Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag personligen tycker ej XC-modellerna är tråkiga och inte hört någon annan tycks det heller.
Men klart det är subjektivt. Gillar ej den där äggformen många bilar har.

Det lutar åt det

Enda "nackdelen" om man får kalla det är att andrahandsvärde är så hög på begagnade Toyota bilar nuförtiden

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske fick ni ett måndags ex? Yaris brukar vara en av deras bättre bilar. Fast dagens elektronik ställer till det rätt ofta tyvärr. Eftersom jag gillar att laga mina bilar själv har jag äldre modeller som inte vet vad internet, uppdateringar eller mjukvara är för något och då slipper jag tänka på att köpa dyr diagnostik utrustning.

Min bror som är bilmeck har inte mycket till övers för KIA så på hans inrådan är det bilar jag håller mig långt bort ifrån. Men eftersom han är bilmeck ser han bara felen och säger ofta och dyra fel.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyundai-och-kia-i-amerikansk...

han kanske har rätt.

Japp deras 2.0 bensin är nog den sämsta motorn någonsin, amerikanarna gör inte ekonomidieslar, däremot är det absolut inga bekväma bilar, typ som en parkbänk 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske fick ni ett måndags ex? Yaris brukar vara en av deras bättre bilar. Fast dagens elektronik ställer till det rätt ofta tyvärr. Eftersom jag gillar att laga mina bilar själv har jag äldre modeller som inte vet vad internet, uppdateringar eller mjukvara är för något och då slipper jag tänka på att köpa dyr diagnostik utrustning.

Min bror som är bilmeck har inte mycket till övers för KIA så på hans inrådan är det bilar jag håller mig långt bort ifrån. Men eftersom han är bilmeck ser han bara felen och säger ofta och dyra fel.

https://borsvarlden.com/artiklar/hyundai-och-kia-i-amerikansk...

han kanske har rätt.

Enligt Länsförsäkringar ligger Kia i topp tillsammans med Toyota/Honda/Lexus när det gäller reparationer..
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/b...

Motorskada/Växellåda/elektronik väldigt bra statistik för Kia.
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/globalassets/aa-global...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Enligt Länsförsäkringar ligger Kia i topp tillsammans med Toyota/Honda/Lexus när det gäller reparationer..

Det som mekanikern kanske reagerar på är att delarna verkar rätt så dyra. Min mekaniker ojade sig över det när jag bytte bromsar. Men totalkostnaden beror ju också på hur ofta man behöver köpa de dyra delarna, dvs hur ofta går de sönder. Sedan jag köpt en Kia så har jag insett hur sjukt många Kia det finns på vägarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mazda 3 bensin från 17-18 med så låg spec som möjligt, typ Visionpaketet, kostar typ 0kr att äga och är faktiskt ganska roliga att köra.

Tyvärr är det många som upptäckt detta lilla lifehack och andrahandsvärdet är skyhögt, du får nästan betala nypris för dessa bilar i dagsläget... men ibland dyker det upp en välskött 20k+ mil variant för runt 100k.

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/mazda_3_sport_2_0_sky...

billigaste jag kunde hitta, köpte en Automat med 9k mil på mätaren 2020 utan några defekter för 115 tusen, säger väl en del om hur de stigit i värde och jag sålde den 2022 för 130k när den hade rullat 14k

Vad tror vi om en CX-3? typ https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/mazda/jxb219/

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Volvo har inte tillverkat jättemånga bilar som varit engagerande att köra - vilket är min definition av rolig - och det problemet har bara blivit värre när de dessutom satt dem på styltor som med XC-modellerna. Däremot är de utan tvekan bekväma bilar. Så om din definition av tråkig mer handlar om att man helst inte använder en bil som är tråkig så är jag mer med på noterna.

Jag som inte är tydlig. Menar trist utseendemässigt. Tycker XC-60 ser rätt cool ut. Men det är klart, Volvo har inte en historia av bilar som ser kul ut, typ V70.

En Toyota Rav4 kanske hade varit något?
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/toyota/gjy260/

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad tror vi om en CX-3? typ https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/mazda/jxb219/
Jag som inte är tydlig. Menar trist utseendemässigt. Tycker XC-60 ser rätt cool ut. Men det är klart, Volvo har inte en historia av bilar som ser kul ut, typ V70.

Jo haft en cx-3,.grym småbil, inget lastutrymme dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo haft en cx-3,.grym småbil, inget lastutrymme dock.

Tycker det är lite svårt att avgöra storleken bara på bilder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Växelådor är om något detas akilleshäl min bror har ofta jobb på dessa kopplat till växelådan.

Litar mer på folk som jobbar inom branchen än försäkrings ärenden glöm inte att kis har bra garanti som definitivt drar ned försäkrings ärenden statistik man man tolka på flera sätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Växelådor är om något detas akilleshäl min bror har ofta jobb på dessa kopplat till växelådan.

Litar mer på folk som jobbar inom branchen än försäkrings ärenden glöm inte att kis har bra garanti som definitivt drar ned försäkrings ärenden statistik man man tolka på flera sätt.

Tyvärr är random snubbes bror på internet ingen källa.

Mazda/toyota har 10års förlängd garanti. Ford och Renault har 5år.
Skador som går på garanti kommer såklart inte i någon statistik.
Men att asiatiska bilar är driftsäkrare behöver man ingen statistik för, det vet
de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tycker det är lite svårt att avgöra storleken bara på bilder.

Det är en Mazda 2 som blivit lite större och högre, det är alltså ingen Mazda 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men att asiatiska bilar är driftsäkrare behöver man ingen statistik för, det vet
de flesta.

Mazda har 3 års nybilsgaranti eller 10k mil, sen har man 7 års förlängd komponentgaranti eller 15k mil.

Den gäller sålänge bilen är servad enligt intervall av en verkstad som kan stämpla den digitala serviceboken samt att delar använts som motsvarar original eller originaldelar, min går in på meca verkstad och det är fullt godkänt

Sen täcker min helförsäkring 10 år / 20k mil hos folksam mot självrisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

de flesta.

Ja men för mig personligen så litar jag på det. Beror ju helt på vilka asiatiska bilar det är, finns en del och även billiga sådana. Japan är landet man ska hålla ögonen på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Man kan även göra tvärtom och köpa en bil som är så ful att den sticker ut!
Pimpa den sedan på ”rätt” sätt och den syns än mer.
Jag har alltid haft en hatkärlek till Skoda Roomster som verkar grymt praktisk som förstabil, och som är så ful att den nästan blir fräck av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Om enda kraven är inte tråkig, inte el och runt 100k och gärna får se fräsch ut så kanske snegla mot Peugeot? De har väldigt trevlig design nuförtiden och t ex kan du nog hitta en 308 GT för runt 100k.

Dock: min bild är de är dyra att underhålla och har inte samma tillförlitlighet (min bild) som t ex Toyota, t ex har de kamrem vilket behöver bytas och kan kosta en del t ex.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Om enda kraven är inte tråkig, inte el och runt 100k och gärna får se fräsch ut så kanske snegla mot Peugeot? De har väldigt trevlig design nuförtiden och t ex kan du nog hitta en 308 GT för runt 100k.

Dock: min bild är de är dyra att underhålla och har inte samma tillförlitlighet (min bild) som t ex Toyota, t ex har de kamrem vilket behöver bytas och kan kosta en del t ex.

Peugeot har en av marknadens sämsta motorer i typ alla bilar.

1.2 Puretech ska man undvika som pesten, har en såkallad "wet belt" samma konstruktionsfel som du hittar i fords 1.0 ecoboom.

Man kan köpa 1.2 puretech helt ny med garanti men utanför garantiperioden i 100k klassen så är det en tickande bomb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För 100k är det nog svårt att få både tillförlitlig och kul.
Sålde nyss en gammal Hyundai som tjänat oss i 29k mil. Kul, nej men tog mig från A-B var dag i sjutton år.
Annars är väl billigast möjliga BMW eller Audi ett roligare val, men förvänta dig inte något nytt för den slanten.
Köpte en A3 från 2019 som ersättning men det var betydligt över din budget.
En XC60 i gott skick lär ju vara betydligt dyrare ån 100k.
Sikta på en asiat i hyggligt skick är nog mitt råd.

Permalänk
Medlem

Vi har just nu en sådan här Opel Corsa som andrabil fast utan turbo och en automat.

https://www.blocket.se/annons/halland/opel_corsa_5_dorrar_1_4...

Kan rekommendera dessa starkt, speciellt med turbo motorn och 6 växlad manuell låda om du verkligen vill ha något enkelt fast roligt.

Skaffade en sådan här för att motorn har kedja, väldigt väldigt pålitliga och bensinsnåla och i princip gratis i både försäkring och skatt då de har ett betydligt lägre andrahandsvärde än japanare + att dessa bilar kommer med en riktig lyx på vintern som inte många bilar i denna prisklassen har och det är rattvärme, tror även dessa turbo modeller har backkamera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså Dacia är jäkligt bra bilar, farsan har en Logan diesel, 7 år av service och ett bromsbyte, detta är på 14.000 mil.

Alltid startat och billig att äga. Jag blev rätt såld faktiskt

Och det kommer från en som är volvo frälst och bakhjulsdrift

Dacia har stenhårda kvalitetskontroller på deras drivlinor, de har hårdare satta gränser än exempelvis Porsche, vilket säger en hel del om vad dom anser är OK. (Dacia ställde högst krav i hela huset)

Källa: Har jobbat med att tillverka delar av drivlinor.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Toyota corolla 80tal.

Mer eller mindre oförstörbara, kan lätt gå uppåt 30-40k utan några större renoveringsbehov utöver basic service man kan göra på vägrenen på 30-60minuter med lite basic verktyg.
Billiga reservdelar,
relativt bra konfort alla bekvämligheter man behöver för att transportera från punkt A till B.
Skattebefriat.
Typ en dryg påse bullar i inköp.

Instämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Dacia har stenhårda kvalitetskontroller på deras drivlinor, de har hårdare satta gränser än exempelvis Porsche, vilket säger en hel del om vad dom anser är OK. (Dacia ställde högst krav i hela huset)

Källa: Har jobbat med att tillverka delar av drivlinor.

Jag har tillverkat delar till deras Airbags (Dacia/Renault i Rumänien)och de krävde extra kontroll... kan tillägga att vi gjorde samma del till Volvo och de krävde ingen extra kontroll

Detta var 2014 tror dock inte de har blivit sämre med tiden.

Något som dock stämmer är att bilarna är galet obekväma och tråkiga att köra, hade en duster som hyrbil i utlandet och behövde uppsöka kiropraktor efter en vecka i den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är en Mazda 2 som blivit lite större och högre, det är alltså ingen Mazda 3

Precis. Det där är lite lurigt med Mazda. Deras CX-modeller är baserade på den mindre "vanliga" modellen. T.ex. CX-3 = Mazda 2, CX-5 = Mazda 3. Lätt att tro annars att CX-3 borde vara baserad på Mazda 3, vilket känns mer logiskt.

Med detta sagt så bör du absolut provköra en CX-3 innan du bestämmer dig. Det är ingen dålig bil, du får hela mazdaupplevelsen, speciellt som det är en "CX" så är den lite mer premium än en vanlig Maxda 2. Jag tyckte dock den var alldeles för liten för mig invändigt. Satt trångt i förarsätet och bakluckan är minimal (går dock att fälla baksätena då det är en halvkombi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Precis. Det där är lite lurigt med Mazda. Deras CX-modeller är baserade på den mindre "vanliga" modellen. T.ex. CX-3 = Mazda 2, CX-5 = Mazda 3. Lätt att tro annars att CX-3 borde vara baserad på Mazda 3, vilket känns mer logiskt.

Med detta sagt så bör du absolut provköra en CX-3 innan du bestämmer dig. Det är ingen dålig bil, du får hela mazdaupplevelsen, speciellt som det är en "CX" så är den lite mer premium än en vanlig Maxda 2. Jag tyckte dock den var alldeles för liten för mig invändigt. Satt trångt i förarsätet och bakluckan är minimal (går dock att fälla baksätena då det är en halvkombi).

CX-5 är i linje med Mazda 6, Mazda CX-30 är en Mazda 3.

Jag sålde min CX-3 just för att jag tyckte den var för liten och hade noll bagageutrymme och köpte en vanlig 3a.

har haft dessa mazdor hittills:

1999 Mazda 323F Manuell
2010 Mazda 3 1.6 Diesel Manuell
2016 Mazda 3 Vision R Manuell (Ny)
2017 Mazda 6 Optimum Automat Diesel AWD
2018 Mazda 3 Vision Automat
2019 Mazda CX-3 Optimum Automat (Ny)
2021 Mazda CX-5 Ignite Automat AWD
2022 Mazda CX-30 Cosmo AWD Skyactiv-X Automat
2024 Mazda 3 Homura Skyactiv-X Automat (Ny)

Den jag kan rekommendera starkt är 2018 Mazda 3 Vision Automat för det TS letar efter

Kan ej rekommendera ny CX-30 och 3 (ny generation från 2019) då de har fantastiskt obekväma säten, dålig interiörkvalité (gamla interiören fram till 2019 eller 2021 på 6an och 2023 på CX-5an) är bäst.

Sen har 3an, CX-30'n från 2019 kommande problem med e-call funktionen som är 2g baserad, tror det är samma på 6an, äldre bilarna har inte dessa problem eller CX-5an som lanserades 2017 och slapp undan kravet för e-call.

Har du japansk slankhet och typ max 180cm kan dessa bilar fungera, finns en anledning till att 3an vunnit årets kvinnobil

CX-5an är designad för amerikanska marknaden med större säten och större interiör.

Jag har senaste året gått från 2024 3a > 2022 CX-30 och nu 2021 CX-5, det jag saknar med 3 och CX-30 är körglädjen och den fantastiskt effektiva skyactiv-x motorn, den drog alltså under 0.5 blandad i 3an och runt 0.55 blandad i AWD CX-30, min nuvarande CX-5 snittar 0.8, som tur är har vi låga bränslepriser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Peugeot har en av marknadens sämsta motorer i typ alla bilar.

1.2 Puretech ska man undvika som pesten, har en såkallad "wet belt" samma konstruktionsfel som du hittar i fords 1.0 ecoboom.

Man kan köpa 1.2 puretech helt ny med garanti men utanför garantiperioden i 100k klassen så är det en tickande bomb...

Det är väldigt enkelt att gapa om rem i olja, vilket givetvis inte är en genialisk konstruktion, men det finns gott om motorer både med konventionell kamrem eller kedja som haft rätt mycket problem också... En väsentlig skillnad mellan PSA-motorn (nu Stellantis) och Fords är att PSA faktiskt konstruerade motorn för att byta rem på ett någorlunda rimligt sätt. Däremot kalkylerade man från början uppenbart fel på livslängden på remmen och dess egenskaper, eller kanske snarare Dayco (tillverkare av remmar) som nog hittade på det här med våtrem från början.

Huvudproblemet med Puretech har inte varit att remmen i första hand går av, även om den förstås gör det om man låter det vara länge nog, utan att det börjar lossna bitar som sätter igen oljesilen. Sedan finns det ju motorer med konventionell kamdrivning som har en dold rem som driver oljepumpen också, även om de inte verkar vara fullt lika benägna att haverera. Om jag minns rätt har Puretech en kedja där.

Långmilade exemplar eller fis/kortsträckekörda kan börja dra mer olja än normalt, vilket ju inte heller är särskilt unikt. Även t ex VW har ju haft rätt stora problem med detta i en del fall. Båda detta och våtremmarna kokar egentligen ned till att man har jagat förbrukning via lägre friktion.

När det gäller just remmen är den ju vare sig mer eller mindre tickande oavsett miltal, givet att man byter den och håller koll på dess skick (den syns via oljepåfyllningen på PSA-motorn). Det påstås att nyare remmar ska vara bättre än de ursprungliga, men det är väl lite oklart. Den 1.2 utan turbo som jag övertog av en släkting har inte gått i luften än och oljeförbrukningen har varit tämligen konstant på en liter per 600-700 mil, eller något i den stilen. Att de drar lite olja är standard, vilket nog gör att risken är överhängande att folk tippar i olja som inte uppfyller spec, utan tar första bästa. Rätt uppenbart en dålig idé med tanke på motorns konstruktion. Sannolikt är korta sträckor och/eller fiskörning inte särskilt bra för dem heller, vare sig för remmen (bensin i oljan) eller för kolvringarna med en massa kack. Sedan ska jag ju säga att går den i luften så spelar det inte mig någon större roll annat än att det är besvärligt om det sker långt hemifrån, men det gäller ju oavsett haveri- eller olyckstyp. Dock ska man nog inte inbilla sig att motorn är någon som man kör 50000 mil med som en gammal Volvo-traktor, men det brukar den typ av bilar den normalt sett sitter i inte heller göra normalt sett.

Tillägg: N.b. att originaldelar till Peugeot inte är störande billiga och att importören för närvarande har en del problem med sitt lagersystem.