Permalänk

Ny Laptop CPU temp

Köpt en Lenovo Legion Slim 5 8845HS RTX 4060
Kör Custom mode i Lenovo Vantage med hög fläkt rpm. Satt thermal limit på 85c och CPU long term power till 45w för att den går så varmt. Har undervoltat GPU'n redan med msi afterburner.
På bilden här ser man hur varmt den går även med låg cpu användning och ganska låg W.
Jag har laptopen upprest ungefär en 8 cm på baksidan för bättre ventilation.
Är detta normal för laptops eller är det någon som är fel tro?

Visa signatur

//Deux

Permalänk
Medlem

Mjo, det är väl den klassiska nackdelen med en spellaptop. Där har du omkring 120W på komponenter som sitter inklämda utan några större flänsar och luft som i en stationär.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

I många bärbara finns det ofta minst en heatpipe som passerar både GPU och CPU även om det sitter två minst två fläktar.
Det leder till att den ena värmer den andra.
Nu kan ju även jag kanske tycka att 85°C vid 26% användning som bilden visar kan kännas lite högt..
Frågan är om hylflänsarna är tillräckligt stora samt om fläktarna klarar av att trycka igenom tillräckligt med luft för att hålla nere temperaturen eller om det helt enkelt är designat för att "thermal-throttla".

Som det ser ut att vara designat så ser det absolut ut som att endel varm utblåsluft absolut kan sugas in igen...
Den där fläkt-kylfläns-designen är nästan lite intressant att köra en CFD-simulering på...

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du. Som tur är har jag en MSI laptop, och dom har ett sätt att komma åt BIOS gömda funktioner, så jag kan undervolta min cpu och sätta ett tak på hur varm den får bli. Det är en 13700H

Men visst är det skit att behöva gimpa sin cpu. Men man sover bättre. Undervolta GPU känns b den skall ju kunna prestera. Har 4070 i min och den blir inte så varm.

Kanske har legion en dold bios option. Men vanliga lenovos verkar inte ha det. Min X1:a blir svinvarm.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

Värt att köpa en coolingpad när jag använder den som min "desktop" vid mitt skrivbord? Hört att man kan typ får 10c kallare

Visa signatur

//Deux

Permalänk
Medlem

En sådan "kylare", egentligen en mellanskiva med fläktar fyller två funktioner.
1: den ökar luftflödet så det blir lättare för fläktarna i datorn att skyffla luften genom kylflänsen om det finns ventilationshål (vilket det gör i ditt fall).
2: den svalkar bottenplattan på datorn vilket hjälper till att sänka temperaturen i datorn, särskillt om denna är i metall.

Av erfarenhet vet jag att en sådan kan göra väldigt stor skillnad på temperaturen i datorn även på en dator med en plastbotten som saknar ventilationshål...