Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det kommer förövrigt en guide inom kort över de olika alternativ som finns, hur man installerar dem och går tillbaka till Asus original - hjälper Remittor på OpenWRT forum att fixa den sista lilla detaljen just nu.

Postar det i OpenWRT tråden.

Tack, följer den tråden nu

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Påbörjade en guide men upptäckte nu när jag skulle följa den själv att webgränssnittet Luci saknas i OpenWRT snapshots (vilket är standard) - det komplicerar saker och ting, men det går att få det att fungera iallafall.

Enklast är ändå att invänta några saker så att det blir lite smidigare.

Jag ska skriva om guiden så att det blir lättare och om någon har fått för sig att testa ändå och fastnat så kan man skicka ett privat meddelande till mig så har jag lite knep för att återställa routern.

Edit: nu finns det en guide

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Kan man schemalägga omstarter i BT8?
Jag har fått fiber draget till landstället och har tänkt ha lite övervakning och styrning av temp/kameror etc. Av erfarenhet hemma så händer det att routern ibland tappar anslutningen och måste startas om och ibland kan det gå månader mellan turerna till landet.
Det går ju förstås att lösa med en timer i vägguttaget men ser hellre att routern sköter omstarten själv.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Lånar tråden lite.
Jag har fått fiber draget till landstället och har tänkt ha lite övervakning och styrning av temp/kameror etc. Av erfarenhet hemma så händer det att routern ibland tappar anslutningen och måste startas om och ibland kan det gå månader mellan turerna till landet.
Det går ju förstås att lösa med en timer i vägguttaget men ser hellre att routern sköter omstarten själv.

Nu äger jag inte just BT-8 men har flera andra modeller från Asus där jag startar om ett par gånger i veckan per automatik.
Vore märkligt om BT-8 saknade den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Lånar tråden lite.

Jag är ägare av en BT8, och kan konfirmera att du kan schemalägga omstarter i routern.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk

Ni som haft BT8 nu ett tag, hur är den efter firmware updates?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

Ni som haft BT8 nu ett tag, hur är den efter firmware updates?

Fortfarande samma problem med att jag behöver starta om iOS-enheter ungefär en gång per dag för att hastigheten droppar till 0.05Mbit/s eller inget nät alls. Efter omstart får jag 950Mbit/s på min IPhone 15 PRO Max igen..

Skrivit på Asus forum men börjar tappa hoppet och har ju ingen ångerrätt kvar. När det fungerar är det toppen..

Permalänk

Vet inte om det hjälper, men prova stänga av slump genererad macaddress i telefonen. Har en äldre asus router och den bugga ur när alla körde slumpade

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr verkar ASUS totalt gått ner sig vad gäller deras routrars mjukvara efter att de blev störst på marknaden så har slutat rekommendera och använda dem. Hade en ASUS router i 10år innan utan problem när de släppte sina första modeller och köpte en av deras nyare efter att den slutat få uppdateringar och hade konstant problem med att den totalt la av helt plötsligt och det tog 5 omstarter för att den skulle fungera ok igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ja tyvärr verkar ASUS totalt gått ner sig vad gäller deras routrars mjukvara efter att de blev störst på marknaden så har slutat rekommendera och använda dem. Hade en ASUS router i 10år innan utan problem när de släppte sina första modeller och köpte en av deras nyare efter att den slutat få uppdateringar och hade konstant problem med att den totalt la av helt plötsligt och det tog 5 omstarter för att den skulle fungera ok igen.

Min nya Asus GT-AX6000 funkar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Min nya Asus GT-AX6000 funkar utan problem.

Hur länge har du haft den ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Hur länge har du haft den ?

Snart 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Snart 1 år.

Jag antar att inte alla drabbas men verkar som att endel andra också har problem med även den modellen från ASUS enligt recensioner på prisjakt och amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Jag antar att inte alla drabbas men verkar som att endel andra också har problem med även den modellen från ASUS enligt recensioner på prisjakt och amazon.

Det är sannolikt inte Asus som gör WiFi-mjukvaran till någon av sina modeller. BT8 är Mediatek, GT-6000 är Broadcom (till skillnad från TUF AX-6000 som är Mediatek) och till exempel AX89X är Qualcomm. Så det är rätt meningslöst att dra allt som är Asus över en kam. Andra tillverkare kommer använda samma WiFi-SDK om plattform/chip är samma som i Asus modell. Alla utom Broadcom tycks dock ha praktiska möjligheter för tillverkarna att göra egna ändringar, om de har tid, lust och vill underhålla skillnaderna.

Jag har aldrig orkat kika om userspace-delarna i ”AsusWrt” är samma på de olika plattformarna, eftersom jag inte använder dem.

Permalänk
Medlem

Hade lite problem med BT8 när jag först satte upp den, mest med hängande dns requests (Kör pihole so intern dns).

Några firmware versioner senare så har jag inga problem. Optimerade även mina piholes, så vet ej vad som gett störst effekt.

Hade även problem med dns requests utan pihole, minimerades med att byta ut ispns dns emot Googles i router inställningarna.

Men som sagt nu verkar allt flyta snabbt och stabilt

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk

Hej,
Lånar tråden lite då den nu verkar handla om lite blandade problem.

Även jag slig till på 2st BT8 från Telia och jag har stora problem med framförallt WIFI. 2.4-bandet är hopplöst lånsamt, en koll på Bredbandskollen visar ca 20 Mbit upp och ner, men i praktiken är det så instabilt att jag fått stänga av bandet helt.

Vissa enheter som tidigare fungerade perfekt hittar ibland inga nätverk alls, trots att jag sitter uppkopplad på nätverket med telefonen precis brevid.

På 5 och 6 bandet får jag bra hastighet, ca 250 Mbit upp och ner, när jag mäter. Men det är extremt instabilt i praktiken. Det kan fungera kanon, för att sedan vägra ladda en sida, för att 15 sekunder senare ladda blixtsnabbt.

Framförallt metas tjänster, såsom att skrolla på instagram eller facebook, verkar extra påverkade av problem med att ladda poster i flödet.

Jag har en BT8 kopplad till väggen, och en till med trådlös backhaul med MLO. Har testat att dra en kabel så jag Ethernet backhaul, och även att endast köra med den enheten som är kopplad till fibern och stänga av den andra. Men problemen fortsätter.

Någon som upplevt samma/liknande och hittat en lösning?

Min gamla asus router fungerade klockrent, och bor i villa utan massa andra nätverk i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Hej,

Även jag slig till på 2st BT8 från Telia och jag har stora problem med framförallt WIFI. 2.4-bandet är hopplöst lånsamt, en koll på Bredbandskollen visar ca 20 Mbit upp och ner, men i praktiken är det så instabilt att jag fått stänga av bandet helt.

Vissa enheter som tidigare fungerade perfekt hittar ibland inga nätverk alls, trots att jag sitter uppkopplad på nätverket med telefonen precis brevid.

På 5 och 6 bandet får jag bra hastighet, ca 250 Mbit upp och ner, när jag mäter. Men det är extremt instabilt i praktiken. Det kan fungera kanon, för att sedan vägra ladda en sida, för att 15 sekunder senare ladda blixtsnabbt.

Framförallt metas tjänster, såsom att skrolla på instagram eller facebook, verkar extra påverkade av problem med att ladda poster i flödet.

Jag har en BT8 kopplad till väggen, och en till med trådlös backhaul med MLO. Har testat att dra en kabel så jag Ethernet backhaul, och även att endast köra med den enheten som är kopplad till fibern och stänga av den andra. Men problemen fortsätter.

Min gamla asus router fungerade klockrent, och bor i villa utan massa andra nätverk i närheten.

Kan inte MLO vara boven? Få saker som stödjer det fullt ut. Testa att inaktivera det.

Permalänk
Skrivet av marr:

Kan inte MLO vara boven? Få saker som stödjer det fullt ut. Testa att inaktivera det.

Tack för förslaget! MLO har dock bara varit påslaget mellan mina 2 BT8, MLO har inte varit påslaget på mitt WIFI till övriga klienter. Så tyvärr är det inte där problemet är eftersom problemet kvarstår även om jag stänger av den andra BT8an.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av uuunknownnn:

Hej,

2,4 GHz är ofta stökigt. Det kan bli långsamt och instabilt av många olika orsaker eftersom så många olika enheter använder samma frekvenser, t.ex. att grannen skaffat en babyvakt eller att någon i närheten installerat en ny övervakningskamera från Temu som sänder 24/7. Använd 5 GHz så långt det är möjligt.

Att strulet på 5/6 GHz framförallt gäller Metas tjänster talar för att det inte är din utrustning som är problemet, utan någonting annat på vägen. Använder du VPN?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

2,4 GHz är ofta stökigt. Det kan bli långsamt och instabilt av många olika orsaker eftersom så många olika enheter använder samma frekvenser, t.ex. att grannen skaffat en babyvakt eller att någon i närheten installerat en ny övervakningskamera från Temu som sänder 24/7. Använd 5 GHz så långt det är möjligt.

Att strulet på 5/6 GHz framförallt gäller Metas tjänster talar för att det inte är din utrustning som är problemet, utan någonting annat på vägen. Använder du VPN?

Jag som har runt 40-50 2.4ghz enheter. (hemautomatisering) hade stora problem med asus nätverk också. Dock körde ja mycket äldre hårdvara. Ax92 i mesh.
Gav upp och kör unifi nu. Det bara fungerar..

Permalänk

Tack för era svar!

Jag förstår att 2.4 är problem, och hade stängt av det eftersom jag hade så mycket problem med det.

Trots det så hade jag dock dessa märkliga nätverksproblem som jag beskrev ovan på 5 och 6 bandet. Nu tog jag dock steget och ställde tillbaka allt till fabriksinställningarna och startade upp det igen. Och nu verkar det fungera bättre. Hoppas det håller i sig, annars uppdaterar jag tråden.