Commodore köps av Youtuber

Permalänk
Melding Plague

Commodore köps av Youtuber

För att rädda varumärket Commodore ämnar en grupp retroentusiaster att köpa hela varumärket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja tycker hans tankar och idéer för vad han vill göra med märket låter vettigt. Iaf vettigare än något som kommit från många tidigare företag som tagit över märket.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir något bra av det eller ej. Har rätt mycket gamla commodore grejer kvar i källaren. Allt från "skrivbordet" man tryckte in bak på den till en skrivare med bläckband.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Varför finns ens märken kvar för nåt som inte funnits kommersiellt på 30 år? Inga produkter säljs, så ingen tjänar pengar på det, och det finns inga intressen att bevaka. Oanvända varumärken borde upphöra efter några år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Commodore märket har väl hyrts ut till diverse random produkter mot licenskostnad har jag för mig jag läst om. Hushållsprodukter och annat mög.
Går det att rädda märket och göra något värdigt av det så är det toppen!
Commodore och Amiga har en speciell plats i hjärtat hos många av oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det finns någon som kan göra detta så är det Perifractic. Hans kärlek till varumärket är gränslöst. Jag hoppas innerligt på, och önskar honom. All lycka och välgång.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Commodore miniräknare från innan C64 kom ja tom före VIC20, hade varit kul att ha den kvar men icke, hade Amiga också men även den är borta

Minns att "det riktiga" Commodore sålde PC på slutet, Commodore 486DX 100MHz tower fanns på utförsäljning på Coop Forum

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som en kassaskåpssäker succé med gräsrotsfinansiering, med det gamla gardet (som troligen inte bara kan ha träffat rätt förut hos sin f.d. arbetsgivare) samt ett gäng fans vid rodret. Älskade min A500 men har inte tålamod för retrospelande längre som regel. Kan nya Commodore hitta ett sätt att ge dagens unga samma eller liknande känslor som vi hade under C=s glansdagar? Jag tror ju tyvärr det blir svårt. När Perifractic blir tårögd över exvis. C64x blir man ju varm inombords och glad för honom och alla C=-fans/Amiganer som känner liknande. Cynikern ser ju dock också att det "bara" är moderna FPGA:er, med Linux, utan disketter osv. 1000-tals roms på en ssd+internet kommer ge en annan känsla än att tvingas leta i papperstidningar eller snacka med polarna om tips (eller som kanske kan ha hänt; kopiera mjukvara till varandra på 3,5" disketter). Lät grabben få leka lite med min gamla Thinkpad med PopOS idag och det funkade nog nästan lika bra som en ny retro-osande Commodore/Amiga skulle göra. Men jag blir mer än gärna motbevisad. Vore överraskande roligt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Detta kommer att kosta gruppen retroentusiaster som tog beslutet att köpa, både i nutid och i framtiden!

Vad vet dom, som inte vi vet ?
Vad ska dom komma med ? En ny "spelkonsol" LoL
Snacka om att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Han är en väldigt vettig och härlig snubbe och jag håller tummar och tår för att det kommer gå bra.

Jag började min datorbana med en Commodore VIC-20, sedan en Commodore C-64, sedan en Commodore Amiga 600, sedan en Commodore Amiga 1200. Gott om nostalgi, alltid gillat Commodore.

Gräsrotsfinansiering är det dock inte tal om, det är tydligen strikt förbjudet när det gäller företagsköp. Vem som helst har inte möjlighet att pytsa in pengar, utan bara "ackrediterade" investerare i UK (måste tjäna minst 200 000 £ per år) om jag minns rätt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många 40+ som fortf. är intresserade.

Visst hade en c64 som första dator men inget jag längtar tillbaka till.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev här #20911817 för tre dagar sedan. Men Swec läser inte kommentarerna på sina egna 'artiklar' verkar det som. Skärpning tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande spel på en A1200. Hittade den på blocket för 1500kr i mint kondition. Kör en herrans massa Dune II på den och Syndicate. + Pro Tracker. Trevlig liten mackapär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Känns ju inte som en kassaskåpssäker succé med gräsrotsfinansiering, med det gamla gardet (som troligen inte bara kan ha träffat rätt förut hos sin f.d. arbetsgivare) samt ett gäng fans vid rodret. Älskade min A500 men har inte tålamod för retrospelande längre som regel. Kan nya Commodore hitta ett sätt att ge dagens unga samma eller liknande känslor som vi hade under C=s glansdagar? Jag tror ju tyvärr det blir svårt. När Perifractic blir tårögd över exvis. C64x blir man ju varm inombords och glad för honom och alla C=-fans/Amiganer som känner liknande. Cynikern ser ju dock också att det "bara" är moderna FPGA:er, med Linux, utan disketter osv. 1000-tals roms på en ssd+internet kommer ge en annan känsla än att tvingas leta i papperstidningar eller snacka med polarna om tips (eller som kanske kan ha hänt; kopiera mjukvara till varandra på 3,5" disketter). Lät grabben få leka lite med min gamla Thinkpad med PopOS idag och det funkade nog nästan lika bra som en ny retro-osande Commodore/Amiga skulle göra. Men jag blir mer än gärna motbevisad. Vore överraskande roligt.

Ja, mycket av det var ju gemenskapen, och att känna sig som en del av det. Väldigt hög andel av Amigaägare jag kände var entusiaster och skapare. Träffade man en annan likasinnad blev man ju buddies direkt, men så är det fortfarande tycker jag Det var något med scenen som var väldigt spännande, som är svårt att sätta tummen på. Gula tidningen, ringa BBSer och allt det där. Och datorspel som kultur var ju väldigt ung där i C64/Amigaeran. Det är liksom hela det där paketet som gjorde det till vad det var, och det kan man inte återskapa bara sådär.

Men med det sagt önskar jag såklart de nya ägarna all framgång i projektet

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Jag kör fortfarande spel på en A1200. Hittade den på blocket för 1500kr i mint kondition. Kör en herrans massa Dune II på den och Syndicate. + Pro Tracker. Trevlig liten mackapär.

Ååååh Dune II och Syndicate ♥♥

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Vad har du för skärm till? Tycker jag är svårare att hitta billigt/bra än själva datorn.

De flesta Amiga kan man dock sätta in grafikkortsexpansioner i som är moddade för hdmi men är inte riktigt samma känsla

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Exakt hur eventuella nya produkter kommer att ta form och vad de är får framtiden utvisa.

Detta känns ju dock som det mest avgörande. Logotypen har ett sentimentalt värde men det räcker ju inte särskilt långt om man inte har hittat på något intressant att sätta den på.

För att "köpa Commodore" innebär väl i princip bara att man fått rättigheterna till Commodore-logotypen och namnet? Allt annat är väl spritt för vinden sedan länge? Åtminstone allt som har med Amiga att göra ägs väl av någon annan.

Vad kan de realistiskt hitta på? Man kan väl absolut tänka sig en deal med MEGA65 där produkten får heta Commodore 65 t.ex.
Just det skulle ju inte tillföra så mycket ur ett praktiskt perspektiv, men skulle väl vara fint, kanske ge mer uppmärksamhet till MEGA65, och är ju rimligen något som går att lösa snabbt (om de vill och kan komma överens).

Annars så är det väl mycket en fråga om vad de realistiskt kan hitta på själva som inte bara blir något generiskt hittepå och som inte tar jättelång tid att kunna börja sälja.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför finns ens märken kvar för nåt som inte funnits kommersiellt på 30 år?

27 år om jag får be!

Commodore förstod sig aldrig på Amigan, så profesionella användare vände sig till kloner likt Draco och Casablanca efter att Commodore gick i graven 1994. Commodores egna PC-satsning säger allt!

Själv skaffade jag mig en helt vanlig ATX-tower som min A4000 med PowerPC (604e@180MHz) och CyberVision fick flytta in i. En underbar maskin som relativt lätt kunde utmana dåtidens Pentium MMX@166MHz.

Sent 1998 så insåg jag däremot att hoppet för Amiga var ute. Blev tvungen att köra MacOS på Amigan för att köra Photoshop, Director och även moderna spel.

Saknar dock fortfarande professionella program från AmigaOS såsom TVPaint, ImageFX, PageStream, LightWave och Cinema 4D. Köpte även klassiker som Directory Opus Magellan för att ersätta Workbench helt.

Glad att DOpus även finns till Windows!

Permalänk
Medlem

Tror folk som faktiskt inte håller på med retrodatorer underskattar hur pass aktiv scenen är.
Det görs flera nya spel per år för Commodore/Amig aprodukter, hårdvara nutvecklas årligen etc, det händer faktiskt rätt mycket, inte många andra system som kan stoltsera med mängden hårdvara/mjukvara som utvecklas fortfarande så långt efter den ofeciella döden.

Är själv aktiv och ser ändå att allt annat än CUSA är positivt, så det följs med spänning

Nästan majoriteten av C= maskiner har fått nytillverkade kretskort, stora delar av custom chip finns i FPGA som drop in lösningar (För att inte tala om hela system i FPGA), nästan alla systemen har lösningar för att på moderna vis ladda in mjukvara (i fallet C64 räddar verkligen Ultimate 1541 xx maskinen).

Kärleken flödar för maskinerna, slutade aldrig men är fruktansvärt aktiv fortfarande.

Jag utvecklar (primärt hårdvara), restaurerar och underhåller i mån av tid Commodore/Amiga maskiner på regelbunden basis.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jag har en VIC 20 som är i stort behov av reparation. En Amiga 600 som behöver lite moddning samt en Amiga 1200 Som puttrar på relativt bra med acceleratorkort (gammalt) samt en VGA sak för att få lite bild på min gamla DELL skärm. Har inte vågat prova min Commodore skärm ännu. Tycker det är bra att Commodore köps upp av dom. Tror iaf en del på retroscenen blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Jag vill först gratulera alla commodore älskare. Själv är jag jätteglad att Peri Fractic tar över rodret, det är för allra första gången rätt person.
Själv har jag nog traskat alldeles för långt med retro och börjar bli riktigt.mätt. Jag funderar helt ärligt på att sälja av mina två c64'or, två 128'or och A500 och sen leva på BMC64, den kommer man långt med.
Man har dessutom inte någon direkt tid över i ett aktivt arbetsliv med familj längre. Då är det bättre att någon annan för glädje av det. Mina få bidrag i retro har varit den lite enklare 1541 emulator uno2iec men också en variant av sd2iec slm stödjer arduino mega 2560. Men det skapade visst glödje för somliga innan barebone emulatorn pi1541 kom, som såklart är den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja, mycket av det var ju gemenskapen, och att känna sig som en del av det. Väldigt hög andel av Amigaägare jag kände var entusiaster och skapare. Träffade man en annan likasinnad blev man ju buddies direkt, men så är det fortfarande tycker jag Det var något med scenen som var väldigt spännande, som är svårt att sätta tummen på. Gula tidningen, ringa BBSer och allt det där. Och datorspel som kultur var ju väldigt ung där i C64/Amigaeran. Det är liksom hela det där paketet som gjorde det till vad det var, och det kan man inte återskapa bara sådär.

Men med det sagt önskar jag såklart de nya ägarna all framgång i projektet

Ja tiden med bbser och tanka ner spel och program var spännande, blev rätt dyra telefon räkningar innan man lärde sig använda calling cards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta känns ju dock som det mest avgörande. Logotypen har ett sentimentalt värde men det räcker ju inte särskilt långt om man inte har hittat på något intressant att sätta den på.

För att "köpa Commodore" innebär väl i princip bara att man fått rättigheterna till Commodore-logotypen och namnet? Allt annat är väl spritt för vinden sedan länge? Åtminstone allt som har med Amiga att göra ägs väl av någon annan.

Vad kan de realistiskt hitta på? Man kan väl absolut tänka sig en deal med MEGA65 där produkten får heta Commodore 65 t.ex.
Just det skulle ju inte tillföra så mycket ur ett praktiskt perspektiv, men skulle väl vara fint, kanske ge mer uppmärksamhet till MEGA65, och är ju rimligen något som går att lösa snabbt (om de vill och kan komma överens).

Annars så är det väl mycket en fråga om vad de realistiskt kan hitta på själva som inte bara blir något generiskt hittepå och som inte tar jättelång tid att kunna börja sälja.

Jag tror faktiskt att skulle det vara något så vore det en ny commodore 64 som inte är helt fpga baserad, utan där varje chip söm gått ur tiden ersätts med enklare cpld'er. Inte alltså där man ersätter allt med en enda Fpga. Så genuin som det bara går ner till minsta krets. Jag har inte varit speciellt intresserad av de här andra projekten kommit upp, mega65, The64 eller 8 bit guy's commander x16. Det enda som kommer riktigt nära är Ultimate 64 (men ja, fpga baserad). Vad som är bra är ju att man ju redan gjort en ny inkarnation av moderkortet, men det bygger på en hel del av originalkretsarna som är riktigt svåra att få tag på, särskilt vic-II och sid 6526. För vic-II finns ju visserligen Kawari projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Som jag skrev här #20911817 för tre dagar sedan. Men Swec läser inte kommentarerna på sina egna 'artiklar' verkar det som. Skärpning tycker jag.

Det var jag som skickade in nyhetstipset och jag gjorde det ungefär en timme efter att videon publicerats på Youtube. Det har nog bara tagit en stund för Swec att verifiera och publicera artikeln 🙂

Permalänk
Medlem

Har försökt kolla denna snubbens youtube kanal.
Men det är nånting med honom som får det att krypa i skinnet på mig.
Kanske det är den reklamradio bashissade rösten.

Permalänk
Avstängd

Varumärket CBM skulle alltså vara värt 10 till 52 miljoner kronor. Man har licensintäkter från troligtvis t-shirts, muggar, emulatorer. Det finns dessutom ett företag i Italien som säljer datorer och surfplattor med C-loggan på https://commodore.inc/. Det italienska bolaget säljer premium-laptops under C=-varumärket, istället för en Windows-knapp på tangentborde får man C=-logga. Man kan få den med Ubuntu 22.04, men inte med 24.04 — så det verkar som att de inte riktigt hänger med. Hade man pengar som gräs, så kanske man skulle köpa en sådan dator bara för skojs skull.

Sedan kan man fråga sig — om man köper ett varumärke för 10 till 52 miljoner kronor, vad ska man stoppa in i varumärket? Vad ska man sälja under varumärket Amiga? En sunkig Celeron-laptop med 4 GB RAM, eller en premiummaskin?

Kanske skulle det gå att sälja speldatorer under Amiga-varumärket, men jag är skeptisk.

Skulle jag köpa en dator det stod Amiga på? Kanske! Om det var premium. Men tro inte att de kommer leva upp till det. Sedan lär man sig snabbt: Att använda retro-varumärken är oftast bara kosmetika. Du kan köpa en Luxor-TV idag, men den är inte byggd i Motala utan i Turkiet — och är något skräp.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Varumärket CBM skulle alltså vara värt 10 till 52 miljoner kronor. Man har licensintäkter från troligtvis t-shirts, muggar, emulatorer. Det finns dessutom ett företag i Italien som säljer datorer och surfplattor med C-loggan på.( https://commodore.inc/ )

Sedan kan man fråga sig — om man köper ett varumärke för 10 till 52 miljoner kronor, sedan ska man stoppa in något i varumärket? **Vad ska man sälja under varumärket Amiga? En sunkig Celeron-laptop med 4 GB RAM, eller en premium­maskin?

Kanske skulle det gå att sälja speldatorer under Amiga-varumärket, men jag är skeptisk.

Skulle jag köpa en dator det stod Amiga på? Kanske! Om det var premium. Men tro inte att de kommer leva upp till det. Sedan lär man sig snabbt: Att använda retro-varumärken är oftast bara kosmetika. Du kan köpa en Luxor-TV idag, men den är inte byggd i Motala utan i Turkiet — och är något junk.

Varumärket Amiga ägs av en helt annan part, de har köpt Commodore-namnet, inte Amiga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Varumärket Amiga ägs av en helt annan part, de har köpt Commodore-namnet, inte Amiga.

Det var dåligt för dem. Amiga-varumärket i kombination med Commodore kanske skulle kunna vara något. Commodore gick i konkurs den 29 april 1994.

Kommer de som har pengar och vill köpa en speldator ens veta vad Commodore-varumärket är? De flesta var ju spemier eller blöjbarn när Commodore var aktuellt.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Det var dåligt för dem. Amiga-varumärket i kombination med Commodore kanske skulle kunna vara något. Commodore gick i konkurs den 29 april 1994.

Kommer de som har pengar och vill köpa en speldator ens veta vad Commodore-varumärket är? De flesta var ju spemier eller blöjbarn när Commodore var aktuellt.

Amiga gick väl i graven 1996 (i och med Escoms fall) så jag är tveksam till att så många fler i den yngre generationen vet vad Amiga är heller. Med det sagt så kanske det kan finnas en marknad för Commodore att släppa ny hårdvara kopplat till ”retro-communityt”. Kan tänka mig reservdelaroxh eller tillbehör till commodore-datorerna, inkl Amiga? Är inte övertygad om att det finns några stora pengar att tjäna dock.