Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Permalänk
Medlem

Flera gånger per dag. Jag laddar när det är mellan 30-40% och tar mobilen av laddningen vid 80%. Detta för att minska slitaget genom att inte dra ur batteriet för mycket och inte ladda det för fullt. Jag laddar aldrig på natten.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för telefon med den kapaciteten?

Ulefone Power Armor 18T.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår fortfarande inte varför folk laddar på natten istället för innan läggdags eller när en går upp.

För man kommer inte använda mobilen när man sover. Rätt så enkelt att förstå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

För man kommer inte använda mobilen när man sover. Rätt så enkelt att förstå.

Är det verkligen så svårt att lägga ifrån sig mobilen en stund?
Eller ha en sladd i?

Vad jag reagerar mest över tror jag är hur beroende folk är av konstant glo på den lilla skärmen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vid 85% kapacitet så räcker inte batteriet en hel dag för mig. Så att avsiktligt ha det så varje dag som många väljer att göra känns som hål i huvet.

Ber om ursäkt för mitt hål i huvudet, men min telefon underhållsladdas på jobbet, hemma och i bilen. Borde kanske ladda ur batteriet helt varje dag istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Ber om ursäkt för mitt hål i huvudet, men min telefon underhållsladdas på jobbet, hemma och i bilen. Borde kanske ladda ur batteriet helt varje dag istället.

Jag har ingen aning om vad som är sämst för batteriet. Det man hör är att man skall hålla batteriet mellan 20-80% så går man på det rönet skall det vara bra att småladda ofta.
Det jag har märkt är att magsafe för iPhone sliter väldigt hårt på batteriet iaf.
Jag hade magsafe docka vid datorn, på kontoret och i bilen. Perfekt, alltid laddad telefon och smidig telefonhållare i ett.
Men man kunde se batteriet tappa kapacitet varje månad.
Då hade jag även begränsat laddningen till 85% eftersom jag laddade på arbetstid, i bilen osv. Aldrig tappat batterikapacitet snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ett trådlöst laddställ till mobilen vid sängen - så varje natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Snabbladdar till 80% - 85% varannan morgon. Tänkte jag skulle prova detta på denna telefon för att förlänga livslängden.

Tror du uppnår motsatt resultat om du snabbladdar.

Skrivet av SCORPIUS:

Eller ha en sladd i?

Vad jag reagerar mest över tror jag är hur beroende folk är av konstant glo på den lilla skärmen.

Konstig reaktion, när det enda man gjort är att välja att ha laddning varje gång man potentiellt skulle kunna få för sig att använda mobilen. Varför *inte* ladda den medan man sover är väl frågan. Ser ingen nytta av att begränsa sig.

Och om man t.ex. sticker iväg nånstans på morgonen, eller kommer hem sent på kvällen, så är man ju inte beroende bara för att man måste ha med sig mobilen istället för att lämna den hemma på laddning.

Skrivet av InteIdiot:

Typ det värsta man kan göra med litiumbatterier är att ladda ur helt, och ännu värre om man låter det vara på 0% ett tag. Nära 100% är också dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Typ det värsta man kan göra med litiumbatterier är att ladda ur helt, och ännu värre om man låter det vara på 0% ett tag. Nära 100% är också dåligt.

Men man slipper ju hål i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Eller ha en sladd i?

För min del så har jag rutin på att ladda den på natten.
Har inget med att glo på skärmen hela tiden, utan det bara har blivit så.

Skulle kunna ladda när man glor på tv eller sitter vid datorn, men gör det sällan.

På morgonen skulle jag kunna ladda, men kommer inte hinna ladda fullt innan jag ska till jobbet. Så man kommer få stödladda på kvällen.

Har ingen annan väckarklocka så bättre att ladda på natten och veta att telefonen inte spontant dör när man sover.
Några gånger har det hänt att jag har lagt mig utan att ladda och har typ 25% batteri, när jag sedan har vaknat så har telefonen dött. (Men det kan vara pga någon bugg i någon iOS Beta, eller någon app).

Tänker att många tycker det är smidigt att ladda på natten, när man ändå inte lär behöva använda telefonen (eller kan om man vill tolka det så). Då kommer man sällan behöva ladda under dagen

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Laddar min S23 varje natt men bara till 80%, ska tydligen förlänga hållbarheten av batteriet.
Men de räcker bra, brukar ha 25-40% på kvällen innan den laddas igen.

Har inte märkt av någon degradering under 3års användning.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Njä, varannan eller var tredje dag. Använder dator bra mycket mer och telefonen bara för kommunikation och "nödvändiga" appar. Ingen nöjeskonsumption där. 6500mah dessutom så..

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Eller ha en sladd i?

Nej, men det är anledningen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Vad har du för lur?

En gammal iPhone 15 Pro Max, bytt batteri en gång redan.
Jag laddar alltid fullt, det har ju med det att göra det vet jag…😅

En iWatch Ultra 2 som enbart laddats till 80% på daglig basis har på samma tidsperiod bara tappat 1% av batterikapaciteten.

Permalänk
Medlem

Beror hur mycket jag använder den under dagen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.