Cocktailnörderi – en tråd
Hejsan gott folk!
Har sett många trevliga trådar komma och gå här på SweClockers, men jag tror faktiskt aldrig jag sett någon riktig djupdykning i cocktails. Korrigera mig gärna om jag har fel, annars kanske det är dags?
Kort (eller inte så kort) bakgrund:
Jag är en person som har en viss förmåga att nörda ner mig i saker. Framförallt om det går att dricka. Det började med öl – några år av IPA och imperial stout, tills jag märkte att det gick från att vara gott till att mest handla om nörderi. Idag dricker jag mest ljus lager och då mer för grejen att det är kallt och törstsläckande, lysande vid grillen eller när man går bakom robotgräsklipparen en varm sommardag.
Sen kom vinet. Det blev ett definierande kapitel. Vissa nörderier kommer och går, men vinet är nog här för att stanna. Hur nördigt? När man klev in i min studentlägenhet var det inte kurslitteratur som stod staplad innanför dörren, utan flaskor från det tillfälliga sortimentet på Systemet. Medan mina kursare kämpade med inhomogena differentialekvationer, memorerade jag druvor och distrikt. Jag hade alltid minst tre flaskor öppnade – man måste ju kunna jämföra. Är det körsbär eller mörka körsbär?
Var det hälsosamt? När jag kom hem efter en spontan tvåveckorsresa till Kalifornien fick jag en halv utskällning av personalen på mitt lokala systembolag:
"Du kan ju inte vara borta så där! Vi blir ju oroliga förstår du väl!"
Problemet med vin är att det är dyrt. Väldigt fort blir den där standardflaskan för 129kr ett minne blott och hittar man något för 249 så var det ju väldigt prisvärt iaf. Vilket behövdes, eftersom man alltid behövde köpa minst 4 flaskor, gärna 6. Så jag började kika vidare.
Nästa stopp: Whisky
Jag insåg snabbt att jag saknade referensbas. Tänkte att "en flaska i månaden" är ett lagom, ekonomiskt tempo. Det gick väl… sådär. Nu står det 40 flaskor i hyllan (och det är inte direkt tre år sen jag började). Och då har jag inte räknat de som druckits upp...
Och NU: Cocktails!
För ungefär ett år sedan gled jag in på cocktails – något jag nog tidigare sett lite snett på. "Är det inte gott nog att dricka rent, så kan det kvitta." Men oj, vad fel jag hade.
Drinkar är ett gift. Och då menar jag inte alkoholen: Det börjar med en flaska gin. Några lime. Lite sockerlag. Nämen: en Gimlet!
Men nu har man ju lime och sockerlag i kylen – då får man väl köpa en rom också → Daiquiri!
Sen dyker Aviation upp. "Den där snygga blåa drinken, hur gör man den?" → Maraschino och violettlikör.
Det var gott! Vad mer kan man göra med Maraschino? → The Last Word.
Jaha, då behöver man Grön Chartreuse... fast den går ju knappt att få tag på. Varför det? Jävla munkar, börja producera istället för att be!
Underbart lavinartat.
Nu står ja där med typ 10 flaskor rom, 5 flaskor gin, 3 tequila, ett 20-tal likörer, ett 10-tal siraper... ja ni förstår.
Jag har fruktansvärt kul, men känner att jag vill ta det vidare. Jag tänker att här på forumet borde det finnas massor av folk med egna tips, erfarenheter eller bara bra smak.
Har du:
En favoritromblend till din Mai Tai?
En cocktail du aldrig tröttnar på?
Tips på glas, shaker, muddlers eller något annat barrelaterat?
Oj, det blev visst längre än jag tänkte. Men är ni sugna på att snacka cocktails, dela favoritrecept, tipsa om glas eller annan utrustning – skriv gärna i tråden! Så ser vi var det tar oss 🍸
/Samuel