Hur många skärmar har ni spräckt genom åren?

Permalänk
Medlem

0. Inte använt skal eller displayskydd på 10 år heller.

Haft några "close call". När jag jobbade med att laga telefoner en gång i tiden så hände det faktiskt mer än en gång att jag lagade samma persons telefon två gånger på en dag.. Så lite baserat på skicklighet lär det ju ändå vara..

Permalänk
Medlem

Använder alltid mobilskal. Skyddar hörnen vilket är huvudorsak till spräckt skärm. Sen eftersom skalen har en upphöjd kant så skyddas både kamera och skärm. Med det skyddet och att aldrig ha mobilen i samma ficka som annan metall (nycklar!) så är det heller inga problem med repor. Med skalet får man också ett bättre grepp om telefonen. Det finns snygga skal som ger bra skydd och ett riktigt trevlig utseende som i många fall tar bort anonymiteten från "alla mobiler ser likadana ut". Dock är de skalen lite dyrare, men det är de värda. En no-brainer enligt mig.

Aldrig spräckt en skärm således. Och skönt att slippa ett skärmskydd som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Använde min Galaxy S2 som ficklampa mitt i vintermörkret och halkade på is och smällde skärmen rätt i backen... Mindre kul men det är den enda skärmen jag fördärvat.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Ingen skärm men lyckades sabba en androidplatta genom att ha laddkabeln i och råkade komma åt kabeln så plattan for i golvet. Det som gick sönder var laddporten och mitt problem blev då rädda bilder, bokmärken och annat som var värt att spara innan batteriet var tomt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Baksidan på min Huawei P20 pro har blivit spräckt efter typ 6 års användande

Permalänk
Medlem

Enda gången jag lyckats ta sönder en telefon var en LG G5, stjärten var starkare än skärmen

Permalänk
Medlem

Har lyckats döda en skärm och spräcka en skärm.
Skärmen jag dödade var på en Nokia 3310 (är det ens möjligt?) när jag halkade på grus och landade rakt på telefonen.
Andra var baksidan på någon Sony xperia (tror jag?) som jag tappade ned i ett trägolv från den enorma höjden 5 centimeter.

Lustigt nog har jag aldrig lyckats spräcka skärmen på en iPhone, det inkluderar en iPhone 4 som jag tappade från brösthöjd rakt ned i asfalten varpå den gled några meter.

Dagens telefoner verkar vara mycket bättre på glasfronten, är inte ofta jag ser trasiga skärmar idag.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Har lite problem med motoriken och spasmer, så det är en hel del skärmar (och baksidor) som gått ur tiden genom alla år. Nexus 5x, 2x Google Pixel, Huawei P30, Xiaomi 11T Pro, för att nämna några. Nuförtiden köper jag skärmskydd i trepack!

Bjuder på en liten anekdot om min nuvarande mobil, även om det inte handlar om skärmen.

Min Pixel 9 Pro XL är en riktig krigsveteran vid det här laget. Bara någon månad efter köp, så fick den uppleva nästan 1½ timme waterboarding i min diskmaskin.

Det började med att min diskmaskin tjöt till under ett pågående diskprogram, och gav ett felmeddelande som antydde på att silen var igensatt, så jag satte igång och började rensa. Det var trångt och mörkt i maskinen, så jag ställde upp luren på en av hyllorna och satte på ficklampan. Sen drämde jag igen luckan när jag var klar, och satte igång ett extra varmt maskinrengöringsläge.

Typ 90 minuter senare behövde jag gå på toaletten och bajsa, och hittar inte min lur, som jag tänkte ta med in på dass. Tar inte många sekunder innan jag får en sån otrolig klump i magen, och jag förstår ju direkt var min mobil håller hus...

Kutar in till köket och tar ut mobilen ur diskmaskinen. Mobilen är så varm så att jag knappt kan hålla i den. Skärmskyddet gled av som om det vore gjort av teflon!

Fyllde en matlåda med ris och stoppade in luren och matlådan i frysen. Några timmar senare kollar jag läget, och den fungerar! Jävligt ren var den dessutom! 😂 Högtalaren sprakade lite i någon dag eller två, annars helt oskadd.

Permalänk
Medlem

Ingen. Aldrig använt skal. Endast skärmskydd på senare telefoner. En X10 Mini flög en 10-15 meter upp i luften en gång och föll på asfalt, klarade sig. Fast den hade plastskärm hehe.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det närmaste är små sprickor / smulor av en liten del på nedra hörnet på en Samsung galaxy 3, jag hade telef i cykel korgen och cyklade fort inen brant nedförsbacke och järnvägsövergång, som jag alltid gjorde men tänkte inte på telef så när däcken slog mot groparna för spåren så flyg telefonen rakt upp i luften och ned på asfalten.

Det är nog det närmaste

Totalt kanske 2 kvadrat cm som blev förstörd inget mer än så

Permalänk
Medlem

en och en halv (en hel och två med repor uppe i hörnet fullt dugliga att använda)

Permalänk
Medlem

använder inte Iphone skämt åsido, själva har jag inte lyckats med det än, däremot råkade jag tappa min första telefonen i en sjö på fyllan, på den tiden var dom inte vattentäta och av modell tegelsten.... frugan däremot brukar typ späcka telefonerna inom en vecka eller två, eller snarare så brukar det saknas en bit glas på sidan av glaset. Tror aldrig hon lycktas hålla en telefon hel mer än någon vecka sedan introduktionen av pekskärms mobiler

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Förra veckan var det dags för första skärmspräckningen i familjen. Vi räknade efter lite och kom fram till att det var efter totalt 28 år med smartphones så statistiskt sett ligger vi ganska bra till även om det kändes surt då.

Hur många skärmar förbrukar ni per år?

Jag tappade min mobil ner i en stenplatta 1 gång, den var i sitt fodral men landade precis så att en bit av skärmen gick sönder. Med Telenor’s garanti så hade jag en ny mobil på 2-3 dagar

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Sist jag krossade en skärm var nog den första Nokia telefonen med färgskärm när telefonen var 1-2 dagar gammal.
Har däremot haft problem med digitizern i någon mobil.
Har både skärmskydd av glas samt plånboksfodral så det ska mycket till innan skärmen spricker, däremot är det spricka i glasskärmskyddet men det struntar jag i.
Min Nokia N9 hade en bra display utan skydd överlevde de allt och den mobilen tappade jag nog hundratals gånger men det var tjockt starkt glas på dom.

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffade mobil 1995 - 1! En Huawei Måste Pro P10.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tappade en gammal Samsung S9 tror jag eller om den var ännu äldre. Sprack i ena hörnet om jag mins rätt. Sedan dett har jag använt skärmskydd och diverse skal som stötdämpar. Nuvarande S24 Ultra har jag tappat ett antal gånger likt förbaskat men än håller glaset

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

En gång.. just dom mjukisbrallorna och ta sig ur bilen var ett misstag, Min nexus 5 tror jag det var ramlade ut och landade på en prefekt liten sten för ändamålet för att spräcka skärmen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag egentligen förstört en mobil var min gamla Iphone 5, då fick jag smält Läkerol som kortslöt den ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag svarade vart 3-4 år, men minns inte om jag har spräckt 2 eller 3 skärmar sen jag köpte min första smartphone 2011. Och det har varit när luren har åkt i ett hårt stengolv eller liknande. Som antagligen de flesta andra så hade jag inte sönder en enda skärm på mina gamla dumbphones.

Permalänk

Ingen, men katten spydde på 3 veckor gammal lur så den dog... Det var innan telefonerna fick vettig IP-nivå.

Permalänk
Medlem

Skärmskydd förverkar jag till den punkt att jag slutar orka sätta på ett nytt. Sen ångrar jag det när skärmen börjar få repor, förstås.

Spräckt gjorde jag bara med min iPhone 5. Hade lagt den på golvet utanför badrummet när jag skulle in o duscha (smart). Så barfota tryckte jag ned hälen i den sen

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats att knäcka en skärm. Däremot min fru har lyckats en gång då hon tappade sin mobil från ansiktshöjd på klinkergolvet och den landade med skärmen helt platt mot klinkersen.
Har dock aldrig ägt Iphone som verkar ha sprucken skärm som standard.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Tappade en Samsung Note II på min sko och ner i snödrivan 10 dagar in i livet. Den totalsprack. Annars aldrig #nocaseuser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dijidijidiji:

Tappade en Samsung Note II på min sko och ner i snödrivan 10 dagar in i livet. Den totalsprack. Annars aldrig #nocaseuser

Föräldrar börjar verkligen ge sina barn smartphones alldeles för tidigt nu för tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Under min livstid har jag haft sönder:

• 1 telefon (privat)

• 1 iPad (i yrket)

ipaden kunde bli funktionsduglig genom att sätta ett skärmskydd över en lång tun spricka.
Telefonen blev krasad på fyllan i för knappt 20 år sen men man kunde använda den och föra över data från den iaf.

Formatering
Permalänk
Medlem

Ingen.

Däremot spräckt glaset på baksidan en gång, när jag tog telefonen ur skalet för att få bättre signal och satte den i skjortfickan. Just den enda gången den inte hade skal så föll den såklart på hårt golv.
Bytte bakskalet, men det var rätt meckigt att få det rätt med limmet m m.

Permalänk
Medlem

Ett barn, omyndigt då. De andra barnen också, men då var de vuxna. Inga för egen del, men jag sätter alltid på skal och skärmskydd.

Permalänk
Medlem

Tappade en telefon på betonggolvet på jobbet en gång, men det var nog den jag tyckte minst om, Galaxy Ace 4. Dock en helt ok telefon!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Fick min första telefon på studenten 2000. Pangade första skärmen i höstas.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

En gång på ~25 år.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME