Permalänk
Medlem

Nyfiken på uppgradering av router

Hej

Jag går i tankarna att byta ut min trotjänare, en Netgear R7000 som kör DD-WRT. Allt fungerar i stort sett klanderfritt. Täckningen är riktigt bra i vårt tvåvåningshus och prestandan räcker fortfarande för det mesta.
Rent spontant finns det inte många tvingande skäl till att byta, men jag är ändå nyfiken på vad som finns där ute idag som skulle kunna vara en naturlig ersättare eller uppgradering utan att kompromissa på stabilitet och funktion.

Det jag letar efter i en eventuell ny router är:
• Möjlighet att hänga den på vägg (helst utan specialfästen)
• Gästnätverk som fungerar stabilt och är relativt enkelt att konfigurera.
• Minst 4 LAN-portar
• Täckning som är minst i klass med R7000
• Gärna stöd för tredjepartsfirmware (typ DD-WRT/OpenWRT), men inte ett krav.

Jag har försökt sätta upp ett fungerande gästnätverk i DD-WRT, men det har strulat rejält då anslutna enheter ofta tappar internetanslutningen.
Alla tips, erfarenheter och rekommendationer mottages tacksamt både om det är värt att uppgradera alls och i så fall till vad.

Tack på förhand!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Fungerar saker dom ska så hade jag inte bytt...

Men vill du vidga dina vyer så skulle jag rekommendera att kolla på routrar från Mikrotik, det är vad jag skulle beskriva som ett enterprise segment om du är kunskapstörstig. De flesta säger att man med mikrotik får cisco funktionalitet till en tiondel av priset, och även om det inte stämmer till 100% så är det inget jättelångt ifrån.

Dom routrarna jag köpt från mikrotik levererades dock okonfigurerade, och det går inte att komma ut på internet med dom innan dom blivit konfigurerade. Har man inte jobbat med routrar innan så kan denna konfiguration bli ganska brutal, det finns till exempel inga dedikerade wan eller lan portar utan dessa får man skapa själv från grunden upp.

Anledningen till att jag själv bytte vara att jag köpt teltonika RUTXR1 som visade sig vara rena skräpet (ostabil och långsam) när jag bytte till mikrotik var det som natt och dag, den börjar nu närma sig andra året med kontinuerlig drift 24/7 utan ett enda avbrott.

Permalänk
Medlem

Några val som verkar poppis för OpenWrt och där tillgängligheten verkar vara god och installationen inte kräver serieuppkoppling. Inte rekommendationer utan en lista för egna efterforskningar. Antal portar får du kolla själv. Täckning är förstås en gissningslek. Gästnätverk på en router är relativt enkelt på OpenWrt, ska man sätta upp VLAN och gästnätverk över flera AP så är det... inte enkelt. Vägghängda routrar finns väl knappt att få tag i?

WiFi 7:
- Asus BT8 från Telia. Edit: Se commit-meddelandet för mer pålitlig installationsinfo.
- BPI-R4 med tilläggskortet BE14 (får dålig kritik, dåligt skärmade WiFi-kretsar, endast AliExpress)

WiFi 6:
- OpenWrt One (endast AliExpress)
- Flint 2 a.k.a MT-6000
- Asus TUF AX6000 (inofficiell rysk TRX-fil krävs för serieports-lös installation)
- Cudy WR3000v1, även M3000 (seriekoppling krävs?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken_No:

Dom routrarna jag köpt från mikrotik levererades dock okonfigurerade, och det går inte att komma ut på internet med dom innan dom blivit konfigurerade. Har man inte jobbat med routrar innan så kan denna konfiguration bli ganska brutal, det finns till exempel inga dedikerade wan eller lan portar utan dessa får man skapa själv från grunden upp.

De mikrotik routrar jag har testat det senaste året har varit lika plug and play som vilken konsumentrouter som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Dream router 7 med ett väggfäste från teknikhjälpen?

https://xn--teknik-hjlpen-jfb.se/produkt/vaggfaste-unifi-dream-router-7-udr-7/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14486464&expand=offers&...

Permalänk
Medlem

FreshTomato är väl den enda firmwaren, bortsett från stock, som har hårdvaruacceleration. Så ett byte till FreshTomato borde ge dig lite gratis prestanda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

De mikrotik routrar jag har testat det senaste året har varit lika plug and play som vilken konsumentrouter som helst.

Bra att veta, vilken modell är detta? Jag brukar tipsa kompisar eftersom jag är så extremt nöjd själv. Den som jag fick konfigurera från grund uppåt är RB1100AHx4, CRS305-1G-4S+IN märkte jag hade några föreställningar som jag tog bort. Metal 52 ac var också relativt tom... inte lyckats aktivera 5Ghz för dessa eftersom dom känner av radar signaler och stänger av sig. Så kör dom med 2.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken_No:

Bra att veta, vilken modell är detta? Jag brukar tipsa kompisar eftersom jag är så extremt nöjd själv. Den som jag fick konfigurera från grund uppåt är RB1100AHx4, CRS305-1G-4S+IN märkte jag hade några föreställningar som jag tog bort. Metal 52 ac var också relativt tom... inte lyckats aktivera 5Ghz för dessa eftersom dom känner av radar signaler och stänger av sig. Så kör dom med 2.4

Det är bara kanal 36-48 på 5GHz som inte behöver lyssna efter radar (DFS).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det är bara kanal 36-48 på 5GHz som inte behöver lyssna efter radar (DFS).

Så om jag ställer om till dessa för min 5GHz så ska det fungera fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken_No:

Hap ax2, hap ax3, hex s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ken_No:

Så om jag ställer om till dessa för min 5GHz så ska det fungera fint?

Beror på hur bred kanal du vill ha, men ja. Vill du ha 160 Mhz bredd så skall det vara kanal 50, det är den enda som går. 80 MHz är 42 eller 58, och för 40 finns det på samma sätt 4 nummer.

Skall man vara petig så är det inte DFS på kanal 144-173 heller, men utsändningseffekten är neddragen till i princip 0 så de är i praktiken oanvändbara. Önskar verkligen att de lösa det på ett bättre sätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Hap ax2, hap ax3, hex s

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Beror på hur bred kanal du vill ha, men ja. Vill du ha 160 Mhz bredd så skall det vara kanal 50, det är den enda som går. 80 MHz är 42 eller 58, och för 40 finns det på samma sätt 4 nummer.

Skall man vara petig så är det inte DFS på kanal 144-173 heller, men utsändningseffekten är neddragen till i princip 0 så de är i praktiken oanvändbara. Önskar verkligen att de lösa det på ett bättre sätt.

Tack så mycket

Jag började använda Mikrotik eftersom jag hade en teltonika RUTXR1 som kraschade med jämna mellantum, så jag är inte direkt någon insatt proffs ännu, att äga en Mikrotik gjorde dock att jag fick börja lära mig hur nätverk fungerar. Men när det kommer till WIFI vart kollar jag upp och lär mig dom optimala inställningarna för respektive plats? (reser utomland och jobbar bland)

Permalänk
Medlem

Tar du med dig en router då? För annars det ju bara att ansluta sig till vilken router som finns där och hoppas att de har ställt in saker rätt.

Rent allmänt är det samma i hela Europa, men om du vill slå upp saker för olika regioner så är Wikipedia rätt bra:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#5_GHz_(80...

Det du skall passa dig för är om det står DFS eller SRD. DFS är OK om du är inomhus och en bit från fönster. SRD är så låg effekt att det är helt meningslöst.

Visa signatur

5900X | 6700XT