3D-printa datordelar som business

Permalänk
Medlem

3D-printa datordelar som business

Min brorson har fått en 3D-printer och vill starta en business som UF där han printar delar till datorer etc och säljer på nätet.

Vad saknar ni för produkter på marknaden? Vi har bollat "hållare" till delen av grafikkort som hänger fritt, paneler för pci-slots med mer. Kom gärna med förslag!

Kan även röra produkter/problemlösningar i närliggande områden, till exempel smarta hem-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Min brorson har fått en 3D-printer och vill starta en business som UF där han printar delar till datorer etc och säljer på nätet.

Vad saknar ni för produkter på marknaden? Vi har bollat "hållare" till delen av grafikkort som hänger fritt, paneler för pci-slots med mer. Kom gärna med förslag!

Kan även röra produkter/problemlösningar i närliggande områden, till exempel smarta hem-lösningar.

GPU hållare som du nämner är nog det enda jag kommer på, sen diverse adaptrar såklart.

Problemet där är nog "delar till datorer" även om man inkluderar närliggande områden så är det nog en för skarp begränsning för att lyckas någorlunda med det.

Speciellt när allt redan finns på thingaverse och liknande siter (kommer man på ett behov så är det 98% chans att någon annan också gjort det och att 3d modell finns gratis att ladda ner)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tänker typ hållare/ställ för hörlurar eller kablar, kanske förvaring/ställ för minneskort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se nån slags 3d-printad grej som gör att jag kan byta ut fläktarna på min AMD GPU 9070 XT (som har 3 mindre fläktar som låter riktigt illa vid hastigheter över 80%) till 2st Noctuas 120mm, om det är möjligt. Har sett att folk har gjort liknade saker med Nvidias grafikkort.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Det är bara att prova, men du har nog bättre framgång med en generell printservice.

Viktigt är att ha en välkalibrerad skrivare med bra toleranser/korrekta dimensioner på utskrift. Sen är det bra att klara av lite olika material också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag skulle vilja se nån slags 3d-printad grej som gör att jag kan byta ut fläktarna på min AMD GPU 9070 XT (som har 3 mindre fläktar som låter riktigt illa vid hastigheter över 80%) till 2st Noctuas 120mm, om det är möjligt. Har sett att folk har gjort liknade saker med Nvidias grafikkort.

Det kallas gpu shroud, tror jag. Är den gjord enligt rätt specifikationer ska det gå. Går att köpa lösa shrouds och fläktar till olika modeller för reparation, då borde det gå tillverka en del av det. Måste kanske vara någon särskild värmetålig plast, dock.

Men ja, cool idé tycker jag. Många som hatar fläktarna på sina grafikkort, märkligt att det inte redan är större att byta.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Generell printservice är rätt väg att gå, annars blir det för nischat.

Jag skrev nyligen ut en plastknapp till ett gammalt elpiano där orginalet hade spruckit för den hade lite lustig form så var svårt att ersätta. (trapets-formad)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Det kallas gpu shroud, tror jag. Är den gjord enligt rätt specifikationer ska det gå. Går att köpa lösa shrouds och fläktar till olika modeller för reparation, då borde det gå tillverka en del av det. Måste kanske vara någon särskild värmetålig plast, dock.

Men ja, cool idé tycker jag. Många som hatar fläktarna på sina grafikkort, märkligt att det inte redan är större att byta.

Inget större krav på plasttyp.

Är väl rekomenderat att skippa pla då den kan slå sig rätt friskt av värme men skulle fungera, men abs, petg och liknande andra med aningen högre smälttemt brukar inte ha nån större betydelse.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sälj batman mask till katter och jag beställer en direkt. Hittar bara dom i tyg och det vill jag inte ha.

Som andra nämnt så kan en generell printservice vara lättare att få igång. Sen så visst det går ju att ha ett visst standardutbud. Beror ju lite på om deat är nå långsiktigt han planerar att ha eller bara UF. Är det bara för UF så handlar det ju mer om att få hum om hur företag fungerar i praktiken så då kan det ju vara värt att göra någon produkt och sälja den. Svåra är ju veta vad och vart man ska sälja. Här så brukar UF-bolagen då och då ha försäljning i en av galleriorna. Köra en dag där dom får ställa ut bord och sälja.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Printandet är 5%, resten är design.

Permalänk
Sötast
Skrivet av izzie:

Riktigt fint av dig att hjälpa till, men glöm inte att det är ett företag de ska driva! Varför inte tipsa om att Sweclockers finns och att de där kan be om hjälp?

Permalänk

behöver nog kolla upp ev oväntade utgifter som kan hända.

t.ex strömavbrott, trasig del eller bara random failad print när den var 90% färdig eller nått.

för blir ganska stor skillnad i tillverkningskostnad att behöva printa 2st jämfört med att lyckas på första försöket.

och speciellt på större prints som tar typ en dag att printa är riktigt surt om de failar precis innan den är fördig för den lossnade från printbädden eller att strömen gick.

då kostar den delen plötsligt nästan dubbla materialet + nästan dubbel arbetstid + nästan dubbel ström och beroende på felet så kan även reservdel till skrivaren behöva köpas så den kan behöva tas ur bruk och medföra försenad leverans/missad inkomst tills delen plus installation är klar.

när jag designar en ny 3d modell till min skrivare att skriva ut brukar det behöva göras iaf 1-2 testprints per modell för att få in inställningar osv för att den ska printa just den modellen bra och ibland fler om det är en riktigt krånglig print där man även kan behöva experiemntera med positionen på byggplattan för att den ska bli bra.

sen krävs nog att du ev har en speciell försökring och ev även dedikerat brandskyddat rum för att täcka ev brandrisk med att ha en 3d printer att stå och köra i timmar potentiellt utan uppsikt speciellt om det är någon random kinesium varaint av printer där det tummats lite här och där på kvalitén för att få ner priset.

kan bli rätt svårt att konkurera prismässigt med storskaligt 3d printande som kör printerfarmer iaf till en början innan man lärt känna sin printers unika quirks.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Givet att tröskeln för att ta sig in som producent på den marknaden är oerhört låg (läs: vilken idiot som helst med några tusenlappar över till en printer kan göra det), och att produktionsmetoden i sig inte lämpar sig för masstillverkning, så tror jag man bör skippa generiska produkter som "alla" behöver eller allmän printservice och istället hitta någon udda nisch som ändå har ett visst underlag.

Ett bra exempel på ovanstående kunde utgöras av detta, chassimod för att öka utrymmet och möjliggöra att man trycker ett diskret grafikkort i en väldigt vanlig kontorsdatormodell.

En annan grej jag osökt tänker på är chassin för Raspberry Pi med specifika HATs. Finns mängder av chassin för minidatorn i sig, men blir betydligt glesare när man vill expandera den.

Ett alternativ kunde också vara att satsa på customvarianter av sådant som har relativt enkel geometrisk form och lämnar lite utrymme för missförstånd och följande returer. Man skulle för att ta ett mindre bra exempel kunna erbjuda moderkortsdistanser där grundformen är spikad, men kunden fritt kan välja längd innan köp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!