Permalänk

Ny dator sommaren 2025

Hej,

Det har blivit dags att tacka av min gamla dator för lång och trogen tjänst (4790K+970 SLI).

Skulle uppskatta om någon orkar ge en second opinion på varukorgen nedan, kommer att flytta över två stycken 3,5" enheter samt en 2,5" enhet. Har gått igenom manualen för FD North och det ser ut som att kylare och lagringsenheter kommer att få plats men vore skönt att få det bekräftat av någon som gjort ett liknande bygge. Är mest orolig för höjden på minnen/kylare.

Datorn ska fungera som mediaserver, arbetsplats i hemmet samt för enklare spel. Säg gärna till om det finns uppenbara saker jag borde ändra, det var som sagt ett tag sedan jag byggde en dator.

Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

Behöver du en så dyr dator till det?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Behöver du en så dyr dator till det?

https://komponentkoll.se/bild/tsqlj.png

Behöver och behöver, förmodligen inte. Dock dealbreaker att chassit har hög WAF. Jag plockade ihop komponenter från tillverkare jag uppskattat att bygga med tidigare. Om det landar på 15' eller 25' spelar inte så stor roll så länge livslängden är 5+ år.

Är det någon del du verkligen rekommenderar att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Behöver och behöver, förmodligen inte. Dock dealbreaker att chassit har hög WAF. Jag plockade ihop komponenter från tillverkare jag uppskattat att bygga med tidigare. Om det landar på 15' eller 25' spelar inte så stor roll så länge livslängden är 5+ år.

Är det någon del du verkligen rekommenderar att byta ut?

Klart mer prestanda till ett lägre pris samt med North-chassit. Borde kunna hålla i 10+ år med tanke på att din dator är ca 11 år gammal.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk

Jag kör ett North med ett 4090 och en DH15 och 2 3.5 diskar. Det jag vill lyfta fram av egen erfarenhet är att jag hade nog valt ett större chassi med facit i hand. Montering av grafikkortet gick endast genom att "fälla in kortet" och det var utan cpu kylaren på plats.

Förutom att det är väldigt tight med min setup och ingen direkt plats till lagring så har jag inget att klaga på
Annars är det som vanligt kontrollera att minnen inte har för hög profil med flänsar eller dylikt om du vill montera något i taket jag kör ett par corsair vengeance rgb minnen utan problem med två noctua fläktar.

Lycka till med ditt bygge blir en trevlig mediaburk!

Visa signatur

[Case: Fractal Design North] [CPU: Intel Core i7 13900k] [MB: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI] [RAM: 4x16GB DDR5 DDR5 7200MHz CL34 Vengeance ][PSU: Seasonic Vertex GX 1000W] [GPU: ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming] [SSD: 2x WD Black SN850X 2TB Gen 4][Monitor:AORUS FO48U, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G915][Mouse: Zowie EC2 Wireless, Logitech MX Master 3s][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

Jag kör ett North med ett 4090 och en DH15 och 2 3.5 diskar. Det jag vill lyfta fram av egen erfarenhet är att jag hade nog valt ett större chassi med facit i hand. Montering av grafikkortet gick endast genom att "fälla in kortet" och det var utan cpu kylaren på plats.

Förutom att det är väldigt tight med min setup och ingen direkt plats till lagring så har jag inget att klaga på
Annars är det som vanligt kontrollera att minnen inte har för hög profil med flänsar eller dylikt om du vill montera något i taket jag kör ett par corsair vengeance rgb minnen utan problem med två noctua fläktar.

North XL är inte mycket dyrare om man vill behålla estetiken.

Phantom Spirit är dock bättre än NH-D15.

Permalänk
Skrivet av StarStream:

Tack för värdefull feedback! Har i dagsläget ett Define R4 och det lockar att komma ner i storlek. Så länge det går att montera komponenterna gör det inte så mycket om det är krångligt, är inte inne och pillar speciellt ofta men ska absolut fundera ett varv till om det är värt att byta till ett större chassi.

Tror att jag valde minnen med hyfsat låg profil (https://www.webhallen.com/se/product/374163-Kingston-Fury-Bea...), planerar inte att sätta något i taket utan det blir två fläktar i fronten och ett utblås bak.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

North XL är inte mycket dyrare om man vill behålla estetiken.

Phantom Spirit är dock bättre än NH-D15.

https://komponentkoll.se/bild/REakm.png

Tack! Ska spana in din lista mer noggrant och framförallt kylaren. Presterar den bättre än NH-D15 till ett lägre pris känns det som ett rimligt byte.