors More Coupe är de jag valt.

@SamuelSvensson Testat Paper plane? Jag minns inte riktigt vad som är en riff av vad längre, men den följer samma mall som Corpse Reviver no 2 (och Last Word) och jag brukar känna för en av varje på samma kväll.

Oh bra post! Jag äger faktiskt ingen Tanquerays men har läst att många tycker det är en stabil och bra gin så det ska jag absolut ta med mig. Ja mycket is blir det... blir en hel del fädrigköpt is på ICA för att mina isformer där hemma inte riktigt hinner med. Dock ett av de sub-nördområden jag har kvar, is.

Kul med calvados, själv har ja haft ögonen på någon form av äpplebrännvin senaste tiden för att kunna göra någon av alla "applejack" drinkar som finns. Vad har du använt din flaska till, några rekomendationer?

Dedär med "för stora coupes" log jag rejält när ja läste. De två första glasen ja köpte var orrefors nick and nora och (en annan) coupe. Nick and nora - glaset är perfekt och används extremt mycket (tex. i bilden på CRN2 där uppe) men coupen är för stor, på gränsen till oanvändbar. Tänkte inte på att det är för att svenskar har is i, makes sense, tack för den insikten. En coupe i bättre format blir nog nästa glasinköp och då ska jag absolut titta närmare på de du skrev där uppe. Tack!

Nej faktiskt inte. Paper plane har undgått mig, men läst om den många gånger. Hur gör du din? Någon Amaro står i skåpet men det har en förmåga att vara fel Amaro för den drinken ja vill göra. Amaro Nonino Quintessentia får bli nästa inköp, tack för inspirationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För att behöva vara den som är den: Jag tror inte det är varianten av C₂H₆O är det som driver dig...

Skrivet av justabit:

Inget illa menat men det låter som du har alkoholproblem med tanke på mängden du verkar dricka. Folk får absolut ha alkoholproblem men tänk på om du kör bil att PEth testerna fortfarande används och du behöver dricka väldigt lite för att åka dit

Jag tackar för omtanken! Det är sant att jag dricker en del (brukar skämtsamt säga att jag går efter Storbritanniens konsumtionsriktlinjer... innan de stramades upp 2016; på 21 enheter i veckan.

Men om ärligheten ska fram så blir det inte så brutalt stora mängder som man kan skulle kunna tro. Det blir inte sällan en drink eller två 5-6 dagar i veckan men istället så dricker jag väldigt sällan större mängder alkohol längre. Och de gånger jag gör det, så tar jag det ofta lugnare de andra dagarna. Tror jag dricker mindre mängd alkohol nu än någonsin tidigare. Dock är det något jag har i baktanken och har många omtänksamma människor i min omgivning som har ögonen på mig så jag tror inte det ska vara någon större risk, men det finns med i baktanken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vem åker bort 2 veckor med så kort varsel att det påverkar andra på sin arbetsplats till den grad att de kommer med dom kommentarer du får?

Har jag problem med läsförståelsen? Var hittar du detta i tråden?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Efter kammarrättens dom nu i juni verkar det ha ändrats en del med tanke på att transportstyrelsen har meddelat att dom ska förhålla sig till domen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att tillföra något vettigt till tråden. En ISI Twist & sparkle är ett roligt inköp om man vill kolsyra sina drinkar eller göra egen läsk. Går inte att jämföra med en SodaStream, detta är en helt annan produkt som kan kolsyra i princip vad som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Min tanke också. Jag tolkade det snarare att de var lite skämtsamt oroliga när kunden som vill ha massa varor från beställningssortimentet inte dök upp på ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vem åker bort 2 veckor med så kort varsel att det påverkar andra på sin arbetsplats till den grad att de kommer med dom kommentarer du får?

Skrivet av Jumpcut:

Skrivet av joakim99:

Min tanke också. Jag tolkade det snarare att de var lite skämtsamt oroliga när kunden som vill ha massa varor från beställningssortimentet inte dök upp på ett par veckor.

Kanske var otydlig här. Jag var något av en stammis på Systembolaget då jag ofta ville ta del av små partier och helt enkelt handlade en hel del alkohol (detta var under mina universitetstudier och jag drack snarare seriöst 3-4 gånger i veckan... och så på helgerna förstås). Pratade en hel del med personalens olika kunniga medarbetare. Att jag helt plötsligt en dag inte dök upp på 2 veckor hörde inte till vanligheten och då skämtade någon i personalen enligt ovan.

Skrivet av Jumpcut:

För att tillföra något vettigt till tråden. En ISI Twist & sparkle är ett roligt inköp om man vill kolsyra sina drinkar eller göra egen läsk. Går inte att jämföra med en SodaStream, detta är en helt annan produkt som kan kolsyra i princip vad som helst.

Kul, detta ska ja läsa på om. Har du några specifika tips på hur den bör användas, vad man ska använda den till?

Permalänk
Medlem

Kul, detta ska ja läsa på om. Har du några specifika tips på hur den bör användas, vad man ska använda den till?

Generellt kan man väl säga att man dels kan hälla hela drinken i flaskan och kolsyra. Men många high end barer använder den för att göra egen läsk att blanda drinkar på.

Här har du några recept:

https://culinary.isi.com/en-US/culinary/recipe/sparkling-aper...

https://metromode.se/noje/tre-lyxiga-och-enkla-drinkrecept-in... (scrolla ner till den med päron)

https://davidkringlund.se/blogs/recept/sa-blandar-du-sveriges... (scrolla ner för recept på plommonsoda)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Generellt kan man väl säga att man dels kan hälla hela drinken i flaskan och kolsyra. Men många high end barer använder den för att göra egen läsk att blanda drinkar på.

Här har du några recept:

https://culinary.isi.com/en-US/culinary/recipe/sparkling-aper...

https://metromode.se/noje/tre-lyxiga-och-enkla-drinkrecept-in... (scrolla ner till den med päron)

https://davidkringlund.se/blogs/recept/sa-blandar-du-sveriges... (scrolla ner för recept på plommonsoda)

Toppen. Ska läsa på, det låter mycket intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem

Charlie Chaplin Cocktail

Här kommer en ganska nybliven favorit. En drink med ganska låg alkoholhalt då den bygger på likörer och inte har någon direkt starksprit i sig. En extremt fräsch och fruktig, syra-bomb. Påminner om en cocktailifierad variant av sura ess. Man kan tro att den stora mängden likör gör det till en söt drink, men syran är så pass påtaglig att det balanseras bra.

Det vanliga receptet är lika delar, sloe gin, aprikoslikör och lime. Det är väldigt gott, men väldigt extremt sur (beror nog delvis på att jag använder Bitter Truths aprikoslikör som är ganska syrlig i smaken). Varianten nedan som ökar på andelen sloe lite, och inför lite sockerlag tycker jag bidrar till en bättre balanserad cocktail.

Mycket god, testa!

https://sipsmith.com/us/cocktails/charlie-chaplin/?srsltid=Af...

1 1/2 part Sloe Gin

1 part lime juice

3/4 part apricot brandy

1/4 part simple syrup

Permalänk
Gallerikonnässör

Kul med en cocktailtråd! Mitt intresse går i vågor och var ett tag sedan som jag blandade något hemma, men tackar aldrig nej till en kväll på den lokala cocktailbaren.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

SweCocktailers!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ett tips för inspiration är att kolla David Kringlund på Youtube/Instagram.
Länk till YT kanalen: https://youtube.com/@davidkringlund?si=xzt-2KqI51bjewsf

Har gjort/följt en hel del av hans recept med god framgång 🍹

Och detta är ingen cocktail men... Jordgubbstårte shot är en klassiker som vi brukar köra på midsommar bl.a.

Jordgubbspuré
Likör 43
Grädde (ev sötad med socker)

I med purén, skikta ner likören, toppa med grädden. Utsökt!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Ett tips om man vill hålla priset nere och har lite ork och tycker de tär kul att stå i köket är att lägga lite extra energi på siraper. Förutom att de används i vanliga drinkar så blir en hemmagjord sirap av valfri sort (slår ett slag för att börja med grenadin och orgeat), ungefär lika delar citrus av något slag, lite sodavatten och massa is blir en lysande alkoholfri drink.

Oh bra post! Jag äger faktiskt ingen Tanquerays men har läst att många tycker det är en stabil och bra gin så det ska jag absolut ta med mig. Ja mycket is blir det... blir en hel del fädrigköpt is på ICA för att mina isformer där hemma inte riktigt hinner med. Dock ett av de sub-nördområden jag har kvar, is.

Kul med calvados, själv har ja haft ögonen på någon form av äpplebrännvin senaste tiden för att kunna göra någon av alla "applejack" drinkar som finns. Vad har du använt din flaska till, några rekomendationer?

Dedär med "för stora coupes" log jag rejält när ja läste. De två första glasen ja köpte var orrefors nick and nora och (en annan) coupe. Nick and nora - glaset är perfekt och används extremt mycket (tex. i bilden på CRN2 där uppe) men coupen är för stor, på gränsen till oanvändbar. Tänkte inte på att det är för att svenskar har is i, makes sense, tack för den insikten. En coupe i bättre format blir nog nästa glasinköp och då ska jag absolut titta närmare på de du skrev där uppe. Tack!

Nej faktiskt inte. Paper plane har undgått mig, men läst om den många gånger. Hur gör du din? Någon Amaro står i skåpet men det har en förmåga att vara fel Amaro för den drinken ja vill göra. Amaro Nonino Quintessentia får bli nästa inköp, tack för inspirationen.

Jag använder Averna till mina Paper planes vilket jag tycker blir toppen även om det inte är originalet, tror den allmänna uppfattningen är att det går nästan lika bra men färgen blir ju tyvärr lidande. Nonino står på inköpslistan men har inte riktigt blivit av att beställa hem till mitt bolag. Kommer faktiskt knappt ihåg vilka drinkar jag testat med Calvados, men jag köpte den precis som du säger för att ersätta Applejack. Kunde inte riktigt motivera att lägga 549 för en Laird's när det inte ens var BiB-versionen som monopolet har i beställningssortimentet. Men jag kommer i alla fall ihåg att Turnpike från Milk & Honey blev väldigt lyckad, så den har jag gjort några gånger.

Citat:

Turnpike from Milk and Honey

.75 oz Applejack
.75 oz lemon juice
.75 oz simple
1 oz Rye

Combine and shake strain to a coupe age garnish with a Lemon wedge.

Tänkte dock testa en Jack Rose eftersom jag känner för något lite friskare än rye nu när det är sommar. Du hade gjort egen grenadine? Gjorde du granatäppelmelass också då? Använder du helt granatäpple eller frysta kärnor? Tackar för övrigt för tipset på Nick and Nora-glas, samma serie som jag har vin-, champagne- och coupeglas ur dessutom, så några sådana får jag beställa hem!

Tycker is gör en ofantlig skillnad, så det rekommenderar jag dig verkligen att ta tag i. Clas Ohlson-formerna jag länkade är smidiga och så kan man ta steget till klar is senare eftersom det är lite jobbigare alternativt betydligt lägre yield beroende på hur man gör den. Is är nog den främsta anledningen till att jag blivit allt mer restriktiv med att beställa drinkar ute. Även på lite finare restauranger med hygglig cocktailmeny hör man ibland hur de gräver med skopan i nyfryst ismaskins-is som knappt nått under fryspunkten. Hörs ju när de skakar drinkarna också och sedan får man en på tok för vattnig drink.

Permalänk

Jag följer inte David Kringlund så nära och det var ett tag sedan jag kollade på hans videor, men som jag minns det fokuserar han ganska mycket på 5-3-2-mallen vilket jag tycker kan bli lite tråkigt. Rekommenderar helt klart att spana in The Educated Barfly på youtube för ett amerikanskt perspektiv. Hittade hans kanal alldeles i början av mitt cocktailintresse och har aldrig behövt leta mig vidare.

Permalänk
Medlem

Några enkla välsmakande sommarfavoriter: Seabreeze; vodka, grapfrukt juice och tranbärsdricka (gärna Ocean Spray, finns risk att bättre råvaror tar för mycket smak i anspråk och det bara smakar tranbär). Försök att få till en sunsetblandning mellan grape och tranbär. Oerhört törstsläckande. Kan också rekommendera Camparidrinkar som törstsläckare, från enkla Campari/juice eller Campari/clubsoda till mer avancerade grejer. Så en bra flaska vodka och en flaska Campari är ju fint att ha stående på sommaren. Personligen föredrar jag vetevodka före potatis men smaken är som baken, Absolut undviker jag trots detta, tycker inte om den av någon anledning... En annan törstsläckarfavorit är pastis, fransk anissprit, undvik (om det går) Pernod och sikta på Ricard som har komplexare smak, en highbowl med is, slå pastis i botten, fyll på med vatten (2/3 till 3/4 brukar vara lagom men det är ju högst personligt ) och njut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ett tips för inspiration är att kolla David Kringlund på Youtube/Instagram.
Länk till YT kanalen: https://youtube.com/@davidkringlund?si=xzt-2KqI51bjewsf

Har gjort/följt en hel del av hans recept med god framgång 🍹

Och detta är ingen cocktail men... Jordgubbstårte shot är en klassiker som vi brukar köra på midsommar bl.a.

Jordgubbspuré
Likör 43
Grädde (ev sötad med socker)

I med purén, skikta ner likören, toppa med grädden. Utsökt!

Har blivit väldigt lite shots kan jag erkänna, några väl valda sådana får ja nog utöka min repertoar med. Tack för tipset!

Skrivet av Wille1504:

Jag använder Averna till mina Paper planes vilket jag tycker blir toppen även om det inte är originalet, tror den allmänna uppfattningen är att det går nästan lika bra men färgen blir ju tyvärr lidande. Nonino står på inköpslistan men har inte riktigt blivit av att beställa hem till mitt bolag. Kommer faktiskt knappt ihåg vilka drinkar jag testat med Calvados, men jag köpte den precis som du säger för att ersätta Applejack. Kunde inte riktigt motivera att lägga 549 för en Laird's när det inte ens var BiB-versionen som monopolet har i beställningssortimentet. Men jag kommer i alla fall ihåg att Turnpike från Milk & Honey blev väldigt lyckad, så den har jag gjort några gånger.

Ah kul att du säger det, för en Averna har jag hemma där emot. Det ska jag testa. Turnpike ska ja skriva upp på min lista!

Skrivet av Wille1504:

Tänkte dock testa en Jack Rose eftersom jag känner för något lite friskare än rye nu när det är sommar. Du hade gjort egen grenadine? Gjorde du granatäppelmelass också då? Använder du helt granatäpple eller frysta kärnor? Tackar för övrigt för tipset på Nick and Nora-glas, samma serie som jag har vin-, champagne- och coupeglas ur dessutom, så några sådana får jag beställa hem!

Jag har faktiskt varit ganska lat när jag gjort grenadine och gjort på köpt juice. Kung Markattas granatäpplejuice (har testat ett par andra, denna blir klart bäst). Kört detta receptet: https://www.anderserickson.com/easy-grenadine-recipe. Nog gjort en 7-8 batches vid det här laget. Tror jag typ halverar rosvattenmängden.

Skrivet av Wille1504:

Tycker is gör en ofantlig skillnad, så det rekommenderar jag dig verkligen att ta tag i. Clas Ohlson-formerna jag länkade är smidiga och så kan man ta steget till klar is senare eftersom det är lite jobbigare alternativt betydligt lägre yield beroende på hur man gör den. Is är nog den främsta anledningen till att jag blivit allt mer restriktiv med att beställa drinkar ute. Även på lite finare restauranger med hygglig cocktailmeny hör man ibland hur de gräver med skopan i nyfryst ismaskins-is som knappt nått under fryspunkten. Hörs ju när de skakar drinkarna också och sedan får man en på tok för vattnig drink.

Jag brukar skaka med is gjord i liknande formar som de du länkade och sen använder ja köpeis när ja ska göra krossad is eller pellets (mindre krossad is).

Skrivet av Wille1504:

Jag följer inte David Kringlund så nära och det var ett tag sedan jag kollade på hans videor, men som jag minns det fokuserar han ganska mycket på 5-3-2-mallen vilket jag tycker kan bli lite tråkigt. Rekommenderar helt klart att spana in The Educated Barfly på youtube för ett amerikanskt perspektiv. Hittade hans kanal alldeles i början av mitt cocktailintresse och har aldrig behövt leta mig vidare.

EB är faktiskt en av dom ja följer och nog tittat genom allt på. Har även sett typ allt av Anders Erickson och Make and Drink (och ett par andra lite sporadiskt, typ https://www.youtube.com/@StevetheBartender_)

https://www.youtube.com/@makeanddrink
https://www.youtube.com/@AndersErickson

Tidigare tittade jag på How to drink men den har jag i princip slutat med helt.

Skrivet av [SmR]BMF:

Några enkla välsmakande sommarfavoriter: Seabreeze; vodka, grapfrukt juice och tranbärsdricka (gärna Ocean Spray, finns risk att bättre råvaror tar för mycket smak i anspråk och det bara smakar tranbär). Försök att få till en sunsetblandning mellan grape och tranbär. Oerhört törstsläckande. Kan också rekommendera Camparidrinkar som törstsläckare, från enkla Campari/juice eller Campari/clubsoda till mer avancerade grejer. Så en bra flaska vodka och en flaska Campari är ju fint att ha stående på sommaren. Personligen föredrar jag vetevodka före potatis men smaken är som baken, Absolut undviker jag trots detta, tycker inte om den av någon anledning... En annan törstsläckarfavorit är pastis, fransk anissprit, undvik (om det går) Pernod och sikta på Ricard som har komplexare smak, en highbowl med is, slå pastis i botten, fyll på med vatten (2/3 till 3/4 brukar vara lagom men det är ju högst personligt ) och njut.

Haha spännande, det vill ja testa, hur blir det med Absint? (det har ja hemma)! Har faktiskt gjort ganska få vodka-drinkar än så länge, det får bli ett spår lite senare i sommar.

Permalänk
Medlem

Oh, nu plingade det på dörren.

Har alltid tänkt testa äggvita-ersättning för smidighetens skull. Återkommer med utlåtande.

Edit: Flaskorna är https://www.delitea.se/alain-milliat-juice-ananas-330ml, har gjort färsk ananasjuice kanske 5-6 gånger från grunden meeeen alltså fan de är meck. Har testat ett par olika på flaska/bruk och denna tycker jag klart varit bäst, om än i dyraste laget.

Permalänk
Medlem

https://bakesbychichi.com/strawberry-vodka-mojito-cocktail/

Riktigt trevlig nu på sommaren

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI