Nya Ikea-högtalare får Bluetooth och Spotify Tap

Permalänk
Melding Plague

Nya Ikea-högtalare får Bluetooth och Spotify Tap

Prisvänliga och lättillgängliga högtalarlampor står i centrum för Ikeas nya satsning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har några (3st) symfonisk hemma och håller tummarna för att supporten för dessa består något år till.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det är bra att de har lampor med Bluetooth-stöd nu, men den på bilden var verkligen inte snygg. Symfonisk gen 2 är ganska snygga lampor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Saknar verkligen inte Symfonisk serien för de lät inte bra nog.
Saknar däremot en ersättare till Eneby 30 som nog var den mest prisvärda BT högtalare om någonsin funnits.
De borde ta fram nått lika bra eller bättre än den igen, Symfoniskt var ju bara en inlåst återvändsgränd om allt annat som har med Sonos att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som den är designmässigt inspirerad av en Flos Snoopy lampa, så den skulle jag inte köpa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

tillgängligt och funktionellt. Då hade jag gärna sett högtalare med Chromecast.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar inte alls Bluetooth. Det funkar ok till earbuds, personliga lurar och sånt. Men om man är på en fest och spelar musik på en bluetoothhögtalare så är det ju snarare regel än undantag att den som spelar går för långt ifrån högtalaren och det bryts. Därför har jag föredragit Spotify Connect och andra tekniker som spelar upp via WiFi. Och Spotify Connect har ju en egen klient, så inget strömmas från telefonen till högtalaren alls.

Symfonisk hade sina problem, men detta är ett steg tillbaka i mina ögon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gillar inte alls Bluetooth. Det funkar ok till earbuds, personliga lurar och sånt. Men om man är på en fest och spelar musik på en bluetoothhögtalare så är det ju snarare regel än undantag att den som spelar går för långt ifrån högtalaren och det bryts. Därför har jag föredragit Spotify Connect och andra tekniker som spelar upp via WiFi. Och Spotify Connect har ju en egen klient, så inget strömmas från telefonen till högtalaren alls.

Symfonisk hade sina problem, men detta är ett steg tillbaka i mina ögon.

Man kan vara helt säker på att när tillverkare inte vill tala om specifikation på sina produkter då har man snålat på bluethoot chippet. Men

Man vill ju absolut veta Effektklasser där man delar in effekten i tre klasser. där den svagaste enligt specifikation skall klara minst fem meter men jag har vart med om pryl som fått problem redan vid två och en halv meter. Deta betyder att det var en välligt dålig produkt som inte följer specifikationen.

Dom är vända på så den sämsta heter klass tre.

Klass 3 5 meter
klass 2 10 meter
klass 1 100 meter

Källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Låter den inte burkigt eller förvrängt med för mycket bas eller annan skit så kan det bli ett köp. Behöver ändå en ny sänglampa.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Man kan vara helt säker på att när tillverkare inte vill tala om specifikation på sina produkter då har man snålat på bluethoot chippet. Men

Man vill ju absolut veta Effektklasser där man delar in effekten i tre klasser. där den svagaste enligt specifikation skall klara minst fem meter men jag har vart med om pryl som fått problem redan vid två och en halv meter. Deta betyder att det var en välligt dålig produkt som inte följer specifikationen.

Klass 3 5 meter
klass 2 10 meter
klass 1 100 meter

Med Spotify Connect över WiFi kan jag åka till affären med telefonen och musiken fortsätter.
Har aldrig varit med om en bluetooth högtalare som haft 100m räckvidd. 10m kan jag komma upp i med vissa enheter, men sedan ska det ju också vara fri sikt, eller i alla fall inte så mycket i vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Klass 3 5 meter
klass 2 10 meter
klass 1 100 meter

Nordic Semi och andra klarar två kilometer med Bluetooth 5.x.
Dock är det inte en del av standarden, vilket gör att det inte funkar om inte bägge enheterna har samma firmware.
Man tycker ju dock att Bluetooth SIG kunde se till att dessa räckvidder verkligen stämmer, eftersom de ofta inte gör det, fastän det är ett öppet utrymme.

Ikea har ju redan släppt sin första nya högtalare i Sverige, med då Spotify Connect.
https://www.ikea.com/se/sv/p/nattbad-bluetooth-hoegtalare-gul...

Permalänk

Det jag personligen skulle uppskatta är tunna högtalare (tänk tavla) med support för Chromecast Audio eller liknade - lär knappast inträffa i närtid, men kanske i framtida Matter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapCatEllie:

Det jag personligen skulle uppskatta är tunna högtalare (tänk tavla) med support för Chromecast Audio eller liknade - lär knappast inträffa i närtid, men kanske i framtida Matter?

Jag hade gärna sett en mindre variant av gamla symfonisk frame.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så blir de nya mer öppna istället för låst till Sonos som har en tendens att bricka högtalare efter ett antal år. I så fall är det väl bra om de följer en öppen standard.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag hade gärna sett en mindre variant av gamla symfonisk frame.

Ja jag var väldigt nära att köpa på mig ett gäng Frame för att få ljud i fler rum här hemma. Sonos Arc och två symfoniska lampor som bakre högtalare var enda som fick wife approval här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Klass 3 5 meter
klass 2 10 meter
klass 1 100 meter

Du kan glömma specs helt då det endast gäller under "optimala förhållanden" samtidigt som det brukar beskrivas som "upp till".

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Saknar inte upplevelsen med Symfonisk.
Har enbart använt Spotify för att spela och aldrig Sonos appen.
Började med att Wifi slutade fungera så jag pluggade in den med kabel och då fungerade den ett år till.

Visade sig att problemen berodde på att jag inte hade uppgraderat högtalarna. Var ju inte helt självklart för mig att Wifi slutar fungera om man inte uppgraderar i tid och otid.
När jag försökte göra detta så hade Sonos lanserat sin nya app så inget fungerade. Efter lite googling så lyckades jag uppgradera dem via Windows.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZapCatEllie:

Var tvungen att googla lite på detta, och det visar sig att det är en uppdatering av Matter på gång specifikt för att göra detta möjligt. Utvecklingen leds av ett litet företag kallat Legato. VD på det företaget är Fiede Schillmoeller, som innan dess jobbade på Sonos...med att utveckla IKEA-produkterna med Sonos. Finns nog en chans att något sånt här kommer trots allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheLostSwede:

Nordic Semi och andra klarar två kilometer med Bluetooth 5.x.
Dock är det inte en del av standarden, vilket gör att det inte funkar om inte bägge enheterna har samma firmware.
Man tycker ju dock att Bluetooth SIG kunde se till att dessa räckvidder verkligen stämmer, eftersom de ofta inte gör det, fastän det är ett öppet utrymme.

Ikea har ju redan släppt sin första nya högtalare i Sverige, med då Spotify Connect.
https://www.ikea.com/se/sv/p/nattbad-bluetooth-hoegtalare-gul...

Lång räckvidd tar bort hela syftet med BT, det är tänkt för korta avstånd och låg energiförbrukning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lång räckvidd tar bort hela syftet med BT, det är tänkt för korta avstånd och låg energiförbrukning.

Inte sedan det börjades användas till mer saker. Det är dock fortfarande låg energiförbrukning.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mpat:

Var tvungen att googla lite på detta, och det visar sig att det är en uppdatering av Matter på gång specifikt för att göra detta möjligt. Utvecklingen leds av ett litet företag kallat Legato. VD på det företaget är Fiede Schillmoeller, som innan dess jobbade på Sonos...med att utveckla IKEA-produkterna med Sonos. Finns nog en chans att något sånt här kommer trots allt.

Lust att dela med dig av det du hittat? Så man kan läsa och ha koll

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Lust att dela med dig av det du hittat? Så man kan läsa och ha koll

https://www.theverge.com/2025/1/2/24332848/speakers-matter-sm...

var det jag hittade. Nu verkar det vara en paywall på den - det var det inte igår, men reader mode går runt den som vanligt. Rent allmänt kommer det upp en del om man söker på antingen Legato eller Schillmoeller tillsammans med "matter" eller "speaker"

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med om att nåt chromecast-liknande hade varit det bästa. Dock utan inblandning av Google men det lär väl inte hända om inte typ Matter gör det. Ska Google va med ska det väl sitta en mic i skiten…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Du kan glömma specs helt då det endast gäller under "optimala förhållanden" samtidigt som det brukar beskrivas som "upp till".

Varför tror du jag tittar på specs, det jag säger är ju till vissa som gör det ?

Dom stirrar blint på specifikationer men missar totalt vad man vill ha där ute i verkligheten. Eller du citerade nog fel person tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om jag förstår rätt så blir de nya mer öppna istället för låst till Sonos som har en tendens att bricka högtalare efter ett antal år. I så fall är det väl bra om de följer en öppen standard.

Du får gärna upplysa mig om nån modell som Sonos brickat.

Har inga Symfonsik men om det kommer en öppnare standard för att kontrollera ljud till ip högtalare ser jag det bara som positivt. Men allt hänger så klart på stöd i alla led. Spotify Connect är ju väldigt bra, så länge man bara kör Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du får gärna upplysa mig om nån modell som Sonos brickat.

Har inga Symfonsik men om det kommer en öppnare standard för att kontrollera ljud till ip högtalare ser jag det bara som positivt. Men allt hänger så klart på stöd i alla led. Spotify Connect är ju väldigt bra, så länge man bara kör Spotify

https://www.theverge.com/2019/12/30/21042871/sonos-recycle-mo...

Jag vet inte om du levt under en sten, men det har skett i några större vågor. Första var att bricka gamla enheter mot en rabatt på nya, en våg senare kom med den nya appen som inte fungerade alls med gamla högtalare

De har till viss del backat, men inte helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.theverge.com/2019/12/30/21042871/sonos-recycle-mo...

Jag vet inte om du levt under en sten, men det har skett i några större vågor. Första var att bricka gamla enheter mot en rabatt på nya, en våg senare kom med den nya appen som inte fungerade alls med gamla högtalare

De har till viss del backat, men inte helt

Nej jag har inte missat de men okej då har vi helt enkelt olika definitioner på ”brickat”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej jag har inte missat de men okej då har vi helt enkelt olika definitioner på ”brickat”.

’Brick’ är ju med i rubriken till och med, så gissar att han syftade på liknande, men ja, vem vet

Om man slutar stödja och därmed förpassar saker till elskrot blir det i alla fall dålig stämning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Brick’ är ju med i rubriken till och med, så gissar att han syftade på liknande, men ja, vem vet

Om man slutar stödja och därmed förpassar saker till elskrot blir det i alla fall dålig stämning

Jag håller väl inte helt med. För att förtydliga försvarar jag inte Sonos, utan jag försvarar varför jag anser att det inte är brickade enheter efter ett par år.

Ena fallet så fick man själv valet att få rabblat på nya produkter mot att den nuvarande skulle återvinnas. Och elektroniskt gjordes obrukbar. Jag tycker då att man själv gjort ett val och företaget inte har gjort detta åt dig.

I andra fallet så slutade modeller få nya funktioner och till slut slutade de funka tillsammans med nya modeller. Men allt som funka när du köpte den fortsatt att funka.

Ingen av dessa fall är nått jag tycker är att företaget brickar enheter efter ett par år. Sonos är dock ingen ängel men jag anser inte att de är värre än andra konkurrenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av varget:

Jag håller väl inte helt med. För att förtydliga försvarar jag inte Sonos, utan jag försvarar varför jag anser att det inte är brickade enheter efter ett par år.

Ena fallet så fick man själv valet att få rabblat på nya produkter mot att den nuvarande skulle återvinnas. Och elektroniskt gjordes obrukbar. Jag tycker då att man själv gjort ett val och företaget inte har gjort detta åt dig.

I andra fallet så slutade modeller få nya funktioner och till slut slutade de funka tillsammans med nya modeller. Men allt som funka när du köpte den fortsatt att funka.

Ingen av dessa fall är nått jag tycker är att företaget brickar enheter efter ett par år. Sonos är dock ingen ängel men jag anser inte att de är värre än andra konkurrenter.

Jag förstår det på samma sätt, och jag kan inte tycka att det är något oklart med det. Så länge det som funkade när man köpte enheten fortsätter att fungera så har man ju vad man köpte.

Visa signatur