RTX 4080 instabilt - hur säkert kan man avgöra om det är fel på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Uppskattar all hjälp jag har fått av er, jättesnällt.
Jag gör så att jag åker till Inet imorgon och ber snällt om de kan ta ett titt på kortet, om de dömer ut kortet så köper jag ett nytt av dem och returnerar detta till säljaren.

Tråkigt att du fick sådana problem! Lycka till

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag gör så att jag åker till Inet imorgon och ber snällt om de kan ta ett titt på kortet, om de dömer ut kortet så köper jag ett nytt av dem och returnerar detta till säljaren.

Kan bli en jäkla soppa att försöka få säljaren att ta tillbaka kortet.

Permalänk

Ja säljaren har ju teoretiskt ingen akyldighet att ta tillbaka kortet vid handel av privatpersoner iom att du har undersökningsplikt som köpare och måste typ bevisa att felet isf fanns innan du köpte det för att kunna dra det till någon högre instans för att få pengar tillbaka om säljaren påstår att det fungerade när denne skickade det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Okey, tråkigt, men jag tycker att du gör helt rätt!

Hoppas att du kan ta med dig hela datorn och inte enbart kortet. Då kan Inet se om det kanske kan vara något knas med moderkortet eller RAM också när dom ändå ska hålla på menar jag. Och så att du är helt säker på att allt lirar som det ska.

Du får gärna skriva några rader här och berätta hur det har gått efteråt. Jag håller mina tummar! Lycka till!!!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693609-kopare-hor-av-...

Och på Konsumentverkets hemsida och jag tolkar det som att jag har rätt att returnera kortet om det bedöms vara i annat skick än påstått vid försäljning. Hur som, jag har fått uppfattningen om att säljaren är överens med mig om att ta tillbaka kortet om det visar sig vara trasigt samt att han verkar vara en bra person.

Återkommer imorgon, tack alla för er hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle jättegärna få reda på hur VRAM kan gå sönder, är det någon som har erfarenhet? Är det möjligt att jag har gjort det själv?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja säljaren har ju teoretiskt ingen akyldighet att ta tillbaka kortet vid handel av privatpersoner iom att du har undersökningsplikt som köpare och måste typ bevisa att felet isf fanns innan du köpte det för att kunna dra det till någon högre instans för att få pengar tillbaka om säljaren påstår att det fungerade när denne skickade det.

"Undersökningsplikt" fastslås i Jordabalken och gäller köp av fast egendom. Vid köp av lösöre (som detta grafikkort) finns ingen sådan plikt.

Det som gäller är:

• om köparen på eget bevåg eller efter säljarens uppmaning undersökt varan innan köpet, eller om köparen utan godtagbar anledning struntat i säljarens uppmaning att undersöka varan, kan köparen efter köpet inte åberopa fel som borde upptäckts vid en sådan undersökning

• köparen skall efter köpet så fort omständigheterna medger undersöka varan

• oavsett vad som upptäcks vid undersökning av varan svarar säljaren alltid för fel som denne känt till men underlåtit berätta för köparen

Med andra ord är det ofta så att just undersökning efter köpet är det som blir aktuellt. Träffas man på stan finns exempelvis ingen möjlighet att funktionstesta ett grafikkort. Samma sak om det skickas ifrån säljaren till köparen. Kilar man hem till någon och på plats ges möjlighet att testa kortet sker däremot (förhoppningsvis) en undersökning innan köp.

Sedan är det absolut så att det generellt är svårt att bevisa, och få ärenden som dras vidare juridiskt. Skulle det bli lagsak av det hela är det dock en civilrättslig tvist - inte ett brottmål. Då gäller alltså att båda parter får framföra sådant som styrker deras sak. Att säljaren i ett sådant läge säger "det funkade när jag sålde det" väger i sig inte tyngre än köparens påstående att "det funkade inte när jag fick det".

Eftersom Köplagen (som gäller när privatpersoner handlar med varandra) är dispositiv kan säljare och köpare komma överens om villkor som skall gälla just vid deras transaktion, och ju bättre man har koll på sina rättigheter och skyldigheter ju lättare är det också att innan köpet skriva några sådana rader så både säljare och köpare kan känna sig trygga.

I just detta fall låter det ju som att säljaren har intresse av att hjälpa till reda ut vad som felar, och då är det givetvis mycket enklare att gemensamt arbeta fram en lösning istället för att motarbeta varandra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag varit hos inet som konstaterar samma sak som mig.
Jag har också träffat säljaren som berättade att han bara har spelat wow classic.

Det förklarar varför kortet har fungerat väl för honom - det är ju inte det mest krävande spelet.

Hur som helst så gjorde han ett återköp till fullpris - sjukt stort tack till säljaren som jag lämnar anonym tills jag hör annat.

Tack igen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Nu har jag varit hos inet som konstaterar samma sak som mig.
Jag har också träffat säljaren som berättade att han bara har spelat wow classic.

Det förklarar varför kortet har fungerat väl för honom - det är ju inte det mest krävande spelet.

Hur som helst så gjorde han ett återköp till fullpris - sjukt stort tack till säljaren som jag lämnar anonym tills jag hör annat.

Tack igen alla!

Vilken tur du har med säljaren! Skönt att det fortfarande finns personer med god moral och ärlighet! 👍

Har Inet kolllat igenom övriga delar i datorn, eller behövs inte det?
Köper du ett nytt kort nu, eller hur kommer du göra?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Vilken tur du har med säljaren! Skönt att det fortfarande finns personer med god moral och ärlighet! 👍

Har Inet kolllat igenom övriga delar i datorn, eller behövs inte det?
Köper du ett nytt kort nu, eller hur kommer du göra?

Instämmer! Jag lät bli att ta med hela datorn, kändes för mycket begärt.
Åkte direkt tillbaka till inet och köpte ett 5070ti från fyndhörnan.
Nu ska man bara fjäska med frugan så man får tid att pilla med det också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Instämmer! Jag lät bli att ta med hela datorn, kändes för mycket begärt.
Åkte direkt tillbaka till inet och köpte ett 5070ti från fyndhörnan.
Nu ska man bara fjäska med frugan så man får tid att pilla med det också 😁

Bra köp!

Jaha, pilla med frugan ja.....jo jag förstår😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Bra köp!

Jaha, pilla med frugan ja.....jo jag förstår😅

Åh nej 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag skulle jättegärna få reda på hur VRAM kan gå sönder, är det någon som har erfarenhet? Är det möjligt att jag har gjort det själv?

Precis som andra minneschip kan GDDRx-chippen gå sönder om man har otur. Böjda eller knäckta kretskort på grund av tunga kylare utan stöd är också en vanlig orsak ("vanlig" som i att det är en av orsakerna de som reparerar grafikkort stöter på, inte nödvändigtvis att det händer en procentuell stor andel av köparna), dvs. "GPU sag". Om kretskortet böjs för mycket (eller kör en massa värmecykler i böjt läge) så kan vissa av lödningarna under minneschippet släppa. Samma sak kan hända med kärnan. Om kretskortet istället knäckts/brutits på grund av tyngden så kan istället någon av ledningsbanorna som går till chippet vara av.

Kort sagt finns det flera möjliga orsaker, vissa lättare att reparera än andra.

I detta fall låter det dock som att kortet var defekt redan, alternativt blivit det under frakten. Skönt att du köpt kortet av en vettig säljare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q