Bazzite, AMD, LG OLED och 4K@120Hz?

Permalänk
Medlem

Bazzite, AMD, LG OLED och 4K@120Hz?

Har byggt en ny speldator till vardagsrummet men har stött på lite patrull. Vet att HDMI Forum har satt stopp för AMDs möjlighet att fullt stödja HDMI 2.1 via HDMI-porten på Linux med öppna drivrutiner, dvs man kan inte få ut 4K@120Hz den vägen. Lösningen på detta ska vara relativt enkel enligt reddit och andra; man skaffar en DP->HDMI adapter med rätt stöd. Sagt och gjort, jag har ett rekommenderat adapter från Cable Matters, men jag får ändå bara ut 3840x2160 i 60Hz.

Min signalkedja i helhet är denna
Dator (Bazzite) -> DP->HDMI adapter -> HDMI 2.1-kabel (Inet) -> Marantz Cinema 70s -> HDMI 2.1-kabel (Inet) -> HDMI LG G3

Är det någon här som har en liknande setup och lyckas få ut 4K@120Hz? Det ska ju enligt uppgift fungera, både TV, dator och receiver har stöd för det, så jag vet inte riktigt vart problemet är just nu. Har testat med två olika DP->HDMI adaptrar eftersom den första jag skaffade inte funkade och sen hittade jag breda rekommentationer för den från Cable Matters.

Permalänk
Medlem

bara dubbelkollar, men du har satt kabeln in i Recievern i en av portarna som är märkt med 8k (GAME, AUX1, AUX2)?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

bara dubbelkollar, men du har satt kabeln in i Recievern i en av portarna som är märkt med 8k (GAME, AUX1, AUX2)?

Ja, den är inkopplad på AUX1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja, den är inkopplad på AUX1

ok, det verkar rätt vad jag kan se; om du kopplar datorn direkt till TVn, kan du få ut 120Hz då?
Försöka utesluta var i kedjan "begränsningen" uppstår

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ok, det verkar rätt vad jag kan se; om du kopplar datorn direkt till TVn, kan du få ut 120Hz då?
Försöka utesluta var i kedjan "begränsningen" uppstår

Provade precis att göra det, kopplade datorn via DP->HDMI adaptern direkt mot TV:n. Fortfarande bara 60Hz. Jag fattar inte, är Inets HDMI-kablar inte fullgoda?

Hittade att man skulle sätta HDMI Mode till "8K Enhanced" i inställningarna på receivern också för att den ska öppna upp 48Gbps för 4K/120 eller 8K/60. Det gjorde ingen skillnad eftersom det inte funkar direkt mellan TV och dator heller. Jag kollade i "Info"-vyn på receivern när den var inkopplad i kedjan, då står det att det är 24Gbps signal, vilket det inte borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Provade precis att göra det, kopplade datorn via DP->HDMI adaptern direkt mot TV:n. Fortfarande bara 60Hz. Jag fattar inte, är Inets HDMI-kablar inte fullgoda?

Vanliga HDMI-kablar är bara koppar och plast, de har inget att säga till om när det gäller vad som stöds. D.v.s. om du inte ens kan ställa in 120 Hz så är det inte kabelns fel, däremot om du kan göra det och du inte får någon bild så kan det vara kabeln som inte orkar.

Skrivet av Tommy:

Hittade att man skulle sätta HDMI Mode till "8K Enhanced" i inställningarna på receivern också för att den ska öppna upp 48Gbps för 4K/120 eller 8K/60. Det gjorde ingen skillnad eftersom det inte funkar direkt mellan TV och dator heller. Jag kollade i "Info"-vyn på receivern när den var inkopplad i kedjan, då står det att det är 24Gbps signal, vilket det inte borde vara.

Du kan behöva ändra inställningar på TV:n också, troligtvis slå på HDMI Deep Color och/eller Game Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vanliga HDMI-kablar är bara koppar och plast, de har inget att säga till om när det gäller vad som stöds. D.v.s. om du inte ens kan ställa in 120 Hz så är det inte kabelns fel, däremot om du kan göra det och du inte får någon bild så kan det vara kabeln som inte orkar.

Du kan behöva ändra inställningar på TV:n också, troligtvis slå på HDMI Deep Color och/eller Game Mode.

Deep Color var redan påslaget, jag slog även på Chroma 4:4:4. Bytte sen till Game Mode och tittade runt i dom inställningarna, det visar också att det är 60Hz i Game Mode dashboarden, hittar ingenstans där jag kan ställa upp det eller ändra på uppdateringsfrekvensen.

Provade även att byta från ingång HDMI 2 till HDMI 1 på TV:n, det gav inte heller några nya resultat. HDMI 1-4 på TVn ska ha stöd för 4K/120. Jag har även ställt in inputen till PC tidigare, vilket också borde öppna upp 120Hz.

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator du kan testa kablarna mot TVn med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du någon annan dator du kan testa kablarna mot TVn med?

Provade att koppla in en laptop via HDMI (alltså utan DP->HDMI adaptern) mot TV:n nu, den laptopen Kör OpenSUSE med KDE, den listade 120Hz för TV:n direkt i displayinställningarna, däremot så fick jag inte upp skrivbordet på TV:n utan bara en bakgrundsfärg, men kändes inte relevant att titta vidare på det.

Permalänk
Medlem

Okej, det ser ut som att jag kan ha löst problemet. DP -> HDMI adaptern från Cable Matters har en egen firmware, och den gick att uppdatera till en version med "MacOS 4K@120Hz" stöd. Efter att ha gjort precis det så får jag nu upp 120Hz som val i Bazzite! Så bisarrt att man till och med ska behöva uppdatera kablar numera...

Det som fortfarande inte verkar funka är VRR, vilket enligt folk runt om på internet inte stöds av adaptrarna, någon enstaka tjomme menar på att det funkar, men den generella konsensusen verkar vara att det inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande uppsättning, fast istället för adapter kör jag med en kabel.
Kan återkoppla i morgon om det fortfarande är intressant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har kört med några olika adaptrar som alla kör med Cable Matters firmware och ett Synaptics-chipp. Det finns två stycken olika chipp, VMM6100 och VMM7100, där den första har lite mer stabilt firmware men saknar funktionalitet såsom (om jag minns rätt, VRR och HDR). Om jag inte hallucinerar så vill jag minnas att VRR funkade med det nyare chippet, men att det var irrelevant, då implementationen i TVn och/eller i OS var för dålig. Det var över ett år sedan, så det kanske fungerar bättre nu.

Kör just nu med en adapter med VMM7100-chippet och det fungerar relativt bra. Ibland kan bilden bugga ut efter uppstart, men det brukar gå att lösa med att byta audio input source några gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Jag har kört med några olika adaptrar som alla kör med Cable Matters firmware och ett Synaptics-chipp. Det finns två stycken olika chipp, VMM6100 och VMM7100, där den första har lite mer stabilt firmware men saknar funktionalitet såsom (om jag minns rätt, VRR och HDR). Om jag inte hallucinerar så vill jag minnas att VRR funkade med det nyare chippet, men att det var irrelevant, då implementationen i TVn och/eller i OS var för dålig. Det var över ett år sedan, så det kanske fungerar bättre nu.

Kör just nu med en adapter med VMM7100-chippet och det fungerar relativt bra. Ibland kan bilden bugga ut efter uppstart, men det brukar gå att lösa med att byta audio input source några gånger.

Nyttig information, Tack.

Vet du hur man tar reda på vilken VMM-version sin kabel/adapter har och är detta något man kan ta reda på innan man gör ett köp?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av en gammal Windows-installation på en skräpdator för att köra programmet som Cable Matters tillhandahåller (https://kb.cablematters.com/index.php?View=entry&EntryID=147). Vill minnas att det programmet visade vilken version som adapterna använder, men nu är det ett tag sedan jag gjorde detta sist.

Vissa produkter specificerar versionen på produktsidan, andra är otydliga. Köpte samma produkt från Amazon två gånger och ena gången var det VMM6100 och andra gången VMM7100. I det fallet körde de samma produktkod för båda versionerna och adaptern med det äldre chippet hade mycket tidigare tillverkningsdatum. Vill tro att VMM6100 är mer sällsynt nuförtiden.