Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Det sorgliga faktum är att de vinster man gör mot bränsle med el försvinner med en helförsäkring med tre gånger priset. Elbilar kommer förbli lyxprodukter utöver det lägsta segmentet där elbilen har funktionen av en glorifierad elcykel. Att försäkringsbolag kommer undan med dessa hutlösa priser är skamligt. Jag skulle betala 20 000 om året för att försäkra en Model 3. Oavsett om mina miltal skulle vara superlåga. 20 000 kontra 5-6000 på 4-5 år är mycket pengar. Pengar som för de allra flesta är kastade i sjön för det är ju en bråkdel av kunder som använder försäkringen. Det går inte ihop. Att försäkringsbolagen räknar med att elbilar är så dyra i drift är rena hittepå. Enkelt sätt att dränera pengar ur en nischad, oftast välbärgad grupp.

Vår BMW i3s 2022 kunde vi få betala kring 530 kr per månad för helförsäkring, när vagnskagarantin försvunnit. Tog dock en lite dyrare försäkring av andra skäl, dock under 700 kr månaden.

Inget försäkringsbolag vi kollade var dyrt för BMW , vare sig i3 eller i3s, och jag antar att de kör nornal riskanalys som vanligt.

Och vi köpte i3s just för att de ägare jag träfffat var nöjda och sportmodellen fixade halksystemet.
Enda krångel andra ägare berättat om var 12v batteriet håller inte lika länge som stora batteriet, och att någon fått byta en fjäder efter mycket körning, normalt slitage på alla bilar.

Dock verkligen en ovanlig elbil, där man verkligen tänkt ifrån scratch och utanför boxen. Men har allt man behöver, slipper finesser som bara kostar vikt eller gör försäkringen större, dvs högre risk/mer problem. Skitkul o köra

Ta till de få problem jag hört andra ägare berättat om
Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Rolig läsning. Sätter i perspektiv hur långt efter andra västerländska aktörer har varit Tesla. Det är liksom helt olika nivåer av värde för pengarna man får. Det är få elbilar som slår en begagnad Tesla i värde för pengarna. Men detta är givetvis exklusive dyr helförsäkring. Tesla har liksom byggt hela systemet med eldrift i åtanke i jämförelse mot många andra elbilar som känns som en förbränningsbil med elmotor inslängd. För vissa finns dock en charm att den traditionella bilen bevaras.

I många år har de koreanska elbilarna ansetts de bästa icke-Tesla bilarna på marknaden. Så tror om det är äldre elbil man vill ha och inte Tesla så är nog Hyundai/Kia värda att kika på. Först på senare år som det känns västerländska företag fattat grejen.

Det jag får fram av detta är att man tycker olika. Jag körde gamla Model 3 ett tag och var absolut inte imponerad vilket jag skrivit om tidigare i tråden.

Jag tyckte ID3 var fantastisk när jag kom tillbaka till den från Teslan på den punkt som jag finner viktigast och det är komfort. Travel assist tycker jag är mycket bättre än autopilot och head up display går inte att få i Teslan.

Där emot är infotainmentsystemet olidligt segt vid uppstart på gamla ID3 och därefter bara inte så bra.

För min del uppväger fördelarna hos ID3 lätt nackdelarna när man jämför med gamla Model 3 men alla får givetvis skapa sig sin egen uppfattning.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hade precis första eu-kontrollen på min 2021 model 3. Servicekillen var tbh lyrisk över bilens skick. Alltid nåt

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hade precis första eu-kontrollen på min 2021 model 3. Servicekillen var tbh lyrisk över bilens skick. Alltid nåt

snyggt, vad betalar du i försäkring på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

snyggt, vad betalar du i försäkring på den?

Bor i norge så gissar det inte är helt representativt för er i swe. Men trooor det är runt... 2500 per månad men då är det för 4500 mil om året. Ligger inbakat ihop med alla andra försäkringar plus lån hos banken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Tills Xiaomi kommer till europa tror jag det får bli en Mazda 6e så länge. Hörde med en lokal Mazda återförsäljare att de ska få in något exemplar i början av augusti ~ senast mitten av augusti så det ska bli kul att få bekanta sig med den. Recensioner borde väl också dyka upp riktigt snart.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tesla har väl vi våldsam självrisk på vagnskadegarantin också, närmare 14000 om jag minns rätt, där andra märken i praktiken ofta har 3-5000. Därmed kan försäkringens pris hållas nere första tre åren.
En parkeringsskada eller stenskott i glastaket som ger spricka (annars verkar vissa glastak spricka bara av man tittar på dem) blir fort dyrt.

Edit: eller ja lite snurrigt skrivet, självrisken på vagnskada har inget med halvförsäkringens pris att göra. Men helförsäkring blir förhållandevis dyrt jämfört med halvförsäkring och den höga självrisken är en del av förklaringen.

KIAs är 8250 kr ungefär genom vagnskadegaranti (borde heta försäkring).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tills Xiaomi kommer till europa tror jag det får bli en Mazda 6e så länge. Hörde med en lokal Mazda återförsäljare att de ska få in något exemplar i början av augusti ~ senast mitten av augusti så det ska bli kul att få bekanta sig med den. Recensioner borde väl också dyka upp riktigt snart.

Har kollat på den själv. Ser trevlig ut.

Man får Takumi plus med nappaläder inkluderat som kampanj just nu.

Vill ha den eller DS n 8.

Båda är fina.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har kollat på den själv. Ser trevlig ut.

Man får Takumi plus med nappaläder inkluderat som kampanj just nu.

Båda är fina.

Har inte sett DS n 8 förut, verkar rätt så intressant om än något över det pris jag har tänkt mig fast inredningen ser kanske liiiiite för utrycksfullt för min smak kanske, Mazdan är lite mera stilren (med ändå allt annat än tråkig, älskar insidan, faller helt i smaken med förstås Takumi Plus med "mokka läder" som är bästa alternativet för säten för min smak, sval på sommaren och skön på vintern bäst av båda världar.)

DS n 8 verkar ha najs range dock. Mazdan har några nackdelar, aningen kort range för 2025 (det större batterialternativet är lite DOA pga laddningshastigheten, är nog den med mindre batteri som gäller för de flesta, "räcker" för de flesta som bara pendlar lite från o till jobb som jag, ytterst sällan kör längre sträckor). Sen är lite väl långsam acceleration för en ny elbil, synd att går ej fås med AWD, hade nog valt det isåfall och det sista är bara en smak sak men jag hade hellre tagit något mindre bil, blir lite trångt ifall man bor i en lite mindre stad där alla gator och parkeringar är relativt trånga. Men med det sagt så har den massa saker jag gillar också och gillar Mazda körkänslan då jag idagsläget har en Mazda 3 2020 och denna lär va inställd med samma typiska Mazda köregenskaper.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm ja DS n 8 hade jag missat helt, har de inte haft någon marknadsföring alls?
Ser riktigt lovande ut, mitt enda gnäll är att 360 kameran är bara inlaggd i det dyraste paketet, medans jag tycker det är en "basgrej" för en bil 2025 över 500000kr.
jaja vi prioriterar alla olika. Får se hur pris/tillgänglighet ser ut om 11mån när jag ska byta bil.

Permalänk

Hej, inte kollat igenom tråden tidigare så finns säkert skrivet tusen gånger, men jag söker köpråd och funderar på en elbil som nästa familjebil. Kör idag en Octavia -15 som funkar bra, men det finns behagligare bilar vid långfärd.

Initialt har jag varit stensåld på en Superb från -17, då den har allt jag söker. Stora utrymmen, skön vid långkörning och till ett rimligt pris. Men sen tänkte jag att prisklivet till en elbil är inte så stort relativt sett. Kruxet är att det goda bagageutrymmet främst som man tappar.

Så, har ni några tips på elbilar som fyller dessa krav:
- Pris < 300k
- Bagage ska svälja barnvagn + lite packning helst
- Skön vid långkörningar
- Gärna minst 60 kW batteripack
- Årlig körsträcka 1500-2000 mil

Bonusfråga: var har ni för miltalsgräns vid begagnatköp? Planerar att äga bilen 3-4 år & med min körsträcka har jag själv satt smärtgränsen till ca 12k mil

Har idag tittat mest på Skoda Enyaq då jag har en förkärlek till Skoda men även Polestar 2 är en grym bil i mitt tycke, tyvärr kanske lite för litet bagage.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

KIAs är 8250 kr ungefär genom vagnskadegaranti (borde heta försäkring).

Det är ju något som ingår, och man borde kunna välja att helförsäkra även om bilen har vagnskadegaranti
Men det är ett märkligt system som Sverige är ensama om vad jag vet.

Hitta en artikel från 2021 i Vi Bilägare, något utdaterad nu. Elbilar ligger ofta högre än icke el-modeller (inte så förvånande kanske). Listar några elbilar:

Audi E-Tron 10000
Opel Corsa E 5600
BMW I3 7500
Polestar 10000
Tesla Model 3 / S+X 13750/16688
VW E-UP/ID3 7500
Volvo 7500

Dock ger många märkesförsäkringar rabatt på självrisken, Trygg Hansa ger tydligen 6000 på Tesla och jag vet att Volvia ger 3000 rabatt på Volvo. Förmodligen får man liknande rabatter hos andra bilmärken, så i praktiken har man lägre självrisk. Märkesförsäkring kan vara dyrare på halvförsäkring så inte säkert att alla väljer det, men då missar man den fördelen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har inte sett DS n 8 förut, verkar rätt så intressant om än något över det pris jag har tänkt mig fast inredningen ser kanske liiiiite för utrycksfullt för min smak kanske, Mazdan är lite mera stilren (med ändå allt annat än tråkig, älskar insidan, faller helt i smaken med förstås Takumi Plus med "mokka läder" som är bästa alternativet för säten för min smak, sval på sommaren och skön på vintern bäst av båda världar.)

DS n 8 verkar ha najs range dock. Mazdan har några nackdelar, aningen kort range för 2025 (det större batterialternativet är lite DOA pga laddningshastigheten, är nog den med mindre batteri som gäller för de flesta, "räcker" för de flesta som bara pendlar lite från o till jobb som jag, ytterst sällan kör längre sträckor). Sen är lite väl långsam acceleration för en ny elbil, synd att går ej fås med AWD, hade nog valt det isåfall och det sista är bara en smak sak men jag hade hellre tagit något mindre bil, blir lite trångt ifall man bor i en lite mindre stad där alla gator och parkeringar är relativt trånga. Men med det sagt så har den massa saker jag gillar också och gillar Mazda körkänslan då jag idagsläget har en Mazda 3 2020 och denna lär va inställd med samma typiska Mazda köregenskaper.

Har ägt en Mazda 3 också från 2016 som jag gillade.

Håller med att standardbatteriet är lite lågt men tycker att det tillgodoses med bra laddningshastighet och bilen verkar effektiv. Den kommer fungera utmärkt vid längre sträckor med.

Vilken färg tänker du välja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

På tre år då, dvs ~25 tkr för vinterhjul (som man inte äger)?

(Visst, sedan kan man diskontera och ha sig också... )

Vinterhjul från bilhandlare är alltid svindyrt tror dom stog typ 32k på offert vi fick på ID.7 GTX

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Det sorgliga faktum är att de vinster man gör mot bränsle med el försvinner med en helförsäkring med tre gånger priset. Elbilar kommer förbli lyxprodukter utöver det lägsta segmentet där elbilen har funktionen av en glorifierad elcykel. Att försäkringsbolag kommer undan med dessa hutlösa priser är skamligt. Jag skulle betala 20 000 om året för att försäkra en Model 3. Oavsett om mina miltal skulle vara superlåga. 20 000 kontra 5-6000 på 4-5 år är mycket pengar. Pengar som för de allra flesta är kastade i sjön för det är ju en bråkdel av kunder som använder försäkringen. Det går inte ihop. Att försäkringsbolagen räknar med att elbilar är så dyra i drift är rena hittepå. Enkelt sätt att dränera pengar ur en nischad, oftast välbärgad grupp.

Stora problemet är väl att elbilar iallafall Tesla kräver ett nytt så fort det är minsta lilla kosmetiska skada på det från en olycka även fast batteriet fortfarande fungera som det ska och då stiger priserna rejält eftersom de flesta bli skrotade har aldrig förstått varför dom gör såhär men så är det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Alltså, är detta en trovärdig källa? ”University of Limerick”… 😅 Finns det ens?

De vetenskapliga slutsatserna kan ju vara sunda öven om formuleringarna är lite udda!

"There once was a man from Karlstad,
Whose EV insurance was so bad...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Glöm inte ladd hastigheten på Mazda 6e med stora batteriet är katastrof väldigt oklart varför eftersom det lilla batteriet kan ladda i 165kw men det stora bara i 90kw vilket ger 10-80 tid på 50m vilket är kasst när de allra flesta bilar har 10-80 tid på under 30m.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Stora problemet är väl att elbilar iallafall Tesla kräver ett nytt så fort det är minsta lilla kosmetiska skada på det från en olycka även fast batteriet fortfarande fungera som det ska och då stiger priserna rejält eftersom de flesta bli skrotade har aldrig förstått varför dom gör såhär men så är det.

Jag får känslan ibland att folk jämför dyrare elbilar med sin gamla VW Golf eller Passat med 2-liters diesel. Min senaste privatägda bil var en A6 Allroad (2016) och när den gick över till helförsäkring gick den på nästan 17 kkr/år för mig i Stockholm. Dyra bilar, med avancerad teknik, som är dyra att reparera blir dyra att försäkra. För A6:an var det ju stor motor, permanent fyrhjulsdrift med servicebehov samt inte minst potentiellt strulande luftjfädring som drog upp premien. (Sedan att jag hade noll problem med den bilen på 4.5 år är ju en annan femma. )

Sen tror jag som sagt att försäkringsbolagen också "passar på" lite för att de kommer undan med det.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag får känslan ibland att folk jämför dyrare elbilar med sin gamla VW Golf eller Passat med 2-liters diesel. Min senaste privatägda bil var en A6 Allroad (2016) och när den gick över till helförsäkring gick den på nästan 17 kkr/år för mig i Stockholm. Dyra bilar, med avancerad teknik, som är dyra att reparera blir dyra att försäkra. För A6:an var det ju stor motor, permanent fyrhjulsdrift med servicebehov samt inte minst potentiellt strulande luftjfädring som drog upp premien. (Sedan att jag hade noll problem med den bilen på 4.5 år är ju en annan femma. )

Sen tror jag som sagt att försäkringsbolagen också "passar på" lite för att de kommer undan med det.

Tesla är väl dom som sticker ut som förstått det rätt t.ex dyrare elbilar en Tesla billigare att försäkra

Sen tror jag dom också tar lite extra eftersom majoriteten av nya elbilar är företags bilar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tesla är väl dom som sticker ut som förstått det rätt t.ex dyrare elbilar en Tesla billigare att försäkra

Sen tror jag dom också tar lite extra eftersom majoriteten av nya elbilar är företags bilar.

Osäker säger jag. Det är ju samtidigt bra material för våra tidningar att skriva sensationsnyheter om Tesla I synnerhet och elbilar I allmänhet, särskilt de som är delägda av LO. 😁

Min M3P är just nu billigare än vad min Id4 gtx var, med samma självrisk.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Min M3P är just nu billigare än vad min Id4 gtx var, med samma självrisk.

Halvförsäkringen skulle jag säga att rätt likvärdig (det är min bild iallafall), där är det ju vagnskadegarantin som står för det stora (och med självrisk på 13500kr hos Tesla/trygg hansa va?). Det är när man går över till helförsäkring det kommer stick iväg. Eller gör för många iallafall, men det verkar variera mycket. 17k per år hade vi på vår Model 3 2020.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Volkswagen har sänkt priset på ID.7 med 70000kr för er som är intresserade

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Hej, inte kollat igenom tråden tidigare så finns säkert skrivet tusen gånger, men jag söker köpråd och funderar på en elbil som nästa familjebil. Kör idag en Octavia -15 som funkar bra, men det finns behagligare bilar vid långfärd.

Initialt har jag varit stensåld på en Superb från -17, då den har allt jag söker. Stora utrymmen, skön vid långkörning och till ett rimligt pris. Men sen tänkte jag att prisklivet till en elbil är inte så stort relativt sett. Kruxet är att det goda bagageutrymmet främst som man tappar.

Så, har ni några tips på elbilar som fyller dessa krav:
- Pris < 300k
- Bagage ska svälja barnvagn + lite packning helst
- Skön vid långkörningar
- Gärna minst 60 kW batteripack
- Årlig körsträcka 1500-2000 mil

Bonusfråga: var har ni för miltalsgräns vid begagnatköp? Planerar att äga bilen 3-4 år & med min körsträcka har jag själv satt smärtgränsen till ca 12k mil

Har idag tittat mest på Skoda Enyaq då jag har en förkärlek till Skoda men även Polestar 2 är en grym bil i mitt tycke, tyvärr kanske lite för litet bagage.

Vi har en Enyaq 60 -22 och en Polestar 2 LRSM -22. Helt ok bagage i P2an ändå men klart enklare att packa Skodan. Gick ifrån en Superb -19 som vi var väldigt nöjda med men hade den på leasing och att köpa loss den skulle kosta ca 100 mindre än att köpa en ny Enyaq 60 där och då.

Mysiga på långkörning båda två, kommer såklart lite längre på P2an men kan man få tag på en Enyaq 80 så lär räckvidden vara snarlik. Jag säger åk till en Volvohandlare för att testa att packa en P2a, så man kan utvärdera bagaget. Köpte min P2a i mars i år för 329kkr (long range, single motor, pilot, plus och drag paket). Var nog mest elbil för pengarna just då iallafall.

Jag klurade en del på miltal.. min köptes med 6400 mil på mätaren, nyservad och så. Läst en del som kört dessa till 14 000 mil på samma period och upplever att de fortfarande känns fräsha så var inte allt för orolig. Tänker väl likt dig, äga P2an 3-4 år och lägger ca 2000 mil per år i körning.

Enyaq vinner väl familjebilspriset, men jag tycker att P2an funkar helt okej med två barn i framåtvända stolar och fru i passagerarsätet. Hade bakåtvända stolar bak en månad, var väl aningen trångt men funkar. Mer utrymme i Enyaqen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om Polestar 2, den kändes Volvo. Men gud vad trång den var fram. Massiv mittkonsol, och jag fick riktigt dålig sikt utåt. Mugghållare inte att tala om

XC/EX40 kanske kan vara ett alternativ också? Bekvämare enligt mig och byggt på samma platform, men såklart inte lika rolig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är ju något som ingår, och man borde kunna välja att helförsäkra även om bilen har vagnskadegaranti
Men det är ett märkligt system som Sverige är ensama om vad jag vet.

Japp vi är ensamma om det.

Det är dock en självrisk och den är riktigt fet så tycker garanti är helt fel namn.

Då utgår jag ifrån att jag inte ska betala en dyr självrisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Volkswagen har sänkt priset på ID.7 med 70000kr för er som är intresserade

Verkar inte gälla version med awd, antar att de sänkte på den bakhjulsdrivna för att den sålde dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Alltså, är detta en trovärdig källa? ”University of Limerick”… 😅 Finns det ens?

Limerick är en stad i Irland, jämförbar med Jönköping i befolkning. Varför skulle det inte finnas?
https://www.ul.ie/scieng

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Verkar inte gälla version med awd, antar att de sänkte på den bakhjulsdrivna för att den sålde dåligt?

Ja som jag förstått det så är det väldigt stor andel som köper GTX, förmodat för fyrhjulsdrift men också att den är rätt trevligt paketerad med style plus och annat. Ventilerade stolarna med lårstöd var en av sakerna vi var ute efter, och såklart fyrhjulsdrift.

Ska bli intressant att se om dom introducerar en 4motion som dom gjorde med id4. Den fanns också bara som GTX till en början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag tyckte om Polestar 2, den kändes Volvo. Men gud vad trång den var fram. Massiv mittkonsol, och jag fick riktigt dålig sikt utåt. Mugghållare inte att tala om

XC/EX40 kanske kan vara ett alternativ också? Bekvämare enligt mig och byggt på samma platform, men såklart inte lika rolig.

Har börjat kika på Polestar 2, gillar när man är "snugged in".
Kollat på några stycken och de verkar ligga ungefär 60% billigare när det gäller försäkring jämfört med tesla model 3, så väldigt stor fördel Polestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag vet att teslorna rostar en del, kanske var den rätt rostfri? Kikade han i balkarna där bromsrören går, där rostar dom som det inte finns någon morgondag.

Besiktningsmännen brukar vara eld och lågor i min gamla 740, fast den är 36 år och ser knappt använd ut med 16 tusen mil på mätaren. Räknar med att kunna få ut minst 50k mil. Systerbilen till den hade gått 60k senast jag hörde om den för 10 år sedan.

Hur långt har din tesla gått? Kollegan har en likadan som gått snart 3k mil och är 3 år gammal. Den är fin och jag har lärt han väl om rostskyddets dygder.

Vill du ta hand om den så håll koll på balkarna där bromsrören går och bultarna som håller i batteriet. Finns en del andra ställen också under alla plast skydd.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16