Ej inkopplade kablar löst i chassit, fara för kortslutning?

Permalänk

Ej inkopplade kablar löst i chassit, fara för kortslutning?

Jag ligger och tittar på Linus Tech Tips och de säger att man inte bör ha kablar med exponerade pins hänga löst i chassit pga fara för kortslutning, och de använder kabeln till en chassifläkt som exempel.

Jag har några kablar som hänger löst i chassit, bör jag åtgärda någon av dessa? Det gäller bl.a den sista förgreningen i kedjan på flera PWM PST-chassifläktar, HD Audio till fronten, en 4-pin PWM-kontakt från fläktarna i toppen som inte är inkopplad i moderkortet och ett par PCIE från nätagget som också ligger löst.

Här är ett par exempelfoton

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Inget jag har hört tals om, men nu ligger dom ju inte emot nåt men är du oroligt kan du dra ett par varav tejp runt kontakterna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen fara alls, vilken video är det?

Permalänk
Medlem

Sidan som är spänningssatt är ju normalt honor av just den här anledningen. Se ett normalt 240V-uttag på väggen.

Det är så klart inte utan risk att något lyckas prångla sig in på två pinnar och orsaka en kortslutning, men sannolikheten är tillräckligt nära noll. Är kontakterna skadade är det förstås en annan fråga. Viss klämrisk förekommer naturligtvis om man inte har buntat ihop kablarna ordentligt.

Exponerade, spänningssatta pinnar är förvisso inte en brilliant ide.

Edit: Uttagent för på/av-knappen på moderkortet är ju en spänningssatt hane, men den är å andra sidan konstruerad för att just kortslutas.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog sällan någon fara, inget jag skulle tänka på. Men det har faktiskt hänt mig en gång, rätt nyligen.

Byggde om min backup-NAS i påskas och hade problem med att den inte startade med chassit stängt (power-LED:en blinkade till i typ 1/5 sek), men öppen funkade den.
Efter en stund hittade jag orsaken (det är en SATA-strömkabel):

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog sällan någon fara, inget jag skulle tänka på. Men det har faktiskt hänt mig en gång, rätt nyligen.

Byggde om min backup-NAS i påskas och hade problem med att den inte startade med chassit stängt (power-LED:en blinkade till i typ 1/5 sek), men öppen funkade den.
Efter en stund hittade jag orsaken (det är en SATA-strömkabel):

<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Aldrig lyckats med den, tror jag.

Rent allmänt så är det väl så att om en hon-kontakt hänger löst så är det väl ungefär lika riskabelt som att ha vägguttag utan något i, om de är så gamla att det inte finns petskydd. Tejpa över den med eltejp om du är orolig. Borde väl vara mer riskabelt med kontaktpinnarna på moderkortet, typ för fläktar, i så fall?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nej du kan vara lugn, enda faran som finnes är om dem är strömförande. Vilket dem endast blir om du kopplar in dem fel/alt dem ligger med exponerad kabel etc mot chassit.

Sådär är dock helt vanligt och helt säkert, därför alla kablar kommer med hölje/och plastskydd

Tror vi alla bygger med samma tänk, en del kablar sätter man i och lägger vid sidan för man vet ju aldrig om man behöver någon dag.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Har för mig de pratade om RGB kontakten då, den har oskyddade stift så dom bör man tejpa eller täcka med gummi skydd som medföljer ibland.

Utöver den kontakten så är det ingen större fara 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag ligger och tittar på Linus Tech Tips och de säger att man inte bör ha kablar med exponerade pins hänga löst i chassit pga fara för kortslutning, och de använder kabeln till en chassifläkt som exempel.

Jag brukar klamra ihop kablar med buntband så att de inte kan röra sig helt fritt i chassit men det handlar mest om att jag inte vill att någon kabel eller kontakt kan nudda en fläkt. Att de skulle hamna i ett läge där de orsakar kortslutning känns extremt osannolikt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Vågar påstå att det finns en hyfsat reell risk för kortslutning om man har oinkopplade kontakter löst hängande, särskilt om man tenderar att flytta runt datorn. Det må vara honkontakter, men chassit är fullt av hörnor som sticker ut, och på kretskorten finns det massa pinheaders och liknande.

Det är dock ganska lätt att skydda sig. En stump tejp eller krympslang över de oinkopplade kontaktdonen, alternativt fixera dem ordentligt, så de inte kan dingla omkring fritt. Är man lite ambitiös och har tillgång till 3D-printer kan man till och med printa blindningar för dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

PCIe är väl den enda som har någon kortslutningsrisk med hög strömstyrka och som kan kännas aningen tveksam. Även om det mot förmodan skulle bryggas mellan blecken på något sätt så har alla någorlunda vettiga nätaggregat kortslutning/överbelastningsskydd, så i praktiken bör inte så mycket hända.

Med det sagt är det onödigt att förlita sig på skyddsfunktioner hur liten risken än är så kan hålla med om att det är "good practice" att undvika löst hängande/exponerade PCIe, EPS, 12VHPWR osv. Fläktkablar, front audio osv. räknas knappast till det dock, speciellt inte om de inte ens är strömsatta.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

PCIe är väl den enda som har någon kortslutningsrisk med hög strömstyrka och som kan kännas aningen tveksam. Även om det mot förmodan skulle bryggas mellan blecken på något sätt så har alla någorlunda vettiga nätaggregat kortslutning/överbelastningsskydd, så i praktiken bör inte så mycket hända.

Med det sagt är det onödigt att förlita sig på skyddsfunktioner hur liten risken än är så kan hålla med om att det är "good practice" att undvika löst hängande/exponerade PCIe, EPS, 12VHPWR osv. Fläktkablar, front audio osv. räknas knappast till det dock, speciellt inte om de inte ens är strömsatta.

Tänk på att chassit och väldigt mycket blottad metall på kretskorten är jord/minuspol.

Har svårt att tro att de olika utgångarna på nätagget är individuellt avsäkrade/kortslutningsskyddade, i bästa fall är det individuella skydd för sekundärsidans olika spänningar typ. Kortslutningsströmmen blir nog densamma helt oavsett vilken sladd som råkar kortslutas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänk på att chassit och väldigt mycket blottad metall på kretskorten är jord/minuspol.

Har svårt att tro att de olika utgångarna på nätagget är individuellt avsäkrade/kortslutningsskyddade, i bästa fall är det individuella skydd för sekundärsidans olika spänningar typ. Kortslutningsströmmen blir nog densamma helt oavsett vilken sladd som råkar kortslutas.

Kanske skulle tydliggjort att jag syftade på exemplen som OP gav (PCIe, fläktkablar och front audio) men ja, vanligtvis är det väl OCP/SCP per lina (12V, 5V, 3.3V).

Så med en 12V-lina spelar det mindre roll om det är t.ex. PCIe eller EPS som kortsluts, det är korrekt (om man nu bortser från hur hög strömstyrka kabel och kontakt klarar i praktiken).

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti