Permalänk
Medlem

Köpråd för ny PC uppskattas

Hej på er

Jag fick lite skrämselhicka häromdagen då mitt nätverkskort/del på nuvarande moderkort slutade att fungera i 2 dagar och precis när jag köpt en nytt enkelt instickskort så fungerar den igen igår kväll...
Såg att någon annan här beskrev min egen känsla, "snart kommer nog något rasa.."

Jag är ohälsosamt nervös att maskinen inte skall fungera så jag skall efter resonemang med er antinge bygga en hel ny eller behålla grafikkort och monitorer och byta resten?

Nedan inköpt hösten 2020 och byggd av Inet

Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid
Intel Core i7 10700K 3.8 GHz 16MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
be quiet! Pure Wings 2 140mm
Noctua NH-U12S
Corsair RM750X 750W v2
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
LG 27'' UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz (2 st)
ASUS PRIME Z490-A
Pris, 23 453 kr

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC V2
Pris, 9793 kr (restnoterat och kom 2021)

Totalt, 33 246 kr

Är det rimligt att spara någon krona och behålla grafikkort och monitorer,
Eller skall jag byta rubbet så kanske jag kan sälja en komplett dator och lättare få en slant för denna?
(jag lutar nog mot att byta allt)

Är en "användare" och ingen optimerings/mekar snubbe och en tyst och kvalitativt bra maskin är helt avgörande.
Är en mycket stor användare av datorn men i ärlighetens namn ingen poweruser, kör WoW, PoE 2 samt FPS
Är också tröt på att bygga dator så jag kommer om det blir n helt ny burk betala för montering och då helst hos Inet.

Fattar att detta är mycket att be om hjälp med så inga sura miner ifrån mig om ingenpallar.

Pris gärna runt 20k men kan betala 30 också om det är något värt att satsa på.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill bygga datorn själv, så är det svårt att rekommendera att du byter ut något. Alla grejerna är ju ungefär lika gamla, och det som är lättast att byta - grafikkortet - är det egentligen inget större fel på. Det jag helst hade bytt - moderkortet och CPUn - är också det som är svårast. Om kringutrustning typ nätverkskort lägger av så kan man alltid fixa det genom instickskort eller t.o.m USB (för Wifi, BT, ljud etc.).

Så jag skulle nog föreslå att du tittar på en helt ny och säljer denna om du vill ha något nytt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den där maskinen står sig rätt bra beroende på vad du gör om dagarna. Tror du kan vänta ett år med att köpa ny. Lägg lite pengar på backup de kommande 12 månaderna istället så du har skydd om olyckan är framme.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Du har redan en väldigt kompetent speldator och du verkar ju inte ha superhöga krav. Jag hade väntat åtminstone tills nästa generation av grafikkort släpps.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret @mpat @Bacon och @Alastor Moody !
Då börjar jag med att sitta still och avvakta!

Kan ni föreslå ett bra insticks nätverkskort att ha i beredskap? fick fatt i ett tp-link Gigabit TG-3468
Kjell och Co
är det ok om den brakar ihop helt och jag behöver överleva 1 år? (har endast 250/250 fiber kommer öka till 500-1000 i september)

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av just det kortet, men min erfarenhet av TP-link inom Wifi är enbart positiva. Det blir säkert bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT