Permalänk
Medlem

Budget TV

Hej,
Skulle behöva hjälp med att hitta en budget TV, kan väl säga att jag har nära noll koll när det kommer till TV och de olika panel typerna som finns idag.

De krav jag har är 50+ tum, har ett avstånd på ca 3-3.5m till soffan, men vet inte om det är värt att gå störe en 50. Kommer användas till att kolla på youtube mest men en och annan film blir det kanske, men kollar inte så mycket, vilket är anledningen att jag endast letar efter en budget TV, men frågan är hur lågt kan man gå i pris/model innan det blir en för dålig TV, och vad jag ska leta efter för panelen typer.

Tack och ha det gött.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Vad är din budget tv budget?

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma avstånd till min TV på 65", önskar att den var större.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har du inga större krav och vill ha budget, lägsta pris som går så bara ta första bästa tv du hittar på typ prisjakt. Du får bild ur vilken ny tv som helst.

Permalänk
Bildexpert 📺

Paneltypen säger ingenting om kvaliteten. Plus att på budgetmodeller är det svårt att ta reda på vilken typ av panel det är. Man får det man får och ofta är det enklaste kvaliteten oavsett vilken underliggande patent som är där.

Om man ska köpa en TV utifrån någon form av kvalitetsaspekt behöver man tänka bortom budget och billigast möjligt. Om man bara är ute efter "jag vill ha en bild" så kan man köpa billigaste möjligt och det finns tretton på dussinet. Det är ofta sak samma vad man köper. Men då fort man börjar ställa krav om någon funktion eller teknisk nivå, då måste man börja tänka uppåt i budgetnivå.

Den länkade Hisense U7K-modellen är annars en stadig långkörare som en tekniskt kapabel modell som ligger bra i pris. Fascinerande att tillgången aldrig tycks sina trots att det är en 2023-modell.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har en budget som helst ska vara så låg som möjligt, men om jag ska get pris så kan jag nog gå upp till 10-12k om det finns en tydlig anledning till varför en TV för det priset skulle vara bättre än en för 5k. Förstår att det kan vara svårt att ge konkreta svar eftersom det blir lite luddigt när jag inte riktigt vet vad det är jag ska fråga om, då jag inte brytt mig om eller ägt TV på många år. Uppskattar verkligen att ni försöker hjälpa till.

@dlq84 Ska definitivt kolla på hur en större TV skulle fungera i mitt utrymme. Men som det ser ut stiger priset ganska kraftigt för varje ökning i tum, så vet inte om det är värt att öka storlek.

@Laxpudding Stort tack för ditt informativa svar. Det är verkligen intressant att lära sig mer om detta. Finns det några specifika krav du tycker man bör ställa på en TV idag? Eller något man bör tänka på för att undvika att vara för snål när man handlar en ny TV? Som jag förstått det från tråden, så finns det inget man måste se upp med eller bör undvika helt?

En sak slog mig att jag kanske borde ställa som krav, färgåtergivningen. Tror att det skulle störa mig om färgerna inte är ganska korrekta, eftersom jag vanligtvis arbetar med kalibrerade skärmar till datorn.

Tack igen för all hjälp, ha det gött.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

50 tum blir för litet för ett avstånd på 3-3,5 meter skulle jag säga (sen ökar ju såklart priset om man går upp i storlek).

Annars kan det kanske vara värt att vänta in black friday om du har en begränsad budget, kan ju typ vara halva priset på en del modeller.

Samsung budget OLED från 2024 (med panel från LG) är på rea nu och ryms nästan i din budget.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s85d-oled

Permalänk
Medlem

@Zadazi: Tycker definitivt du bör satsa på (minst) 65" på det avståndet. Själv kör jag 77" på typ 2,5m och det är inga problem!

Du skriver att du vill ha god färgåtergivningen och då instämmer jag med @Yrch att en OLED är vägen att gå.
Grymma färger och svart är svart då en OLEDs individuella pixlar kan tända och släcka.

Samsung 85D är en bra instegsmodell och bra pris! Det finns även LGs B4 som kanske är snäppet vassare enligt Rtings, den stödjer också Dolby Vision vilket börjar bli en väldigt utbredd standard.

Du kan i dagsläget köpa den modellen (LG 65" B4 OLED - OLED65B4ELA) direkt från LG för cirka
12 339,18 kr om du är inloggad medlem samt använder rabattkoden BENI25_ALLALG

Direktlänk till LG:
https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b46la/

Bättre TV hittar du inte för den pengen och storleken, det är ett riktigt bra pris för en 65" OLED!

Rtings recension:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b4-oled

Lycka till med valet!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zadazi:

En sak slog mig att jag kanske borde ställa som krav, färgåtergivningen. Tror att det skulle störa mig om färgerna inte är ganska korrekta, eftersom jag vanligtvis arbetar med kalibrerade skärmar till datorn.

Med en bättre TV, dvs ovanför bottenskiktet, kan du räkna med att korrekta färger är möjligt via kalibrering och kanske tillräckligt nära bara man väljer rätt bildläge, ofta filmmaker mode. Direkt ur kartong är alla färger och luminansnivåer fel på alla TV.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man mest kolla på YouTube så kan man nog lika bra skaffa billigaste TV'n. YouTubes komprimering har ihjäl allt vad korrekt bild heter.

Sedan låter det som att du ska köra YouTube i en app på TV'n? Eller ska du koppla en dator till TV'n?
En sak jag tycker mig ha märkt är att billigare TV ofta har en långsammare processor. Android TV är bra på att lägga mer och mer bloat i sitt användargränssnitt vilket betyder att din långsammare processor kommer bli långsamt till den grad att det blir oanvändbart på några år. Ytterligare ett skäl att köpa en lite bättre/dyrare TV.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!