Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan se från databladet är det 48V, 1.25A. @NodCommander

Lustigt att de inte tar höjd för att switchen drar lite ström också. Men ok, 48V och minst 1.25A. Framgår det exakta dimensioner på barrel-kontakten på switch-sidan också? Det finns ju olika inner- och yttermått på dessa, ibland med idiotiskt små skillnader.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lustigt att de inte tar höjd för att switchen drar lite ström också. Men ok, 48V och minst 1.25A. Framgår det exakta dimensioner på barrel-kontakten på switch-sidan också? Det finns ju olika inner- och yttermått på dessa, ibland med idiotiskt små skillnader.

Det står inget om det i databladet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det står inget om det i databladet tyvärr.

Då skulle jag nog fråga på deras forum. Lär nog finnas någon som bytt nätagg tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är detta en bra lösning 150m2 1plans villa? Kraven är stabilt utan krångel, behöver inte vara bäst hastighet.
100mbit Fiber ->
[ UniFi Cloud Gateway Ultra ] ->
[ UniFi Switch Lite 8 PoE ]
├── [ UniFi U7 Lite AP ]
├── [ UniFi U7 Lite AP ]
Några TV, dator och kameror ska in i switchen också.

Permalänk
Skrivet av skosnore:

Är detta en bra lösning 150m2 1plans villa? Kraven är stabilt utan krångel, behöver inte vara bäst hastighet.
100mbit Fiber ->
├── [ UniFi U7 Lite AP ]
├── [ UniFi U7 Lite AP ]

Det tycker jag låter som en riktigt bra lösning.
Jag har oxå Unifi gateway/switch/AP (2 st) i mitt 140 m2 hus, och det funkar finfint 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

100mbit Fiber ->
├── [ UniFi U7 Lite AP ]
├── [ UniFi U7 Lite AP ]

Lite har väll inte 6ghz?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Lite har väll inte 6ghz?

Blir inte Gateway och switchen en flaskhals ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Hade nog velat ha det ändå för fullt stöd av MLO

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Hade nog velat ha det ändå för fullt stöd av MLO

U7-lite har MLO, bara inte 6 Ghz.
Dessutom ökad channel bandwidth, så bör funka utmärkt.

Permalänk
Skrivet av skosnore:

Det blir ingen flaskhals upp till 1 Gbit internet lina.
Steget upp till nästa gateway är ca 2 tkr med 2.5 Gbit portar.
I det läget skulle jag använda Flex mini 2.5G switch plus några PoE injektorer.

Permalänk
Medlem

Ni som kör mjukvaran på egen server, hur funkar det?

Har en flex mini 2,5g jag bara konfat via pc:n men har funderat på att kliva över helt till unifi. Cloud Gateway max 0tb och någon AP hade varit optimalt, och även kunna mata AP + en vanlig 1g flex mini (och bef 2,5g flex mini) med poe.... men drar iväg för plånboken då.

Så tittar på enklare non-cloud routrar och köra mjukvaran på egen server (proxmox lxc). Fick däremot lite bekymmer när jag försökte hitta switchen i den medan det fungerade klockrent på windows-pc:n. Måste man ha unifi-servern ipluggad direkt i router?

En djungel detta.

Har skaffat sonos bla som inte lirar med vlan riktigt utan rejält med konfning och kombinationen Openwrt + unifi börjar kännas tungrodd när något nytt ska in. Routern står dessutom i ett skåp, så att få ut wifi:it mitt i lägenheten hade inte skadat även om det funkar nu...

Har 1000/1000 så kanske kommer undan med 1gb-router, men vill inte ha nåt som endast ger 700 i praktiken eller så. Allt på lan som har över 1gb kan jag köra via 2,5g switchen

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Har en flex mini 2,5g jag bara konfat via pc:n men har funderat på att kliva över helt till unifi. Cloud Gateway max 0tb och någon AP hade varit optimalt, och även kunna mata AP + en vanlig 1g flex mini (och bef 2,5g flex mini) med poe.... men drar iväg för plånboken då.

Så tittar på enklare non-cloud routrar och köra mjukvaran på egen server (proxmox lxc). Fick däremot lite bekymmer när jag försökte hitta switchen i den medan det fungerade klockrent på windows-pc:n. Måste man ha unifi-servern ipluggad direkt i router?

En djungel detta.

Har skaffat sonos bla som inte lirar med vlan riktigt utan rejält med konfning och kombinationen Openwrt + unifi börjar kännas tungrodd när något nytt ska in. Routern står dessutom i ett skåp, så att få ut wifi:it mitt i lägenheten hade inte skadat även om det funkar nu...

Har 1000/1000 så kanske kommer undan med 1gb-router, men vill inte ha nåt som endast ger 700 i praktiken eller så. Allt på lan som har över 1gb kan jag köra via 2,5g switchen

Är garanterat lättast att köra Unifi på deras router. Du slipper strul och slösa massa tid och allt bara fungerar. Lätt värt de 1300 kr som en Cloud Gateway Ultra kostar. Den maxar 1gbit lina utan problem och är väldigt prisvärd. Du kan alltid sälja den i framtiden om du vill "uppgradera" till något bättre, Unifi brukar ha bra andrahandsvärde.
En U7 lite räcker gott och väl som AP om du inte har särskilt tungdrivna enheter över wifi, samma där att du kan enkelt uppgradera i framtiden om du vill ha något annat sen.

Finns ju inte mycket att välja på under 1300 kr för en router vilket som. Men du kan ju kolla Blocket och Tradera på beggad Cloud Gateway Ultra ifall du har tålamod

Pris och beggad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Fungerar utmärkt för mig, men kör bara en AP på siten hemma samt en site för sommarstugan med en AP.

Om enheterna ska hitta varandra automatiskt så tror jag att du antingen behöver sitta på subnät (nå varandra över Layer 2). Sitter de på olika subnät (exempelvis olika vlan) så är det troligen L3 adoption som gäller. Man kan med en lite mer avancerad router meddela enheter vilken IP-adress ens Unifi-controller har med DHCPv4 Option 43. Det går även att logga in på enheten man vill adoptera och specificera var de hittar controllern.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012622613-UniFi-Devi...

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adopti...

Rörande själva hostingen av controllern så kör jag den direkt på en Ubuntu-server, inte i någon container. Fördelen med att göra det är att jag direkt kan hämta uppdateringar av controllern via deras officiella apt-repo. Kör man med någon tredjeparts-container så har jag fått för mig att den biten är lite knöligare. Har dock inte testat det, men har sett flera personer köra den i en container också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Fungerar fint att köra på egen dator! 👍

I början när jag bara hade ett par UniFi AP och några få switchar så körde jag adminprogramvaran på en HTPC (Intel NUC i5) med Windows 10. Fungerade utmärkt och väldigt enkelt. Inga problem alls.

Senare skaffade jag dock en CloudKey+ G2 (betalade då ca 1500 pix för den), som jag körde som host istället. Den drog lite mindre ström än min Intel NUC, samt att jag även ville köra kamerorna på Cloud Key+ens inbyggda HD (finns numera även med SSD).
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-advanced-hosting/c...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och inputs. Ultra, poeinjector och en u7 Lite verkar vara klockrent för budget. Funderar bara om man ska gå på cloud gateway max 0TB för att säkra upp lite inför framtiden.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Tack för alla svar och inputs. Ultra, poeinjector och en u7 Lite verkar vara klockrent för budget. Funderar bara om man ska gå på cloud gateway max 0TB för att säkra upp lite inför framtiden.

Ultra och Max bygger på samma chip. Bara 2.5gb och möjlighet till SSD i framtiden som skiljer.
Behöver du inte Protect för kameror och och 2.5gbit så spelar har du inget att vinna på den prisskillnaden.

Vill du framtidssäkra så är Gateway Fiber mycket bättre alternativ men overkill.

Ultra är så pass stark att det förmodligen är bättre spara eller lägga pengarna på annat.